Miksi lyöjä on koulussa aina se jota rangaistaan,
useinhan väkivaltaan turvautuva lapsi on juuri se kiusattu ja äärimmilleen ärsytetty. Miksei tällaisissa tilanteissa myös ärsyttäjä/kiusaaja saa rangaistusta. Onko tämä taas sitä Kiva-koulu höpönlöpöä????
Kommentit (50)
Sen sijaan minun on täysin mahdotonta tietää, mitä sanottiin ennen sitä lyömistä.
Minua on aina ihmetyttänyt tämä asia, että eikö opettajat todella tiedä, kuka on kiusaajakusipää, kuka kiusattu ja kuka sivustakatselija? Kun minä menin peruskouluun, niin tämä jako tuli jo ensimmäisen luokan aikana varsin selväksi eikä se mihinkään kadonnut edes yläasteelta poistuttua. Jos joku löi jotakuta, niin automaattisesti sen tiesi, oliko kyse kiusaamisesta vaiko siitä, että kiusatulle riitti.
Jos lastenväliset suhteet eivät opettajille sitten näy, niin eikö asiasta pitäisi pitää kirjaa oppilaiden avustuksella? Pari kertaa vuodessa kysellään anonyymisti kirjallisesti koko luokalta, että kuka on kusipää ja kuka ei. Toki ne luokan 1-4 kusipäätä valehtelee kyselyssä minkä kerkeää, mutta suurin osa oppilaista kertonee kuten asiat ovat.
ei sitä päätä voi paijata vaikka mitä olis taustalla. Rangaistava teko se lyöminen silti on. Kyllä siinä olisi hyvä puuttua että miksi lyö ja etsiä muita ratkaisukeinoja nuoren kanssa. Se on vanhempien vastuulla. Ja vastaavasti lapsi/nuori voi käydä esim. koulukuraattorilla.
Sitä paitti, kyllähän uhma ikäinen laitetaan jäähylle kun lyö tai saa jonkun muunlaisen nuhteen ja vain siksi että lapsi oppisi ettei saa lyödä ja että sen on väärin.
myös siellä kuraaattorilla eikä pelkästään kiusattu/lyöjä. Ei kai se kuraattori muutenkaan mikään rangasitus ole. Se on eri asia onko siitä mitään hyötyä, vai onko höpönlöpöä.
Ei kiusaaminenkaan silti oikeuta ottamaan oikeutta käsiinsä ja lyömään muita.
Todellakin oikeuttaa ja se on usein se ainoa asia, millä tilanteeseen voi vaikuttaa. En tiedä miten tytöillä, mutta ainakaan poikien kohdalla kiusaaminen ei ole mitään "sun housut on ihan rumat" vaan "tullaan Repen ja Jorin kanssa koulun jälkeen mettätiellä sitten morjenstaan sua, meillä on ihanan iso kasa koiranpaskaa jonka kanssa pääset tekemään tuttavuutta". Ja joskus sitten pääseekin.
Kahdelta kaverilta on löyty yläasteella nenä poskelle ja muutamalle muulle jotain vähän pienempää fyysistä kiusaa. Itseäni onneksi on vain tönitty piikkipuskiin ja lyöty leukaan. Eikä näissä ole kyse siitä, että yhtenä päivänä vaan joutunut silmätikuksi sattumalta, vaan että pahimmillaan sen 9 vuoden peruskoulun ajan joka helvetin päivä joku urpo on päätänsä aukomassa ja uhkailemassa. Eräs kaveri yläasteella sitten poltti päreensä ja veteli apinanraivolla kiusaajaa turpaan huolella, joten siihen loppui se vuosien piina hänen osaltaan.
Ja joo, opettajille kyllä on kerrottu niin oppilaiden kuin vanhempienkin osalta muutamaankin otteeseen. Arvatkaapa, onko muutosta tullut? No ei.
Mitä hän teki provosoidakseen, että toisella vihdoin pimahti? Nämä ovat tärkeitä oppia jo pienenä, että väkivallan käyttäminen on oikeutettua, jos ikinä on mitään tapahtunut sitä ennen. Siis ihan mitä vaan, mikä voisi oikeuttaa lyömisen tai ainakin selittää sitä paljon.
Kaikki nämä perheväkivaltatapaukset ovat selviä esimerkkejä tästä. Kuunnelkaa tarkkaan näitä, jotka ovat tappaneet lapsena ja puolisonsa. Aina on provosoitu ja nalkutettu. On ollut tekijä-uhrilla masennusta tai paineita. Jos uhrit vain olisivat olleet kiltimpiä ja parempia ja itse kerjäämättä, niin mitään tappamista tai lyömistä ei olisi tullut.
Aina ja kaikkialla väkivallan uhrit ovat itse kiusaajia ja pahoja ihmisiä. Lyöjiä syrjitään myös oikeuslaitoksessa, kun heille rapsahtaa tuomiot pahoinpitelyistä ja tapoista, vaikka kyllä siinä oli osuutta niillä hakatuillakin. Tilanteet ovat tuttuja myös nakkikioskeilta.
Ihmisten pitäisi mennä itseensä ja miettiä, miten he ovat vastuussa siitä, miksi toiset joutuvat heitä lyömään, hakkaamaan, kiusaamaan ja puukottamaan. Terapiaan häpeämään jokainen turpakäräjöiden 'uhri'.
Näinhän tämä menee? Että mitä niitä tekoja ja toimijuutta tarkastelemaan, kun AINA KAIKELLA ON HISTORIANSA JA VUOROVAIKUTUKSESSA ON TAPAHTUNUT MONIA ASIOITA, JOITA VOIDAAN KATSOA LYÖJÄN NÄKÖKULMASTA KURJINA.
riittää. Toki on lapsiakin jotka köyttävät väkvaltaa sumeilematta ja se ei tietenkään ole sallittua. Tiedän oikeasti mukavia poikia, jotka ovat olleet kiusattuja ja ovat olleet näitä lyöjiä. Tätä on ilmeisen vaikea tyhmän ihmisen ymmärtää.
mutta ei sillä voi lyömistä oikeuttaa.
Ensinnäkin koulu ei IKINÄ puutu kiusaamisiin. Jokainen järkevä lyö kun tarpeeksi kiusataan. Monesti väkivalta on ainoa asia mikä lopettaa kiusaamisen.
Muista itse omilta kouluajoilta. Kaikki jotka ei kyenneet voittamaan fyysisesti kiusaajia joutuivat kiusatuksi koko koulun ajan.
Et oikeatti näytä tajuavan minkälaista koulussa on? Olet joko kiusaaja tai kiusattu. Koulu tai viranomaiset eivät tee mitään.
Minusta siihen pitäisi puuttua ankarammin, että ketään ei saa kiusata. Minusta on täysin oikeutettua lyödä jos toinen vaan härnää, haukkuu, nimittelee ja kaikella tavalla kiusaa eikä pyynnöstäkään sitä lopeta.
ratkaista ongelmia..
Oppilaalla on monta muutakin tapaa hoitaa asia ja reagoida siihen.
ei sitä päätä voi paijata vaikka mitä olis taustalla. Rangaistava teko se lyöminen silti on. Kyllä siinä olisi hyvä puuttua että miksi lyö ja etsiä muita ratkaisukeinoja nuoren kanssa. Se on vanhempien vastuulla. Ja vastaavasti lapsi/nuori voi käydä esim. koulukuraattorilla. Sitä paitti, kyllähän uhma ikäinen laitetaan jäähylle kun lyö tai saa jonkun muunlaisen nuhteen ja vain siksi että lapsi oppisi ettei saa lyödä ja että sen on väärin.
Kun Suomen laki ei mahdollista minkäänlaista rangaistusta näille terroristeille. Kerrot opettajille, ei tapahdu mitään. Kerrot rehtorille, ei tapahdu mitään. Soitat poliisit, ei tapahdu mitään. Teet lastensuojeluilmoituksen, ei tapahdu mitään.
Ainoa mitä noissa tapahtuu on että kiusaajat kostavat. Monesti jopa muutkin vetävät turpaan koska pitävät sinua vasikkana.
ratkaista ongelmia.. Oppilaalla on monta muutakin tapaa hoitaa asia ja reagoida siihen.
Mitään rangaistusta kiusaajille ei voi antaa lain mukaan.
Oikeasti ei ole mitään muuta keinoa. Poliisi EI TEE MITÄÄN. Lastensuojelu EI TEE MITÄÄN. Koulu EI TEE MITÄÄN.
Saat turpaasi joka päivä. Niin kerroppa mikä muu auttaa?
Taustalla on joskus kiusaamista, mutta vielä useammin sitä ettei lapsi osaa iästään huolimatta (6,5-vuotias) sanoittaa aina tunteitaan ja impulsiivisuus ajaa turvautumaan nyrkkeihin. :( Ei ole kivaa kenellekään, aiheuttaa valtavasti häpeää meille kaikille ja lapsen on vaikea saada kavereita koska on arvaamattoman lapsen maineessa. Nyt viimeisin "nyrkit laulaa"-tempaus oli, kun eskarissa oli eräs aamu pahantuulinen ja yksi tuttu lapsi tuli juttelemaan mukavia hänelle. Nyrkistä sai; lapsi ei sanonut mitään mutta raivosi kun häntä pideltiin kiinni eikä meinannut pyytää anteeksikaan. Myöhemmin selitti minulle, että "ärsyttää kun se X tulee aina höpöttämään". Minä tietysti tähän, sadannen kerran, että KETÄÄN EI SAA LYÖDÄ TUON VUOKSI.
kai se höpöttäjä sai rangaistuksen? Ei kukaan saa tulla lässyttämään mitään ilman että toinen haluaa
Ei kiusaaminenkaan silti oikeuta ottamaan oikeutta käsiinsä ja lyömään muita. On erilaisia tilanteita joissa toinen voi loukkaantua tai suuttua. Saako lyödä? Ei. Kyllä se kiusaamistilanne pitää selvittää mutta ei se ole sitä että alkaa lyömään muita. Puolustautumisessa ymmärrän pahimpaan ahdinkoon väkivallan, mutta sekin on silloin mahdollisesti tuomittua. Ei mikään oikeuta satuttamaan toisia, ei henkisesti eikä fyysisesti. Parempi ottaa asia esille ja vaikka lisänä ottaa todisteita tapahtuneesta. Koulu joutuu vaikka oikeuteen jos ei saa kiusattua turvattua. Myös koulumatka kotiin kuuluu koulun turvattuun tilaan.
Koulu ei joudu iknä mihinkään vastuuseen. Koulumaka EI kuulu koulun vastuulle. Suomessahan yhdessä koulussa puututtiin koulumatkan pahoinpitelyyn ja joku valtion puulaaki haastoi koulun oikeuteen. Koulu hävisi oikeudessa ja sitä kiellettiin puuttumaan koulumatkoilla tapahtuviin asioihin.
Ota oikeasti selvää asioista. Koululla ei ole MITÄÄN lainsuomaa kykyä tehdä asialle mitään.
Koisaajaa ei saa erottaa eikä siirtää. Poliisi ei tee mitään (poliisi jopa valitti siitä että miksi heidät kutsutaan paikalle). Lastensuojelu ei tee mitään.
Niin kuka tekee?
Kun olen siellä koulun pihalla välituntivalvoja, minun on erittäin helppo omin silmin nähdä, jos joku lyä toista. Sen sijaan minun on täysin mahdotonta tietää, mitä sanottiin ennen sitä lyömistä. Siksi lyöjä on se, joka saa rangaistuksen varsinkin jos hän ei edes millään tavalla selitä tekemistään. Se on taas eri asia, mistä syystä neljäs- ja kuudesluokkalainen ovat pitäneet kiinni pientä kakkosluokkalaista siten, että kukaan ei havainnut mitään ennen kuin pikkuinen löi. Onko reilua, että ne kiusatuksi joutuvat eivät millään tavalla odota aikuisten puuttuvan asiaan, vaan käyttävät "oman käden oikeutta"?
Yleensä jos koululainen ilmoittaa opettajalle kiusaamisesta niin sieltä tulee: selvittäkää omat asianne.
Olen nähnyt todella pahoja kiusaamisia. Eikä koskaan koulu ole niihin puuttunut. Joskus on pidetty puhuttelu. Sen jälkeen kiusaajat kostavat ja hakkaavat kiusatun. Kun koulu ei tee yhtään mitään.
Kiusattu jää ihan yksin. Lastani kiusattiin koulussa. Opettajalle kerrottiin, ei auttanut, rehtorille kerrottiin, ei auttanut. Soitettiin poliisille. Poliisi neuvoi, että ainoa mitä voi tehdä on lastensuojeluilmoitus mutta yleensä sekin on yhtä tyhjän kanssa jos siellä perheen kotona ei ole mitään näkyvää vikaa. Ei voitu muuta kuin vaihtaa lapsi toiseen kouluun.
Sitten jouduin kerran naapurin kiusaamaksi. Kisaaminen oli jatkuvaa eri tavoin häiriköintiä. Kysyin neuvoa poliisilta. Poliisi sanoi, että ei voi mitään, he voivat puuttua vasta jos tämä naapuri tekee rikoksen. No ei se tehnyt, oli sen verran ovela. Mutta kiusaaminen vaan jatkui. Ei jäänyt muuta vahtoehtoa kuin muuttaa pois.
Kerran jouduin työpaikalla kiusatuksi. Kerroin esimiehelle. Lopputulos oli se, että minä kiusaan. Oli pakko vaihtaa työpaikkaa.
Niin, että kiusaaminen on Suomessa niin suojeltua, että kiusatun ainoa vaihtoehto on varmaankin ryhtyä itse kiusaajaksi, jos jotakin oikeutta meinaa saada.
Kun olen siellä koulun pihalla välituntivalvoja, minun on erittäin helppo omin silmin nähdä, jos joku lyä toista.
Sen sijaan minun on täysin mahdotonta tietää, mitä sanottiin ennen sitä lyömistä. Siksi lyöjä on se, joka saa rangaistuksen varsinkin jos hän ei edes millään tavalla selitä tekemistään.
Se on taas eri asia, mistä syystä neljäs- ja kuudesluokkalainen ovat pitäneet kiinni pientä kakkosluokkalaista siten, että kukaan ei havainnut mitään ennen kuin pikkuinen löi.
Onko reilua, että ne kiusatuksi joutuvat eivät millään tavalla odota aikuisten puuttuvan asiaan, vaan käyttävät "oman käden oikeutta"?
Oletko ajatellut että tämä lyöjä tuskin löisi jos hän verbaalisesti pärjäisi omille kiusaajilleen? Ja ehkäpä juuri siksi hän ei pysty selittämään tekosiaan, sitä miksi löi? Ja sitten tulet sinä, opettaja, ja lyöt lyötyä, eli annat rangaistuksen vain tälle lyöjälle koska hänellä ei ole kykyä selvittää tilannetta. Miksi et vaadi sitä, jota lyötiin, kertomaan mitä tapahtui ennen lyömistä?
Kamalaa ajatella että' opettajat voivat olla näin puusilmäisiä. Ei mitään hajua psykologiasta, ja silti ovat mielestään oikeutettuja jakamaan rangaistuksia sille joka oikeasti on heikommassa asemassa.
että eivät tunne oppilaita? Jos oppilaat tietävät, ketkä on häiriköitä ja kiusaajia niin miksi opettajat eivät sitä tiedä? Jos aina joku oppilas iskee nyrkillä Petriä, niin rangaistuksenko saa tämä vaihtuva oppilas, eikä opettajan mieleenkään tule miettiä, miksi jokainen vuorollaan tirvaisee Petriä? Petri viattomana vain on ja häntä muut lyö?
Tällä palstalla joskus kysytään, miksi opettajia arvostellaan niin paljon. No, ehkäpä juuri siksi että he viettävät ison osan päivästä omien lastemme kanssa, kasvattavat heitä omasta mielestään täydellisesti, syyttävät meitä vanhempia huonosta kasvatuksesta ja kaikesta huolimatta eivät itse kykene alkeellisempaan psykologiseen ajatteluun. Aikamoisten ihmisten armoilla lapsemme päivästä toiseen ovat.
Olin itse kiusattu koko helvetin yläasteen, enkä lyönyt koskaan ketää. Siitä (väkivallattomuudesta) ei ollut mitään hyötyä koskaan.
Sen näkee ikävä kyllä jo kolme vuotiaasta lähtien kenestä tulee kusipääkiusaaja, kuka on täysin empatiakyvytön mulkku.
Oma poika on erittäin empaattinen, reilu ja muut huomioon ottava. Leikkii kaikkien kanssa eikä syrji ketään. Ottaakin sitten erittäin raskaasti sen kun naapurin kusipääpoika liittoutuu toisen pojan kanssa ja kiusaa ja haukkuu todella törkeästi.
En todellakaan opeta poikaa vaan kuuntelemaan haukkumista ja kestämään kiusaamista. Ja kun puhe ei tunnu auttavan, niin neuvon ja opastan tempaisemaan turpaan.
Lapsille pitää opettaa että itseään saa puolustaa aina, myös nyrkeillä tarvittaessa.
Ja jos kiusataan ja muu ei auta, niin aina saa lyödä. Mieluiten mahdollisimman lujaa niin ei tarvitse montaa kertaa lyödä.
rangaistaan kaikkia osapuolia.
Kiva koulu kyseessä. Käytössä myös verso ja muutoksen neljähuonetta ja mitähän kaikkea muuta.
tässä tapauksessa toiminta käytännössä vastaa itsepuolustusta. Se on oikeutettua, joskus jopa välttämätöntä.
Oscar.