Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikani haukuttiin vanhempainillassa. Miten tämän nyt sitten ottaisi?

Vierailija
07.02.2013 |

Poikani kolmasluokkalainen, on niin sanottu kahden kulttuurin lapsi. Äiti eli minä Suomesta ja isä läntisesetä Afrikasta.

Poikani on ainoa tummempi lapsi luokassaan. Koulussa on kyllä muitakin kahden kulttuurin lapsia ja myös maahanmuuttajia.

Vanhempainillassa rupesi eräs isä kyselemään opettajalta kovaan ääneen, että miksi mamuja hyysätään tässä luokassa ja miksi he saavat enemmän huomiota kuin muut. Vaahtosi myös, että luokan mamulapsi pitäisi saada luokalle, jossa opitaan suomen kieltä. Kertoi, että hänen lapsensa kertoo joka päivä, että tämä luokan mamulapsi saa opettajalta erityistehtäviä, jotka sopivat tämän mamulapsen kyvyille. Isän mielestä oli hävytöntä, koska suomalaiset veronmaksajat maksavat lukemaan kykenemättömienkin oppilaisen erityisopetuksen jne.

Opettaja meni hyvin vaikeaksi eikä kyennyt saamaan tuota isää hiljaiseksi yrityksistä huolimatta. Itsekin menin jotenkin lukkoon.

Totuus: poika saa kyllä erityistehtäviä. Erityistehtävät ovat esim. matematiikassa viidennen ja kuudennen luokan kirjat, joita poikani tekee opettajan mukaan itsenäisesti. (Ope tarkistaa tehtävät) Välillä poikani käy viidennen ja kuudennen luokan matikan tunneilla toisessa luokassa siis.)

Opettaja on itse sanonut, että poikani erityistehtävät vie keskimäärin vähemmän aikaa häneltä opettajana kuin kenen tahansa oppilaan huomiontarve. Opettaja vain kokee, että lahjakkaan oppilaan täytyy saada tehtäviä, jotka vastaavat hänen kykyjänsä.

Mitä mieltä, pitäisikö minun kysyä, että voisiko opettaja kertoa oikean asianlaidan noille "erityistehtäville" ainakin tuolle isälle? Olisiko siitä mielestäsi enemmän haittaa kuin hyötyä?

(Lapsen parhaan kaverin äidiltä sain kuulla, että tuon paasaajaisän tytör käy viikottain tukiopetuksessa, koska tarvitsee apua niin matematiikassa kuin äidinkielessäkin. Lukeminenkin on kuulemma hyvin hankalaa.)

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihan terve

Vierailija
22/31 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on suhteita Iltasanomiin, annan tän jutun sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies esitti kysymyksen, tosi hyvin vihamieliseen sävyyn. Hän halusi tietää, annetaanko kantasuomalaisille samanlainen satsaus kuin maahanmuuttajille. Minusta se on ihan hyvä kysymys, vaikkakin tuo isä teki sen todella vastenmieliseen tapaan. Opettaja ei tietenkään voi kertoa kenestäkään yksittäisestä lapsesta muille kuin lapsen omille huoltajille, joten hän (ja varmasti myös varsin yllätettynä) ei oikein heti keksinyt, miten vastata. Ja koska mies ei hyökännyt suoraan sinun kimppuusi tai huutanut suoraan lapsellesi, ei sinulla pitäisi olla mitään tarvetta otaa asiaa enää puheeksi. Jos tuo mies tulee sinulle suoraan asiasta puhumaan, voit kertoa hänelle, että sinä ja miehesi käytte töissä ja maksatte veroja Suomeen kuten muutkin, ja senpä vuoksi teillä on oikeus odottaa lapsenne saavan tasokasta opetusta siinä kuin muidenkin lapsien. Jos tuo mies käy sanallisesti suoraan lapsellesi huutmassa, ota yhteys poliisiin.

Vierailija
24/31 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan! Tämä on provo.

Mutta erikoistehtävistä lahjakkaille olen sitä mieltä, että ne ovat turhia. Pöhköille voi ja pitää antaa tukiopetusta tietenkin, mutta älyköt eivät tarvitse mitään "tukea". Nekin resurssit pitää laittaa oppimisvaikeuksisille.

Vierailija
25/31 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä muillekaan tukioetusta anneta.

Vierailija
26/31 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa sanoi viisauden sanoja: vaikka sinun kovasti tekeekin mieli puolustaa poikaasi, älä tee sitä ainakaan vielä julkisesti. Ylimääräisten tehtävien antaminen on hieno juttu, mutta siitäkin voi tulla kiusatuksi ja hikipingoksi leimatuksi - vaikka kyse on lahjakkuudesta.

Siten siis sinuna jättäisin asian sikseen. Varmasti muut vanhemmat pitivät sitä äijää typeränä ja moukkana, ainakin ne, joiden mielipiteellä mitään väliä ON.

Menet vaan seuraavalla kerralla myös vanhempainiltaan ja jos se äijä VIELÄ aukoo päätään, nouset ylös ja sanot jotain tyyliin "Hei, minä olen sen maahanmuuttajaksi luulottelemasi pojan äiti - voisitko pitää rasistiset puheesi nyt ihan omana tietonasi? Minun poikani ei saa tukiopetusta kenenkään kustannuksella, mutta enempää en aio tästä asiasta avautua sinunkaltaisellesi melttoajalle. Pyydän, siirrytään käsittelylistassa eteenpäin."

JOS haluat, voit jutella opettajan kanssa ja kysyä, kokisiko hän luontevaksi laittaa sille melttoajalle vaikka wilmassa kahdenkeskisen viestin: "otitte vanhempainillassa ikävään sävyyn esiin luokassa olevan oppilaan. Kyseisen oppilaan suomalainen äiti oli illassa mukana. Vanhemman luvalla voin kertoa, että kysenen oppilas ei saa tukiopetusta tunnilla, vaan lahjakkaana oppilaana hän tekee kaksi luokkaa ylemmän luokka-asteen matematiikan tehtäviä."

Vierailija
27/31 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan! Tämä on provo. Mutta erikoistehtävistä lahjakkaille olen sitä mieltä, että ne ovat turhia. Pöhköille voi ja pitää antaa tukiopetusta tietenkin, mutta älyköt eivät tarvitse mitään "tukea". Nekin resurssit pitää laittaa oppimisvaikeuksisille.

Lahjakkaiden tukeminen ei ole muilta pois - siten lahjakkaatkin jaksavat seurata opetusta, olla hiljaa - eivätkä alisuoriudu silkkaa tylsistymistään.

Plus että eikös se ole HYVÄ asia, että erityislahjakkuuksiakin on olemassa... Suomessa on nykyään ongelmana niiden puute ja innovoinnin vähyys, eikä päinvastoin!

Vierailija
28/31 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

satuilijan tekstiä. Tunnistan selkesätä tyylistä ja jaottelusta (joka nyt hiukan muutettu).

Erittäin hyvä kirjoittaja, vakuuttava ja ajatuksia herättävä.

Vierailija
29/31 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin täällä ap:ta kehutaan varsinkaan, jos huutelee provoa samaan aikaan...

satuilijan tekstiä. Tunnistan selkesätä tyylistä ja jaottelusta (joka nyt hiukan muutettu).

Erittäin hyvä kirjoittaja, vakuuttava ja ajatuksia herättävä.

Vierailija
30/31 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla te viherhoperot olette herkkanahkaisia.

Vierailija
31/31 |
07.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus taitaakin olla toinen. Eiköhän tässäkin tapauksessa ap:n lapsi ole todellisuudessa jo itse viidennellä tai kuudennella luokalla, mutta on matematiikassa edelleen kolmasluokkalaisen tasolla ja vaatii siis opettajalta erityishuomiota. Luokalle häntä ei tietenkään ole voitu jättää positiivisen syrjinnän vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi