onko täällä paniikkihäiriöstä kärsiviä? ov
Taisin saada aamulla elämäni ensimmäisen paniikkihäiriö kohtauksen:
Olin junassa kamala tungos. Yhtäkkiä tuli ihan kamala olo, sydän justi tuhatta ja sataa, tuntui ettei henki kulje ja että vahintään kuolen siihen paikkaan. Onneksi siskollani on ollut moisia paljonki, joten tiesin mistä on kyse. Vaikuttavana tekijänä oli varmasti pitään jatkunut stressi ja se että en kerennyt aamulla kuin juoda kupin kahvia tyhjään mahaan.
Tilanne ei päässyt äitymään pahaksi, koska tajusin ruveta keskittymään johonkin muuhun kuin olooni. Eli kaivoin puhelimen laukusta ja rupesin lähettämään viestiä miehelle.
Mutta oli todella kamala tilanne, meinasin jäädä junasta pois kun pelkäsin että panikoidun tosissani. Kohtauksen jälkeen olin ihan hiessä ja todella väsynyt. Rinnasta otti pitkään ja oli koko päivän poikki.
Illalla jouduin tulla takasin kotiin junalla, jännitti aika vietävästi. Hain hömppälehden kaupasta ja luin sitä että oli jotain mihin keskittyä. Paluumatka menikin ihan hyvin.
Mutta aika häijy tunne jäi, tuleeko noita useamminki yms..
Kärsiikö joku vastaavasta? Millaisissa tilanteissa kohtaus tulee, oletko saanut jotain apuja tilanteeseen?
Kommentit (2)
Cipralexia söin minäkin ennen raskautta. Paniikkikohtauksia tulee vieläkin lähes päivittäin. Cipralexin ajan ja raskausajan olivat poissa lähes kokonaan. Nyt kun ei voi imetyksen takia syödä niin on vaan kestettävä ja yritettävä psyykata.
Mut vietiin aikanaa Hesperiaan ku ensimmäinen kohtaus iski niin pahasti että jalat lähti alta ja itkin vain enkä voinu liikkua. Paperipussin kanssa sitten hengittelin. Se tuli muuten Stokkalla...enkä käyny siellä sen jälkeen vuosiin. Nykyään voin käydä kyllä kauppakeskuksissa mutta kohtauksia tulee silti. Stressaan niin pirusti jatkuvasti vaikkei tarttisikaan. Ärsyttävä tapa. Uni on hyvä lääke.
Vierailija:
Elikkäs oli todella hyvä kun rupesit itse viemää ajatuksia toisaalle,ettei " kohtaus" mennyt pidemmälle. Minulla stressi ja unenpuute aiheuttaa paniikkikohtauksia ja olen saanut siihen lääkityksen eli olen vuoden verran syönyt cipralexia joka päivä ja proralia silloin kun sydän rupeaa tykyttelemään ja pulssi nousemaan.
Kannatta hakea ajoissa apua, itselläni oli jo ensimmäinen paniikkikohtaus sellsinen että jouduttiin kutsumaan ambulanssi koska sain samalla hyperventilaatio kohtauksen enkä tienyt mikä minulla oli ennenkuin ambulanssissa kertoivat että minulla on todennäköisesti paniikkikohtaus ja hyperventiloin samalla. Tuolloin minulla oli kovasti stressiä ja paniikkikohtaus uusiutuikin viikon/kaksi melkein joka päivä ja olinkin sairaslomalla kuukauden että sain levättyä väsymykseni ja stressini pois.
Elikkäs oli todella hyvä kun rupesit itse viemää ajatuksia toisaalle,ettei " kohtaus" mennyt pidemmälle. Minulla stressi ja unenpuute aiheuttaa paniikkikohtauksia ja olen saanut siihen lääkityksen eli olen vuoden verran syönyt cipralexia joka päivä ja proralia silloin kun sydän rupeaa tykyttelemään ja pulssi nousemaan.
Kannatta hakea ajoissa apua, itselläni oli jo ensimmäinen paniikkikohtaus sellsinen että jouduttiin kutsumaan ambulanssi koska sain samalla hyperventilaatio kohtauksen enkä tienyt mikä minulla oli ennenkuin ambulanssissa kertoivat että minulla on todennäköisesti paniikkikohtaus ja hyperventiloin samalla. Tuolloin minulla oli kovasti stressiä ja paniikkikohtaus uusiutuikin viikon/kaksi melkein joka päivä ja olinkin sairaslomalla kuukauden että sain levättyä väsymykseni ja stressini pois.