Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suutuin 2-vuotiaalle :(

Vierailija
31.01.2013 |

Nyt harmittaa. Järjestelin lasten huoneita ja 2-vuotiaani leikki sillä aikaa omassa huoneessaan. Kun menin hänen huoneeseensa, huomasin, että tyttö oli riisunut vaipan ja istuskeli puolialastomana siellä lattialla.

Tyttö on alkanut nyt riisumaan vaippaa pois, yleensä iltaisin sängyssä tai muuten yksin ollessaan. Jostain syystä suutuin tällä kertaa tosi pahasti tästä vaipan riisumisesta! En edes tiedä miksi se nyt niin ärsytti!

Nostin tytön pöydälle, koska se pelkää korkeita paikkoja ja kutsuin tuhmaksi ja jätin siihen pöydälle makaamaan noin 10-30 sekunniksi. :( Sen jälkeen kerroin, ettei vaippaa saa ottaa pois yksikseen, ettei käy vahinkoa. Lapsi alkoi itkemään (siis ei huutamalla vollottamaan, vaan surullisesti kyyneleet alkoi valumaan) ja kysyin, että puetaanko vaippa taas päälle.

Leikin vielä lapsen kanssa, kun hävetti oma suuttuminen niin paljon. Voiko tulla jotain traumoja? Voinko tehdä jotain kumotakseni epäreilun suuttumisen ja rangaistuksen mahdolliset negatiiviset vaikutukset lapseen? Tuntuu niin pahalta, että menetin malttini tällä vatalla...

Kiitos jo etukäteen avustanne!

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se pottaharjoittelu todella saattaa vaatia pitkää pinnaa, monilla lapsilla on joku pottakammo eikä siihen potalle todellakaan haluta tehdä mitään, toiset ei halua edes istua siihen.

Eli kasvata sitä pinnaa, koska pakottamalla tai suuttumalla vessa asioissa saat todellakin pahaa aikaan.

Omalle tytölle keksittiin pottapalkinto ja se auttoi, tyttö innostui hyvin äkkiä pottatouhuista kun sai palkinnon ja kovasti kehuja.

Nykyään ei enää satu edes vahinkoja ja tyttö käy itse pöntöllä, ikää 2,5v.

Alkuhan on aina hankalaa. En usko, että omalla tytölläni tulee olemaan tarvetta pottapalkintoihin, koska innostuu aina uusista jutuista niin kovasti. Ehkäpä sitten, kun se uutuudenviehätys potalla käymisestä menee ohi, ellei siihen mennessä ole sitten jo oppinut käymään potalla. Kiitos siis vinkistä! Yritän tosin olla lahjomatta lasta tällaisissa asioissa, mutta vinkkisi on ehdottomasti hyvä.

Toivon, ettei tämä mun yhtäkkinen raivokohtaus toistu. Olen aina ollut niin rauhallinen. En ymmärrä, mikä minuun meni tänä aamuna.

Vierailija
22/26 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsille usein, toisaalta olen usein myös kiltti ja kärsivällinen myöskin... elämää se on! ei saanut sun lapsesi mitään traumoja, se on varma! Sittenhän jokainen meistä on traumatisoitu seinähullu, joka tarvii 20 vuotta psykoterapiaa, koska ihan jokaiselle on lapsena hermostuttu.

Mutta kuten monet jo sanoivat, 2-vuotias ei halua enää olla vaipoissa, eli nyt harjoittelu käyntiin heti. Ja varmasti se vaatii kärsivällisyyttä, lattioiden pyyhkimistä ja joskus lakanapyykkiä... silti se kannattaa, nyt heti.

montakos lasta sinulla on? Ja minkä ikäisiä?

En kylläkään pitäisi lapsille hermostumista normaalina asiana. Varsinkaan minun tapauksessani, kun suuttumus oli aivan järjetön ja rankaisin lasta, vaikka periaatteessa hän ei edes tehnyt mitään väärää. Kyllä tuollaisesta voi jo traumatisoitua tai vähintään tuntee itsensä turvattomaksi.

Haluaisin vielä vinkkejä, miten noita turvattomuuden tunteita voisi lieventää, mikäli sellaisia raivokohtaukseni jälkeen ilmenee.

AP

useampi lapsi on ja vaippansa jo jättäneitä. Ensimmäisen kanssa olin yliherkkä, jos se itki 1 min, ajattelin, että "voi, muru on nyt turvaton..." sittemmin elämä on näyttänyt että voi uhmaraivota vaikka 2h ja äitikin voi siihen päälle huutaa "pentele" ja silti vaan ihan turvallista se meidän elämä keskimäärin on...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

enää ikinä käytä rangaistuskeinona tuota korkealle nostamista. Toisella jo muutenkin korkeanpaikankammo. Tuolla takaat sen ettei pääse kammostaan ikinä eroon.

Mun ystävän entinen mies uhkaili lapsia aina että sammuttaa kaikki valot jos ei lapset siivoa lelujaan tms. Vielä vuosien jälkeenkin ne lapset pelkää pimeää.

Jotenkin raukkamaista tuo että käyttää rangaistuksessa toisen heikkoa kohtaa. Tuollasella touhulla ruokit vaan sitä kammoa.

Noin muutoin ymmärrän täysin sen että joskus vaan menee hermo. Halusin vaan tuon sanoa.

Vierailija
24/26 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai huonosti nukuttuja öitä mitkä selittäisi aamuista hermostumista?

Tressin alla ja väsyneenähän pinna on monesti lyhyempi. Jos näin on niin voisit varmasti lapselle sanoa, että äiti oli aamulla niin väsynyt ja teki rumasti ja väärin, mutta tyttö on rakas ja aika iso jo kerran haluaa olla ilman vaippaa, mutta sellaiset tytöt ketkä on ilman vaippaa tekevät pissan pottaan.

Otat tytön mukaan pottakaupoille ja tyttö voi vaikka itse valita minkä värisen potan haluaa.

Ymmärrät itsekkin ylireagoineesi joten nyt et voi olla kuin itsellesi armollinen ja yrittää vastaisuudessa pitää hermot paremmin kurissa.

Vierailija
25/26 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

enää ikinä käytä rangaistuskeinona tuota korkealle nostamista. Toisella jo muutenkin korkeanpaikankammo. Tuolla takaat sen ettei pääse kammostaan ikinä eroon.

Mun ystävän entinen mies uhkaili lapsia aina että sammuttaa kaikki valot jos ei lapset siivoa lelujaan tms. Vielä vuosien jälkeenkin ne lapset pelkää pimeää.

Jotenkin raukkamaista tuo että käyttää rangaistuksessa toisen heikkoa kohtaa. Tuollasella touhulla ruokit vaan sitä kammoa.i]

Minunkin mielestä olin todella ilkeä nostaessani lapsen pöydälle, koska tiesin hänen pelkäävän. Lapseni siis pelkää korkeita paikkoja, esimerkiksi hoitopöydällä istumista, jos minä en ole vieressä ja pitämässä huolta, ettei hän varmasti putoa.

AP

Vierailija
26/26 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai huonosti nukuttuja öitä mitkä selittäisi aamuista hermostumista?

Tressin alla ja väsyneenähän pinna on monesti lyhyempi. Jos näin on niin voisit varmasti lapselle sanoa, että äiti oli aamulla niin väsynyt ja teki rumasti ja väärin, mutta tyttö on rakas ja aika iso jo kerran haluaa olla ilman vaippaa, mutta sellaiset tytöt ketkä on ilman vaippaa tekevät pissan pottaan.

Otat tytön mukaan pottakaupoille ja tyttö voi vaikka itse valita minkä värisen potan haluaa.

Ymmärrät itsekkin ylireagoineesi joten nyt et voi olla kuin itsellesi armollinen ja yrittää vastaisuudessa pitää hermot paremmin kurissa.

sen enempää kuin muinakaan päivinä. Mies on pidemmällä työmatkalla, mutta sekään ei ole mitään erikoista. Olen myös nukkunut hyvin! Juuri tänään herätessä ajattelin, kuinka hyvin olenkaan viime viikkoina nukkunut.

Pottakaupoille lähdemme yhdessä huomenna! Kai tämä tästä. Hämmennnyin itsekin nyt niin pahasti tästä suuttumisesta, että varmasti keskityn pitämään hermoni kurissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi