Vauvan yökyläilyistä
Eli mitä mieltä seuraavasta? Taustatiedoksi siis, että odotan ensimmäistä lastani ja olen siis vielä kokematon näissä asioissa, mutta av-palstaa olen toki lukenut paljonkin. :) Tästä aiheesta on täällä ennenkin väännetty, mutta en löytänyt niitä keskusteluja tähän hätään.
Olimme siis viikonloppuna kylässä miehen tuttavien luona, joilla on 1,5-vuotias lapsi. Tuli puhetta talvilomasuunnitelmista ja he kertoivat olevansa lähdössä viikoksi reissuun kahdestaan, eli lapsi jää sukulaisten hoitoon. Varovasti siinä sitten ihmettelin että niin pitkäksi aikaa, ja he siinä naurahtivat ja sanoivat että heidän lapsensa on tottunut tähän, aloitti yökyläilyt kuulemma jo kuukauden iässä ja ensimmäinen useamman yön reissu oli jo alle puolivuotiaana. Ja muutenkin siis syntymästä asti vähintään kerran kuussa, yleensä kaksi, on viikonlopun hoidossa.
He saivat sen kuulostamaan ihan normaalilta ja samoin myös toinen tuttavapariskuntamme, jotka siinä huokailivat että olisipa heilläkin moinen mahdollisuus. Itse kuitenkin mietin, että aika paljon tulee tuota poissaoloa kotoa pienelle. Hoitajana on siis äidin sisko eli läheinen ihminen, ja ilmeisesti vievät aina hänelle eli ei pompotella eri hoitopaikkoihin, mutta silti.
Varsinainen kysymys kai tässä onkin se, kuulostaako tuo paljolta vai kuvittelenko vain? Meillä nimittäin olisi tulevaisuudessa luultavasti sama mahdollisuus koska molemmat tulevat isovanhemmat ovat eläkkeellä ja hyväkuntoisia, mutta ajatus tuntuu jotenkin pahalta. Mielipiteitä, onko se vaan omassa mielessä vaiko oikeasti haitallista lapselle?
Kommentit (11)
Vauvan ei kuulu yökyläillä yksin. Vauvalla on yksi tai kaksi tärkeintä hoivaajaa, ja yksikin vuorokausi voi olla ahdistava erossa päähoivaajasta, eli yleensä äidistä. Mielestäni täysimetys on hyvä asia myös siitä syystä, että se pitää vauvan kiinni äidissään, luo turvaa ja pysyvyyttä vauvalle ja lujittaa kiintymyssuhdetta.
Toki vauva k e s t ä ä yökyläilyt, muttei se silti välttämättä hyväksi ole.
tavallaan ja niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Mitäpä sitä muut ruotimaan.
Tarkoitus ei siis missään nimessä ollut paheksua vaikka siltä nyt saattoi kuulostaakin. Mietin asiaan ainostaan omalle kohdalle, muut saavat tehdä mitä tekevät eikä se minulle kuulu.
Jokainen tekee tavallaan ja niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Mitäpä sitä muut ruotimaan.
Varmaan ainakin toinen vanhempi töissä eli näkee ja on lapsen kanssa lähinnä viikonloppuisin. Mutta kukin tavallaan.
Yleissääntö on, että lapsen voi jättää yhtä moneksi yöksi tutulle hoitajalle kuin lapsi on vanha. Siis yksivuotiaan yhdeksi yöksi, kaksivuotiaan kahdeksi ja niin edelleen.
Tämä perustuu vauvan muistiin. Koska vauvoilla ja pienillä lapsilla on niin lyhyt muisti, niin he voivat unohtaa vanhempansa ja silloin vauvan perusturvallisuus järkkyy ja jopa koko minuus tuhoutuu, koska vauvan koko elämä ja käsitys omasta itsestä perustuu suhteeseen omaan lähihoitajaansa, yleensä siis omaan äitiin ja isään.
Joku haluaa viettää aikaa lapsensa kanssa, joku toinen tuuppaa sen heti hoitoon kun kykenee. Jokainen elää elämänsä siten kuin haluaa. Mitä tuota kauhistelemaan ja miettimään.
Tärkeintä on, että itse rakastaa lapsiaan ja haluaa olla heidän kanssaan ja nauttii lastensa seurasta. Muista on aivan sama.
tavallaan ja niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Mitäpä sitä muut ruotimaan.
no meillä tosin lapsi oli ekaa kertaa yökylässä (mummolassa) himppusen alle 4-vuotiaana eli taitaa olla meidän tilanne sitten toista äärilaitaa (aiemmin vaan ei ole ollut tarvetta ja tuolloinkin lähti yökylään "huvin vuoksi" ei hoitoon).
turvallinen yöpaikka, niin miksei voisi olla hoidossa? Omani oli omien vanhempieni luona alle vuoden ikäisenä jo ollut muutaman kerran yökylässä, pari kertaa jopa 2 yötä yhteen putkeen. Oli tutut hoitajat, turvallinen yöpaikka ja lapsikin on ihan pienestä pitäen nauttinut vanhempieni seurasta :) Nykyään samainen lapsi 3v, käy edelleen silloin tällöin yökylässä vanhempieni luona, käymme kerran viikossa edelleen vanhempieni luona saunassa ja lapsen on pakko päästä aina saunaan vanhempieni kanssa :)
En ole nähnyt tässä yhtään mitään pahaa :)
Luin ne mielenkiinnolla sekä myös muutaman vanhan ketjun aiheesta ja totesin, että ehkä emme ihan noin paljon aio hoidattaa lapsiamme muualla mutta ehkä viemme kuitenkin hyvällä omatunnolla silloin tällöin hänet isovanhemmille yöksi, riippuen toki imetyksestä ym. seikoista. Kiitos näkökulmista!
Joo, kyllä mun mielestä kuulostaa paljolta. Ehdottomasti!