Luokanopettajan kk-palkka?
Kommentit (24)
Sitähän varten luokkaan hommataan koulunkäyntiavustajia, että tekevät opettajan "raskaan" työn. Jos tarpeeksi vaikeam, tukiopetukseen ja silleen.
Omasta mielestän yläasteen opettajien opetuksen vaativuus on erilaista kuin ala-asteen. Yläasteen opettajat ovat IHMISIÄ ja normaaleja, ei kusi noussut päähän.. Pitkät työpäivät ja hankalat murrosikäiset.
Ala-asteen opettajat etenkin 2-5: luokan opettajilla helpointa, mutta tämä juuri sitä sakkia jolla kihahtanut hattuun. Työpäivät lyhyitä ja koulunkäyntiavustajat tekevät juuri ne työt..
Itse en myöskään pidä yleistyksistä yleensäkään, enkä näe aihetta yleistää myöskään opettajia yhdeksi massaksi.
Itse olen (erityis)luokanopettaja. Olen ollut koulussa kohtalaisen hyvä, mutta minulla itsellä on lukihäiriö sekä matematiikan oppimishäiriö. Hyvien tukitoimien ansiosta nämä eivät haittaa elämääni ja olen oppinut tehokkaat oppimisstrategiat itselleni. Isäni on väkivaltainen alkoholisti ja olenkin asunut suurimman osan elämästäni köyhän äitini kanssa. Ei siis mitään kultaisia noutajia ja omakotitaloja taustalla.
Koulussa vietän aikaa vain sen pakollisen, mutta kotona tulee töitä tehtyä paljon. Jokainen tunti pitää tietenkin suunnitella hyvin etukäteen, tarkistaa tehtäviä, olla yhteydessä vanhempiin jne. Sitten on moniammatillisia työryhmiä esimerkiksi koskien luokkaani integroitujen erityisiä kasvatuksellisia tarpeita omaavia oppilaita, joilla on HOJKS:t. Itsensä pitää myös pitää ajan tasalla, joten esimerkiksi kasvatukseen liittyviä artikkeleja on käytännössä pakko lukea. Sekä tietenkin opetussuunnitelmaa.
Pyrin pitämään jokaisen liikkeeni ja tekoni pedagogisesti perusteltavana. Näin ajattelen oppilaillani olevan parhaat mahdolliset eväät oppia ja kasvaa. Vanhempien kanssa tietenkin välillä tulee erimielisyyksiä, mutta aina ollaan päästy yhteisymmärrykseen. Haastavinta työssä on se, että aika-ajoin vanhemmat ajattelevat minun olevan heidän henkilökohtainen terapeuttinsa. Siihen koulutus ei antanut valmiuksia.
Sen sijaan koko nykyaikaisen erityispedagogiikan kulmakivi on oppilaiden näkeminen vahvuuksien kautta. Tutkimuksissa tämä on nähty hyvin kentälle päässeeksi arvoksi. Ihmettelen siis, oliko aiempi kommentti vain omakohtaiseen kokemukseen perustuva vai ihan yleinen näkökulma?
Opettajien palkkaus on mielestäni hyvä ottaen lomat huomioon. Mikäli lomia ei olisi, palkkauksen pitäisi luonnollisesti olla isompi.
Seurustelin luokanopettajamiehen kanssa. Sanonpahan vaan, että kyllä oli ero kuin yöllä ja päivällä meidän duunimäärissä. Itse olen lukiossa. Vaihtaisin alaa, jos haluaisin paimentaa toisten lapsia ja lyhyet päivät. Viihdyn omassa työssäni. Nyt kun olen yh, en edes harkitse alan vaihtoa, koska en tietäisi, mitä kaikkea sillä vapaa-ajalla tekisin. Pidän työnteosta.
lapsena ollut vaarassa syrjäytyä tai jonka koulumaailma on ollut yhtä helvettiä? Muille aloille tälläisiä on hakeutunut kylläkin. Luokanopet ovat vaan on näitä keskiluokkaisista oloista olevia kympin tyttöjä.