Ongelmia viinan kanssa ja tipaton tammikuu
No nyt se on ohi. Tipaton tammikuu. Ei minulla, sillä tuli sipailtua kokonaista kaksi kertaa taivaallisen ihanaa valkoviiniä. Olisi ollut lähestulkoon synti olla maistelematta, kun se oli sikakallista laatua eikä maksanut (minulle) mitään, kun työnantaja tarjosi.
Mutta muuten on tullut vietettyä tipattomia tammikuita ja muitakin tipattomia viikkoja. Ihan huvikseen. Toiset panee rahaa peleihin, kun niitä on kiva pelata, minä pelaan milloin tipattomuuden, milloin karkittomuuden tai ihan vain meikittömyyden kanssa.
Huvittavinta ovat niiden ihmisten kommentit, jotka väittävät, että tipattomuuksia kausia elävät eivät ole "Sinuja" alkoholin kanssa ja "joutuvat" siksi elämään tipattoman kuukauden. Heh. ja toisenkin kerran heh.
Mites, jos nämä alkoholin-kanssa-sinut-olevat nyt sitten kuitenkin päättäisivät elää tipattoman helmikuun. Ihan vaikkapa vain "huvikseen" tai solidaarisuudesta meitä ressuja kohtaan, joiden on "pakko" alkoholiriippuvuudessaan alentua tipattomaan tammikuuhun.
Luulenpa, että juuri nämä "minulla ei ole ongelmaa alkoholin kanssa, joten minun ei ole pakko olla tipaton" -jankuttavat Tiinat ja Taavit ovatkin niitä, jotka eivät osaa olla ilman viinaa. Kokeillaanko?
Kommentit (15)
Mä olen ollut raskausajat tipaton. Muuten en. Joskus juon viikossa monen monta annosta, joskus en yhtään. Joskus juon humalahakuisesti, normaalisti 2 annosta on maksimi yhdessä päivässä. Kesälomalla litkin valkkaria YHDEN lasillisen joka ilta, näin talviaikaan riittää yksi 0,5l siideri saunan jälkeen perjantaisin.
Olen alkoholistin tytär ja tiedostan koko ajan omat rajani. Tiedostan määrät ja kerrat. Pidän tätä tärkeämpämä kuin sitä, että pitäisin tipattoman tammikuun ja dokaisin loppuajan hartaudella ;)
Tuottaako tipaton vaikeuksia?
Mäkelä pitää tipatonta tammikuuta hyvänä tapana.
- Se on hirveän hyvä ilmiö. Tärkein juttu siinä on, että se on hetki, jolloin voi tutkiskella suhdettaan alkoholiin. Jos tipattoman pitäminen tekee vaikeaa, voi miettiä, mistä se on merkki.
Tutkija vinkkaa, että jos esimerkiksi unen laatu paranee tipattoman aikana tai vointi kohenee muuten, kannattaa miettiä, haluaako vähentää alkoholin käyttöä pysyvämmin.
Ei ratkaisu suurkuluttajille
Tipaton ei kuitenkaan ole vastaus kaikkiin ongelmiin. Se ei ole ratkaisu heidän ongelmiin, jotka juovat eniten.
- Se ei ole ratkaisu esimerkiksi huimiin maksakirroosilukuihin. Niille ihmisille joilla juominen on maksaa vaurioittavalla, ei kuukauden paussi ole ratkaisu, vaan tarvitaan pidempiaikaista käytön vähentämistä.
Mäkelä harmittelee, että "suomalaisessa yhteiskunnassa alkoholinkäyttö on läpeensä sosiaalisia tilanteita hallitsevaa". Tipaton antaa hyväksytyn luvan olla juomatta, mitä erikoistutkija kehuu suorastaan ihanaksi asiaksi heille, jotka haluavat vähentää alkoholinkäyttöään.
- On yksi aika, jolloin on legitiimiä olla juomatta. Niin surullista kuin se onkin, alkoholin käyttöään vähentämään pyrkivät tarvitsevat sosiaalisesti hyväksytyn syyn ja perustelun vähentää alkoholin käyttöään.
http://www.iltalehti.fi/elintavat/2013020116624449_el.shtml
Luulenpa, että juuri nämä "minulla ei ole ongelmaa alkoholin kanssa, joten minun ei ole pakko olla tipaton" -jankuttavat Tiinat ja Taavit ovatkin niitä, jotka eivät osaa olla ilman viinaa. Kokeillaanko?
Minäkään en juo itseäni humalaan, mutta viikoittain normaalisti kyllä nautin jonkin verran alkoholia. Nyt pidin tipattoman tammikuun. Ihan vaan siksi, että halusin tietää kuinka tärkeää se lipittäminen mulle oikein onkaan. No, ihan kevyesti pystyin olemaan juomatta yhtään annosta alkoholia.
Eilen sitten otin yhden keskioluen pizzan kanssa, ja kylläpä maistui hyvälle.
Alkoholi on sen verran kavala aine (lähipiirissä useita esimerkkejä), että saapi olla vähän varuillaan sen kanssa lotratessa. Eihän sitä itse ekana huomaa jos on lähtemässä lapasesta homma.
Sinunlaisiasi juuri tarkoitan. Enhän minä, mutta kyllä sulla on joku ongelma!
Minä en ole ollut koskaan humalassa kun olen vain valinnut niin. Ei ole tarvetta kehua sillä, kun se ei mielestäni ole mitään ihmeellistä. Tsemppaatko itseäsi johonkin tällä vai mitä tavoittelet??
Minä en ole ollut koskaan humalassa kun olen vain valinnut niin. Ei ole tarvetta kehua sillä, kun se ei mielestäni ole mitään ihmeellistä. Tsemppaatko itseäsi johonkin tällä vai mitä tavoittelet??
Kirjoitat, ettet ole koskaan ollut humalassa. Se ei tarkoita, että et olisi alkoholista riippuvainen. Jos et osaa olla edes yhtä kuukautta ilman alkoholia ja sen lisäksi viitsit syyllistää niitä, jotka osaavat itse ohjata alkoholin käyttöään, niin olet mitä luultavimmin pahasti koukussa viinaan.
Kirjoitat, ettet ole koskaan ollut humalassa. Se ei tarkoita, että et olisi alkoholista riippuvainen. Jos et osaa olla edes yhtä kuukautta ilman alkoholia ja sen lisäksi viitsit syyllistää niitä, jotka osaavat itse ohjata alkoholin käyttöään, niin olet mitä luultavimmin pahasti koukussa viinaan.
osa voi olla kuukausi- tai vuositolkulla juomatta ilman viinanhimoa, mutta kun korkki narahtaa niin siitä voi seurata viikkojen putki.
Kyllä minusta tipattomien viikkojen tai kuukausien viettäminen on merkki siitä, että ongelma käytössä on.
Huvittavinta ovat niiden ihmisten kommentit, jotka väittävät, että tipattomuuksia kausia elävät eivät ole "Sinuja" alkoholin kanssa ja "joutuvat" siksi elämään tipattoman kuukauden. Heh. ja toisenkin kerran heh.Mites, jos nämä alkoholin-kanssa-sinut-olevat nyt sitten kuitenkin päättäisivät elää tipattoman helmikuun. Ihan vaikkapa vain "huvikseen" tai solidaarisuudesta meitä ressuja kohtaan, joiden on "pakko" alkoholiriippuvuudessaan alentua tipattomaan tammikuuhun.
Mulla taitaa olla suurin osa kuukausista tipattomia. Mä en mieti tuollaisia asioita. Mä olen kyllä sitä mieltä, että jotain ongelmaa Alkon kanssa on, jos tipattomia pitää vartavasten viettää. Jos se Alkon käyttö on terveellä pohjalla, niin tipattomia kuukausia on ihan ilman pitämisiäkin.
Mä en mieti alkoholia enkä sen käyttöä. En mieti tippoja tai tipattomuuksia. Mun mielestäni ongelmia on silloin, jos noita asioita pitää miettiä. Niitä asioita ei kukaan mieti, mitkä ei ole omassa elämässä tärkeitä.
että kun on onnistunut tipattomassa tammikuussa (joka ei oikeasti sitten ollut edes tipaton), niin ajatellaan, ettei mukamas moni muu pystyisi samaan. Haastetaan muita helmikuuhun vakuuttuneena, ettei ne muut kuitenkaan onnistuisi.
Eikä vaan uskalleta uskoa, että monelle muulle nuo tipattomuudet on itsestäänselvyyksiä, eikä edes huomata, että kuukausi vaihtui eikä tarvitse enää laskea päiviä kuun loppuun, kuten jotkut.
En ole osanut ajatella, että "vartavasten" joku viettäisi tipatonta kuukautta. Vaan tipaton tammikuu on tavallaan sellainen kollektiivinen elimistön puhdistuskuukausi. Riippumatta siitä, juoko paljon tai vähän. Jos ei edes kuukautta pysty olemaan alkotta, niin kyllä se on minusta suurempi ongelma kuin se, että on kuukauden juomatta.
Mä olen aina tipattomalla, ei maistu alkoholi. En koe sitä ongelmaksi tai pakkotilaksi. En koe että nyt on oltava kuukausi ilman jotain. Minusta on kiva kun osaa elää kohtuudella kaikki 12 kuukautta vuodesta.
Ton yhden kirjoittajan mielestä sinä jos kuka olet ongelmallinen. Muuten joisit, mutta kun et juo, niin eiköhän siinä piile alkoholisimin siemen.
Eli just niin kuin sanot: et koe että "on oltava" ilman. Mutta ne, jotka kokevat, että "on oltava" ilman sen tammikuun, ovat niitä, jotka syyllistävät meitä, jotka nauttivat näistä elimistönpuhdistushetkistä.
Mä olen aina tipattomalla, ei maistu alkoholi. En koe sitä ongelmaksi tai pakkotilaksi. En koe että nyt on oltava kuukausi ilman jotain. Minusta on kiva kun osaa elää kohtuudella kaikki 12 kuukautta vuodesta.
Olen yrittänyt tipatonta VIIKKOA, tipatonta viikonloppua (ihan mahdotonta) ja haaveilen kokonaisesta kuukaudesta.
Erittäin vaikea saada semmoista maaliin. Tavat istuvat tiukassa ja ihan kuin kroppani osaisi laskea viikonpäivät, sillä perjantain viinipullolliseen on niin kova lataus että se tuntuu torstaina nukkumaan mennessä: ahh, huomenna, ah huomenna.
Krapula ja alavireisyys aina läsnä. Sunnuntait ihan pakkopullaa kun ei jaksa mitään. Toivoo vaan että tulis iltauutisten aika, jolloin "saa" mennä nukkumaan. Voisinpa nukkua koko viininjuomisen himon vaan pois!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut raskausajat tipaton. Muuten en. Joskus juon viikossa monen monta annosta, joskus en yhtään. Joskus juon humalahakuisesti, normaalisti 2 annosta on maksimi yhdessä päivässä. Kesälomalla litkin valkkaria YHDEN lasillisen joka ilta, näin talviaikaan riittää yksi 0,5l siideri saunan jälkeen perjantaisin.
Olen alkoholistin tytär ja tiedostan koko ajan omat rajani. Tiedostan määrät ja kerrat. Pidän tätä tärkeämpämä kuin sitä, että pitäisin tipattoman tammikuun ja dokaisin loppuajan hartaudella ;)
Hyvin kirjoitettu, varsinkin tuo loppukappale!