Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutistuuko puuvillakangas aina?

Vierailija
28.01.2013 |

Vai vaan huonolaatuinen? Ostin 60 asteen pesun kestävää puuvilla kangasta ja se kutistui 10 cm joka suunnasta. Tulinko ostaneeksi tosi huonoa kangasta?

En ole aiemmin huomannut puuvillavaatteiden varsinaisesti kutistuvan. Farkut aina ennen venyivät ja monille neuleille kävi samoin ajan kanssa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuvillakangas voi kutistua jopa 5 - 10 %, mutta olet aivan oikeassa ... hyvälaatuinen puuvilla kutistuu vain n 1 - 2 %. Siinä juuri se ero. Olen tehnyt puuvillasta käsitöitä parikymmentä vuotta ja voin sanoa, että kannattaa ostaa laatupuuvillaa. Ja sama pätee kuin muuallakin eli halvalal ei hyvää saa. Jos 100% puuvillakankaan hinta on alle 10 € / m, niin et voi odottaa laatukangasta, vaan käy juuri niin kuin sinunkin tapauksessa kävi. Käy hyvän palvelun erikoisliikkeesä ja kysy myyjiltä lisää.

Vierailija
2/10 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2013 klo 11:18"]

mutta jotkut kankaat ja useimmat valmisvaatteet on jo kutistettu ennen myyntiä esim värjätessä. Kangasta ostaessa kannattaa kuitenkin lähtesä siitä, että sitä ei ole kutistettu eikä pesty, vaan sen on kierretty myyntirullalle suoraan kangaspuusta. Lähinnä vain batiikkivärjätyt ja vastaavat esim kangaskaupan itse käsittelemät kankaat on kutistettu.

Sen sijaan puuvillasekoitekankaat, esim elastaania sisältävät farkkukankaat tai polyesteriä sisältävät housukankaat eivät useinkaan enää kutistu, jos ne pestään pesuohjeen mukaisesti.

niin eikö kutistuvuus pitäisi mainita pesuohjelapussa? Joissakin on mainita muttei suinkaan kaikissa. Oman kokemukseni mukaan hyvä puuvilla ei kutistu. Esim. lakanat. Mulla ei ole koskaan ollut kutistuneita lakanoita.

Kerro, mistä sä ostat sun lakanasi. Mua harmittaa just toi, kun kakki lakanat aina kutistuu niin, että ei niitä saa millään kunnolla pedattua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jotkut kankaat ja useimmat valmisvaatteet on jo kutistettu ennen myyntiä esim värjätessä. Kangasta ostaessa kannattaa kuitenkin lähtesä siitä, että sitä ei ole kutistettu eikä pesty, vaan sen on kierretty myyntirullalle suoraan kangaspuusta. Lähinnä vain batiikkivärjätyt ja vastaavat esim kangaskaupan itse käsittelemät kankaat on kutistettu.

Sen sijaan puuvillasekoitekankaat, esim elastaania sisältävät farkkukankaat tai polyesteriä sisältävät housukankaat eivät useinkaan enää kutistu, jos ne pestään pesuohjeen mukaisesti.

Vierailija
4/10 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutistuvat jopa sen 10% , ellei ole esikutistettua. Vaatekankaat voivat olla kutistettu/pesty etykäteen siksi ne ei kutistu pesussa. Vaatteissa muutenkin tulee olla merkintä kutistumisesta, jos ei esikutistettu.

Vierailija
5/10 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa pesussa tosiaan 5-10 % mutta myös sen jälkeen minimaalisen (silmin huomaamattoman) verran joka pesussa. Varmaan riippuu kankaan kudonnan laadusta, paljonko kangas kutistuu ekalla kerralla.

Vierailija
6/10 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikö kutistuvuus pitäisi mainita pesuohjelapussa? Joissakin on mainita muttei suinkaan kaikissa. Oman kokemukseni mukaan hyvä puuvilla ei kutistu. Esim. lakanat. Mulla ei ole koskaan ollut kutistuneita lakanoita.

Vierailija
7/10 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on niin perusperusperusasia.

Harmi, jos oot ehtinyt leikata ja ommella vaatteen ja sit se on kutistunut käyttökelvottomaksi. Mieti, voitko jotenkin avata sen, ja liittää samaa tai eriväristä kangasta esim kaistalleksi vyötärölle tai kainaloihin tai mistä kohtaa se nyt sit väärän kokoinen onkaan.

Vierailija
8/10 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoksi kehoitetaankin kankaat kastelemaan ennen vaatteeksi ompelua. Jos ompelet vaikkapa vuorillisen takin, on tärkeätä kutistaa kankaat ensin. Muuten ne saattavat kutistua ensimmäisessä pesussa epätasaiseti ja vaate on pilalla.

Verhojen kanssa harmittaa tuo kutistuminen; niitä ei viitsisi kastella ennen ompelua ja sitten ekan pesun jälkeen saa purkaa käänteet ja ommella uudelleen.

Nyt olenkin tehnyt niistä ensin vähän ylipitkät, jotta on varaa lyhentyä!

Tämä siis puuvillakankaiden kohdalla; harvemmin sekoite-yms. muut kankaat merkittävästi kutistuvat.

Vierailija
9/10 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun kokemukseni mukaan hyvä puuvilla ei kutistu. Ja olen sentään lähes pelkkiä puuvillavaatteita pitänyt ja ommellut jo vuosikymmeniä.

Joo ja en voi tosiaan enää korjata mitenkään tuota käsityötäni. Pilalle meni. Harmittaa todella sillä kangas oli verraten kallis.

se on niin perusperusperusasia.

Harmi, jos oot ehtinyt leikata ja ommella vaatteen ja sit se on kutistunut käyttökelvottomaksi. Mieti, voitko jotenkin avata sen, ja liittää samaa tai eriväristä kangasta esim kaistalleksi vyötärölle tai kainaloihin tai mistä kohtaa se nyt sit väärän kokoinen onkaan.

Vierailija
10/10 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2013 klo 11:26"]

vuoksi kehoitetaankin kankaat kastelemaan ennen vaatteeksi ompelua. Jos ompelet vaikkapa vuorillisen takin, on tärkeätä kutistaa kankaat ensin. Muuten ne saattavat kutistua ensimmäisessä pesussa epätasaiseti ja vaate on pilalla.
Verhojen kanssa harmittaa tuo kutistuminen; niitä ei viitsisi kastella ennen ompelua ja sitten ekan pesun jälkeen saa purkaa käänteet ja ommella uudelleen.
Nyt olenkin tehnyt niistä ensin vähän ylipitkät, jotta on varaa lyhentyä!
Tämä siis puuvillakankaiden kohdalla; harvemmin sekoite-yms. muut kankaat merkittävästi kutistuvat.

[/quote]

Ohje että kaikki kankaat tulisi kutistaa ennen ompelua, ei ole yleispätevä.

Resorit eivät kutistu.  Puuvillainen paitapusero on harvemmin ihonmyötäinen, en kutista.

Kun teen vaikka vuorillista jakkua, silloin pesen kankaan ennen ompelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi