herpes vaiko ihan tavallinen finni?
Oon miettiny tässä et mitä tää voi ollu ku mulla tuli huulen rajaan finni, puristin sen ja siihen jäi punainen "kraateri" jonka päälle kasvoi kellertävä rupi. Eipä siinä vielä mutta aloin sitten panikoimaan että voisiko olla herpes!! :( nyt tullut alapuolelle huuleen pieni patti ja todennäkösesti myös alkuperäisen yläpuolelle tulossa. Mutta kun ei oo mitään tykytyksiä eikä kuumotuksia, ei kirvele eikä kutise ja terveydenhoitaja ja apteekissa ei osattu sanoa onko herpes.. kellään kokemuksia samanlaisesta vaivasta? panikoinko aivan turhaan ja kyseessä olisikin vain finni :( todella turhauttavaa kun kukaan ammattilainen ei mitään osaa sanoa. Ennen ei mulla herpestä ole ollut joten en yhtään tiedä miltä se näyttää ja miten kasvaa yms. siksi kaipaisin apua muilta kokeneilta. Mulla kuitenkin on tullut finni + on mustapäitä huulen rajalla joten en ihmettelisi vaikka olisi nytkin.
Kommentit (3)
Ei ollut kirkasta vaan ns normaalia kellertävää ja ei oikeestaan mitään edes tullut. Lääkärissä kävin tänään ja he epäilivät enemmänkin märkärupea kuin herpestä. Sain siihen voiteen ja jos ei mene ohi niin perjantaina lääkärille kunnolla tutkituttamaan :) toivon että menisi tällä ohi. Inhottaa kun ei tiedä mikä on :/
rakkula on päältä väriltään kirkas tai valkoinen ja niitä rakkuloita voi tulla rykelmä, useita rinta rinnan. Myös koko huuli kuumottaa ja kirvelee. Jos herpesrakkulan puristaa, siitä tulee kirkasta nestettä. Herpes tulee tavallisesti flunssan yhteydessä tai jos on kova stressikausi päällä.
Finnissä taas on kellertävä rakkula päältäpäin ja puristettaessa tulee keltaista mätämönjää. Se on ihan eri näköistä. Finni usein myös kipuilee pienemmällä alueella ja vähemmän aikaa kuin herpes.
kun puristit finnin oliko erite kirkasta?
Herpeksessä tulee rakkuloita, joissa on kirkasta nestettä sisällä. Mulla tulee joskus sellaisia kovia huulen värisiä patteja, jotka eivät edes kutise ovat vain vähän arkoja. Ei ne välttämättä kutise kovin, mutta sellaista kuumotusta on yleensä. kääntyisin herpeksen puoleen, jos alkuperäisen viereen tullut uusia. Koeta vaikka zoviraksia, ei se haittaa jos tautia ei ole. Mutta yleensä ei ole samannäköinen kuin finni.