Onko Katolisessa kirkossa (siis Suomessa) joku kirkollisvero vai miten " maksut" hoidetaan? Enta kerro hyvia syita miksi ei kannata ryhtya katoliseksi!
Kommentit (7)
En ole varma, mitä kautta toiminta rahoitetaan. Katolinen kirkko kyllä sinänsä kannustaa vapaaehtoiseen antamiseen, hyväntekeväisyyteen yms.
Jotenkin hassua kysellä hyviä syitä olla liittymättä. Jos tahtoo itse liittyä eikä tiedä syitä olla liittymättä, niin miksi ei liittyisi? Paras syy minusta olla liittymättä on se, että oma henk. koht. usko (puuttuu taikka) eroaa katolisen kirkon opetuksesta.
Lisätietoa katolisesta kirkosta Suomessa: http://www.catholic.fi/
t. katolisen vaimo
Siskollani olisi paljonkin sanomista aiheeseen, hän kun ei voi sietää katolista uskontoa ihan kokemusperäisistä syistä. On katolisen miehen kanssa aviossa ja heidän kolmesta lapsestaan kaksi on katolisia, yksi protestantti.
Siskoni mielestä katolisuudessa ja islamissa on liikaa samoja piirteitä. Hän ei voi sietää naisen roolia ko uskontoa harjoittavissa maissa. Aika pitkälti varmasti kulttuurikysymys. Naisena hän pitää kotimaataan varsinaisena keskiaikaisena takapajulana.
- Ei ehkäisyä
- Ei avioeroa
- Ei aborttia
- Ei naispappeja
- Naisten huono asema kirkon sisällä (esim. vanhat nunnat joutuvat palvelemaan vanhoja pappeja " vanhainkoteihin" )
- Jo pari tuhatta vuotta jatkunut naisten aliarvostaminen muutenkin
- ...
Se, uskooko vai ei, että katolinen kirkko on kristinuskon ainoa oikea, puhdas muoto, jonka opit täten ovat ne oikeat.
Jos uskoo näin, ei abortista ja avioerosta ja naispappeudesta kieltäytyminen ole juttu eikä mikään. Sitä voi itse hiljaa olla eri mieltä yksittäisistä asioista, koska ihmismieli on erehtyväinen. Kirkon oppiin voi silti luottaa ja sen mukaan elää (taikka olla elämättä ja katua jne.).
Jos ei usko näin, olisi kummallista liittyä.
" sairasta" , joten ehkä katolilaisuus on sitten mua varten....
Suomalaisissakin on niitä, jotka katoliseksi syntyy ja syystä tai toisesta ei itse varsinaisesti uskontoa harjota, vaikka lapsuuden perheessä olisi kovinkin oltu hartaita. Eli käyttävät ehkäsyä, käyvät kirkossa vain juhlapyhinä etc. toisin sanoen tapakatolisia niin kun monet luterilaisetkin. Ei saa tuomita katolisia, muslimeja jne. meitä löytyy joka lähtöön.
uskotko, että paavi on ex cathedran lausuessaan erehtymätön?
Katoilaisilla kauniit messut ja kirkot, sen voin myöntää
Terv. Jumalaan uskova ex-kristitty