Vinkkejä nuoren naisen kuivien limakalvojen hoitamiseen kaivataan!
Mulla on nolo vaiva eli kuivat limakalvot, vaikka ikää onkin vasta 24-vuotta. Pitkään sairastin kroonisia virtsatieinfektioita tajuamatta aiheuttajaa. Minulla on atopia, mikä aiheuttaa myös limakalvojen kuivuutta.
Lääkäri on kehoittanut käyttämään ceridal-öljyä ja se onkin auttanut, eikä infektioita ole enää ollut. Limakalvot ovat kuitenkin edelleen kuivat ja saan helposti hiertymiä emättimen suulle.
Tälläkin hetkellä kutittaa ja kirvelee ja virtsaaminen tuntuu todella pahalta. Olen käynyt gynellä sekä virtsaviljelyssä ja mitään ei löytynyt, eli limakalvot ovat ärtyneet.
Taas suositeltiin ceridalia, ei muuta.
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että muitakin voiteita olisi. Onko kukaan kokeillut niitä ja onko niistä ollut apua? Voisiko maitohappobakteereja sisältävistä kapseleista/puikoista olla apua vaivaani?
Kommentit (50)
Suosittelen vilkasta seksielämää ja spermaa
Hyvät esileikit saa nesteet virtaamaan luonnollista reittiä pitkin. Lisäksi seksuaaliviritteinen ajattelu, itsetyydytys saa paikat kostumaan.
Jos et ole tekemässä niin ajattele edes.
niin siinä vaiheessa kun limakalvot ovat todella ärtyneet, kuivat jopa haavaumilla niin kaikenlainen mekaaninen hankaus oli se sitten peniksen, dildon tai vaikka sormen aikaansaamaa, vain pahentaa asioita. Eli seksistä kannattaa pidättäytyä sen aikaa, kun tilanne on pahin. Säästyy niiltä vt-infektioiltakin.
Mulle myös suositeltiin aina Ceridalia mutta se ei tuntunut kovin hyvältä, tuntui jotenkin "kovalta" ja ärsytti limakalvoja. Acon intiimipesuöljy sen sijaan on tosi pehmeää ja jotenkin rauhoittavaa.
Ovestin-voidetta voi kyllä käyttää kuuriluontoisesti nuorikin (ilmeisesti tuosta on kapseleitakin olemassa, mä olen käyttänyt voidetta).
Tosiaan lääkärin mukaan öljyjä kannattaa nauttia. Jos ei ole rahasta pulaa niin just tuohon limakalvotarkoitukseen on tehty kapseleitakin, Omega 7 muistaakseni nimeltään. Mä söin niitä aika kauan, en osaa sanoa auttoiko mitään.
Mulla auttoi lopulta Terolut-hormoni (kuuriluontoisesti, 10 päivää kierron puolivälistä eteenpäin). Oliskohan ollut siinä toisen kuurin kohdalla, kun yhtäkkiä kuivuus katosi ja valkovuotoa alkoi taas tulla. Olin siis niin kuiva, ettei multa tullut mitään vuotoakaan ja olo oli todella hankala. Mielialakin oli tosi huono ja masentunut, sekin parani Terolutilla. Mulla oli siis aika selkeästi jokin hormonaalinen juttu taustalla. Mun oireet muistutti vulvodyniaa aika paljon, sillä erotuksella ettei ehtinyt mitään pahoja kipuja tulla. Lähinnä sellaista polttelua ja välillä "kylmää tunnetta".
Varmistan vaan, että et suinkaan käytä pillereitä? Jos käytät niin kuivuus voi johtua niistä.
Kokeile Avecyd-saippuaa, saa apteekista. Ja siis mielellään se hajustamaton versio.
Saippua on ph-neutraali ja sitä käytän muuhunkin kuin alapään pesuun.
Kannattaa kokeilla tätä, joskus pesukin tekee hyvää, eikä vain öljyäminen.
Itse olen käyttänyt hajusteetonta vauvaöljyä (paraffinum liquidum) kuivien nenän limakalvojen hoitoon, eli kastanut sormenpään öljyyn ja sit levittänyt sormella sieraimeen sen minkä on pystynyt. On auttanut ihan hyvin, nenäverenvuodot ainakin vähentyneet nopeasti. En näe miksei tuota voisi kokeilla vaginaankin, ei siitä ainakaan haittaa pitäisi olla. Joku silikonipohjainen (vesipohjaiset kuivuu) liukkarikin (IDGlide tms.) voisi toimia hyvin limakalvojen suojaamiseen.
olen itsekkin kysellyt samaan asiaan apua mutta en saanut vastauksia! kiitos!
Mä haluaisin nostaa tän ketjun, koska samanlaista vaivaa löytyy. Yhdynnän jälkeen emätin menee ihan rikki, tulee kipuja ja veristä vuotoa. Viime yhdynnästä on 10 päivää ja vieläkin tihkuu hieman verta. Gyne varattu ensi viikolle ja nyt käytössä ollut intiimiöljy joka ilta. Laukaisevana tekijänä taisi olla antibioottikuuri ja monta hiivatulehdusta, noin 4 kertaa kuukauden välein. Limakalvot ärsyyntyi niistä lääkkeistä ja nyt korjataan jälkiää..
Onko ketään, jolla on ollut näin paljon oireita mutta tilanne on parantunut niin hyväksi, että seksielämä on ns. normaali jälleen? Kauanko meni ja millaista hoitoa vaati?
N23 :/
[quote author="Vierailija" time="27.01.2013 klo 13:27"]
Varmistan vaan, että et suinkaan käytä pillereitä? Jos käytät niin kuivuus voi johtua niistä.
[/quote]
Tämä tuli mullekin ensimmäisenä mieleen. Pillereitä kun tyrkytetään niin kuin ne olis jotain vitamiinipillereitä, ja sitten ihmiset eivät aina hoksaa, että niistä voi koitua paljonkin ongelmia.
Up!
Mulla sama, että yhdyntä saa emättimen suulle järkyttävän kutinan aikaiseksi. Oon koittanu myös lateksitonta kortsua, ei vaikutusta. Koskaan aiemmin ei oo tällasta ongelmaa ollu, nyt siis oon pitkän seksitauon jälkee uudessa suhteessa. Itse yhdyntä ei satu, vaikka vähän kuiva oonkin. kirvely ja järkky kutina alkaa melkein heti aktin jälkeen, mitä pitempi akti sitä pahempi kutina. Eilen sit ajattelin jos tää olis hiivaa pistin hiivaan tarkotettua voidetta. Virhe, nyt kauhee polte ja ärtyy vaan lisää. Kai mä sitten oon niin kuiva vaan kun pelkkä vesipesukin kuivattaa.
Päätin nyt huomenna kipasta ostamaan liukkaria. Mikä olis paras liukkari kortsun kans käytettäväksi? Jos se vähän vähentäis tota hankaamista. Mun alakerta ärtyy jo siitä jos mulla on tosi huonosti istuvat alkkarit ja ne hankaa, alkaa aina kutittaa.
Helkkarin rasittava vaiva ja ikää mullakin 24v.
Mä käytän Ceridalia (laitan joka kerta kun käyn veskissä) ja estrogeenia sisältäviä puikkoja (reseptillä), joiden nimeä en nyt muista.
Meillä käytetään Aco Intim -liukkaria, se on hyvää. Ainoa vika on, että se maistuu pahalta, joten ei kannata liian aikaisin laittaa. :)
T.17
Kirjoittaja nro 14 jatkaa.
Kävin gynellä eilen (olipas muuten saatanan kallista, 240e yksityinen käynti??? Huhhuh että ottaa kyllä opiskelijan kukkarolla, anteeks valitus, ei tän pitäis varmaan olla uutinen että yksityislääkäri maksaa mutta varauduin kuitenkin henkisesti noin 100e pienempään laskuun :D)
Mulle gyne vaihtoi femoden-pillerit toiseen merkkiin (qlaira), synteettisestä hormonista luonnolliseen. Pitäisi kuulemma parantaa limakalvojen kuntoa huomattavasti. Ja sain reseptin diflucaniin hiivojen varalle. Ceridal-öljy on täälläkin käytössä päivittäin ja siitä kyllä tuntuu jotain apua olevan.
Kirjoittaja nro 14 jatkaa.
Kävin gynellä eilen (olipas muuten saatanan kallista, 240e yksityinen käynti??? Huhhuh että ottaa kyllä opiskelijan kukkarolla, anteeks valitus, ei tän pitäis varmaan olla uutinen että yksityislääkäri maksaa mutta varauduin kuitenkin henkisesti noin 100e pienempään laskuun :D)
Mulle gyne vaihtoi femoden-pillerit toiseen merkkiin (qlaira), synteettisestä hormonista luonnolliseen. Pitäisi kuulemma parantaa limakalvojen kuntoa huomattavasti. Ja sain reseptin diflucaniin hiivojen varalle. Ceridal-öljy on täälläkin käytössä päivittäin ja siitä kyllä tuntuu jotain apua olevan.
Mulla on ollut vuosia sama ongelma. Oon suunnilleen samanikäinen. Mitkään öljyt tai rasvat ei auta, eikä ruokavaliot. Tulee aina seksin jälkeen tulehduskierre ja yhdynnät sattuvat. Lopulta gyne määräs estrogeenivoidetta (pausanol) jota saa ihan ilman reseptiä. Tarkoitettu vaihdevuosi oireisiin, mutta auttaa mulla tosi hyvin. Käytin aluksi kuurina, mutta nykyään parina päivänä menkkojen jälkeen ja joskus silloin tällöin muulloin.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2013 klo 12:15"]vilkasta seksielämää ja spermaa
Hyvät esileikit saa nesteet virtaamaan luonnollista reittiä pitkin. Lisäksi seksuaaliviritteinen ajattelu, itsetyydytys saa paikat kostumaan.
[/quote]
Juu ei kaikilla. Osa meistä vaan on kuivia ku autiomaa ja vaikka ois mitkä liukastimet ja leikit, seksi vain sattuu. Estrogeenivoidetta suosittelen.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2013 klo 12:15"]vilkasta seksielämää ja spermaa
[/quote]
Juu ei kaikilla. Osa meistä vaan on kuivia ku autiomaa ja vaikka ois mitkä liukastimet ja leikit, seksi vain sattuu. Estrogeenivoidetta suosittelen.
[/quote]
Meillä on myös havaittu, että vaikka mä olisin kuinka litisevän märkä, niin paikat aristaa ilman liukkaria. Ton Aco Intimin kanssa ei oo mitään pngelmaa. :)
No.17 & 18
Ihme ettei kukaan ole vielä sanonut mutta vaihdevuosiin käytettävä estrogeenivoide esim pausanol. Olen 18, gynen neuvo
Kuinka usein tällanen nuori voi noita voiteita pistää? Mä lopetin pillerit 4kk sitten ja myös muut limakalvot kuivuneet entisestään. Menkkoja ei oo ollu eli hormonitoiminta ei ole palautunut. Toisaalta finnejä ja hiuspohjan rasvoittumista on enemmän, mut nyt sit ton lopetuksen jälkeen tää ongelma.. onko muilla ollu pillereiden lopetuksen jälkeen samaa?
Te jotka oireilette yhdynnän jälkeen: kannattaa kokeilla käyttää yhdynnän jälkeen maitohappobakteerikapseleita tai happamoivia emätinpuikkoja/geeliä. Esim. Gynocaps, Lactal, Ratiopharmillakin on joku valmiste jossa on limakalvoa kosteuttavaa hyaluronia ja maitohappobakteereita.
Ja kaikki pesunesteet ja saippuat pois! Pelkää vettä pesemiseen ja senkin on syytä olla varsin viileää.
Pikkuhousunsuojat pois, ne hautoo ja ärsyttää.
Hyviä vinkkejä on tullut. Kokeilen muuttaa ruokavaliota.
Lisäksi kokeilen noita tuotteita, joita täällä on ehdotettu.
Ap