Varhaisultra, sikiö ei vastaa viikkoja
Meillä suuri huoli pikkuisesta. Oltiin viime viikon tiistaina varhaisultrassa, jolloin sikiön piti vastata viikkoja 9 kuukautisista laskettuna, mutta ultrassa näkyikin vain sikiöpussi 7;5mm eli lääkärin mukaan raskaus max 4 viikkoa tai mennyt kesken varhaisessa vaiheessa. Nyt pelottaa tuo jälkimmäinen, vaikka onkin ollut epäsäännölliset kuukautiset. On tuo sen veran iso heitto kuitenkin. Torstaina ultraan ja toivotaan, että silloin löytyy sikiö ja syke... Muutoin edessä tyhjennys ja suurin suru ikinä... Samaan aikaan sain tietää ystävän odottavan vauvaa samoilla viikoilla kuin minä, jos siis kaikki menee hyvin. Kenelläkään kokemuksia noin isosta heitosta ultrassa?
Kommentit (65)
Mukavaa, että joskus on onnellinenkin loppu. Onneksi se ultrattiin vielä ennen kaavintaa.
7+5. Syke näkyi vahvana, mutta alkion koko vastasi vain viikkoja 6+1 tai 6+2. Tarkistusultra varattiin reilun viikon päähän, mutta keskenmeno alkoi itsestään jo muutaman päivän kuluttua. Toivottavasti Ap:llä on parempi tuuri!!
onpas harmillinen tilanne :(
Mutta ap, yritätte sitten vain uudestaan, jos nyt ei natsannutkaan. Kyllä se siitä.
Mulla rv 10 alkoo vastasi rv 6+6 eikä sykettä. Lääkäri kysyi positiivisen testuspäivän ja asia oli sillä selvä. Suoraan lääkkeelliseen tyhjennykseen. Aika pienet mahdollisuudet että raskaus olisikin normaali ja tuosta jatkuisi. Ihmeitähän toki tapahtuu!
Mulla rv 10 alkoo vastasi rv 6+6 eikä sykettä. Lääkäri kysyi positiivisen testuspäivän ja asia oli sillä selvä. Suoraan lääkkeelliseen tyhjennykseen. Aika pienet mahdollisuudet että raskaus olisikin normaali ja tuosta jatkuisi. Ihmeitähän toki tapahtuu!
kävi samalla tavalla, mutta eri asia on, jos siellä on alkio, joka vastaa viikkoja ja jonka sydän ei syki, kuin että raskaus on niin alussa että sykettä / koko alkiota ei näy.
Eilen kävin ultrassa, rv 9.. Ja näkyi vain sikiöpussi. Ensi viikon perjantaina toinen ultra jossa näkee varmaksi että onko tuulimunaraskaus. Tiedän sun tunteen ap, jaksuja!
Olisi mukava jos kertoisit täällä sitten ultran jälkee mikä oli tilanne!
38
Odottaminen ja epätietoisuus on tässä kaikkein pahinta. Ajatukset vain vauvassa. Koko ajan etsii keskusteluja aiheesta, laskee viikkoja, että onko mitenkään laskettuna järkeä, kuulostelee kehoa, että onko niitä oireita vai ei.... pelko suuri. En uskalla toivoa parasta, mutta en haluaisi uskoa pahintakaan, vaikka se tuntuu olevan se mihin tässä mennään. Huomenna on neuvola, sieltä tuskin saa tietoa, kun eivät siellä ultraa, mutta ehkä ainakin jutella. Piinaavan hitaasti kuluu aika, kun pelko oman lapsen hyvinvoinnista. Tsemppiää muillekin, jotka painii saman kanssa tai ovat saman kokeneet ja tullut kkm.
Tulen infoamaan täällä sitten, kun tieto tullut. Kiitos tsemppaajille ja niillekin, jotka näkee tuomioni varmaksi. :-)
ajoissa rynnätä?
Itsellä 3 keskenmenoa ja aina ultrattu vasta reilusti 10 rv jälkeen : 11-12
Niin ja on tässä toki siunaantunut 3 tervettä lastakin, mutta keskenmenoja 3kpl. Tyyliin ei löydy sykettä, eikä aina edes sikiötä, pelkkä pussi vaan...
Tosiaan oletin olevani viikolla 9, mikä on jo ihan ok varhaisultraa ajatellen. Halusimme varmuuden raskaudesta ja siitä että kaikki ok, kun eka raskaus kyseessä. No ei mennyt ihan suunnitellusti, kun viikot niin pielessä. Ensi kerralla varmaan odotankin pidempään.
mutta oma lapsi on laitettu alulle alkionsiirrolla, joten tiedän tarkalleen, kuinka vanha sikiö mahassani majailee. Ensimmäisessä ultrassa kuitenkin lääkäri arvioi sikiön iän puolitoista viikkoa pieleen, vaikka kerroin siirtopäivän ja alkion iän. Kyllä siinä tosiaan voi olla ultraajalla väliä, millaisia tuloksia saa.
Suurin keskenmenoriski on viikoille 12 saakka. Jos ei menisi ultraan niin aikaisin, niin ei tulisi niin paljon pettymyksiä. Jos sikiö vastaa viikkoja 4, niin se on kyllä aivan kehittymätön, ei tod.näk on tullut varhainen keskenmeno. Monihan ei tiedä edes olevansa raskaana, kun viikkoja on neljä eikä silloin ole vielä mitään raskausoireitakaan!
En sitten tiedä miten nuo viikot ovat oikeasti, mutta raskausoireita minulla on ollut ja pahoja sellaisia. Oksentelua aamuisin ja öisin, rintojen aristusta ja väsymystä sekä mm. hajuihin reagointia. Näitä ollut siis reilu viikon ajan ennen tuota ultraa. Nyt oksentelu loppunut, muu pahoinvointi jatkunut, tosin lievenpänä.
on se menehtynyt tai ei ainakaan elinkelpoinen.
(Menin ultraan viikolla 12 ja sikiö vastasi viikkoa 13.)
En ymmärrä miksi mennä ultraan noin varhaisilla viikoilla.
Suurin keskenmenoriski on viikoille 12 saakka. Jos ei menisi ultraan niin aikaisin, niin ei tulisi niin paljon pettymyksiä. Jos sikiö vastaa viikkoja 4, niin se on kyllä aivan kehittymätön, ei tod.näk on tullut varhainen keskenmeno. Monihan ei tiedä edes olevansa raskaana, kun viikkoja on neljä eikä silloin ole vielä mitään raskausoireitakaan!
Kyllä mulla tuli esikoisesta raskausoireet jo rv 4. Muutkin kuin kuukautisten poisjäänti. Tuli kuvotus ja ihan järkyttävä väsymys. Esikoisen aikana en edes tiennyt että on olemassa jotain varhaisultria enkä sellaiseen osannut mennä.
Jokainen joka raskautta yrittää, ajattelee/toivoo olevansa raskaana kun kuukautiset jää pois. Kyllä se keskenmeno tulee pettymyksenä, alkoi se sitten verenvuodon alettua tai saadessaan tietää varhaisultrassa. Minä myös uskon että Ap:n on ehkä helpompi sopeutua nyt kun tietää mikä on tilanne. Joutuu pohtimaan tilannetta etukäteen ja tietyllä tapaa suree jo etukäteen jos niin käy että kyseessä on keskeytynyt keskenmeno. Varmasti suurempi sokki olisi jos keskenmeno tapahtuisi täysin yllättäen, ilman minkaanlaista ennakkovaroitusta. En usko että ap:n käynti varhaisultrassa tulee mitenkään lisäämään pahaa mieltä ja pettymystä jos raskaus ei jatkukaan.
AP:lle: toivon että kyseessä on väärä hälytys ja jaksamista jos kyseessä onkin tuulimuna.
Lopulta ne sano, että syntyy kuin syntyy. Ei päässyt henkilkunta yhteisymmärrykseen laskeutusta ajasta, tais veikkaukset olla 3 viikon erolla.
En ymmärrä miksi mennä ultraan noin varhaisilla viikoilla.
Suurin keskenmenoriski on viikoille 12 saakka. Jos ei menisi ultraan niin aikaisin, niin ei tulisi niin paljon pettymyksiä. Jos sikiö vastaa viikkoja 4, niin se on kyllä aivan kehittymätön, ei tod.näk on tullut varhainen keskenmeno. Monihan ei tiedä edes olevansa raskaana, kun viikkoja on neljä eikä silloin ole vielä mitään raskausoireitakaan!Kyllä mulla tuli esikoisesta raskausoireet jo rv 4. Muutkin kuin kuukautisten poisjäänti. Tuli kuvotus ja ihan järkyttävä väsymys. Esikoisen aikana en edes tiennyt että on olemassa jotain varhaisultria enkä sellaiseen osannut mennä.
Jokainen joka raskautta yrittää, ajattelee/toivoo olevansa raskaana kun kuukautiset jää pois. Kyllä se keskenmeno tulee pettymyksenä, alkoi se sitten verenvuodon alettua tai saadessaan tietää varhaisultrassa. Minä myös uskon että Ap:n on ehkä helpompi sopeutua nyt kun tietää mikä on tilanne. Joutuu pohtimaan tilannetta etukäteen ja tietyllä tapaa suree jo etukäteen jos niin käy että kyseessä on keskeytynyt keskenmeno. Varmasti suurempi sokki olisi jos keskenmeno tapahtuisi täysin yllättäen, ilman minkaanlaista ennakkovaroitusta. En usko että ap:n käynti varhaisultrassa tulee mitenkään lisäämään pahaa mieltä ja pettymystä jos raskaus ei jatkukaan.
AP:lle: toivon että kyseessä on väärä hälytys ja jaksamista jos kyseessä onkin tuulimuna.
Kiitos tsempistä! Ja totta tuo, että yhtä pahalta se tuntuisi tulisi se tieto koska vain. Pahempaa melkein jos kuvittelisi viikolle 12 olevansa raskaana ja sitten tämä tieto, että menny varhain kesken. Kauan odotettu lapsi, niin kipeää tekee, mutta nyt tässä melkein jo valmistautuu pahimpaan ja käsittelee asiaa. On positiivinen yllätys, jos kaikki onkin hyvin, mutta ei niin yllättävä järkytys, jos ei olekaan, kun asiaa jo pohtinut. Kyllä kyseessä silti minulle ensimmäinen ja rakas lapsi, vaikka kuinka pieni sikiö tms.
Osasiko lääkäri sanoa mitään syytä noin isohkolle heitolle?
Sitten oli kuukautisten mukaan seuraava ultra 11+0
Mutta sikiö vastasi kokoa 8+6.
Raskausoireet vaan alkoivat mulla todella aikaisin ja kuukautiset ovat epänormaalit. Nyt kaikki hyvin ja olen viikolla 14+4 :)