Eskarissa tyttöjen sormien- ja varpaidenkynnet oli lakattu.
Eskarissa vietettiin 'kesäpäivää' ja opet olivat lakanneet tyttöjen kynnet. Tyttäreni kynsiä ei olla kotonakaan koskaan lakattu. Olisi ollut kohteliasta tiedottaa etukäteen et lakkaillaan... Mitä mieltä muut?
Kommentit (54)
Työskentelen itse lastenhoitajana päiväkodissa ja kyllä meilläkin on kysytty vanhemmalta lupa, saako lakata.
Meillä oli vasta yksi opiskelija, joka teki opintojen ohessa rakennekynsiä ym. Hän sitten järjesti tytöille "hömpsöttelypäivän", jossa lakkasi kaikilta ryhmän tytöiltä kynnet tosi kauniiksi (koristeita ym).
Yksi vanhemmista kielsi oman tyttönsä kynsien lakkaamisen ja se oli ihan ok, tämä tyttö sai sitten lähteä poikien kanssa viettämään leffapäivää.
mun anoppi lakkas lapseni kynnet ekan kerran 1-vuotiaana. Kyseessä poika!
Tai päiväkodin johtajan. Ehkä laittaisin päiväkotitoiminnan ohjaajalle sähköpostia.
Mutta en lähtisi liikkeelle siitä, että "OMG, ne lakkasi lasten kynnet"! Vaan siitä, millaisia sukupuolirooleja tuollaisella halutaan korostaa.
Kysyisin ihan suoraan, että millaisen kuvan naiseudesta ja mieheydestä päiväkodin toiminnalla he haluavat antaa. Mikä on heidän tavoitteensa? Todellako stereotypioiden luominen?
Sitten ok, jos poikienkin kynnet lakattiin.
Minusta on kummallista, että nykyään jo päiväkodeissa yritetään luoda ämmä- ja äijämeininkiä ja iskostaa, että tämä on tyttöjen, tämä poikien juttu. Päiväkodin pitäisi olla tasa-arvoinen ja sukupuolineutraali paikka.
Entä, jos joku lapsi onkin homoseksuaalinen tai transsukupuolinen ominaisuuksiltaan? Pakotetaanko sellaisetkin tuollaiseen äijä/hempukkamuottiin ja millaisia ahdistuksen tunteita se aiheuttaa, kun lapsi alkaa tiedostaa sukupuolisuutensa?
Miksi jo päiväkodissa pitää jaotella lapset poikiin ja tyttöihin ja asiat jotenkin sukupuolisidonnaisiksi?
Työskentelen itse lastenhoitajana päiväkodissa ja kyllä meilläkin on kysytty vanhemmalta lupa, saako lakata.
Meillä oli vasta yksi opiskelija, joka teki opintojen ohessa rakennekynsiä ym. Hän sitten järjesti tytöille "hömpsöttelypäivän", jossa lakkasi kaikilta ryhmän tytöiltä kynnet tosi kauniiksi (koristeita ym).
Yksi vanhemmista kielsi oman tyttönsä kynsien lakkaamisen ja se oli ihan ok, tämä tyttö sai sitten lähteä poikien kanssa viettämään leffapäivää.
Miksei pojillekin tehty vaikka sotamaalausta ja nättejä kiviä kynsiin ja opetettu solmimaan krakaa ja pukeutumaan smokkiin?
Mietittekö te yhtään tuollaisen päivän välittämää maailmankuvaa ja arvoja siellä päivökodissa?
Miltä tuntui siitä tytöstä, josta tehtiin nyt "erilainen", kun hän olikin poikien kanssa? Miksei voinut olla kaikille lapsille ensin hömpsöttelyä ja sitten leffa?
Työskentelen itse lastenhoitajana päiväkodissa ja kyllä meilläkin on kysytty vanhemmalta lupa, saako lakata. Meillä oli vasta yksi opiskelija, joka teki opintojen ohessa rakennekynsiä ym. Hän sitten järjesti tytöille "hömpsöttelypäivän", jossa lakkasi kaikilta ryhmän tytöiltä kynnet tosi kauniiksi (koristeita ym). Yksi vanhemmista kielsi oman tyttönsä kynsien lakkaamisen ja se oli ihan ok, tämä tyttö sai sitten lähteä poikien kanssa viettämään leffapäivää.
Saako teillä tyttö lukea kirjoja, vai katsotaanko se elitismiksi?
Kiva tarha, suoraan viiskytluvulta.
että jossain järjestetään päivä jossa tyttöjen kynnet lakataan ja pojat lähtevät leffaan. Oikeasti, eikö teitä tarhan henkilökuntaa edes hävetä tuollainen stereotyyppisen nais/miesmallin tunkeminen pienille lapsille?
Jos meidän päiväkodissa tytöille järjestettäisiin ulkonäköön keskittyvää tekemistä ja pojille jotain muuta, nostaisin äläkän.
joiden mielestä tyttöjen kynnet on lakattava ja pojille kuuluu pääkallotatskat.
Nähtävästi lastenhoitajien koulutukseen ei kuulu päiväkodin opetussuunnitelman ymmärtäminen.
Toivottavasti vastapainona on sitten tähtitiedepäivä tai esihistoriapäivä tai kasvientunnistuspäivä joskus. Jotain järkevämpää.Onkohan pojat tehneet jotain yhtä ääliömäistä? Vai onko vain tyttöjen osa olla tyhjäpäisiä bimboblondeja, joiden teemapäivän ajatuksena on pelkkä kaunistautuminen ja söpöily?
OMG, tosiaan tähtitiedepäivä vähintään, mielellään differentiaalilaskentaa..kysehän on kuitenkin jo eskarilaisista.
"yhtä ääliömäistä" hah. Mun 3 veellä on silloin tällöin lakatut kynnet. taidetaan olla ääliötä koko porukka.
Kyse oli kesäpäivästä, mistä keksit että päivän ajatuksena oli PELKKÄ kaunistuminen ja söpöily?
esim. kun tutustutaan ammateihin, tytöille tarjotaan kampaamoleikkiä ja pojille nikkarointia.
Toivottavasti vastapainona on sitten tähtitiedepäivä tai esihistoriapäivä tai kasvientunnistuspäivä joskus. Jotain järkevämpää. Onkohan pojat tehneet jotain yhtä ääliömäistä? Vai onko vain tyttöjen osa olla tyhjäpäisiä bimboblondeja, joiden teemapäivän ajatuksena on pelkkä kaunistautuminen ja söpöily?
OMG, tosiaan tähtitiedepäivä vähintään, mielellään differentiaalilaskentaa..kysehän on kuitenkin jo eskarilaisista. "yhtä ääliömäistä" hah. Mun 3 veellä on silloin tällöin lakatut kynnet. taidetaan olla ääliötä koko porukka. Kyse oli kesäpäivästä, mistä keksit että päivän ajatuksena oli PELKKÄ kaunistuminen ja söpöily?
Kun pojat halusivat viikonkipäivän, se kiellettiin, koska tytöt ei ole siitä kiinnostuneita! Samoin kiellettiin tähtitiedepäivä, koska päivällä ei näy tähtiä (eikä niitä millään voi katsoa edes kirjasta) ja yhtä nihkeä oli suhtautuminen robottipäivään. Sen sijaan on ollut ammattipäivä (tytöt hoitavat nukkeja, pojat ovat autokuskeja), kauneuspäivä (vain tytöille, pojat oli iltapäivän ulkona) ja prinsessapäivä (ei siis naamiaiset, pojat sai taas ulkoilla).
jonka opiskelija järjesti ns. projektityönään. Lapset saivat valita, kumpaan osallistuvat, ja 1 vaille kaikki tytöt valitsivat toisen ja kaikki pojat taas sen toisen. Tämä yksi tyttö, jonka vanhemmat ei antaneet lupaa osallistua tyttöjen juttuun, meni lopulta ihan tyytyväisenä poikien mukaan.
Tytöille oli monenlaista puuhaa; heppa-aiheinen askartelu, hevospipareiden leipominen, jalkahoito ja kynsien lakkaaminen, tukkien laittaminen (wou, mitä lettejä!) ja siskonpedillä lepääminen.
Pojat + 1 tytöistä kävivät vuokraamosta itse valitsemansa leffan (joo, 9 lasta pääsi yksimielisyyteen alle puolessa tunnissa..), kävivät kaupasta poppareita, poksuttivat ne ja menivät päiväkodin saliin katsomaan leffan. Sitten palauttivat filmin ja tulomatkalla kävivät laskemassa mäkeä rattikelkoilla.
KAIKKI olivat tyytyväisiä. Paitsi tietty av-mammat ;)
tietysti ollut korrektimpaa tiedottaa asiasta etukäteen, että halukkaat saavat kieltäytyä (onhan näitä uskonnollisia ym. syitäkin).
Hyvä että sinä muistit käyttäytyä lasta hakiessa, välillä on ihan hyvä pitää suunsa kiinni.
ja osaan myös ilmaista asian ohjaaville opettajille.
Minusta on väärin ohjata opiskelijoita laatimaan stereotypiseen ajatteluu perustuvia päiviä heppatyttöineen, lettikampauksineen jne. sen sijaan että opiskelijat pyrkisivät miettimään, onko mitään muuta tapaa jakaa ryhmä kuin tuo sukupuoli.
Eletään vuotta 2013 ja edelleen lähihoitaja- ja LTO-opiskelijat suunnittelevat projektipäiviään tietylle sukupuolelle eikä lapsille.
Huomaatko: tytöille hemmottelua on nätti letti ja jalkahoito, pojille leffa ja popcornit. Niin vanhanaikaista menoa, että hävettää päiväkodin puolesta.
sukupuoli ei ole neutraali asia. Tytöt on tyttöjä ja pojat on poikia.. tytöillä on pimppi ja pojilla pippeli. Sukupuolet poikkeavat toisistaan muutenkin aivojen kehityksen, hormonien jne. akia. Eiks annettas tyttöjen olla tyttöjä ja poikien poikia, kuitenkin hyväksymällä ja kannustamalla niitä yksilöllisiä "poikkeuksia" joita on aina ollut ja tulee aina olemaan. Tasapäistäminen on kuitenkin ihan pyllystä.
Ihana idea tuollainen kesäpäivä talven keskellä vaikka nyt kynsien lakkaamisineen, mutta ok, etukäteen vois tiedottaa. Meillä eskarissa on viikko-ohjelma joka on etukäteen aina tuotu kotiin, mutta toisinaan oman löyhäpäisyyteni takia olen täydellisen tietämätön missä mennään... Mutta tämä siis oma vikani.
Ihan nätti juttu oli tytöille että pääsivät pieneen kynsimanikyyriin. :)
Siihen ei tosiaankaan kuole.
Sit vielä semmonen juttu et eskarilainen on kyllä sen ikänen ettei varmaan enää ime sormiaan tai varpaita joten ei niistä lakoista semmosta vaaraa ole.
erilaisia. Ne on tyttöjä ja poikia. Mulla on molempia ja tyttö lakkailee kynsiään ja koristelee hiuksiaan pinneillä yms. Eikä muuten ole saanut multa mallia, minä kun en lakkaa kynsiäni. Kummasti tuo on silti ihan tyypillinen tyttö. Pojat on ihan pieninä lakanneet kynsiään, mutta eskarilaispoika ei takuulla lakkaisi kynsiään enää mistään hinnasta. Hän on poika ja tietää sen. Jotenkin tuntuu että tää nykyaika on mennyt aivan överiksi, lapset pitää kasvattaa niin helvetin sukupuolineutraaleiksi että. Tytöiltä pitää kieltää tyttöjen jutut ettei niistä nyt varmasti tule tyttöjä, koska olishan se ihan kamalaa. Mitäs jos annettais niiden olla tasan sitä mitä ne itse haluaa? Tuskin ne siellä eskarissa pakotti niitä tyttöjä lakkamaamaan kynsiään, eiköhän se ollut ihan vapaaehtoista. Ja jos tyttö sen halus tehdä niin annetaan sen tehdä niin.
Opettakaa niille lapsillenne vähän tärkeämpiä juttuja, vaikka sen että kynsilakasta huolimatta tyttö voi olla palomies tai poliisi.
Me ollaan erilaisia ja se on hyvä. Ei saa myöskään luoda lapselleen sukupuoletonta roolia joka sitten taas estää tätä olemasta se mikä on.