Epäasiallinen kommentti lääkäriltä raiskaustutkimuksen yhteydessä
Teenkö valituksen kun kävin raiskaustutkimuksessa lääkärillä,joka oli kiukkuisen oloinen jo alkuunsa,ja kun tämä mies työnsi tutkimusvärkit sisääni,niin vihaisena sanoi mulle; Miksi et kertonut että olet synnyttänyt? Häpesin ja olin niin nolona,kurkusta kuristi muutenkin,kun siinä kaikkien kuullen piti vielä tuollainen möläyttää ikävään äänensävyyn:( Vaihtoi tutkimusvälineet sitten tuimana ja jatkoi ronkkimista.Kyllä jäi paha mieli:(
Kommentit (26)
Ettei tuo toistuisi ja mitenkin oman itssi vuoksi.
Otan osaa kaiken kokemasi johdosta!
Mä en tajua minkälainen hirviö pitää olla, jos ei raiskaustutkimuksessakaan pysty edes esittämään empaattista. Lääkärikoulutuksessa pitäisi painottaa ihmisten kohtaamistakin pikkuisen. Moni varmaan menee työhön rahan vuoksi eikä siksi, että haluaisi auttaa ihmisiä.
Eikä tuo möläytys yksinään mutta jos muutenkin oli vihaisen oloinen jne. Todellakin valittaisin. Ihan karmeaa että tuollaiset kusipäät edes saavat toimia tuollaisissa tehtävissä.
ja sellainen tunne tuli,etten olisi saanut tätä ylityöllistettyä lääkäriä typerällä vaivallani vaivata.Samassa huoneessa oli lisäkseni kaksi hoitajaa ja naispoliisi,jotka kuulivat kaiken.Tutkimuksen jälkeen pyysin rauhoittavaa,sillä menin kommentista tolaltani,mutta lääkäri sanoi vain ettet sinä nyt sellaisia tarvitse.ap
harmittaa, että naiset tekee ilmoituksia.
olin niin järkyttynyt etten pystynyt itseäni siinä tilassa puolustamaan,ja hävettää ja kaduttaa koko lääkärissä käynti.
Mä en tajua minkälainen hirviö pitää olla, jos ei raiskaustutkimuksessakaan pysty edes esittämään empaattista. Lääkärikoulutuksessa pitäisi painottaa ihmisten kohtaamistakin pikkuisen. Moni varmaan menee työhön rahan vuoksi eikä siksi, että haluaisi auttaa ihmisiä.
Eikä tuo möläytys yksinään mutta jos muutenkin oli vihaisen oloinen jne. Todellakin valittaisin. Ihan karmeaa että tuollaiset kusipäät edes saavat toimia tuollaisissa tehtävissä.
Niin moni lahjakas jää lääkisopinnoista rannalle, että varmasti on varaa pistää opinnoille ns. apinasuodatin, kuten sairaanhoitajakoulutuksessakin on.
ja sellainen tunne tuli,etten olisi saanut tätä ylityöllistettyä lääkäriä typerällä vaivallani vaivata.Samassa huoneessa oli lisäkseni kaksi hoitajaa ja naispoliisi,jotka kuulivat kaiken.Tutkimuksen jälkeen pyysin rauhoittavaa,sillä menin kommentista tolaltani,mutta lääkäri sanoi vain ettet sinä nyt sellaisia tarvitse.ap
Näin sitä suomalaisessa terveydenhuollossa otetaan huomioon potilaan tunteet. Kuten olen ennenkin sanonut, suomalainen lääketiede voi olla kehittynyttä mutta muilta osin Suomen terveydenhuoltokulttuuri ei vastaa sivistysmaan tasoa.
Tuon hirviölääkärin käytös vain lisäsi sitä (aiheetonta!) häpeää mitä raiskattu muutenkin helposti kokee. Juuri näin EI missään nimessä pitäisi tapahtua, mutta kun tämä Suomen terveydenhuoltokulttuuri on mitä on, niin nämä asiat sivuutetaan ja helposti huonosta kohtelusta valittava leimataan yliherkäksi turhasta itkijäksi. Täällä kun on vieläkin vähän sellainen "opitpahan olemaan, ei siellä sodassakaan kyselty onko kamalaa" -asenne, vaikka sivistynyttä olisi aivan toisenlainen asenne.
Sua kohdeltiin todella huonosti ja väärin, ja se häpeäntunne pitäisi olla sillä raiskaajalla ja tuolla lääkärillä, ei sulla. Yritä muistaa se vaikka se voikin olla vaikeaa.
Kun annat palautetta, kannattaa myös mainita että oli silminnäkijöitä.
Itseäsi et saa syyllistää tai olla häpeissäsi mistään tapahtuneesta. Voimia!
Lääkärin käytös oli tilanteeseen nähden epäasiallista. Ja hänen olisi pitänyt selvittää synnytyshistoria, kerran se vaikuttaa tutkimukseen!
Älä anna tämän typerän lääkärin jäädä kummittelemaan mieleesi. Jos voit ajatella niin ajattele niin, että kommentti kertoo enemmän hänestä itsestään kuin sinusta. Idioötti mikä idiootti. Luulisi, että lääkäreitäkin koulutetaan sen suhteen miten raiskauksen uhrin kanssa ollaan tekemisissä.
Tuli vaan mieleeni, että olikohan sama lääkäri joka mulle sanoi ilman esittelyä tms. että housut pois ja tuohon pöydälle. Oli mustat kynnenaluset. Ikää mulla silloin vajaa 20 v. ja eka gynereissu.
-ymmällään
No ensinnäkin siten, että ap saa tuoda esiin epäasiallisen kohtelun. Ei ole kohtuullista, että vain hän kärsii siitä vaikka hän on juuri se, jonka ei pitäisi joutua kärsimään sellaisesta laisinkaan.
Toiseksi parhaassa tapauksessa tuo mulkkulääkäri on saattanut saada jo ennenkin palautetta (koska toivon mukaan ihmiset sitä antavat jos tulevat huonosti kohdelluksi, muutenhan ei mikään koskaan muutu). Hyvässä tapauksessa tämä palaute on se ratkaiseva, jonka johdosta tämä lääkäri potkaistaan pihalle tai siirretään tehtäviin, joissa ei tarvita normaalia tunne-elämää, empatiaa eikä muiden ihmisten kunnioittamista.
Pitäähän tällaiseen puuttua. Epäasiallista käytöstä ja empatian puutetta.
Tuosta lienee apua:
http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto/kantelu/potila…
Ei riitä, että pistät viestin vain sinne yksikköön. Pomot ehkä suojelevat alaisiaan. Parempi ottaa yhteys riippumattomaan, ulkopuoliseen tahoon.
Kun se eräs miespuolinen röntgenlääkäri alkoi vastaanotollaan imeä nuoren naispotilaan rintaa, potilas oli yhteydessä potilasasiamieheen (joka kylläkin taisi olla -nainen). Lääkäri sai jonkin rangaistuksen.
Olen pahoillani, että olet joutunut kestämään kaiken lisäksi tuollaista skeidaa. Voimia!
Kaikkien kuullen sanoi näin? Ketä paikalla ja miksi?
että ap on raiskattu ja sen jälkeen jonkun lääkärin kommentti synnytyksestä on noin merkityksellinen, että oikein valitusta pitää miettiä...
Meitä on joka junaan ja näköjään törmää niihinkin ihmisiin jotka kokevat lääkärin hölmön kommentin raskaampana kuin raiskauksen. Hyvä tietenkin ap:lle.
mitä vittua, pitäisikö raiskauksen jälkeen ollaa ihan vaan että ei täs mitään, hyvin menee, ja antaa lääkärin tiuskia miten sattuu?
Tietenkään tuo ei normaalin gyne/lääkärikäynnin yhteydessä olisi ollut mikään iso juttu, mutta kyseessä oli tilanne, jossa tuollainen käytös oli vastenmielistä ja sairasta.
Kyllä, normaali ihminen kykenee mukauttamaan omaa käytöstään toisen ihmisen mielentilan mukaan, ja jos ei kykene, pitäisi aiankin tajuta poistua ammatista, jossa joutuu olemaan tekemisissä ihmisten kanssa
mutta rauhoittavaa haluaa siksi, kun lääkäri kysyi, oletko synnyttänyt?
Ei mitään virallisia valituksia kannata, ei niistä ole apua silloinkaan, kun virhe on jossain muualla kuin vain käytöksessä.
Mutta ehdottomasti kirjoitat yksikköön palautetta, että sinulla oli tällainen muutenkin itsellesi ikävä ja vaikea tilanne ja kommentti oli töykeä ja asiaton. On lääkärin tehtävä kysyä esitietona asia, sinun ei tarvitse tietää, että se vaikuttaa tutkimuksen kulkuun!
Olen pahoillani kaikesta kokemastasi.