Kuinka teillä on alkanut vaihdevuodet?
Tuliko ensin kuumia aaltoja. Jäivätkö kuukautiset kerralla pois. Mulla on nyt ikää 47 vuotta, ja aiemmin kuukautiset suht säännölliset, mutta nyt kahteen kuukauteen ei ole tullut ollenkaan.
No, minähåän olen tietysti tyytyväinen tilanteeseen. Joko sitä voisi odottaa, ettei niitä enää tulekaan? MItään hikoiluja ei ole ollut.
Kommentit (69)
Kuumia aaltoja. Voimat poissa. Huh
olen 44v ja viime keväänä kierto lyheni ihan yhtäkkiä vajaalla viikolla (normaalisti oli siihen asti 30-32 päivää). Tuon jälkeen on lyhentynyt kuukausi kuukaudella muutamalla päivällä, ennen kuukautiset tulivat melko tarkkaan joka kuukauden 23. päivä, nyt tällä hetkellä ( n. reilut 1/2 vuotta myöhemmin) tulevat kuun alkupuolella.
Myös vuodon kesto on lyhentynyt ja loppuu oikestaan kuin seinään, ennen sen runsaamman vuodon jälkeen oli vielä useampi päivä pienempää vuotoa.
Ovulaation tunnen edelleen.
Luulin aluksi stressiä syyksi, mutta sittemmin olen epäillyt tosiaan esimenopaussia syyksi..
Onko teillä ollut sellaista että yhtäkkiä tulee jättivuoto? Mulle tuli päälle 40-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:23"]
Onko teillä ollut sellaista että yhtäkkiä tulee jättivuoto? Mulle tuli päälle 40-vuotiaana.
[/quote]
siinä mielessä kyllä, että ennen riitti sen reiluimman vuotopäivän vaihtoväliksi 3h punaisen ob:n kanssa, nyt sama vaihtoväli vihreän ob:n kanssa (joka siis kokoa isompi).
useimmiten voi olla myös endometrioosia jos vuoto runsastuu
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 14:33"]
Esivaihdevuosiin kuuluu lyhyt kk- kierto. Kestää noin pari vuotta. Ei teillä alle 40v. ole kuin kuvitelmia päässä.
[/quote]
Älä höpötä. Jos lääkäri toteaa menopaussin alkaneen alle nelikymppisellä niin onko sekin vain kuvitelmaa päässä?
No, ei vaihdevuodet mikään sairaus ole. Ei tarvii mitään lääkkeitä tai hormoneita.
Toisaalta onhan keksitty, että miehilläkin on lääkehoitoa vaativat vaihdevuodet :) :) :)
Siis mikä vastaus tämä on....??? siis jos joku vuotaa viikkoja niin ei tarvii mitään hoitoa....... tai vuotaa kahden viikon välein viikon kerrallaan, eli kaksi viikkoa kuukaudesta, ei tarvitse mitään hoitoa.. KYLLÄ varmaan tarvitsee hoitoa, koska syynä voi olla mitä vaan..
Aiemmin kellontarkat kuukautiset alkoivat muuttua epäsäännöllisiksi noin 46-vuotiaana. Nyt 49-vuotiaana kuukautiset tulevat 2-3 kuukauden välein. Yleensä kierto kai tihenee, mutta mulla on näin.
Myös mystinen parin kolmen kilon painonnousu selittynee vaihdevuosilla, kun syömiset ja liikkumiset eivät ole juuri muuttuneet. Ei muita oireita.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:39"]
Minulla on tullut muutaman kerran kuukautiset kahden viikon välein, kävin gynellä ja ultrassa, jossa kaikki ihan normaalia. Gyne sanoi, jos tulee useampi tälläinen lyhyt väli, niin soitto hänelle ja keltarauhashormonia. Mitään muuta vaivoja ei ole, olen 52 v ja aika hyvässä kunnossa muutoin.Onko täällä ketään kenellä olisi tuo kahdet kuukautiset kuukaudessa kestänyt useita kuukausia vai olisiko mahdollista että se menisi itsestään ohi.. kun ei niin kiinnostaisi hormoonien ottaminen.
[/quote]
No, ei vaihdevuodet mikään sairaus ole. Ei tarvii mitään lääkkeitä tai hormoneita.
Toisaalta onhan keksitty, että miehilläkin on lääkehoitoa vaativat vaihdevuodet :) :) :)
[/quote]
miesten vaihdevuodet ei kyllä ole mikään naureskelun aihe. Testosteronipitoisuus on mitattavissa ihan verikokeesta, eikä hormoneja määrätä miehille turhan takia, mutun perusteella. Mun miehellä todettiin tuo, kun oli 48-vuotias, yhtäkkiä alkoi olla tosi lyhytpinnainen, eikä jaksanut kuin maata. Hormonit todettiin poikkeuksellisen alhaiseksi, sai lääkityksen ja nyt on kuin eri mies.
Normaalisti testosteronipitoisuus vähenee hitaasti miehillä iän myötä, mutta joskus saavat andropaussin eli miesten vaihdevuodet, joka tarkoittaa yhtäkkistä ja rajua testosteronipuutosta.
Joten mItäpä jos lopettaisit irvailun asioissa, joista et mitään ymmärrä. Kiitos.
Olen nyt 47-vuotta, ja vaihdevuodet alkoivat pari vuotta sitten niin, että kierto alkoi lyhetä 30 päivästä 26:een. Iho alkoi menettää nopeasti joustavuutta ja painoa alkoi kerty pelkästä ruuan ajattelemisestakin. Tai no... Olen ollut nelikymppiseksi asti sikäli onnekas, että olen voinut syödä melkein mitä vain lihomatta, mutta en todellakaan enää.
Sydämen rytmihäiriöt ovat lisääntyneet selvästi ja niitä on eniten ovulaation ja kuukautisten alkamisen välillä, tämäkin kuulemma on melko yleistä.
Yhden kuukautiset ovat jääneet väliin, mutta muuten kierto on vielä aika säännöllinen. Premenopaussi kestää ihan tutkimustenkin mukaan vuosia ennen kuukautisten poisjäämistä, joten ei tämä ole mikään nopea prosessi.
Kuumia aaltoja ei ole ainakaan vielä ollut, mutta hikoan muuten aiempaa helpommin ja voimakkaammin.
Olen sikäli ehkä hieman epätavallinen nainen, että en ole käyttänyt hormoniehkäisyä sen jälkeen, kun täytin 23 vuotta. 32-vuotiaana sen sijaan käytin hormoneita lapsettomuushoidon yhteydessä. Mutta muuten en mintään, 15 vuoteen. Luomuilla mennään...
[quote author="Vierailija" time="30.01.2013 klo 15:25"]
aikaa jolloin kuukautisiin olisi pitänyt olla vielä 2 viikkoa. Pelästyin, sillä se vuoto oli niin järkyttävää että siteestä ei ollut mihinkään. Lähdin jopa miehen kuskaamana terveyskeskukseen lakana hameen alla imemässä vuotoa, ja pelkäsin vuotavani kuiviin. Lääkäri naureskeli huolelleni ja totesi että vaihdevuodet ne vaan alkavat. Sain jotain verenvuotoa vähentävää lääkettä, taisi olla Cyklocapron tms, ja neuvon hakea tarvittaessa hormonikorvaushoito vaihdevuosiin.
Siinä sitten vuoden verran oli kuukautiset sellaiset että saattoi tulla välillä 2 viikon välein, välillä olla pari kk pois. Sitten loppuivat. Mitään kuumia aaltoja, mielialaongelmia tai muita mulla ei ole ollut ollenkaan. Vain nuo vuotovaivat.
[/quote]
Aika samantyyppistä täällä. Kumma että ne isot vuodot voivat olla vv-vaiva. Luulin että liittyy endometrioosiini. Ja tosiaan voi tulla kaksi kertaa kuussa kuukautiset. Sitten jokunen kk ilman mitään ja taas uudet kk:t. Nyt on ilmeisesti koko ruljanssi ohi, monien vuosien jälkeen.
Se suurin muutos on oikeastaan ollut seksuaalivietin heikkeneminen, niitä juttuja ei vaan ajattele enää niin paljon kuin ennen, eikä enää stimuloidu henkisestikään niin helposti. Sikäli tavallaan rauhallisempi olo.
Hei!
Ihmettelen kovasti seuraavaa. 65-vuotiaalla äidilläni oli niin vaikeat vaihtarioireet, että hän sai estrogeenilääkityksen 15 vuotta sitten. Estrogeeni käytössä edelleen.
Kohtu oli ja on edelleen tallella, mutta kukaan gynekologi ei ole määrännyt hänelle keltarauhaslääkitystä. Äiti uskoo tietty lääkäreitä, että kaikki on ok, eikä minua, kun olen ihmetellyt, miksei keltarauhashormonia ole määrätty ja miksei edes ultrakontrolleja.
Sitten eräällä viikolla hänellä alkoi yllättäen kuukautiset - siis 65-vuotiaana ja 15 vuoden estrog-lääkityksen jälkeen. Hän meni gynekologille. Otettiin papa ja pistoletti. Papa oli ok. Pistoletin tuloksia odotetaan. Gynekologi sanoi, että munasarjat on hyvässä kunnossa ja pikkuisen vain kohdun limakalvon paksuuntumista. Ei taaskaan määrätty progestronia, eli keltarauhashormonia, vaikka ilman sitä kuulemma se kohdun limakalvo paksuuntuu.
Onko kenelläkään tällaisesta tietoa, että kuukautiset tulee 65-vuotiaalle pitkän vaihdevuosilääkitysen jälkeen? Entä tämä, että kohtu on tallella, mutta vain estrogeeni (1 tabl/pv) käytössä?
Kiitos vastauksista! :)
30-vuotiaana menin gynekologille rutikuivien limakalvojen ja haluttomuuden vuoksi. Tuolloin jo todettiin FSH:n olevan ikäiselleni epänormaalilla tasolla. Lääkäri soitti vielä perään ja sanoi, että jos haluat vielä lapsia, niin viime hetket olivat käsillä. Lapset oli onneksi tuossa vaiheessa jo tehty.
35-37 -vuotiaana kierto alkoi heitellä, lyhentyi 24 päivään ja välillä oli jopa viikon-parin välein. Välillä vuoto oli niin runsasta, että tuli puolessa tunnissa tamponista ja siteestä läpi. Se vuotaminen oli ihan tolkutonta ja monesti harkitsin päivystykseen lähtemistä! Toisinaan taas vuoto oli hyvinkin niukkaa. Öisin aloin yhä useammin herätä läpimärissä lakanoissa, päivälläkin tuli kuumia aaltoja, limakalvot olivat entistä kuivemmat ja avioliittokin oli jo kriisissä.
37-vuoden iässä gynekologi sitten totesi ennenaikaisten vaihdevuosien alkaneen. Lääkärin mielestä verikoetulokseni, oireeni ja kliinisen tutkimuksen tulokset olivat kuin suoraan oppikirjasta. Tarjosi hormonikorvaushoitoa sekä suun kautta että tablettina emättimeen, ja harkinnan jälkeen päätin kokeilla. Muutos limakalvoissa oli uskomaton ja muutenkin elämä tuntuu taas tasaisemmalta! Yöhikoilukin on merkittävästi vähentynyt, eikä kuumia aaltoja ole päivisin enää juuri ollenkaan. Paino on noussut 2-3 kiloa lääkityksen aloittamisen jälkeen, mutta tuntuu, että se on lähinnä turvotusta.
Olen nyt 52. Viime vuonna kuukautisissa oli kuuden kuukauden tauko. Olo oli mukavan tasainen ja positiivinen, mikä on mulle harvinaista. Sitten kävin gyniksellä, koska oltiin sovittu, että tulen käymään. Gynis totesi kohdun limakalvon liikakasvun ja määräsi Terolut-tabletteja vuodon aloittamiseksi. Saatiin sillä tavalla parit vuodot tulemaan.
Mulle ei ole tullut kohtuuttoman runsaita vuotoja eikä pahoja hikoilukohtauksiakaan. Välillä hikoiluttaa yllättäen, mutta ei kohtuuttomasti. Tänä vuonna menkat on tulleet muutaman kerran, mutta ei säännöllisesti. Kävin taas syksyllä lääkärissä, ja hän ohjeisti taas käyttämään Terolutia, koska kohtu näyttää siltä, että vuotoa pitää tulla. Olen jo monta vuotta luullut, että vaihdevuoteni ovat alussa, mutta ilmeisesti ne ovat alkaneet vasta nyt. Mielialavaihtelut eivät ole olleet vielä sen kummempia kuin muutenkaan. Minulla oli kolmekymppisenä tosi kurjat pms-oireet aina noin pari viikkoa ennen vuotoa. Niistä olen nyt päässyt eroon, eli itse asiassa mieliala on nyt tuntunut tasaisemmalta kuin nuorempana.
Olen nyt 48 v. ja hiuksia lähtee aivan hirveästi. Onko muilla samaa oiretta?vMinulla on myös reuma joka on oireillut vähän. Pelkään että se pahenee kun vaihdevuodet alkaa. Vuoto on säännöllistä, mutta hikoiluttaa ja olo kuin murkulla.
Minulla hiuksia lähtenyt paljon ja myös ohentuneet. Nyt näyttää hiusten lähtö tasaantuvan mutta lättätukka jäi):
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 23:04"]
39 jatkaa, että huvittaa, kun 50 täyttävät naiset hehkuttavat järjestään FB:ssä ja muuallakin, että ovat elämänsä kunnossa. Niin minäkin olin. Siinä vaiheessa sitä ei usko, että vanheneminen voi olla niin lähellä ja iskeä kulman takaa tosi nopeasti. Vain neljä vuotta, ja ajattelen monista asioista aivan toisin.
[/quote]
Mitä sitten, jos hehkuttaa. Ihmeen vahingoniloista länkytystä.
Vanheneminen on niin yksilöllistä. Olen itse 50v ja olen syönyt hormooneja jonkin aikaa. Olen hyvässä kunnossa. Toki naama löpsähtää ja harmaita tulee, mutta olen harrastanut aktiivista liikuntaa ikäni, joten voin sanoa, että itsestä on paljon kiinni, kuinka vanhenee. Moni ikätoverini on jo todella huonossa kunnossa, mutta he ovat niitä, jotka jo nelikymppisinä valittivat polvikulumia ja selluliittia, eivätkä ymmärtäneet millään, että liikunta ja laihduttaminen auttaisi todella paljon. Nyt 10 vuotta myöhemmin ovat yhtä vanhoja kropaltaan, kuin moni 10 vuotta vanhempi, joka on elänyt terveellisesti ja liikkunut.
Toki geenitkin vaikuttaa, mutta aika lailla on pystynyt itse vaikuttamaan omaan kuntoonsa ja vanhenemiseen.
Ja niistä vaihdevuosista. Hormoonitoimintaa on enää toisessa munasarjassa, toinen on jo vaipunut ikiuneen. Oireina minulla oli ainoastaan unettomuus ja epäsäännöllinen kierto ja epämääräinen alakuloisuus. Hormoonit aloitin pienellä annoksella ja sama pieni annos menee edelleen. Mieliala parantui melko heti hormoonien aloittamisen jälkeen.
50 - tarinasi on lähes identtinen omani kanssa. Onneksi lapsihaaveita ei enää ollut!
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 14:33"]
Esivaihdevuosiin kuuluu lyhyt kk- kierto. Kestää noin pari vuotta. Ei teillä alle 40v. ole kuin kuvitelmia päässä.
[/quote]
Kuinka lyhyt? Olen 42 ja mulla on koko elämäni ollut kierto 28 päivää "kellontarkasti". Nyt on enää 27 päivää ja kerran 26 päivää.