Miltä näyttää älykäs/tyhmä nainen tai mies?
Paljasta ennakkoluulosi. ;)
Kyselen, koska ihmiset tuntuvat usein yllättyvän, jos saavat kuulla minusta jotakin sellaista, joka viittaa korkeaan älykkyyteen. En ilmeisesti näytä kovin älykkäältä. :D
Kommentit (13)
Silmissä valpas, kiinnostunut katse. Näkee päällepäin että se kuuntelee ja ajattelee asioita.
Joku voi olla hirmu älykäs, ja täysin kyvytön huolehtimaan henkilökohtaisesta hygieniastaan ja muutenkin ulkoisesta olemuksestaan, joku toinen voi olla erittäin laitettu ja huoliteltu. Tunnen molempia. Samoin ihminen, josta lopulta saa kuvan, ettei ole niitä fiksuimpia, voi olla kumpaa ääripäätä tahansa, tai siltä väliltä.
Outi Nyytäjää. Se täti ei näyttänyt/näytä ollenkaan älykkäältä - on puolisokeakin - mutta pää on terävä kuin partaveitsi.
Joku voi olla hirmu älykäs, ja täysin kyvytön huolehtimaan henkilökohtaisesta hygieniastaan ja muutenkin ulkoisesta olemuksestaan, joku toinen voi olla erittäin laitettu ja huoliteltu. Tunnen molempia. Samoin ihminen, josta lopulta saa kuvan, ettei ole niitä fiksuimpia, voi olla kumpaa ääripäätä tahansa, tai siltä väliltä.
Otsikon perusteella olin jo vastaamassa, että 'älykkään ihmisen tunnistaa silmälaseista ja pitkästä parrasta, iästä ja sukupuolesta riippumatta', mutta sitten luin ap:n viestin kokonaan.
Itse olen ns. tyhmän näköinen (=isorintainen, lyhyt, pyöreäkasvoinen), ja joutunut tästä syystä työpaikalla uusien ihmisten kanssa toisinaan kiusallisiin tilanteisiin. Kaikki kun eivät millään meinaa uskoa toimenkuvaani, vaan pitävät minua avustajana. Nuorempana ne tilanteen ärsyttivät, mutta nykyään lähinnä vain huvittavat.
Itsekin huomaan tekeväni olettamuksia vieraiden ihmisten älykkyydestä ulkonäön perusteella vaikka hyvin tiedän ettei ulkonäkö korreloi älykkyyden kanssa.
Jostakin syystä kuvittelen pitkät, hoikat, kapeakasvoiset ja isonenäiset ihmiset muita älykkäämmiksi. He näyttävät silmissäni jostakin syystä älykkäiltä. En yhtään tiedä miksi.
Viisas sen sijaan on mielikuvissani klassisen näköinen ripauksella omaa tyyliään. Ei wt, ei pissismuotia, hyväkäytöksinen (ei mielistelevä missään tapauksessa).
Älykäs näyttää usein levolliselta ja keskittymiskykyiseltä. Tyyli on naisilla yleensä hillitty, siisti, käytännöllinenkin.
Mikäli nainen laittaa arkeenkin hiukset viimeisen päälle, aina kulkee epämiellyttävissä korkeissa koroissa ja meikkiä on paljon naamassa ajattelen hänen olevan vähemmän kouluja käynyt.
isorintainen blondi. Liikun paljon alaiseni kanssa, joka on pitkä mies. Arvatkaa huviksenne miten usein varsinkin ulkomailla on menneet tittelit sekaisin.
Näytän sellaiselta pullantuoksuiselta hössöttävältä äidiltä, joka kyllä kotona olenkin.
Mittani ovat 108-75-109, eli olen tiimalasi ja rintani ovat suuret. Tämän lisäksi olen kasvoiltani todella kaunis. Pukeudun fiftari- ja punktyyliin ja minulla on räikeänväriset hiukset. Panostan melko paljon ulkonäkööni. Lisäksi nauran paljon ja kerron tyhmiä puujalkavitsejä. Minua luullaan tyhmäksi bimboksi, mutta minusta on hauska oikaista näitä harhaluuloja.
Ehkä omasta tilantestani johtuen olen oppinut, että usein älykkäät ihmiset ovatkin juuri persoonallisia ja eloisia. Olen sitä mieltä, että oikeasti älykkäiden ihmisten ei tarvitse nähdä vaivaa, että kuulostavat tai näyttävät älykkäiltä. Usein ihminen, joka puhuu vaikeasti, haluaa vain korostaa omaa erinomaisuuttaan eikä oikeastaan olekaan kovin älykäs. Viestinnän päätarkoitus on kuitenkin saada viesti perille vastaanottajalle: jos tämä ei toteudu, on viestin lähettäjä epäonnistunut.
Viestinnän päätarkoitus on kuitenkin saada viesti perille vastaanottajalle: jos tämä ei toteudu, on viestin lähettäjä epäonnistunut.
Mitä ihmettä yrität oikein sanoa?
millaista älykkyyttä tässä haetaan? Kirjaviisautta? Sosiaalista älykkyyttä vai testeillä testattavaa älykkyyttä?
Väitän, että testeillä testattava älykkyys ei ole ulospäin nähtävissä mistään piirteistä. Tiedän kaksikin mensan jäsentä ja ovat hyvin eri näköisiä ja oloisia.
Kirjaviisaus usein näkyy ulospäin, kotona on kirjahylly täynnä kirjoja. Kirjaviisas myös harvoin pukeutuu kauhean provosoivasti. Kaunis tai komea voi kirjaviisas olla, mutta harvoin räikeä ja erottuva.
Sosiaalinen älykkyys paljastuukin mielestäni niin, että ihminen joka EI ole sosiaalisesti älykäs on epäsiisti. Tai toisaalta todella teennäinen ja feikki (tekotukka, tekokynsi, tekotissi, tekorusketus jne) Tähän ryhmään kuuluu myös erilaiset ääriryhmät (skinhead).
Usein ihminen, joka puhuu vaikeasti, haluaa vain korostaa omaa erinomaisuuttaan eikä oikeastaan olekaan kovin älykäs.
Henkilö, joka osaa puhua ymmärrettävästi, on sosiaalisesti ja verbaalisesti älykäs, mutta tämä ei kaikilla korreloi erityisen hyvin esim. loogis-matemaattisen älyn kanssa.
Ts. vaikeasti puhuva henkilö ei välttämättä suinkaan yritä "korostaa" mitään. Voi olla että hän ei vain kerta kaikkiaan osaa ilmaista itseään selkeämmin. Ja siitä huolimatta hän saattaa olla hyvin älykäs.
Prototyyppinen älykäs nainen minun mielestäni on tummahiuksinen, luonnollisen kaunis, kuitenkin hillitysti meikattu, siististi tai jopa tyylikkäästi pukeutunut.