Kuinka teillä on alkanut vaihdevuodet?
Tuliko ensin kuumia aaltoja. Jäivätkö kuukautiset kerralla pois. Mulla on nyt ikää 47 vuotta, ja aiemmin kuukautiset suht säännölliset, mutta nyt kahteen kuukauteen ei ole tullut ollenkaan.
No, minähåän olen tietysti tyytyväinen tilanteeseen. Joko sitä voisi odottaa, ettei niitä enää tulekaan? MItään hikoiluja ei ole ollut.
Kommentit (69)
Mulla oli ensin pari, kolme vuotta kuukautiset epäselvät ja harvenivat vähitellen. Sitten jossain vaiheessa ne lakkasivat. Mitään kuumia aaltoja ei ole ollut, mutta mieli on ehkä vähän alavireisempi kuin normaalisti. Olen perusluonteeltani aika hyväntuulinen ja iloinen, nyt pientä alavirettä, en tiedä johtuuko vaihdevuosista. Ja pinna on välillä kireä, mutta en tiedä johtuuko tämäkään vaihdevuosista vaan muuten vaan elämästä.
Kuukautiset alkoi noin 45-vuotiaana käydä vähitellen yhä niukemmiksi ja välit pidentyä. Ensi väliä oli pari kuukautta, sitten kolme, sitten neljä, sitten puoli vuotta. Kun olin 51, ei yksin kuukautisten jälkeen sitten enää seuraavia tullutkaan.
Tämän jälkeen tuli muutaman kerran sellainen kehon läpäissyt lämmin hulahdus, josta tajusin, että nämä nyt on sitten niitä "kuumia aaltoja". Hikoilua ei onneksi tullut lainkaan, ja ne hulahduksetkin loppui hyvin lyhyeen.
Unettomuutta tai mielialan vaihteluja ei ole ollut ollenkaan. Olen aina ollut luonteeltani tasaisen rauhallinen ja hyväntuulinen ja nykyään (57 v.) tuntuu, että entistä hyväntuulisempi. Ei kiristä mistään psyykkisesti eikä fyysisesti.
Tiedän olevani onnekas, monella tutulla on ollut paljon kovemmat oireet. Mutta kyllä vaihdevuosista voi päästä näinkin vähällä kuin minä olen päässyt.
Kierto 2 päivää lyhkäsempi. Ennen kuukautisia ärtyneisyyttä ja kuumia-aaltoja, jota on myös kuukautisten aikana.
Yhdellä tutulla oli vaihdevuodet ja oli kyllä tosi sairas ja tuskainen, kun sai kuumia aaltoja.
Minulla on hormonikierukka, tosin joa "yli-ikäinen". Mitään oireita ei vielä ole ollut.
aikaa jolloin kuukautisiin olisi pitänyt olla vielä 2 viikkoa. Pelästyin, sillä se vuoto oli niin järkyttävää että siteestä ei ollut mihinkään. Lähdin jopa miehen kuskaamana terveyskeskukseen lakana hameen alla imemässä vuotoa, ja pelkäsin vuotavani kuiviin. Lääkäri naureskeli huolelleni ja totesi että vaihdevuodet ne vaan alkavat. Sain jotain verenvuotoa vähentävää lääkettä, taisi olla Cyklocapron tms, ja neuvon hakea tarvittaessa hormonikorvaushoito vaihdevuosiin.
Siinä sitten vuoden verran oli kuukautiset sellaiset että saattoi tulla välillä 2 viikon välein, välillä olla pari kk pois. Sitten loppuivat. Mitään kuumia aaltoja, mielialaongelmia tai muita mulla ei ole ollut ollenkaan. Vain nuo vuotovaivat.
ahistaako, sekoaako pää?
ainakin joskus. Mulla on korvauslääkitys ja aina en muista syödä niitä : ))
Joskus olen iha törkeän ahdistunut ja sitten kun se aalto tulee niin tajuun, että aijjoo, tää oli tätä….
Onneksi mulla tuo oire tulee sillain kohtauksena …tai siis en ole jatkuvasti ahdistunut ja kiukkuinen vaan se menee aina nopeesti ohi. Max puoli tuntia kuumotuksineen kaikkineen.
miten aikaisin tuli ensimmäiset kierto-oireilut tai muut häiriöt?
Itse olen vasta 37-vuotias, mutta alkaa kierto heitellä miten sattuu ja kertaalleen on sattunut jo pahempikin vuotohäiriö (suunnilleen keskenmenovuotoa vastaava vuoto). Jäin vain miettimään onko jo esioireilua vai jotain muuta... Vielä en tosin odota vaihdevuosia alkavaksi aikoihin, vaikka äidilläni onkin tullut ennen 50 ikää.
Mietin vain, että jos vaihdevuodet alkavat jo 36 vuotiaana (kuten jollakin ylempänä), niin näytättekö myös ikäistänne vanhemmalta?
Pitääkö myös paikkansa se, että päälle 35 vuotiaana tehdyt lapset myöhästyttävät vaihdevuosia ja pitävät naisen nuoremman näköisenä?
Mulla alko just vähän yli kolmekymppisenä (muistaakseni). Tämä on siis joku epänormaalius jolla on oikein lääketieteellinen nimikin, mutta mitään syytä tähän ei ole. Tää nyt vaan meni näin.
Itse olen vasta 37-vuotias, mutta alkaa kierto heitellä miten sattuu ja kertaalleen on sattunut jo pahempikin vuotohäiriö (suunnilleen keskenmenovuotoa vastaava vuoto). Jäin vain miettimään onko jo esioireilua vai jotain muuta... Vielä en tosin odota vaihdevuosia alkavaksi aikoihin, vaikka äidilläni onkin tullut ennen 50 ikää.
Kk-kierto on lyhentynyt 31 päivästä 24 päivään ja kerran alkoi erittäin voimakas vuoto jo 14 päivää ed. kuukautisista. Tosiaan tyyliä keskenmenovuoto. Kai ne hiton vaihdevuodet on tulossa liian aikaisin :(
Hei, olen numero 9 (jolla siis kuukautiset loppui 51-vuotiaana). Mulla oli juuri sun iässä eli 37-vuotiaana esivaihdevuodet. Niin voimakkaita vuotohäiriöitä, että jouduin lopulta päivystyspotilaana sairaalaan, jossa vuoto lopetettiin kohdunkaavinnalla. Lääkäri sanoi, että tämä on juuri vaihdevuosien esioireilua.
Kaavinnan jälkeen kuukautiset palautui normaaleiksi, kunnes alkoivat sitten 45-vuotiaana vähitellen hiipua.
järkyttävän vattuuntunut viikon ennen menkkojen alkua. En tiedä onko oire vaihdevuosista.
kierto on myös lyhentynyt, ennen oli 33-40 ja nykyään normaali 28.
tuollaisia oireita, menkää ihmeessä gynelle. Huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä teillä on joku muu sairaus kuin vaihdevuodet.
Itselläni tuossa iässä hikoilua ja vuotohäiriöitä aiheutti kilpirauhasen liikatoiminta.
siis käsivarsiin ja reisiin tuli selluliittiä, ihan lyhyessä ajassa ilman mitään mässäilyä tai liikunnan lopettamista. Oikein sellaisia kipeitä muhkuroita, ihan kamalaa. Sitten aloin heräilemään öisin, oli niin helvetin kuuma. Sänky oli ihan tulisen tuntuinen. Tätä ei kestänyt montaa viikkoa, onneksi. Kuukautisista en tiedä, koska on hormonikierukka. Muita oireita ei ole ollut, paikat ei ole kuivuneet ja seksiä tekee mieli päivittäin.
Hirveät selluliitit yhtäkkiä! Meni kauan, että osasin yhdistää sen vaihdevuosiin. Muuten yöhikoilua ja ketutusta sekä kuivat limakalvot. VAikka kiihottuu kuinka, on aivan kuiva. Rypsiöljy on siihenkin oiva apu. :)
Hormonilaastarit ovat nyt käytössä ja hyväksi havaittu.
Ja menkat loppuivat seinään. Nyt 51 v.
ja munasarjat rosvottu kirurgisesti ;)
Olen tavallaan ehkä alkanutkin vanheta ulkonäöllisesti mutta se voi johtua muustakin, kuten laihtumisesta ja sytostaattihoidoista. Mutta kyllä ryppyjä on enemmän kuin ikätovereilla naamassa. Korvaushoito on päällä.
kuukautiset viime vuonna epäsäännölliseksi ja tiheiksi. Tuli pahanhajuista hikoilua kainaloihin, mutta ei varsinaisia kuumia aaltoja. Kuukautiset tuli muutaman kuukauden ajan kahden viikon välein. Viimeisen kerran ne tulivat lokakuussa 2012. Sen jälkeen ei enää mitään, hikoilen edelleen tosin.
Olen 53-vuotias.
Vuoden, pari ollut oireita. Kuukautiset epäsäännölliset.Alkuun tuli isoja vuotoja, sit kierto lyheni, nyt on alkanut heitellä. Mielialat heittelee, olen tosi ärtynyt.Muita oireita: suun kuivuminen, univaikeudet, hikoilua on ollut ajoittain öisin. Välillä palelee.
Olisin kysellyt teiltä, joilla on ollut kuukausien taukoja menkoissa, millaisia oireita on, kun kk ei ala? Minusta tuntuu, et mulla on joku kesto pms päällä koko ajan.
Esivaihdevuosiin kuuluu lyhyt kk- kierto. Kestää noin pari vuotta. Ei teillä alle 40v. ole kuin kuvitelmia päässä.
Ei ole tapahtunut vielä mitään. Olen 47. Kierto on kylläkin parilla päivällä lyhentynyt mutta mitään muuta en ole huomannut. Pahimmat pms oireet on ihme kyllä vähentyneet. Ei hikoiluta, enemmänkin paleltaa ja nukun nykyään tasaisen huonosti kuten jo jonkin aikaa.
kun leikattiin molemmat munasarjat pois. Kuumat aallot ja yöhikoilu alkoi heti, ja oli todella viedä järjen. Yöuni oli todella huonolaatuista ja katkonaista. Hikoilin öisin niin paljon, että mulla oli kaksi peittoa käytössä. Päivisin piti kerrospukeutua, että sai tarpeen tullen ottaa päällimmäisiä pois kun aalto iski.
Onneksi sain hormonikorvaushoidon. Äitini kanssa olen jutellut ja hän kertoi, ettei hänellä ole ollut minkäänlaisia oireita missään vaiheessa.