Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaisultra, sikiö ei vastaa viikkoja

Vierailija
29.01.2013 |

Meillä suuri huoli pikkuisesta. Oltiin viime viikon tiistaina varhaisultrassa, jolloin sikiön piti vastata viikkoja 9 kuukautisista laskettuna, mutta ultrassa näkyikin vain sikiöpussi 7;5mm eli lääkärin mukaan raskaus max 4 viikkoa tai mennyt kesken varhaisessa vaiheessa. Nyt pelottaa tuo jälkimmäinen, vaikka onkin ollut epäsäännölliset kuukautiset. On tuo sen veran iso heitto kuitenkin. Torstaina ultraan ja toivotaan, että silloin löytyy sikiö ja syke... Muutoin edessä tyhjennys ja suurin suru ikinä... Samaan aikaan sain tietää ystävän odottavan vauvaa samoilla viikoilla kuin minä, jos siis kaikki menee hyvin. Kenelläkään kokemuksia noin isosta heitosta ultrassa? 

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuon perusteella voisi laskea että 7 viikkoa olisi ennemmin oikein kuin 9?

MUTTA eikö 7 viikolla kuuluisi jo sydämen lyödä? :(

Oho luin vähän väärin, viikkoja olikin 4... Tuo on sitten selvä tapaus :( Otan osaa ap.

Vierailija
22/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kesken oli mennyt.Ei ole mitenkään epätavallista. Toivotaan että syke löytyy, muistan vieläkin kuinka raskasta oli odottaa uutta ultraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin e-pillereiden käytön vasta muutama kierto sitten, tämän jälkeen kuukautiset olleet hyvin epäsäännölliset (14.10 ja edelliset 21.11). Raskaustestejä tein paljon marrasjoulukuun vaihteessa ja esim 24.12 ei vielä plussannut. En muista teinkö vielä testiä ennen vuodenvaihdetta, mutta sitten pidin taukoa, kun jatkuvasti nega testejä ja masennuin, ajattelin etten ole raskaana vaan kyseessä muusta syystä pois jääneet kuukautiset. Sitten 10.1 tein vielä testin ajatuksella, että varmistetaan nyt.... Haalea plussa, joten 11.1 tein clear bluen digitaalisen testin, joka näytti 2-3 viikkoa ja vielä apteekin testin, jossa selkeä plussa.

Jos 10.1. on ollut haalea plussa, voidaan ajatella, että ovulaatiosta olisi reilu viikkoa, eli 3+ jotain. Silloin viime viikolla (eli viikolla neljä) sulla olisi ollut raskausviikkoja 5 ja tällä viikolla 6+.

Spekuloidaan hieman. Voihan olla, että olet ovuloinut vasta tosi myöhään, esim. 3.1. ja saanut siksi haalean tuloksen ekaan plussaan 10.1. Siksi saattaa olla, että edellisessä ultrassa ei mitään näkynyt. Minulla esim. sain vahvan plussan raskauden ollessa 5+2, mutta ultrassa 5+4 viikolla näkynyt mitään, mutta sitten 7+0 oli jo syke näkyvissä.

Tämä on silkkaa spekulaatiota, kun kerran kyseessä on epäsäännöllinen kierto. Ajattelisin kuitenkin niin, että haalea plussa kertoo siitä, että hedelmöitys on tapahtunut tämän vuoden puolella.

Vierailija
24/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikö voisi olla rv 4, esim. jolloin24.1. olisi 6+0 ja nyt siis vasta rv 7. Viikolla 7 käsittääkseni aikaisintaan näkyy syke.

Ehkä se on siellä sittenkin, vai laskinko väärin...

Vierailija
25/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovulaatio on tapahtunut kalenteriviikolla 1 eli raskaus 2+0-6, viikolla 2, kun teit testin raskaus ollut siis 3+0-6, viikolla 3 4+0-6 ja viikolla 4 5+0-6. Eli ei syke välttämättä todellakaan näy 24.1! Malta mielesi ja odota torstaita rauhassa, kaikki voi olla vielä mahdollista. Silloin selviää, onko kasvua tapahtunut.

Vierailija
26/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikö voisi olla rv 4, esim. jolloin24.1. olisi 6+0 ja nyt siis vasta rv 7. Viikolla 7 käsittääkseni aikaisintaan näkyy syke.

Ehkä se on siellä sittenkin, vai laskinko väärin...

ja siis jos tuolloin 10.1. olisi ollut 4+0 niin siitä on kolme viikkoa kohta kolme viikkoa eli seitsemän viikkoa ja sikiön KOON perusteella (?) oli sanottu että max 4 viikkoa. Tosiaan ihan varmasti on keskeytynyt keskenmeno.

Vierailija
27/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikö voisi olla rv 4, esim. jolloin24.1. olisi 6+0 ja nyt siis vasta rv 7. Viikolla 7 käsittääkseni aikaisintaan näkyy syke. Ehkä se on siellä sittenkin, vai laskinko väärin...

ja siis jos tuolloin 10.1. olisi ollut 4+0 niin siitä on kolme viikkoa kohta kolme viikkoa eli seitsemän viikkoa ja sikiön KOON perusteella (?) oli sanottu että max 4 viikkoa. Tosiaan ihan varmasti on keskeytynyt keskenmeno.

Kyllä mennä ihan mittavirheen piikkiin tuossa vaiheessa noi sikiön mittaukset, kun niitä mittausvirheitä tulee vielä myöhemminkin. Eli ei voi tuijottaa kuin raamattua jotain ultramittausta.

Vierailija
28/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikö voisi olla rv 4, esim. jolloin24.1. olisi 6+0 ja nyt siis vasta rv 7. Viikolla 7 käsittääkseni aikaisintaan näkyy syke. Ehkä se on siellä sittenkin, vai laskinko väärin...

Kyllä mennä ihan mittavirheen piikkiin tuossa vaiheessa noi sikiön mittaukset, kun niitä mittausvirheitä tulee vielä myöhemminkin. Eli ei voi tuijottaa kuin raamattua jotain ultramittausta.

Mitä varhemmin ultra tehdään, sitä tarkempi se viikkojen arvioinnissa on.

Vierailija
29/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä tämä tieto on? Kyllä ei mulle näin ole kerrottu.

Mulla näkyi viikolla 5+ jotain pelkkä ruskuaispussi (ei sikiötä eikä sykettä), pelkkä tummentuma siinä näytöllä ja sitten viikolla 6+3 löytyi sikiö ja syke. Gyne kertoi, että ei viikolla 5+ jotain (en muista mitä) kuulu välttämättä vielä mitään näkyäkään.

Vierailija
30/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ultrassa näkyi vain sikiöpussi 7,5mm ei itse sikiötä. Reunalla näkyi paksumpi kohta, jossa sikiö kuulemma saattoi olla piilossa, mutta ei silti uskaltanut arvioida kuin noin 4 viikkoa tai muutoin hyvin varhainen raskaus.

Vierailija
31/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä menee nyt puurot ja vellit sekaisin!

Jos esim. raskaus on viikolla 6+4, sikiö on silloin neljä viikkoa vanha. Tämän varmasti kaikki tajuavat.

Jos taas puhutaan raskauden kestosta, raskaus kestänyt ENINTÄÄN 4 viikkoa, kuten ap:lle oli sanottu ultrassa, on sikiö enintään kaksi viikkoa vanha ja syke ei välttämättä vielä siinä vaiheessa näy. Ja raskaus lasketaan ovulaatiosta. neljä viikko taaksepäin 24.1. on 3.1!

Vierailija
32/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä tämä tieto on? Kyllä ei mulle näin ole kerrottu.

Mulla näkyi viikolla 5+ jotain pelkkä ruskuaispussi (ei sikiötä eikä sykettä), pelkkä tummentuma siinä näytöllä ja sitten viikolla 6+3 löytyi sikiö ja syke. Gyne kertoi, että ei viikolla 5+ jotain (en muista mitä) kuulu välttämättä vielä mitään näkyäkään.

Kun silloin alussa alkio ja muut osat kehittyvät ihan päivä päivältä erilaiseksi niin pystytään hyvin tarkasti arvioimaan (ei pelkän koon perusteella) miten pitkällä raskaus on. Hauska miten täällä maallikot arvailevat ja antavat turhaa toivoa ap:lle kun sellaista ei tutkimustulosten perusteella ole. Toki tuo testausajankohta olisi pitänyt ultratessa kysyä niin diagnoosi olisi voitu tehdä heti.

Lääkäri

Vierailija
33/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ultrassa näkyi vain sikiöpussi 7,5mm ei itse sikiötä. Reunalla näkyi paksumpi kohta, jossa sikiö kuulemma saattoi olla piilossa, mutta ei silti uskaltanut arvioida kuin noin 4 viikkoa tai muutoin hyvin varhainen raskaus.

Eli tämä sopii mun laskuihin (kirjoitin tekstin 14/22). Mulla ei siis viikolla 5+4 näkynyt muuta kuin tuo sikiöpussi ja tummentuma. 7+0 löytyi jo syke. Lääkäri sanoi jo viikolla 5+4, että vastaa normaalia raskauden kulkua, enkä ollut siis huolissani. Mulla tosin tiedossa oli tarkka hedelmöittymispäivä.

Vierailija
34/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä tämä tieto on? Kyllä ei mulle näin ole kerrottu. Mulla näkyi viikolla 5+ jotain pelkkä ruskuaispussi (ei sikiötä eikä sykettä), pelkkä tummentuma siinä näytöllä ja sitten viikolla 6+3 löytyi sikiö ja syke. Gyne kertoi, että ei viikolla 5+ jotain (en muista mitä) kuulu välttämättä vielä mitään näkyäkään.

Kun silloin alussa alkio ja muut osat kehittyvät ihan päivä päivältä erilaiseksi niin pystytään hyvin tarkasti arvioimaan (ei pelkän koon perusteella) miten pitkällä raskaus on. Hauska miten täällä maallikot arvailevat ja antavat turhaa toivoa ap:lle kun sellaista ei tutkimustulosten perusteella ole. Toki tuo testausajankohta olisi pitänyt ultratessa kysyä niin diagnoosi olisi voitu tehdä heti. Lääkäri[/i

Luitko ap:n viestin. Kyse ei ollut sikiön koosta vaan sikiöpussista. Ja raskaus kestänyt maks. neljä viikkoa.

Vierailija
35/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten torstaina, että miten kävi!

Vierailija
36/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuo ultra on tehty?

Jos on ollut huonot ultralaitteet, niin voi olla huonompi näkyvyys. Näin esim. minulla rv 7+3. Ei näkynyt sykettä, eikä alkiota kunnolla, ja kontrolliultra oli reilun viikon päästä. Siellä kuitenkin oli sitten kaikki ok.

Oma ultrani tehtiin yths:llä. Heillä on kuulemma aika vanhat laitteet...

Vierailija
37/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki varhaisultrat on tehty YTHS:llä ja koskaan ei ole saatu mitään näkyviin, molemmilla kerroilla lähete TYKSIIn, jossa vain todettu, että kaikki ok, raskausviikkoja 6+ ja 7+ Mä aloin uskoa siihen, että riippuu kyllä ultraajasta :D

Parhaimmat ultralaitteet lienee joillain yksityisillä hedelmöityshoitoklinikoilla.

Vierailija
38/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen koskiklinikalla, en tiedä laitteiden ikää tai tarkkuutta...

Vierailija
39/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli nyt kannattaa tosiaan varautua siihen että tuon testauspäivämäärän perusteella ei oikein ole muuta mahdollisuutta kuin että on keskeytynyt. Sitä puoltaa myös se että on jo sanottu että maksimissaan neljä viikkoa raskautta, siinä on muitakin tekijöitä kuin se alkion koko jotka kertovat ultraajalle missä mennään.

Lääkäri

Vierailija
40/65 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli nyt kannattaa tosiaan varautua siihen että tuon testauspäivämäärän perusteella ei oikein ole muuta mahdollisuutta kuin että on keskeytynyt. Sitä puoltaa myös se että on jo sanottu että maksimissaan neljä viikkoa raskautta, siinä on muitakin tekijöitä kuin se alkion koko jotka kertovat ultraajalle missä mennään. Lääkäri

Mä en kyllä usko ketään, joka esiintyy tällä palstalla nimimerkillä lääkäri. :D Sori vaan. Ap pyysi omia kokemuksia ja minä kerroi omani. En tiedä mitä "lääkäri" siihen sanoo.

t. Viestin nro 14 kirjoittanut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi