Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

päiväkoti vai kotihoito??

Vierailija
01.02.2013 |

Lapset 3, 4 ja 5v.

Kumpi parempi vaihtoehto päiväkoti, aamuherätyksineen, kiireineen, kavereineen, tekemisineen. Muutama satalappunen enemmän rahaa kuukaudessa.

Vai

Kotihoito, lepposammat päivät, kerhot 3-4krt/vko, vähemmän aktiviteettia, vähemmän rahaa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeati joudutte kokoajan pihistelemään ja tappelette rahasta niin mene töihin ja lapset tarhaan.

Lapset pärjäävät molemmissa vaihtoehdoissa, mutta avioliittonne ei pärjää jatkuvassa rahapulassa ja velaksi elämisessä.

Vierailija
2/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää päiväkotia ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todellakin varaa elää ilman palkkaa ja kotihoidontukea? Onko se hyvä malli lapsille?

Vierailija
4/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai olisi, mutta se vaatisi lisää opiskelua eikä sen aika ole nyt.

Hoitoalalla...

Kyllä ne lapset ehtivät nähdä sitä työntekoa vielä elämänsä aikana melko paljon... Vaikka kouluikäisiksi hoidettaisiin kotona. Ja onhan isä töissä.

Ap

Vierailija
5/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttei kyllä ylimääräsiin.. Mies joutuisi enemmän tinkimään menoistaan, mutta hän on myös enemmän sitä mieltä että kotihoito ehdottomasti. Itse voisin halutakkin jo töihin.

Mutta sitten taas se kuskaus rumba joka olisi lähes yksistään mulla.

Vaikeeta on.

Ap

Vierailija
6/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitä kotiinjäävää vanhempaa ajatellen välttämättä ei. Ei voi aina ajatella pelkästään lapsia, entäs eläke, työkokemus ja sen sellaiset asiat. Mieti kokonaisuutena, kaikkien perheenjäsenten kantilta.

Vierailija
7/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ennen lapsia kymmenisen vuotta, ja kun on päiväkodin täti niin uskoisin että omien lasten hoitaminen katsotaan myös jonkunlaiseksi "työkokemukseksi". Jollain muulla alalla tippuisi armotta kelkasta.

Eläke kyllä mietityttää. Mutta kyse olisi muutamasta vuodesta...

Omaa jaksamistani olen miettinyt eniten. Miten jaksan olla kotona, töissä olisi kuitenki enemmän sosiaalista elämää. Toisaalta lapset kasvaa ja liikkuminen heidän kanssa eri paikoissa helpottuu jatkuvasti ja tätä myötä myös ympyrät laajenisi. Talvi on aina vaikeinta aikaa.

Kyllä tätä on mietitty ja pohdittu ja mietitään edelleen. Olin jo päättänyt lähteä töihin, tai oikeastaan pidin sitä selvyytenä että niin tehdään kun kuopus täyttää 3v. Mutta sitten alettiin laskeskelemaan tuloja ja menoja eikä asia ollutkaan enään niin selkeä.

Toki voisin ottaa yhden- kaksi lasta tähän omien lisäksi ja tienata samalla pikkusen.

Ap

Vierailija
8/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todellakin varaa elää ilman palkkaa ja kotihoidontukea? Onko se hyvä malli lapsille?

etene kuitenkaan sen parin kotivuoden aikana töissä. Miten esim, sairaanhoitaja etenee uralla paikkakunnalla, jossa on terveyskeskuksen vuodeosasto ja palvelutalo? Eikä ole mitään aikeita vaihtaa paikkakuntaa.

Tai miten näkyy opettajan ammatillinen kunnianhimo?

Vierailija
9/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinä menisit töihin. Molemmilla olisi silloin tuloja sinulla palkka ja miehellä puolet palkasta.

Isän kotivuoden jälkeen haet itse vuorotteluvapaalle vuodeksi. Sen jälkeen lapset onkin jo 5, 6 ja 7-vuotiaat ja tarha ja iltapäivähoito voi kuulostaa helpommalta vaihtoehdolta.

Vierailija
10/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 4 vuotta kotona, eli yhteensä 9 vuotta?

Itse menisin töihin, mutta osa-aikaiseksi. Minusta se lasten kerhoon vienti, varsinkin sitten kun sinulla on yksi eskariin ja kaksi kerhoon - ei todellakaan vaikuta miltään leppoisalta hommalta. Varsinkin kun kerhokin on usein vain 2-3h, raahaamista edestakas.

Vierailija
11/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta luulenpa että miehellä ei ole tätä mahdollisuutta ja toisaalta ei ehkä olisi valmis jäämään kotiin..

Ap

Vierailija
12/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kerhoihin raahaaminen. Ja varsinkin sitten eskarivuonna.

Mutta jos olisi vuoden kotona ja kun esikoinen menee eskariin laittaisi muutkin hoitoon. Kyllähän se eskari pikkusen vähentää niitä hoitomaksujakin.

Osa-aika työ olisi lähinnä harrastusta. Siis siitä ei kyllä taitais jäädä mitään käteen?? Mutta olen sitäkin miettinyt.

Ap

Vierailija
13/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisille päiväkodissa olisi kyllä kavereita ja tekemistä. Hanki kunnon ammatti ja oma mielenkiinnotinen elämä, niin lastenkin tulevaisuus näyttää valoisalta.

Useimmilla kotiin jämähtäneillä kavereilla avioliitto on hajonnut. Juuri niillä superäideillä jotka ovat ihan kaikkensa antaneet jotta omilla lapsilla olisi ihana suojaisa lapsuus kotona. Lasten ihana kotihoito onkin sitten vaihtunut avioeroriidoiksi ja hankalaksi yhteishuoltajuudeksi.

Avioerot ovat johtuneet siitä kun nainen kotona on väsynyt ja turhautunut. Ja katkeroitunut kun töihin paluu ei ole onnistunutkaan. Ja sitten jossain sekavassa mielentilassa joko jätetään perhe tai kyllästynyt mies on löytänyt innostavampaa seuraa ja jättänyt perheen.

Vierailija
14/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jaksanko?? Ja lapsethan kyllä parjää ja varmaan tykkäisivätkin olla päiväkodissa. Kuitenkin ovat jo niin "isoja" Mutta onko se kannattavaa muuten? Sitä en tiedä. Ehkä mun oman hyvinvoinnin kannalta olis ihan hyvä mennä jo töihin. Mutta toisaalta ehtiihän sitä hommaa tehdä sitten vuosi tolkulla...

Toisaalta olis vaan hyvä että isäkin joutuisi ottamaan uudella tavalla vastuuta arjesta täällä kotona. Parisuhteelle se saattaisi tehdä hyvää? Tai sitten ei??

Ap

Vierailija
15/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä allekirjoita sitä, että kotihoito olis ton ikäisille lapsille parempi kuin päiväkoti. Päiväkodissa on oman ikäisiä kavereita ja ikätasoon sopivia aktiviteetteja.

Itse olen onnellinen, kun lapsi pääsee syksyllä reilun kahden vuoden iässä hyvään päiväkotiin. Hän on niin yksinäinen kotona, vaikka kerhoissa käydäänkin. Aina kun nähdään muita lapsia, niin huomaa miten hyvin toinen viihtyy. On niin seurallinen tapaus.

Vierailija
16/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin on hyvä päiväkoti. Ja teen töitä 3x viikossa ja lapset sen ajan päiväkodissa joten se on hyvä kaikille. Lapset ihan sanoo että tykkäävät päiväkodista. Toki toisilla päiväkodeilla on huono maine.

Vierailija
17/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos miehelle tapahtuu "jotain", esimerkiksi sairastuu vakavasti? Lähipiirissä on perhe, jossa lapset ovat jo teini-iässä, äidillä ei edelleenkään vakituista työtä ja mies opiskelee uutta alaa. Aika lailla kädestä suuhun tuntuvat elävän... ja laskuja jää maksamatta. En usko, että lapsetkaan nauttivat tilanteesta.

Vierailija
18/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin enemmän rahaa jos lapset vie päiväkotiin. -Tulee kolmesta lapsesta kalliiksi! Siinä on puolensa, meille tulossa toinen lapsi. Olin ensin esikoisen päiväkodin jatkon kannalla, mutta päätettiin kuitenkin antaa pojan jäädä kotiin. Aamuisin märsännyt sitä että haluaa jäädä äidin viereen nukkumaan. Jää rahaa muuhun :)

Vierailija
19/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä koti ja hyvät vanhemmat jotka osaavat kasvattaa voittavat päiväkodin 6-0

Vierailija
20/34 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin enemmän rahaa jos lapset vie päiväkotiin. -Tulee kolmesta lapsesta kalliiksi!

Lyhyellä aikavälillä ehkä noin, mutta pidemmän päälle on hyvä, että on työkokemusta ellei ole odottamassa jotain eläkevirkaa, johin palata kotivuosien jälkeen.