Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ero ja lapset. Miten toimia jos molemmat "haluaa"lapset itselleen.

Vierailija
29.01.2013 |

Tuo haluaa lainausmerkeissä koska uskon miehen tekevän vain kiusaa,hän siis ei tähän mennessä ole kyennyt lapsista vastuuta kantamaan mutta nyt kun ero uhkaa hän on sitä mieltä että lapset tulevat hänelle.

Käytännössä,miten voin saada vuokra-asunnon ja tukia jos emme pääse yhteisymmärrykseen?

Olen ollut lasten kanssa tähän asti kotona,nuorempi täyttää kohta vuoden eli pienistä kysymys.

Käsitin että tarvitsen väliaikaishuoltajuussop. jotta voi hakea asuntoa mihin myös lapset tulevat ja tukia joilla maksaa se vuokra jne.

Jos mies ei suostu tekemään kiusallaan mtn.sopimuksia niin mitkä on äitinä minun oikeudet?

Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta?Miten selvisitte?

Tai onko tietoa voiko jostain (lakimieheltä tms.) kysyä ilmaiseksi miten tälläisessa tilanteessa toimitaan?

Spekulaatiot siitä miksi pitää erota tms. voi siirtää johonkin toiseen ketjuun minä haluan vain tietää sen voinko ylipäätään saada asuntoa lasten kanssa ja miten voin hakea tukia jos mies haraa vastaan.

Kiitos jo valmiiksi.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nyt asutte, etkö voi jäädä toistaiseksi siihen? Sitten vain sossun luukulle hakemaan asumistukia.

Oikeusaputoimistosta (kotikunnastasi) saat apua, samoin lastenvalvoja voi antaa neuvoja.

Vierailija
2/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys on valtiontukema oikeus ja isyys saadaan äidin armosta. Sinulla on automaattisesti oikeus omia lapset itsellesi.

Asuntoa voit hakea ihan vapaasti ja siitä päivästä lukien, kun olette virallisesti asunut eri osoitteessa sinulla on oikeus kaikkiin tukiin.

Eli asumistukeen ja korotuslapsilisään.

Elatusmaksusta sinulla tulee olla allekirkoituksilla vahvistettu sopimus, joten sitä voi isä pitkittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvoja on puolueeton. Auttaa teitä yhdessä löytämään sopivan ratkaisun lasten kannalta ajatellen.

Meillä ei riitatilannetta varsinaisesti, lähinnä omapäisyyttä puolin ja toisin. Lapset on vuoroviikoin meillä. Erotessamme lapset oli 3,5 v ja 2 v eli ei kovin isoja.

En pidä tästä ratkaisusta, mutta lasten ehdoilla mennään, ja ainakin toistaiseksi ovat sopeutuneet tilanteeseen.

Vierailija
4/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys on valtiontukema oikeus ja isyys saadaan äidin armosta. Sinulla on automaattisesti oikeus omia lapset itsellesi.

Elatusmaksusta sinulla tulee olla allekirkoituksilla vahvistettu sopimus, joten sitä voi isä pitkittää.

Ei pidä ottaa itsestäänselvyytenä, että äiti on ensisijainen huoltaja. Yleensähän se näin on, mutta jos äidillä on vähänkin ongelmia esim. alkoholin kanssa, ja isällä ei, niin isä voi saada huoltajuuden. Ja tuo elatusmaksu... Ideana on lähinnä tasata toisten tuloja. Jos molempien tulot on yhtä suuret, ja on yhteishuoltajuus, niin ei laki velvoita kumpaakaan maksamaan elareita.

Vierailija
5/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kuusen alla kuopassa sinä oikein olet elänyt.

Oletko missään elämän vaiheessa itsenäistynyt ja aikuistunut. Oletko tähän astisen elämäsi ollut riippuvainen toisista.

Ota yhteys aikuisten lapsenvahtiin eli kuntasi sosiaalitoimeen. He kyllä kertovat mitem itsenäisen aikuisen elämää eletään.

Vierailija
6/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kiitos nyt kuitenkin vastauksista..

Anteeksi etten jaksa jäädä odottamaan että saan kunnolla turpaani,pari hivutusta riittänee...

Noh joka tapauksessa tietämättömyyteni johtuu ehkä siitä etten ole ennen joutunut eroamaan niin että lapsia välissä. En ole mikään sairas ämmä joka haluaa viedä lapset isältään vaan haluan erota erota huonosta suhteesta. Kuten sanoin tähän asti lapset olen hoitanut joten tuntuu jotenkin luontevalta että minä teen sen myös jatkossa.

Tiedän että voin hakea asuntoa itselleni tottakai,mutta kolmiota yksin hakeva tuskin saa ja millä mä maksan takuuvuokran tms. jos tuloni tällä hetkellä kotihoidontuki.

Että saako sossusta tähän akuuttiin hätään apuja esim.tuon takuuvuokran.

Se mikä myös ongelma että en kai minä nyt voi yh-tukia hakea jos mies ei ole suostunut tekemään tuota väliaikaishuoltajuussop.? Siis oikeuteen mennään mitä varmimmin mutta kun jossain meidän on asuttava kuitenkin sillä välin ja jonkun lapset hoidettava.

ap

Vierailija
7/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lastenvalvojalle varattu aika mutta sekin vasta 3,5kk:den päästä.

Lastenvalvoja sanoi että meillä tulisi olla joku ratkaisu jo sinne mennessä että siellä ne sitten vaan kirjataan.

Minun näkemys lasten parhaasta on se että elämä jatkuisi heidän silmissään mahd.muuttumattomana eli lähihuoltajuus minulla ja esim.joka vknloppu yksi yö isällä. Isä voisi myös viikolla töiden salliessa ja halutessaan nähdä lapsia niin paljon kuin haluaa.

ap

Vierailija
8/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys on valtiontukema oikeus ja isyys saadaan äidin armosta. Sinulla on automaattisesti oikeus omia lapset itsellesi. Elatusmaksusta sinulla tulee olla allekirkoituksilla vahvistettu sopimus, joten sitä voi isä pitkittää.

Ei pidä ottaa itsestäänselvyytenä, että äiti on ensisijainen huoltaja. Yleensähän se näin on, mutta jos äidillä on vähänkin ongelmia esim. alkoholin kanssa, ja isällä ei, niin isä voi saada huoltajuuden. Ja tuo elatusmaksu... Ideana on lähinnä tasata toisten tuloja. Jos molempien tulot on yhtä suuret, ja on yhteishuoltajuus, niin ei laki velvoita kumpaakaan maksamaan elareita.

Kyllä äidissä voidaan osoittaa vikoja ja puutteita hyvinkin äärinmäiseen rajaa saakka ja silti isä on vaikea saada lapsia asumaan luokseen, vaikka isässä ei olisi moitittavaa.

Vierailija
9/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon mennyt lastenvalvojalle erotilanteessa siksi, että se auttaisi löytämään sopivan ratkaisun ja sitten kirjataan se.

Ei me menty sinne valmiden sopimusten kanssa, mikä idea se nyt on? Me ei pystytty riitelemättä keskustelemaan keskenämme, siksi tarvittiin ulkopuolinen apu.

Vierailija
10/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lastenvalvojalle varattu aika mutta sekin vasta 3,5kk:den päästä. Lastenvalvoja sanoi että meillä tulisi olla joku ratkaisu jo sinne mennessä että siellä ne sitten vaan kirjataan. Minun näkemys lasten parhaasta on se että elämä jatkuisi heidän silmissään mahd.muuttumattomana eli lähihuoltajuus minulla ja esim.joka vknloppu yksi yö isällä. Isä voisi myös viikolla töiden salliessa ja halutessaan nähdä lapsia niin paljon kuin haluaa. ap

Jos haluat lasten elämän jatkuvan mahdollisemman muuttomattomana, eikö olisi heidän etu jäädä asumaan nykyiseen kotiinsa.

Lasten asumisessa tulisi ottaa myös huomioon, kummalla on paremmat edellytykset taloudellisesti huolehtia lapsistaan.

eli tällä hetkellä tilanne on sinä 1 ja mies 2 pistettä. Ihan vaan esimerkkinä pisteytettynä.

Sinun etusi on, että olet heistä ollut päävastuussa.

ps. älä leikistä suutu

Vierailija
11/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lastenvalvoja olisi taho joka auttaa tilanteessa kun vanhemmat eivät pääse ratkaisuun. Tuli tuosta paniikki kun en millään saa miestä lopettamaan tuota "sotaa".

Jankkaa vaan että vie lapset. Ymmärrän tavallaan hänen reaktionsa mutta yritän itse pysyä rauhallisena ja muistaa ettei minun tarpeet ole nyt ne tärkeimmät.

Vaikka mies mua kohtelee kuin paskaa tiedän hänen rakastavan noita lapsia ja jos hän oikeasti kykenisi vastaamaan edes jollain tasolla lasten tarpeisiin niin harkitsisin kyllä myös vaihtoehtoa että isä on lähihuoltaja.

Harmillisesti näin ei kuitenkaan ole ja isän pinna katkeaisi viim.kun lapset kipeinä valvottaisivat tms.

ap

Vierailija
12/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ken leikkiin lähtee leikin kestäköön. Netistä saa paljon tietoa eroon liittyvistä käytännön asioista, mutta sinä päätit niistä kaikista valita tämän.

Vierailija
13/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lastenvalvojalle varattu aika mutta sekin vasta 3,5kk:den päästä. Lastenvalvoja sanoi että meillä tulisi olla joku ratkaisu jo sinne mennessä että siellä ne sitten vaan kirjataan. Minun näkemys lasten parhaasta on se että elämä jatkuisi heidän silmissään mahd.muuttumattomana eli lähihuoltajuus minulla ja esim.joka vknloppu yksi yö isällä. Isä voisi myös viikolla töiden salliessa ja halutessaan nähdä lapsia niin paljon kuin haluaa. ap

Jos haluat lasten elämän jatkuvan mahdollisemman muuttomattomana, eikö olisi heidän etu jäädä asumaan nykyiseen kotiinsa.

Lasten asumisessa tulisi ottaa myös huomioon, kummalla on paremmat edellytykset taloudellisesti huolehtia lapsistaan.

eli tällä hetkellä tilanne on sinä 1 ja mies 2 pistettä. Ihan vaan esimerkkinä pisteytettynä.

Sinun etusi on, että olet heistä ollut päävastuussa.

ps. älä leikistä suutu

Jostain syystä mua ei nyt naurata.

ap

Vierailija
14/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin koska täällä liikkuu paljon äitejä.

Unohdin että niiden äitien keskellä myös haahkoja jotka juoksevat raadolle heti nokkimaan.

Noh olen toki helppo saalis tällähetkellä.ap

Vierailija
15/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin koska täällä liikkuu paljon äitejä. Unohdin että niiden äitien keskellä myös haahkoja jotka juoksevat raadolle heti nokkimaan. Noh olen toki helppo saalis tällähetkellä.ap

Onhan täällä meitä äitejä ja itse ole eroäiti. Mutta tämä on lähinnä ajanvietteenä käytävää viihteellistä "keskustelua" hetkeksi aivot narikkassa.

Itseäni aina jaksaa hämmentää, että on vielä nykyäänkin taloudellisesti riippuvaisia naisia, jotka polkevat jalkoihinsa 60-70 lukujen radikaalinaisten ponnisukset.

Jonka tarkoituksena oli tarvittaessa helpottaa suhteesta irtautumista riippumattoman taloudellisen aseman turvin. Ja tähän itsenäisyyteen kuuluu omat tulot, oma pankkitili, oma taloudellinen vastuu perheestä.

Vierailija
16/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vain äiti saa automaattisesti huoltajuuden. Yhä enemmän isät myös saa.

Vierailija
17/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin koska täällä liikkuu paljon äitejä. Unohdin että niiden äitien keskellä myös haahkoja jotka juoksevat raadolle heti nokkimaan. Noh olen toki helppo saalis tällähetkellä.ap

Onhan täällä meitä äitejä ja itse ole eroäiti. Mutta tämä on lähinnä ajanvietteenä käytävää viihteellistä "keskustelua" hetkeksi aivot narikkassa.

Itseäni aina jaksaa hämmentää, että on vielä nykyäänkin taloudellisesti riippuvaisia naisia, jotka polkevat jalkoihinsa 60-70 lukujen radikaalinaisten ponnisukset.

Jonka tarkoituksena oli tarvittaessa helpottaa suhteesta irtautumista riippumattoman taloudellisen aseman turvin. Ja tähän itsenäisyyteen kuuluu omat tulot, oma pankkitili, oma taloudellinen vastuu perheestä.

Usein minäkin täällä "aivot narikassa"mutta en ole koskaan kokenut mitenkään viihteelliseksi vittuilla kasvottomana av-palstalla.

Mulla ei ollut kristallipalloa eikä selvänäkijän kykyjä joten en voinut tietää mihin elämä kuljettaa.

Kun aloin odottamaan esikoistamme tein äitiysloma sijaisuutta(ihme kun eivät palkanneet). Esikoinen syntyi ja miehen kanssa sopimus että olen kotona lapsen/lapsien kanssa niin pitkää kuin pää kestää miel. sinne 3vuotiaaksi asti.

Kuopus nyt tosiaan vuoden ja eroa ollaan jonkin aikaa tehty. Vieläkö joku ihmettelee miten tähän päädyin,noh luotin tulevaan,yhteiseen elämään.

Mies on asunnossa päävuokralainen ja ilmoittanut ettei aio lähteä tästä minnekään.

Mitäs vaihtoehtoja mulle jää.

ap

Vierailija
18/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies uhkailee tai muuta, niin koita hoitaa kaikki keskustelu hänen kanssaan vaikka tekstiviesteillä, jotta on sitten todisteita häntä vastaan tarvittaessa oikeudessa tai muutankin. Väkivaltaa on henkinenkin väkivalta ja uhkailu.

Esim. minut uhattiin ampua haulikolla. Ja nyt jälkeenpäin harmittaa, että en toimittanut tuota uhkausviestiä poliisille.

Olisiko mahdollisuus sinun lähteä lasten kanssa paikkakuntasi turvakotiin, josta he voisivat auttaa sinut ihan käytännössä eteenpäin?

Vierailija
19/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ken leikkiin lähtee leikin kestäköön. Netistä saa paljon tietoa eroon liittyvistä käytännön asioista, mutta sinä päätit niistä kaikista valita tämän.

Aivan käsittämättömiä vastauksia!

Ap lähtee pakoon väkivaltaista miestä, ja on hoitanut taaperoikäiset lapset (toinen oikeastaan vauva) aina yksin, ja joku täällä pisteyttää, että isä olisi parempi rahan (!) takia. Ai, että voi mäiskiä lapsia turpaan niin paljon kuin sielu sietää ja kiusata äitiä viemällä lasten huoltajuuden, mutta itsepäs, ap, valitsit, kun et jäänty nyrkkeilysäkiksi ja halusit lapsillekin turvallisemman lapsuuden.

Mikä teitä vaivaa? Oletteko kaikki mt-ongelmaisia? Luulin, että ne sentään nukkuu päivät...

Vierailija
20/31 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies uhkailee tai muuta, niin koita hoitaa kaikki keskustelu hänen kanssaan vaikka tekstiviesteillä, jotta on sitten todisteita häntä vastaan tarvittaessa oikeudessa tai muutankin. Väkivaltaa on henkinenkin väkivalta ja uhkailu.

Esim. minut uhattiin ampua haulikolla. Ja nyt jälkeenpäin harmittaa, että en toimittanut tuota uhkausviestiä poliisille.

Olisiko mahdollisuus sinun lähteä lasten kanssa paikkakuntasi turvakotiin, josta he voisivat auttaa sinut ihan käytännössä eteenpäin?

Mies ei ole lyönyt mutta on töninyt ja retuuttanut lasten nähden. Mulla vaan on tunne että pahempaa voi olla luvassa.

Hän on ulkoisesti mitä rauhallisin tyyppi ja siitä hänet tunnetaan joten en itsekään tahdo uskoa tuota muutosta mikä tapahtuu kun kotiovi sulkeutuu :( Siksi olenkin vielä tässä.ap