Kuinka yleistä on ettei ihminen lue?
Minulle on aina ollut itsestäänselvää että kaikki lukevat. Meidän perheessä kaikki lukevat aina ja koko ajan. Luuloni oli kuitenkin väärä, sillä mieheni ei lue mitään. On kuulemma lukenut Tuntemattomasta sotilaasta kolmasosan kun koulussa oli pakko, mutta sekin jäi sitten kesken. Ei mies ole huono tai hidas lukija, häntä ei vain kiinnosta. Ehkä johtuu siitä että hänellä on huono mielikuvitus? Tai siis luulisi että kirjan lukeminen olisi silloin vaikeaa kun kaikkea ei tarjota valmiiksi pureskeltuna.
Luetko sinä, entä puolisosi? Mieheni lukemattomuus ei tietenkään ole maailmaa kaatava asia, mutta hyvin, hyvin hämmästyttävä. Minulla on aina kesken yksi tai useampi romaani. Tietokirjoistakin pidän, mieheni ei lue edes sellaisia.
Kommentit (46)
vaikka itse tiedänkin ja olen ympärilläni nähnyt, että suuri (suurin?) osa ihmisistä ei lue.
Itselleni lukeminen on melkein yhtä tärkeää kuin hengittäminen, kuten joku tässä ketjussa aiemmin kirjoitti. Luen jokaisen vapaan hetkeni, olen aina lukenut. Varmaan jossain vaiheessa joku kirja kasvaa käteeni kiinni.
Minun mielestäni jokainen luettu kirja avaa yhden uuden ikkunan maailmaan.
Mutta kaikki ihmiset eivät tosiaan lue.
Luen paljon, rakastan kirjoja, ja luen melkein mitä vaan ( paitsi kauhua ja fantasiaa). Mieheni lukee jonkun verran, ainakin illalla ennen nukahtamista. Mutta lapseni luke evain tietokirjoja yms. Sitä on minun vaikea ymmärtää, ettei lapsi rakasta lukemista. Lukee kirjoja, kun koulussa tarvitsee, ja mielellään lukee auto,tekniikka, eläinkirjoja yms. Mutta ei romaaneja. Ja ihan vauvasta asti lapselle luettu ääneen, kaikenlaista, mutta oma lukeminen ei kiinnosta. Koko sukuni on ahkeria lukijoita.
Ja mulle olisi tosi vaikea seurustella naisen kanssa, joka ei ymmärrä lukemisen päälle. Näin se vain on, lukematon ihminen tuntuu helposti tosi, tosi tylsältä ja yksinkertaiselta.
Onneksi avovaimo onkin kirjastonhoitaja, hyvin meni siis. :)
Mielenkiintoni ei kertakaikkiaan pysy yllä lukiessa. Ajatukseni alkaa harhailemaan tai sitten nukahdan.
Ei aavistustakaan miksi, mutta vaikka luen lapsille äänee jotain lasten kirjaa niin minua alkaa haukottaa niin paljon etten voi jatkaa.
Joku psykosomaattinen häiriö varmaan :D
kuin 1-2 kirjaa vuodessa. Mutta se kyllä lukee kaikkea muuta, on kiinnostunut ihan kaikesta ja sillä on todella hyvä yleissivistys, romaanien lukeminen on vaan siitä samanlaista ajanhukkaa kuin telkkarin katsominen. Eli ihan kivaa, mutta aikaa voi käyttää paremminkin.
Lukee eniten erilaisia lehtiä, mutta myös esim. kaikenmaailman käyttöohjeita ja oppaita, netistä kaikenlaista tietoa.
Itse asiassa minulla meni aika pitkään, ennen kuin uskoin, ettei hän todellakaan ole eläessään lukenut kokonaista kirjaa, jos koulukirjoja ei lasketa.
Luin vasta jostain tutkimuksesta, jonka mukaan paljon lukevat osaavat paremmin eläytyä muiden ihmisten kokemuksiin ja muutenkin maailmankuva on vähän laajempi kuin niillä, jotka eivät koskaan lue mitään. Näin se todella taitaa olla.