Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihana voi olla anoppi

Vierailija
27.01.2013 |

Olen äitiyslomalla ja tässä ollaan pähkäilty miehen kanssa jäänkö vielä hoitovapaalle vai menenkö töihin piankin, kun on uusi talolainakin maksettavana. Anopinkin kanssa on asiaa jossain vaiheessa sivuttu, mutta mitään päätöstä en asiasta vielä ole tehnyt, vaikka kotiinjääminen vielä joksikin aikaa toki houkuttaisi. Tänään meillä kyläillessään anoppi varovasti kysäisi, että eihän nyt astu meidän varpaille kun haluaa ehdottaa, että antaisi meille 4000€ (ennakkoperintönä yhteensä molemmille lapsille), jotta voisin taloudellisesti jäädä kotiin vielä vähän pidemmäksi aikaa pienten kanssa. Säästämästään pienestä eläkkeestään nuo antaisi. Olen tosi otettu ja ihan hämilläni, voiko tuollaisia ihmisiä ollakaan ja kiitollinen avusta. Kehtaako noin isoa summaa ottaa vastaan tai toisaalta kehtaako kieltäytyäkään, vaikka tarpeeseen toki tulisi. Miten parhaiten anoppia kiittäisin?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjanahan saa antaa 3999€ kolmen vuoden aikana. Joten anoppi antaa sulle ja miehellesi tuon summan kummallekin ja homma on selvä. Te voitte käyttää rahat miettimättä yhtään mahdollisia valvomisia ja kavaltamisia. Miksi ne lapset pitää tuohon sotkea?

Eipähän tarttisi miettiä milloin nakki napsahtaa.

ihmeen nakki?!?

Vierailija
42/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjanahan saa antaa 3999€ kolmen vuoden aikana. Joten anoppi antaa sulle ja miehellesi tuon summan kummallekin ja homma on selvä. Te voitte käyttää rahat miettimättä yhtään mahdollisia valvomisia ja kavaltamisia. Miksi ne lapset pitää tuohon sotkea?

Eipähän tarttisi miettiä milloin nakki napsahtaa.

ihmeen nakki?!?

elatukseen. Onhan se toki pieni mahdollisuus jäädä kiinni mutta miksi ottaa riski kun homman voi hoitaa ilman mitään riskiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lahjarahat syntymästä lähtien eikä "kavaltanut" niitä esim. ostamalla niillä oman maun mukaisia lastenvaatteita, lastentarvikkeita, leluja tms. joihin lapsi ei itse ole voinut vaikuttaa? Ihan sama juttu vähän eri mittakaavassa vaan.

Mikähän on se summa, jonka vanhampien sopii lapsen puolesta käyttää, mikä taas ei?

Meillä lapset saavat isovanhemmilta lahjarahaa n. 100€ joka synttäri ja joulu ja rahat käytetään siten kun isovanhemmat ovat toiveen esittäneet, eli ostetaan leluja tai vaatteita tms. eikä todellakaan laiteta kaikkea säästöön siihen asti kunnes lapsi on 18v.

täh. tietysti on säästetty lasten rahat. tosin esikoinen on saanut oman tilin avauksen yhteydessä vähän rahaa isovanhemmilta, sen jälkeen vasta nyt isona suoraan omaan käteen ja käy itse joskus shoppailemassa, nämäkin shoppialureissut yleensä kustannamme me vanhemmat ja lapsen lahjarahat säästyy hänelle. koskaan ei ole koskettu lapsen tiliin, paitsi mies kerran laittanut sinne rahaa.

koska pienemmälle eivät avanneet samalla tavalla tiliä, minä tyhjensin yhden oman säästötilini ja avasin kuopukselle tilin ja laitoin hänelle sen muutaman satasen mitä isovanhemmat laittoivat esikoiselle.

koskaan ei ole koskettu heidän rahoihin mitä saavat. jos saavat 50 euroa syntymäpäivärahaa, käyvät joskus itse ostamassa jotain, joskus säästävät. me vanhemmat emme käytä lahjarahoja. ei tulisi mieleenkään. aivan päivänselvä asia.

ei toisten rahoihin kosketa.

Vierailija
44/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lahjarahat syntymästä lähtien eikä "kavaltanut" niitä esim. ostamalla niillä oman maun mukaisia lastenvaatteita, lastentarvikkeita, leluja tms. joihin lapsi ei itse ole voinut vaikuttaa? Ihan sama juttu vähän eri mittakaavassa vaan.

Mikähän on se summa, jonka vanhampien sopii lapsen puolesta käyttää, mikä taas ei?

Meillä lapset saavat isovanhemmilta lahjarahaa n. 100€ joka synttäri ja joulu ja rahat käytetään siten kun isovanhemmat ovat toiveen esittäneet, eli ostetaan leluja tai vaatteita tms. eikä todellakaan laiteta kaikkea säästöön siihen asti kunnes lapsi on 18v.

Mitä ihmeellistä siinä on?

Lahjarahaa ovat joko saaneet suoraan tilille tai ne on laitettu possuun josta ne sitten päätyvät sinne tilille. Joskus lapset saattavat kympin kaks käyttää leluihin tms. mutta pääasiassa menevät tileille. Silloin he ovatkin saaneet ne rahat suoraan käteen.

Me emme nostele lasten tileiltä rahaa. Eivät ne meidän vanhempien ole.

Vierailija
45/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia on käyttää lyös lasten rahoja mm. lniihin lapsiin.

Ja mitä tulee tuohon kavallukseen, niin millaiset välit on vanhemmilla lapsiinsa, jos lapsilla tulee edes mieleen muutaman euron takia vetää vanhempansa oikeuteen?

Vähän taas järkeä käyttöön ihmiset!

Vierailija
46/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä tulee tuohon kavallukseen, niin millaiset välit on vanhemmilla lapsiinsa, jos lapsilla tulee edes mieleen muutaman euron takia vetää vanhempansa oikeuteen?

ehkä normaalia sulle. mulle yh-äiti antoi tilin kun kotoa lähdin, jossa oli hyvät rahat opiskelua varten. ei ollut rikas ja tekee sikana suoritustason työtä. enkä ole ainoa lapsi.

samalla tavalla meillä jätetään lasten tilit rauhaan. tietysti normaalia jos tulisi hätätilanne, ja lapset näkisivät muuten nälkää, siinä tilanteessa olisi ok koskea toisten tileiihin ja rahoihin.

Vierailija
47/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika luuseri pitää olla että lapsen pitää lahjarahoillaan elättää itsensä ja jopa vanhempansa.

Vierailija
48/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla lapsilla on jo nyt sievoiset summat tilillä. Vanhinkin on alle kouluikäinen ja 10 000 omaisuus. Olen ostanut heidän rahoilalaan vain osakkeita heille itselleen. Vaikka minulla ei ole välillä ollut kuin 200€ koko kuukaudeksi, en ole lasten rahoja käyttänyt. En voisi myöskään lapsilisiä käyttää itselleni. Lasten rahat ovat heidän.

Vierailija
49/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi laittaa 3999e miehen tilille. Ja jos on antaa enemmän, niin loput ap:n tilille. Ei tarvitse selitellä eikä ilmoitella mhinkään. Unohtakaa se "ennakkoperintö", kyse on verottomasta lahjasta.

Vierailija
50/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä normaalia sulle. mulle yh-äiti antoi tilin kun kotoa lähdin, jossa oli hyvät rahat opiskelua varten. ei ollut rikas ja tekee sikana suoritustason työtä. enkä ole ainoa lapsi.

samalla tavalla meillä jätetään lasten tilit rauhaan. tietysti normaalia jos tulisi hätätilanne, ja lapset näkisivät muuten nälkää, siinä tilanteessa olisi ok koskea toisten tileiihin ja rahoihin.

niin ja itselleen ei osta mitään. samat farkut on 10 vuotta päällä mutta lapsensa koulutti.

en minä ainakaan peiliin katsoisi jos toisten rahoja varastaisin. eli lasten saamiin rahoihin koskisin.

Vierailija
51/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi ei ollut aikeissa antaa rahoja lapsenlapsille säästöön vaan toivoi että voisi rahaa antamalla tukea perhettä niin että äiti voisi olla kotona pidempään. Oli varmaan itse pohtinut miten tohtii asiaa ehdottaa ja ennakkoperintöhän on sanana ok eikä vaikuta siltä että en usko teidän pärjäävän muuten. Anopilla halu auttaa elämisessä ei säästämisessä joten lopettakaa jo se jauhaminen kavaltamisesta ym. Eiköhän anoppi ja ap:n perhe keksi keinon miten apu saadaan perille!

Kerrassaan ihana anoppi, olisi kelvannut mullekin :)

Vierailija
52/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oikeastihan ne maksetaan vanhemmille lapsista koituvien kulujen kattamiseksi.

Kaikilla lapsilla on jo nyt sievoiset summat tilillä. Vanhinkin on alle kouluikäinen ja 10 000 omaisuus. Olen ostanut heidän rahoilalaan vain osakkeita heille itselleen. Vaikka minulla ei ole välillä ollut kuin 200€ koko kuukaudeksi, en ole lasten rahoja käyttänyt. En voisi myöskään lapsilisiä käyttää itselleni. Lasten rahat ovat heidän.

Vierailija
53/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan vanhemmille. Joten sen voi kyllä käyttää koko perheen menoihin. Lapsen lahjat on sitten vain hänen, niihin ei kosketa ilman nälänhätää.

Vierailija
54/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan vanhemmille. Joten sen voi kyllä käyttää koko perheen menoihin. Lapsen lahjat on sitten vain hänen, niihin ei kosketa ilman nälänhätää.

ei meilläkään lapsilisiä ole siirretty lapsille. maksaahan lasten harrastaminen pelkästään jo monta kertaa enemmän kuin lapsilisä kuussa

Vierailija
55/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi ei ollut aikeissa antaa rahoja lapsenlapsille säästöön vaan toivoi että voisi rahaa antamalla tukea perhettä niin että äiti voisi olla kotona pidempään. Oli varmaan itse pohtinut miten tohtii asiaa ehdottaa ja ennakkoperintöhän on sanana ok eikä vaikuta siltä että en usko teidän pärjäävän muuten. Anopilla halu auttaa elämisessä ei säästämisessä joten lopettakaa jo se jauhaminen kavaltamisesta ym. Eiköhän anoppi ja ap:n perhe keksi keinon miten apu saadaan perille!

ettei kannata hoitaa hommaa noin. Ihan vaan siksi ettei myöhemmin tule mitään ongelmaa. Anoppihan on mitä ihanin kun noin haluaa auttaa :)

Vierailija
56/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämähän se tosiaan oli aloitukseni alkuperäinen pointti, että arvostan anoppia suuresti. Kyse ei ollut rahanahneesta äidistä kärkkymässä lasten perintöä, johon ketju nyt tuntui kääntyvän.

Mitään perintöä kun ei ole ennakkoon vielä jaettu yhtään kenellekään, anoppi itse vaan esitti asian tuolla tavoin, samoin sen miten toivoisi rahoja käytettävän.

Kaikkien mielenrauhan takaamiseksi aion sanoa anopille, että hän voi lahjoittaa rahaa lapsillemme, mutta siinä tapauksessa alkuperäinen auttamisajatus ei toteudu anopin ajattelemalla tavalla, koska emme voi käyttää lasten omia rahoja koko perheen hyväksi.

ap

Vierailija
57/71 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämähän se tosiaan oli aloitukseni alkuperäinen pointti, että arvostan anoppia suuresti. Kyse ei ollut rahanahneesta äidistä kärkkymässä lasten perintöä, johon ketju nyt tuntui kääntyvän.

Mitään perintöä kun ei ole ennakkoon vielä jaettu yhtään kenellekään, anoppi itse vaan esitti asian tuolla tavoin, samoin sen miten toivoisi rahoja käytettävän.

Kaikkien mielenrauhan takaamiseksi aion sanoa anopille, että hän voi lahjoittaa rahaa lapsillemme, mutta siinä tapauksessa alkuperäinen auttamisajatus ei toteudu anopin ajattelemalla tavalla, koska emme voi käyttää lasten omia rahoja koko perheen hyväksi.

ap

kerroin mitä laki sanoo lasten rahojen käytöstä. Ettei teille sitten tulevaisuudessa tule ongelmia tuon asian suhteen. Anoppisi on todella mukava, mutta hoitakaa asiat niin että niitä rahoja voi käyttää hyvillä mielin ja niin ettei tarvi miettiä että mitä jos. Kivempi se on elellä kun ei tarvi turhia murehtia :)

Vierailija
58/71 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miettikää anopin kanssa parempi tapa ne rahat antaa ;)

Niitä kun on.

Vierailija
59/71 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vaari antaa aina synttäri ja joululahjaksi rahaa, sanoo ettei osaa itse ostaa ja käskee ostaa sitä, mitä lapsi tarvitsee. Ei kyllä tosiaankaan ole tullut mieleen käyttää niitä vaan aina olen säästöön lapselle laittanut! Jo on kumma, jos vanhempana minulta ei löytyisi rahaa ostaa lapselle sitä mitä tarvitsee. Lapsilisästäkin menee aina säästöön rahaa, vaikka olenkin työtön. Lapsen rahat eivät kuulu vanhemmille.

Jos apn anoppi lahjoittaa 4000 lapsenlapsilleen, ei apllä eikä miehellä ole niihin MITÄÄN oikeutta!

Vierailija
60/71 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska rahat menevät sun LAPSILLE, ei sulle? Etkai tosissasi meinannut varastaa lapsiltasi rahoja?! Jos kerran anoppisi sanoo antavansa ne ennakkoperinnöksi lapsenlapsilleen, sulla tai sun miehellä ei tosiaan ole MITÄÄN OIKEUTTA koskea niihin rahoihin!