Ystävän häät vai isomummon hautajaiset?
Kommentit (50)
Kysyppäs mieheltä haluaako hän sinut tuekseen hyvästelemään mummonsa. Valitettavan usein varsinkin kauemoana asuvat isovanhemmat jäävät etäisiksi lapsenlapsilleen eikä kuolema ole niin valtavan suuri suru. Puolison mielipide on tärkeä, sen jälkeen teet niin kun itsestäsi hyvältä tuntuu.
Mikä muuten sai sinut, ap, ensin kirjoittamaan "isomummo"? Eikö miehesi itsekään tiedä sukulaisuussuhdettaan siunattavaan? Ei kuulosta kovin läheiseltä, jos näin on.
Joillekin taas mummo on todella läheinen ja tärkeä ihminen. Vaikea kenenkään ulkopuolisen on mennä arvioimaan surun määrää ja tarvittavaa tukea. Miehesi sen osaa parhaiten kertoa.
Entä tämä avioon astuva ystäväsi? Onko hän sinulle kuinka läheinen? Pahoittaako hän mielensä jos juuri sinä, ap, et tulekaan?
Ratkaisusi kertoo myös suhtenne laadun:) Kyse siis ei ole häistä, eikä hautajaisista, vaan siitä kumpi on sulle tärkeämpi, miehesi vai kaverisi.
Todella hyvä pointti!
Kysyppäs mieheltä haluaako hän sinut tuekseen hyvästelemään mummonsa. Valitettavan usein varsinkin kauemoana asuvat isovanhemmat jäävät etäisiksi lapsenlapsilleen eikä kuolema ole niin valtavan suuri suru. Puolison mielipide on tärkeä, sen jälkeen teet niin kun itsestäsi hyvältä tuntuu.
Minun aviomieheni (yhdessä 10v) ei tullut mukanani Suomen toiselle puolelle mummoni hautajaisiin. En häntä siellä edes kaivannut, koska mummo ei ollut niin läheinen. Eli tosiaan miehen mielipide on tässä tärkein.
Jos et oikeastins. jäänyt kaipaamaan mummelia, niin ei sinne emitään asiaa ole. Miksi ihmeessä ihmiset väheksyvät häitä? Varsinkin jos on yhtään läheisempi ystävä, niin onhan se törkeää jäädä pois. Minulle ainakin olisi tärkeää saada hääjuhliini minulle tärkeät ihmiset. Jos olet joku puolituttu joka on menossa 200 henkilön häihin niin sitten poisjääminen ei ole niin kamalaa.
Mutta minusta olisi kumma mennä pönöttämään johonkin oikeastaan näkäjään teille kummalekin tuntemattoman ihmisen hautajaisiin, jos läheinen ystävä olisi halunut jakaa elämänsä loisimman hetkensä myös sinun kanssa.
ystäväsi voi loukkaantua jos et mene, mummosi ei enää voi..
Miksi kuolleen luokse mielummin kuin elävän? Varsinkaan kun ei ole koskaan elävänä edes nähnyt. Minä en loukkaantuisi jos mies ei tulisi kanssani hautajaisiin, ilman muuta hän menisi ystävänsä häihin.
Lähiomaisen hautajaiset valitsisin ennen ystävän häitä mutta että miehen isomummon jota en ole koskaan edes nähnyt? En.
Ja eiköhän miehelläsi ole siellä koko oma sukunsa tukemassa, ei siellä välttämättä sinua tarvita.
kunhan olette samaa mieltä miehesi kanssa.
ystäväsi voi loukkaantua jos et mene, mummosi ei enää voi..
niin on varmaan tosi ystävä...
Olen myös sitä mieltä, että kuuntelet miehesi toivetta.
Hautajaisiin menisin. Siellä saa laulaa virsiä. Häissä istutaan tattina ja leikitään typeriä leikkejä. Haluan laulaa mieluummin kuin kuunnella tyhmiä runoja yms. Tämä on minun mielipiteeni. Ei tarvi kommentoida.
Onpa hassua. Luulisin olevani eri sukupolvea kuin suuri osa vastaajista (olen isoäiti itsekin) ja hämmästyin, kun suurin osa näistä nuoriksi arvelemistani vastaajista kehottaa menemän hautajaisiin. Minä kehottaisin ilman muuta häihin.
Eivät hautajaiset mikään pakollinen tilaisuus ole, ja varsinkaan kun ei ole vainajaa ikinä tavannutkaan. Hautajaiset ovat jälkeenjääviä varten, sekä sitä varten että rituaaliin osallistuminen auttaa surijaa (sinä et ole surija) että sitä varten että omaiset voivat lohduttaa surevia.
Hautajaisiin vain jos miehesi mielestäsi tukesi on välttämätön.
Enkä ymmärrä miksi. Vaikka olisi teho-osastolla, synnyttämässä tai missä tahansa, niin hautajaisiin on mentävä ja synnytykset siirrettevä. Jos pitää valita häät, hautajaiset, ristiäiset, lakkiaiset tai ihan mitä tahansa, niin hautajaiset voittaa. Jollei huvita mennä hautajaisiin, sinne on mentävä.
Ja jaksatte lässyttää "tue miestäsi". Entä jos se mummo on ollut miehellekin ihan yhdentekevä?
Valitsette häät ilman muuta. Tai pyydätte siirtämään hautajaisia. Ne on häät on olleet tiedossa jo kauemmin, muorin ehtii kuopata vaikka viikkoa myöhemmin.
menette sitten kaverin seuraaviin häihin. Hautajaiset on ainut kertaiset.
että onko mies kuinka murtunut mummonsa kuolemasta ja toivooko sinun tulevan tueksi? Jos mies on sitä mieltä, että menet häihin ja hän hautajaisiin, niin silloinhan se on ok.
Meidän äidin oma veli tuli vain hautajaisiin, mutten muistotilaisuuteen ollenkaan. Se tuntui kovin oudolta (matkaakin oli), mutta ovat muutenkin käyttäytyneet hieman oudosti. Kukaan ei sitä jäänyt kuitenkaan märehtimään (kai). Onneksi sisaruksia oli enemmänkin, muuten olisi itsestä tuntunut aika pahalta. Aika tiivis sisarusparvi olivat kuitenkin joskus.
AP, onko kyse sinun mummostasi, vai kundikaverisi isomummosta, jota et ole koskaan tavannut. Voi ziisus näitä teiniketjuja!
ehkä keskustelisin asiasta miehen kanssa, jos tarvitsisi tukea hautajaisiin.
ne on miehen mummon hautajaise.
Mies menee ilman muuta mummonsa hautajaisiin. Se on viimeinen palvelus tuolle "kantaäidille", eli hyvin läheiselle sukulaiselle.. Kokoonnutaan yhdessä muistelemaan edesmennyttä isoäitiä. Tavataan sukua.
Ja jos sinä olet miehen puoliso, menet tietysti mukaan miehesi isoäidin hautajaisiin. Lapset myös. Se on ainoa, mitä voitte enää lasten isomummoon liittyviä muistoja lisätä. Eikä muuten mitekään huono tai vähäinen lisä. Omat lapseni olivat 3 ja 1 vuotiaina isomummonsa hautajaisissa, oli hyvin tärkeä juttu, myös ajatellen nyt vuosien jälkeen.
Ilman muuta isoäiti menee kaverin ohi.
Ja tästä ei mikään kaveri loukkaannu, tai sitten on jotensakin outoa tekoa.
oli läheinen ja menimme koko perhe. MUTTA jos samana päivänä olisi ollut miehen läheisen ystävän häät, olisin suonut miehen menevän sinne - mies ei tuntenut mummoani kovinkaan hyvin, mummo asui kaukana ja pidimme yhteyttä puhelimitse. Hautajaisissa olisi minulla kuitenkin ollut tukena esim. vanhempani ja sisarukseni.
on sulle sun Mies, menet hautajaisiin, jos vaan joku 2-3 vuoden poikaystävä, menet häihin. Ratkaisusi kertoo myös suhtenne laadun:)
Kyse siis ei ole häistä, eikä hautajaisista, vaan siitä kumpi on sulle tärkeämpi, miehesi vai kaverisi.