Vinkkejä nuoren naisen kuivien limakalvojen hoitamiseen kaivataan!
Mulla on nolo vaiva eli kuivat limakalvot, vaikka ikää onkin vasta 24-vuotta. Pitkään sairastin kroonisia virtsatieinfektioita tajuamatta aiheuttajaa. Minulla on atopia, mikä aiheuttaa myös limakalvojen kuivuutta.
Lääkäri on kehoittanut käyttämään ceridal-öljyä ja se onkin auttanut, eikä infektioita ole enää ollut. Limakalvot ovat kuitenkin edelleen kuivat ja saan helposti hiertymiä emättimen suulle.
Tälläkin hetkellä kutittaa ja kirvelee ja virtsaaminen tuntuu todella pahalta. Olen käynyt gynellä sekä virtsaviljelyssä ja mitään ei löytynyt, eli limakalvot ovat ärtyneet.
Taas suositeltiin ceridalia, ei muuta.
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että muitakin voiteita olisi. Onko kukaan kokeillut niitä ja onko niistä ollut apua? Voisiko maitohappobakteereja sisältävistä kapseleista/puikoista olla apua vaivaani?
Kommentit (50)
Hei miulla ollut kuivuutta ensimmäisestä hiivatulehduksesta samaan pillerit vaihdettiin minipillereihin, jotka kuivattaa vieläkin enemmän. ceridalia minullekin tarjottiin kun kävin terveydenhoitajalla. Itse käytän ihan vaselinia ja vietän yöni ilman alushousuja. Se on auttanut kutinaan ja kirvelyyn+nopeuttaa haavojen paranemista. Lisäksi käytän rfsu klick tuotteita kuuri luonteisesti. On helpottanut ja valkovuodot alkoivat uudestaan. Nuori minäkin vielä (26v.) Kondomia emme ole käyttäneet kun pahentaa asiaa ja liukkari ei auttanut siihen yhtään.
Antibiootit saattavat aiheuttaa hiivaa. minulla usein antibioottien jälkeen hiiva.
Nykyiset hormonit ovat niin matalahormonisia, että aiheuttavat monelle vaihdevuosien kaltaisia oireita. Älkää käyttäkö hormoneja turhaan, vaikka kondomit käyttöön.
Hei
Vaikka tästä viestistä on jo useampi vuosi niin muistatko vielä mitä gynekologisi sanoi ja kuinka tämä päättyi? Itselläni on lähes vastaava tilanne mutta gynekologille en pääse vielä hetkeen jonojen vuoksi... Kiitos!
Hei! Tiiän, että on vanha ketju, mutta kysyn nyt kuitenkin, jos sattuisit vastaamaan. :) Mulla on ollut vastaavia oireita. Selvisikö ongelmien syy koskaan tai loppuivatko ne itsestään?
Siivoa ruokavaliosta vehnä ja sokeri opois. Oletko atoopikko?
Täällä kans kärsinyt kuivuusoireista jo ties kuinka kauan, en edes muista milloin alkoivat. Aluksi muistaakseni epäilin hiivaa ja kävin ostamassa hiivalääkettä, mutta ei auttanut. Oireet ei ollut niin pahat silloin, joten vähän kuin unohdin asian ja söin välillä maitohappobakteereja. Nyt viimeisen puolivuotisen aikana kutina ja kirvely yltynyt, mutta jostain syystä en vain ole hakeutunut lääkäriin. Yhdynnässä käytetään liukkaria (vesipohjaista), mutta välillä ihan kuin alapää imaisisi liukkarin sisuksiinsa ja taas on ihan kuiva kuin saharan autiomaassa.
Aloin pesemään alapäätä lactoline pesunesteellä, koska estää bakteerien kasvua (oli hieman tuoksahtava alapää), mutta en tiedä kannattaisiko kuitenkin lopettaa? Vesipesua olen aikaisemmin tehnyt. Päänahka myös ihan ruvella ja hilseellä ja hilseshampoot ei auta niin yhtään, joten pesen myös hiuspohjan lactolinella. Kävin hiuspohjan takia lääkärillä ja jotain ekseemasta sanoi ja määräsi kortisoniliuosta, mutta se on vain hetken helpotus. Epäilen atopiaa, mutta ei ole tullut varmistusta asiaan.
Ajattelin kokeilla vielä tuota pausanol voidetta itsehoitona.
Mullakin e-pillerit kuivatti ja ohensi limakalvot. Gyne määräsi reseptillä pausanol-voidetta ja ceridalia. Pausanolia 2 viikkoa aamuin illoin ohuelti limakalvoille ja tämän jälkeen 1 viikko iltaisin. Jatkossa tarpeen mukaan. Tämä auttoi minulla ja toki myös lopetin e-pillerit ja laitatin jaydess-hormonikierukan. Nuita rasvoja saa myös ilman reseptiä.