Luokanopettajan kk-palkka?
Kommentit (24)
Sain perustuntien päälle lisätunteja, joten palkka nousi tälle vuodelle kivasti.
3 lk opettaja
tuo vähän päälle 2600 on vain peruspalkka. Sen lisäksi opettajalla saattaa olla lisätunteja, tukiopetusta, kerhotunteja, erityistehtäviä ym..., jotka nostavat palkkaa. Tai sitten "ikälisiä".
tuo vähän päälle 2600 on vain peruspalkka. Sen lisäksi opettajalla saattaa olla lisätunteja, tukiopetusta, kerhotunteja, erityistehtäviä ym..., jotka nostavat palkkaa. Tai sitten "ikälisiä".
Näinhän on muissakin töissä, peruspalkka on se kuitenkin mistä lähdetään puhumaan.
vitun saivertelija. TArkoitus on varmaan saada totuudenmukainen kuva luokanopettajan ansaintamahdollisuuuksista eikä tuollaista harhaanjohtavaa kattokaa-kuinka-huonosti-meitä-kohdellaan-liioittelua.
Luokanopettajat tienaavat ihan kivasti, haitari 2600 - 4000. Bonsuksena pitkä kesäloma, jonka aikana pääsee eroon vastaajan kaltaisista ajatusrajoitteisista kollegoista.
on aika hyvä lähtökohta kyselyille. Ei ylitunnit ole mikään itsestäänselvyys ja ikälisiäkin saa odotella.
Kesäloma TODELLAKIN on aika loistava juttu.
ja huono palkka. Ovat lomansa ansainneet työn raskauden vuoksi.
Lue opettajaksi, jos kykenet, ei tarvitse kadehtia
Näinhän on muissakin töissä, peruspalkka on se kuitenkin mistä lähdetään puhumaan.
vitun saivertelija. TArkoitus on varmaan saada totuudenmukainen kuva luokanopettajan ansaintamahdollisuuuksista eikä tuollaista harhaanjohtavaa kattokaa-kuinka-huonosti-meitä-kohdellaan-liioittelua.Luokanopettajat tienaavat ihan kivasti, haitari 2600 - 4000. Bonsuksena pitkä kesäloma, jonka aikana pääsee eroon vastaajan kaltaisista ajatusrajoitteisista kollegoista.
Lue opettajaksi, jos kykenet, ei tarvitse kadehtia.
ei yhtäkään opettajuuteen liittyvää ketjua, jossa ei olisi näitä: "ryhdy opettajaksi, jos pystyt, kateellinen" -sisältöisiä viestejä.
ei se kasvatustieteellinen ole ehkä ihan niin vaativa opiskelupaikka kuin luulette.
Opettajilla on vaativa työ ja huono palkka. Ovat lomansa ansainneet työn raskauden vuoksi.
Lue opettajaksi, jos kykenet, ei tarvitse kadehtia
PAH!! Sanon minä työajat ovat 9-14 maksimissaan ja pitkät kesälomat. Laiskojen hommaa sanon minä!
Minusta luokanopettajan palkka on ihan sopiva työmäärään, lomamäärään ja työn rasittavuuteen nähden. Luokanopettajien palkkavalitus on mielestäni naurettavaa.
Jos oppilailla on koulua 9-14 ei se tarkoita sitä, että opettajan työpäivänpituus on sama.
t 14
ja suurin osa opeopsikelijoista ovat suorastaan melko tyhmiä, tykkäävät tuoda itseään esiin, sooloilla jne. Myös kiusaamista (ennakkoluulot, rasismi, selkäänpuukottaminen, joukon ulkopuolelle sulkeminen ja juoruilu) esiintyy ihan mukavasti opeopiskelijoiden keskuudessa.
Vaikka puhutaan yo-tason koulutksesta, niin harvasta opeopiskelijasta tulee tutkijaa.
ja suurin osa opeopsikelijoista ovat suorastaan melko tyhmiä, tykkäävät tuoda itseään esiin, sooloilla jne. Myös kiusaamista (ennakkoluulot, rasismi, selkäänpuukottaminen, joukon ulkopuolelle sulkeminen ja juoruilu) esiintyy ihan mukavasti opeopiskelijoiden keskuudessa.Vaikka puhutaan yo-tason koulutksesta, niin harvasta opeopiskelijasta tulee tutkijaa.
Olen myös itse huomannut että varsinkin naispuoliset opettajat ovat melko yleistietämättömiä ja ratsastavat vain "opettaja"-tittelillään. Nykyaikaiset opettajat yksinkertaisesti tyhmiä ja luulevat olevansa jotain ylemmän tason porukkaa verrattuna muihin.
todella tykkäävät sooloilla ja tuoda itseään esille. ja korostaa omaa keskiluokkaista elämäntyyliään, jota luulevat muiden kadehtivan.
mielikuvituksettomia (niitä kipsitöitä, koulunäytelmiä ja huopatöitä ei sitten lasketa luovuudeksi eikä kielikuvitukseksi) tiukkapipoja, luokan eturivin tyttöisä, joiden identiteetti muodostuu kokonaan opettajuuden ympärille.
todella tykkäävät sooloilla ja tuoda itseään esille. ja korostaa omaa keskiluokkaista elämäntyyliään, jota luulevat muiden kadehtivan.
mielikuvituksettomia (niitä kipsitöitä, koulunäytelmiä ja huopatöitä ei sitten lasketa luovuudeksi eikä kielikuvitukseksi) tiukkapipoja, luokan eturivin tyttöisä, joiden identiteetti muodostuu kokonaan opettajuuden ympärille.
Tuo keskiluokkaisuus on paha. Suurin osa on naisia jotka tulevat keskiluokasta ja eivät ole koskaan joutuneet tekemisiin henkilökohtaisella tasolla esim. sosiaalisten ongelmien tai vaikkapa oppimisvaikeuksien kanssa.
Tämä vaikuttaa siihen, millä tavalla he kohtaavat omat oppilaansa.
Usein ovat vielä mustavalkoisia, tuomitsevia ja kaikkitietäviä luonteeltaan
Pukeutuvat yhdenmukaisesti (Tiedättehän tyylin, tyylikäs, huoliteltu nainen, marimekkoa ja muuta merkkivaatetta) ja poikkeavasti pukeutuva opettaja saa huutia (Tästä tuli tutkimuskin ihan vasta). Eri tavalla opettava, käyttäytyvä, pukeutuva tai ajatteleva opettaja suljetaan tehokkaasti yhteisönsä ulkopuolelle (Tästäkin on tutkimusta).
Että miettikää siinä, miksi esimerkiksi kiusaamiseen tuntuu olevan niin hankalaa puuttua.
Olen itse opettaja, se joka kertoi tästä opettajakoulutuksessa tapahtuvasta syrjinnästä tuossa aiemmin.
siellä oli aivan mahtava ilmapiiri eikä ketään missään tapauksessa kiusattu/syrjitty. En muutenkaan tunnistanut noita työyhteisöongelmia. Ehkä minulla on ollut hyvä tuuri työpaikkojen ja työkavereiden suhteen. Ja ed. kirjoittajalla huono tuuri.
t.14
olen huomannut sen miten vaikea opettajilla on suhtautua oppilaisiin, jotka eivät vastaa heidän ihmiskäsitystään. esimerkiksi oppimisvaikeuksista kärsivät lapset saavat opetusta, jonka lähtökohtana ovat lasten ongelmat, ei lasten vahvuudet ja osaaminen.
vanhempien kannattaa olla tarkkoja siitä, millaista opetusta erityisluokilla annetaan, jotta lapset saisivat mahdollisimman hyvän koulutuksen, eikä osaamista aliarvioitaisi.
en usko, että vaikeista oloista tulevia tai eri tavalla oppivia kohdataan kovin hyvin kouluissa.
tuo keskiluokkaisuus ja opettajien omat taustat takaavat sen, ettei kosketuspintaa muunlaiseen elämään ole.
aVrsinkin tuo oman elämän tiukkapipoisuus. Minulla on kaksi vanhaa kaveria opettajia. Olivat koulussa hikareita. Nykyään he ovat kovin ahdistuneita ja stressaajia? En tiedä johtuuko alasta??
Harvoin jaksan vastata näihin juupas-eipäs väittelyihin, joissa lopulta päädytään pitämään opettamista jonkunlaisena laiskojen ihmisten suojatyöpaikkana, opettajat kun eivät "oikeista töistä" mitään ymmärrä. Päivätkin niin lyhyitä ja se kesäloma!
Keskustelijat vaan tuntuvat hekin sortuvan aika rankanpuoliseen yleistämiseen. Kuinka voidaan puhua opettajista tietynlaisena stereotyyppisenä massana, jos toisessa lauseessa kuitenkin muistutetaan ettei opettajan pitäisi nähdä oppilaitaan sillä tavalla!
Luokanopettajan kk-palkka vaihtelee paljon, siksi tuo peruspalkan mainitseminen on ihan hyvä lähtökohta. Itse tienaan aika tarkalleen 3000 e/kk brutto, osa tienaa vähemmän, osa paljonkin enemmän jos on paljon ikälisiä ja ylitunteja.
Työpäivän pituutta ja opetustyön raskautta on hankala ymmärtää, jos ei päivääkään ole opetustyötä tehnyt. Tässä on myös työpaikka- ja luokkakohtaisia eroja ja yksi työn palkkauksen suurimpia epäkohtia onkin mielestäni se, ettei luokkakokoja ja oppilasryhmän koostumusta juuri lainkaan huomioida palkassa. Siis 14 oppilaskyvyiltään "normaalin" oppilaan oppilaan opettaja tienaa tällä hetkellä saman verran kuin 29 oppilaan, joista 4 maahanmuuttajaa ja 5 tehostetun tuen piirissä olevaa oppimisvaikeuksista, opettaja! Miettikääpä mitä tämä tarkoittaa esimerkiksi ainevihkojen tai kokeiden tarkistamisessa - toisella opettajalla on yli tuplamäärä työtä siihen ensimmäiseen nähden... ja enemmän palavereja ym. myös tehostettuun tukeen ja maahanmuuttajaopetukseen liittyen!
Esityksiä tva-lisien (työn vaativuuden arviointiin perustuvien lisien) suuntaamisesta esim. suurten luokkien opettajille tulevaisuudessa on tehty. Ehkäpä joku päivä erityisen ison tai haastavan opetusryhmän vetäminenkin näkyy palkassa.
Olen itse ollut aivan lyhyitä sijaisuuksia lukuunottamatta ollut pidempään töissä yhteensä viidessä eri koulussa. Yksi näistä työpaikoista oli sellainen, että ehdin useinkin kotiin jo hyvissä ajoin ennen neljää: pieni luokka, "helpot" lapset ilman erityisiä oppimisongelmia eikä koululla ollut mitään suuria remontteja tms. tulossa joiden suunnittelut jne. olisivat vieneet opettajien työpanosta.
Tämän hetkinen työni puolestaan on hyvin vaativaa. Olen koululla lähes joka päivä klo 7.30-16.00, joudun mm. valmistamaan suuren osan opetusmateriaalista itse ja luokassa on paljon erityistä huomiota vaativia lapsia. Opetustyön lisäksi aika kuluu seuraavan päivän oppituntien valmistelemiseen, oppimateriaalin valmistamiseen, kokeiden ja tarinoiden korjaamiseen ja vihkojen ja työkirjojen tarkistamiseen, vanhempien kanssa kontaktissa olemiseen (Wilma-viestit, sähköposti, puhelut), erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden pedagogisten arvioiden ja oppimissuunnitelmien laatimiseen ja päivittämiseen, tiimipalavereihin (koulussa menossa useita kehittämishankkeita, mm. tietotekniikan opetuskäyttöön, kansainvälisiin kontakteihin, opetussuunnitelmauudistukseen liittyen), teemapäivien ja tempausten suunnitteluun ja toteuttamiseen (näistä osa iltatilaisuuksia joihin vanhemmat ovat tervetulleita) ja niin edelleen.
Tiedän että on sellaisiakin opettajia, jotka eivät oppituntien jälkeen juuri koululla viihdy. Osa näistä jatkaa työpäiväänsä kotona, minä mieluummin pyrin olemaan kuljettamatta töitä kotiin vaikka välillä on pakko jotain kotonakin tehdä.
Kaikki eivät varmasti suhtaudu työhönsä sen vaativalla vakavuudella mutta se on ikävä tosiasia joka varmasti näkyy useimmissa ammateissa. Itse en käsitä miten tätä työtä voisi tehdä kovin paljon "lyhennetyllä" työviikolla, muuta kuin poikkeuksellisen helpon ja pienen oppilasryhmän kanssa. Oppilasryhmien eroavaisuuksien ja työhön vaadittavan ajan tosiaan tulisi näkyä palkassa!
Olen kohtuullisen tyytyväinen työhöni ja jopa palkkaani, täytyyhän muistaa, että kesäkeskeytysajalta ei historiallisesti maksettu palkkaa ja nykyisin kesäajan palkka "säästetään" kouluvuoden aikana. Pitkä loma on ainakin minulle todella tarpeen, että jaksan tätä työtä. Henkilökohtaisesti minua harmittaa opettajien stereotypisointi ja virheelliset luulot työn helppoudesta.
kuin keskiluokasta? Luokanopettajakoulutuksia on tällä hetkellä monella eri paikkakunnalla ja omat kokemuksesi eivät voi riittää yleistämään käsityksiäsi kaikkiin opiskelijoihin/opiskelupaikkoihin, kuten hyvin tiedät. Hassua, mutta oman viestisi perusteella lukeudut juuri tuohon kammoksumaasi "kaikkitietävään, mustavalkoiseen ja tuomitsevaan" ihmistyyppiin.
Ajatteletko terveen, hyväkuntoisen lääkärin olevan huonomman kuin sairaan ja huonokuntoisen kollegansa? Tai jopa kykenemättömän tekemään työtään? Omasta alastaan tietävällä ja sen osaavalla ei mielestäni tarvitse itsellään olla vaikeuksia kyetäkseen auttamaan toisia.
Ja mitä tulee mainitsemiisi tutkimuksiin opettajien pukeutumiseen liittyen, ne eivät rajoittuneet luokanopettajiin. http://www.sivistys.net/uutiset/vaitos__kouluttaja_pukeutuu_rooliinsa.h…
Ja luokanopettaja peruspalkka tosiaan on tuon reilun 2600€ :)
Tuo keskiluokkaisuus on paha. Suurin osa on naisia jotka tulevat keskiluokasta ja eivät ole koskaan joutuneet tekemisiin henkilökohtaisella tasolla esim. sosiaalisten ongelmien tai vaikkapa oppimisvaikeuksien kanssa.Tämä vaikuttaa siihen, millä tavalla he kohtaavat omat oppilaansa.
Usein ovat vielä mustavalkoisia, tuomitsevia ja kaikkitietäviä luonteeltaan
Pukeutuvat yhdenmukaisesti (Tiedättehän tyylin, tyylikäs, huoliteltu nainen, marimekkoa ja muuta merkkivaatetta) ja poikkeavasti pukeutuva opettaja saa huutia (Tästä tuli tutkimuskin ihan vasta). Eri tavalla opettava, käyttäytyvä, pukeutuva tai ajatteleva opettaja suljetaan tehokkaasti yhteisönsä ulkopuolelle (Tästäkin on tutkimusta).
Että miettikää siinä, miksi esimerkiksi kiusaamiseen tuntuu olevan niin hankalaa puuttua.
Olen itse opettaja, se joka kertoi tästä opettajakoulutuksessa tapahtuvasta syrjinnästä tuossa aiemmin.
peruspalkka 2600 eroa.