Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helposti hengästyminen, hyväkuntoisena

Vierailija
18.03.2023 |

Mistä voisi johtua, että hengästyn todella helposti ja sydän tykyttää kun käyn vaikka kahvit keittämässä ja menen sohvalle istumaan. Kunto pitäisi olla hyvä ja ei ylipainoa. Juoksen päivittäin.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin. Ehkä allergiaa kun ei henki kulje.

Vierailija
2/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisin syy on ylirasitustila (ns. ylikunto). Etkö todellakaan pidä yhtään lepopäiviä juoksemisesta?

Toinen vaihtoehto on jokin sydän- tai keuhkovika, esim. astma.

Vierailija
4/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuo oireet vielä yli kaksi kuukautta koronan sairastamisen jälkeen. Sitten hävisivät ja lääkärin mukaan tyypillinen jälkioire ja vaiva koronan jälkeen. Itse tauti oli lievä ja meni ohi noin viikossa.

Vierailija
5/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisin syy on ylirasitustila (ns. ylikunto). Etkö todellakaan pidä yhtään lepopäiviä juoksemisesta?

Toinen vaihtoehto on jokin sydän- tai keuhkovika, esim. astma.

Kannattaa pitää näin aluksi viikon totaalitauko liikunnasta. Jos tilanne ei parane sillä, niin mene lääkäriin. Viikon tauko voi tuntua pahalta, mutta jos ylirasitustila pääsee pahaksi, tarvitset vähintään puolen vuoden tauon. Viikon tauko on selvästi parempi vaihtoehto ja jos aloitat sen nyt, voit selvitä sillä.

Vierailija
6/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylirasitusta olen pohtinut. Pitää alkaa seurailemaan leposykettä.

Vierailija
7/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää vielä, että käytössä on beetasalpaaja. Leposyke siis aika matala.

Vierailija
8/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko epäsäännöllinen rytmi sydämessä? Hakeudu lääkäriin asiasta. Kyllä tuo viittaa siihen, että voi olla jonkinlainen rytmihäiriötilanne päällä. Hoitamattomana sellainen voi aiheuttaa aivohalvauksen, eli älä missään nimessä jätä tutkimatta asiaa.

Vierailija
9/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ainakin long covid oli paljon pahempi kuin akuutit oireet. Long covid voi tulla jopa oireettomasta taudista. Juuri tuota, että sykkeet ampuivat pilviin äärimmäisen pienessä rasituksessakin. Minulla oli vielä niin, että en kuitenkaan hengästynyt, eli sydämen toiminta oli jotenkin "irrallaan" hapen tarpeesta. Noin 4 kk jälkeen tilanne alkoi normalisoitumaan.

AP: onko tämä uusi juttu vai jatkunut jo pitkään?

Vierailija
10/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarkoitukseen tuo beetasalpaaja on? Voisiko sama ongelma olla myös tuon hengästymisen taustalla?

Vierailija
11/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarkoitukseen tuo beetasalpaaja on? Voisiko sama ongelma olla myös tuon hengästymisen taustalla?

En ole ap, mutta aika monilla sitä käytetään ahdistukseen ja paniikkiin, eli ap:llä ei välttämättä ole mitään sydän- tai verenpaineongelmia. Tai oletan ettei ole, koska kuvaili itseään hyväkuntoiseksi.

Vierailija
12/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli nuo oireet vielä yli kaksi kuukautta koronan sairastamisen jälkeen. Sitten hävisivät ja lääkärin mukaan tyypillinen jälkioire ja vaiva koronan jälkeen. Itse tauti oli lievä ja meni ohi noin viikossa.

Mulla oireita ollut nyt reilu 3kk koronan jälkeen. Otettu sydänfilmit ja keuhkokuvat. Sydämessä uusi muutos jonka ei pitäisi vaikuttaa, muuten kaikki ok. Inhaa kun kunto loppuu jo 300m kävelyssä tai siiä kun ripustaa pyykit telineelle!

Vierailija
13/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhainen hemoglobiini?

Anemia?

Silloin veressä ei liiku tarpeeksi happea ja hengästyy helposti.

Kannattaa ainakin hb käydä mittauttamassa ja ehkä ferritiini myös.

Joskus anemiaa ei diagnosoida eikä tutkita ja määrätään vaan masennuslääkkeet vaikka ongelma ratkeaisi rautavalmisteilla.

Been there, done that.

Vierailija
14/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alhainen hemoglobiini?

Anemia?

Silloin veressä ei liiku tarpeeksi happea ja hengästyy helposti.

Kannattaa ainakin hb käydä mittauttamassa ja ehkä ferritiini myös.

Joskus anemiaa ei diagnosoida eikä tutkita ja määrätään vaan masennuslääkkeet vaikka ongelma ratkeaisi rautavalmisteilla.

Been there, done that.

Aivan. Laitoin pitkään hengästymisen astman syyksi ja sitten paljastui, että hb oli noin 70. Ei sitä tajua, kun raudanpuute tulee vähitellen. Ei muuten kohentunut tuo hb-arvo rautatableteilla, vaan piti mennä tiputuksiin. Ferritiinin lukemaa en muista tarkkaan, mutta oli ali 10.

Vierailija
15/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oireita ollut nyt reilu 3kk koronan jälkeen. Otettu sydänfilmit ja keuhkokuvat. Sydämessä uusi muutos jonka ei pitäisi vaikuttaa, muuten kaikki ok. Inhaa kun kunto loppuu jo 300m kävelyssä tai siiä kun ripustaa pyykit telineelle!

On hyvin tavallista sanoi lääkärini, jolla itsellään oli ollut samat oireet nelisen kuukautta.

Mulla meni ohi n kolmen kuukauden jälkeen. Tuntui jopa pyykkiä ripustaessa puhumattakaan kävellessä ylämäkeä. Piti pysähtyä monta kertaa.

Varsinainen korona kesti n viis päivää ja kuumetta oli pari päivää. Yskää ja nuhaa oli.

Vierailija
16/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuota samaa enkä ymmärtänyt miten voin olla niin huonossa kunnossa kun harrastan jatkuvasti liikuntaa syön suht terveellisesti jne. Sitten selvisi että olen ihan aneeminen.

Vierailija
17/20 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko se siis sellasta pahan tuntuista hengästymistä vai vaan puuskutusta?

Kaverini joka juoksee maratoneja ja sun muita pitkiä pyörä ja hiihtokisoja rupeaa aina hengittään raskaasti esim portaissa. Sille oli joku ammattivalmentaja tms selittänyt että sen kroppa vaan luulee, että nyt kohta taas mennään täysillä ja elimistö vaan valmistautuu tiedostamatta mahdolliseen pitkäjaksoiseen urheilusuoritukseen..

Vierailija
18/20 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikunto.

Vierailija
19/20 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. 

Vierailija
20/20 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkkinen hengästyminen viittasi minulla kilpirauhasen liikatoimintaan. Se hoidettiin sitten lääkkeillä kuntoon parin vuoden aikana.

Nykyisin hengästyn jostain muusta syystä. Voi liikkua paljonkin ilman hengästymistä, mutta sitten yhdet portaat tai kumartuminen ja kengännauhojen kiinnilaitto laittaa puhisuttamaan ja hapensaanti tuntuu hankalalta. Syytä ei ole löydetty. Kovasti tutkivat keuhkoja mutta mitäs jos se onkin alkava sepelvaltimotauti? Eli vikaa sydämessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi