Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni ei osaa hoitaa raha-asioita.

Vierailija
28.01.2013 |

Meillä on laskuja jo rästissä muutama, mutta tilanne on kuitenkin ihan hyvä. Nämäkin aiheutuneet miehen tyhmyydestä. Elämme hänen palkallaan ja minä elän tuilla, hoidan lapsia kotona.

Meillä on yhteiset rahat, ja saan käyttää niitä ihan vapaasti, mutta joka kuukausi kun laskut on maksettu ja katson että rahaa jäi mukavasti että saa ostettua ruuat ja pärjää kuukauden hyvin. Sitten yhtäkkiä rahoja aina menee johonkin, hän nostaa tililtä, mutta kun kysyn niin ei osaa sanoa mihin menee ja niitä ei kuitenkaan enää lompakossakaan ole. Ja sitten suurin ongelma on että hän ostaa tavaroita itselleen, harrastukseen liittyen, en kerrro tarkemmin ettei kukaan tunnista mutta ne hankinnat maksavat 100-800 euroa. Näitä ei ole joka kuukausi mutta meillä ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen. Ja nämä ostokset tekee minulta salaa ja jos mainitsen asiasta niin suuttuu ja sanoo että kyllä me pärjätään. Mutta ei, aina mennnään miinukselle ja laskuja jää lisää rästiin. Itse yritän säästää ja en käytäkään rahaa kuin ruokaan ja joihinkin menoihin, tiedän kuitenkin että jotta tästä selvitään täytyy elää tiukasti. Miten kuitenkaan koskaan voin parantaa asiaa jos mieheni ei yritä ja ostaa minutla salaa? Tiedän että jos hänellä ei olisi käyttöoikeutta rahoihin vaan minä määräisin ja antaisin hänelle tarpeen mukaan niin meillä menisi paremmin, mutta eipä niin voi tehdä eikä palkka ole minun joten en voi päättää. Meillä on kaksi pientä lasta ja se että joudun stressaamaan joka päivä rahasta ja taistelemaan laskujen kanssa ei tee hyvää meidän perheelle. Minä olen ihan poikki tähän tilanteeseen. Ja jos mieheni suostuisi myymään kaikki mikä liittyy hänen harrastukseen niin niistä saisi 5000-8000 euroa rahaa. Silloin selvittäisi ja jäätäisiin plussalle reilusti, mutta ei suostu siihen vaikka on meidän perheestä ja lapsista kyse. Vuokra on rästissä ja kerran jo melkein saatu häätö. Mitä minä teen, auttakaa!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos rahaa pitäisi säästää, niin kumpikin perustaa sellaisen säästötilin, jolta ei voi nostaa rahaa helposti (ei mitään korttia, sallittuja nostoja esim. 4 kpl/vuosi tai rahat ovat kokonaan esim. 12 kk sijoitettuina).

Jos tällä hetkellä palkka tulee miehen tilille, niin laskette nyt että mitkä taloutenne kuukausimenot ovat (vuokra, ruoka, sähkö/vesi, auto, harrastukset, lääkkeet, vaatteet jne. eli ihan kaikki mahdollinen) ja siirrätte ko. summan SINUN tilillesi tai sinun pankkitunnustesi alle avatulle kotitaloustilille.

Vierailija
22/50 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos rahaa pitäisi säästää, niin kumpikin perustaa sellaisen säästötilin, jolta ei voi nostaa rahaa helposti (ei mitään korttia, sallittuja nostoja esim. 4 kpl/vuosi tai rahat ovat kokonaan esim. 12 kk sijoitettuina).

Jos tällä hetkellä palkka tulee miehen tilille, niin laskette nyt että mitkä taloutenne kuukausimenot ovat (vuokra, ruoka, sähkö/vesi, auto, harrastukset, lääkkeet, vaatteet jne. eli ihan kaikki mahdollinen) ja siirrätte ko. summan SINUN tilillesi tai sinun pankkitunnustesi alle avatulle kotitaloustilille.

Helppo vain siirtää, mutta kun päätöksestä ei varmaan päästä yhteisymmärrykseen. Mitäpä asialle voin tehdä jos mies ei anna mun ottaa sen palkkaa maksuihin ja ruokamenoihin. Vaan lupaa mukamas hoitaa asiat itse. Keksii varmaan kohta että omat rahat, ja pitää palkkansa itsellääm...

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo vain siirtää, mutta kun päätöksestä ei varmaan päästä yhteisymmärrykseen. Mitäpä asialle voin tehdä jos mies ei anna mun ottaa sen palkkaa maksuihin ja ruokamenoihin. Vaan lupaa mukamas hoitaa asiat itse. Keksii varmaan kohta että omat rahat, ja pitää palkkansa itsellääm...

Ap

...niin eikö päätös ole valitettavasti aika selkeä?

Vierailija
24/50 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miehellä on palkkapäivä, niin maksa kaikki laskut ja sitten nostat käteistä sen verran kuin tarvitset ruokamenoihin ensi palkkapäivään asti. Ja loppurahan mies saa tuhlata, onhan se hänen rahaansa.

Pidä omalla tililläsi pahan päivän varalle säästöä pari tonnia, jos vaikka kodinkoneita tai auto hajoaa.

Vierailija
25/50 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miehellä on palkkapäivä, niin maksa kaikki laskut ja sitten nostat käteistä sen verran kuin tarvitset ruokamenoihin ensi palkkapäivään asti. Ja loppurahan mies saa tuhlata, onhan se hänen rahaansa.

Pidä omalla tililläsi pahan päivän varalle säästöä pari tonnia, jos vaikka kodinkoneita tai auto hajoaa.

Mutta mitäs sit jos mies vaatii saada ne rahat että en muka luottais häneen kun nostan ne piiloon. Mutta aina kannattaa yrittää ja selittää että se on ainut keino selvitä.

Ap

Vierailija
26/50 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla aika ryhtyä tienaamaan rahaa itselläsi?

Tai anna mä arvaan: ei oo ammattia tai on matalapalkka-alalta eikä teidän pienessä kunnassa olen juuri sen alan töitä koskaan vapaina ja asuttekin niin kaukana kaikista työpaikoista että pitäisi olla kaks autoa eikä sellaista nyt vaan ole varaa hankkia?

Ilta- ja viikonlopputyökään ei sovi kun mies tkee vuorotyötä eikä se osaa lapsiakaan hoitaa sillä välin ja eihän niitä osa-aikatöitä kannatakaan tehdä kun niistä maksetaan vaan niin vähän?

Menikö kuinka lähelle?

Juuri tällaisia selityksiä minä kuuntelen työkseni!!! XD

Vierailija
27/50 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä on, jos mies suuttuu? Ei se ole maailmanloppu. Mutta perheenne loppu on pian käsillä, ellei mies saa apua ongelmaansa. Pelkkiä tekosyitä esittää täällä ap. Ei hän halua tilanteeseen parannusta, vaan keksii loputtomasti syitä olla auttamatta itseään ja lapsiaan. Ikävää, että lapset saavat tuollaisen perhe-elämän ja aikuisuuden mallin. Juuri näin avuttomuus siirtyy sukupolvesta toiseen.

Lakkaa vinkumasta ja ala toimia, nainen!

Vierailija
28/50 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitäs sit jos mies vaatii saada ne rahat että en muka luottais häneen kun nostan ne piiloon.

Ap

Ethän sä luota siihen! Tai siis sen rahankäyttöön. Miehen on ihan turha kitistä, ettet luota siihen, kun eihän se anna mitään aihetta luottaa.

Vierailija
29/50 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakaa vuokra heti, kun palkka tulee tilille. Ja muut laskut kanssa. Ei niiden pakollisten juttujen maksua kannata lykätä sinne asti, ettei enää ole rahaa. Totta kai ne maksetaan heti, kun rahaa on!

Vierailija
30/50 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakaa vuokra heti, kun palkka tulee tilille. Ja muut laskut kanssa. Ei niiden pakollisten juttujen maksua kannata lykätä sinne asti, ettei enää ole rahaa. Totta kai ne maksetaan heti, kun rahaa on!

Vuokrat ja muut vakiomenot kannattaa laittaa automaattiseen maksuun aina tilipäivinä, niin niistä ei pääse vahingossakaan luistamaan.

Vierailija
31/50 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahat. Jätät miehelle vähän taskurahaa.

Vierailija
32/50 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette tilin johon kumpikin laittaa sinne sen verran rahaa että se riittää laskuihin ja kuukauden ruokiin, Jos et ole töissä saat varmasti kuitenkin jotain tukia ja lapsilisiä. Pidätte pienen palaverin jossa päätätte kuinka paljon kumpikin sinne tilille laittaa. Sen jälkeen sun mies voi tuhlata loput rahat minne ikinä haluaa eikä tarvitse miettiä riittääkö rahat ruokiin tai laskuihin. Jos sinne tilille jää kuukauden päästä ylimääräistä niin se laitetaan säästöön pahan päivän varalle eikä siirretä sitä rahaa seuraavalle kuulle. Kaikista ostoksista kuitit talteen niin kuukauden loputtua voitte katsoa pitääkö summat paikkansa ja jos sinä pääsääntöisesti hoidat kaupassa käynnit niin kortti sun hallintaan.

Vierailija
33/50 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei sitä ylimääräistä rahaa ole tällä hetkellä tuhlattavaksi mihinkään omiin juttuihin, jotain pientä kyllä mutta vain jos tarvitsee jotain. Olen yrittänyt säästää niin että laitan rahaa syrjään, käteistä siis, mutta sitten kun sanon kuun puolessa välissä että pitäis kaupassa käydä niin mies sanoo että joo mut ei oo rahaa ja jodun antaa säästöstä. Ei meillä jää yhtään tilille kuunlopussa. Ja sitten vielä astianpesukone on mennyt rikki jo puoli vuotta sitten mutta uutta ei voi ostaa koska ei ole varaa mutta omiin ostoksiinsa tuhlaa.

Ja miestä stressaa myös raa asiat välillä mutta en ymmärrä miksi silti tekee tyhmiä ostoksia ja sanoo aina minulle ettei mitään ole varaa ostaa, sitten kun on käyttää sen itseensä, en edes 40 euron kenkiä ole saanut vaikka jo vuosen ehdottanut. Ja suuttuu jos puhun raha asioista tai kysyn häen ostoksistaan ja rahoista minne mennyt. Joten en enää tiedä miten tilannetta korjata.

Ap

Vierailija
34/50 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tilanteessa...

Ap

Vierailija
35/50 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä koko ajan mutta minä puhun tästä tilanteesta nyt. Ja mies itse haluaa että olisin kotona mahdollisimman pitkään, mutta enhän minä tässä tilanteessa voi.

Ap

Vierailija
36/50 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla aika ryhtyä tienaamaan rahaa itselläsi?

Tai anna mä arvaan: ei oo ammattia tai on matalapalkka-alalta eikä teidän pienessä kunnassa olen juuri sen alan töitä koskaan vapaina ja asuttekin niin kaukana kaikista työpaikoista että pitäisi olla kaks autoa eikä sellaista nyt vaan ole varaa hankkia?

Ilta- ja viikonlopputyökään ei sovi kun mies tkee vuorotyötä eikä se osaa lapsiakaan hoitaa sillä välin ja eihän niitä osa-aikatöitä kannatakaan tehdä kun niistä maksetaan vaan niin vähän?

Menikö kuinka lähelle?

Niin... mitäpä siinä voi muuta kuin antaa mennä överiksi jos ei mies välitä eikä ymmärrä tai ottaa ero ja muuttaa lasten kanssa omilleen kituuttamaan jos ei työnteko kiinnosta tai onnistu syystä taikka toisesta.

En kyllä näe järkevänä harrastusvälineiden myyntiä, mutta jatkuvan ostelun voisi joksikin aikaa pistää tauolle toki.

Asioiden puhuminen halki, poikki ja pinoon. Mikäli teillä on yhteinen halu jatkaa yhdessä ja selvittää ongelmanne ennenkuin ne ovat todella, todella suuria ja monimutkaisia niin nyt on aika kasvaa aikuiseksi.

Avata sellainen tili jonne menee rahat ruokaan ja vuokraan ja tiukimman mukaan. Kaikella mikä mahdollisesti jää perusjuttujen ja menojen jälkeen niin maksatte sitä rästivuokraa ja pienempiä laskuja yksi kerrallaan. Muuta keinoahan siihen ei oikeastaan ole kuin maksaa se mitä on velkaa.

Vierailija
37/50 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten maksetaan aina puolet ja puolet niin jää sit molemmista tileistä ruokaan rahat, mutta kun mies saattaa käydä nappaa osan rahoista jo omiin ostoksiin ja sit mietin että maksanko vuokran vai laskut jotka menossa perintään.

Juttelin eilen miehen kanssa ja aikoo myydä yhden musiikkiin liittyvän juttunsa, siitä saa jo 1000 euroa, alku kai sekin. Ja sitten kun palkka tulee niin uusi keskustelu. Ja kun miehen palkka vaihtelee, joskus voi olla tosi hyvä ja joskus vähän huonompi joten se pitää katsoa tilanteen mukaan, mutta itse hän ei sitä ymmärrä vaan tuhlaa alkukuun "ylimääräiset" rahat ja sitten puolessa välissä kuuta saaattaa tulla pienempi palkka joten ei riitä kaikkeen mihin pitäis.

Ap

Vierailija
38/50 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma hoituu näin. Kaikki laskut maksetaan heti tililtä, kun palkka tulee, Ruokaraha varataan heti sinulle talteen. Tankki täyteen bensaa. Sairauskassa jemmaan eli vaikka 200 euroa. Kaikki menee meilläkin, mutta ei olla velkaannuttu.

Vierailija
39/50 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin kyllä se minun mielestäni on lääkäriasia. Mieheni on samanlainen ja hänellä on diagnoosi. Miehelläni myös joinain kuukausina erittäin hyvät tulot, mutta toisina ei tule mitään. Hän myöntää itsekin, että menee rahasta "sekaisin" kun sitä tuntuu olevan paljon, ja tuhlaa kaiken heti ajattelematta, että pitäisi säästää seuraavaan kuuhun. Aivan aikuinen mies ja tämä toiminta on säännöllistä. Ja neurologisen häiriön oire. Toki oireita on paljon muitakin, mutta tämä kyvyttömyys hoitaa raha-asioitaan on yksi.

Tällaisille ihmisille ei auta mikään ystävällinen puhe. Myöntelevät kyllä, mutta kun eivät pysty parempaan niin eivät pysty. Mutta kun lääkäri vääntää rautalangasta, että tämä johtuu aivojen tavallisesta poikkeavasta toiminnasta, niin mies vähitellen uskoo.

Useimmissa perheissä, joissa toinen on asperger-aikuinen ja toinen neurologisesti normaali, se normaali hoitaa kaikki raha-asiat. Meillä mies hoitaa pääosin yhä omansa, mutta rahamme ovat tiukasti erilliset ja pidämme yhdessä kirjaa perheen rahoista. Hänelle on aina yhtä iso yllätys, miten paljon häneltä kuluu juurikin musiikkiin liittyviin harrastuksiin.

Vierailija
40/50 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan olet neuvot jo saanut.

Nyt vihellät pelin poikki. Tilanne ei tule parantumaan, ellei sitä muuta.

Sovitte, että molemmat laittaa esim. 75 % tuloistaan yhteistilille ns. talouskassaan, josta maksetaan pakolliset menot. Loput 25 % voi käyttää omaksi hyväkseen. Ja sitten opettelette elämään sen mukaan, miten rahaa on.

Jos sitä on edelleen liian vähän, on syytä tarkistaa kulutustottumuksiaan. Omalla osuudellaan saa tehdä mitä huvittaa ilman että toinen nillittää, jollei nyt ihan sairaasi mene.

Näin saatte molemmat omaa rahaa ja yhteiseen kassaan ilman, että tarvitsee joka kauppareissulla maidon hinnasta tapella.

Jos rahat nyt tiukilla, sinä mietit, miten voisi saada lisäansioita. Ryhdyt sitten vaikka Meandi-kauppiaaksi tai jaat mainoksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi