Vinkkejä nuoren naisen kuivien limakalvojen hoitamiseen kaivataan!
Mulla on nolo vaiva eli kuivat limakalvot, vaikka ikää onkin vasta 24-vuotta. Pitkään sairastin kroonisia virtsatieinfektioita tajuamatta aiheuttajaa. Minulla on atopia, mikä aiheuttaa myös limakalvojen kuivuutta.
Lääkäri on kehoittanut käyttämään ceridal-öljyä ja se onkin auttanut, eikä infektioita ole enää ollut. Limakalvot ovat kuitenkin edelleen kuivat ja saan helposti hiertymiä emättimen suulle.
Tälläkin hetkellä kutittaa ja kirvelee ja virtsaaminen tuntuu todella pahalta. Olen käynyt gynellä sekä virtsaviljelyssä ja mitään ei löytynyt, eli limakalvot ovat ärtyneet.
Taas suositeltiin ceridalia, ei muuta.
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että muitakin voiteita olisi. Onko kukaan kokeillut niitä ja onko niistä ollut apua? Voisiko maitohappobakteereja sisältävistä kapseleista/puikoista olla apua vaivaani?
Kommentit (50)
Nostelen tätä. Mullakin kuivaa ja kutisee erityisesti seksin jälkeen monta päivää. Mitä sieltä apteekista kannattaa hakea? Sokerin vähentäminen tuntuu auttavan jonkin verran, mutta ei tarpeeksi. Olen 22v.
Oli pätkä kadonnu kirjoittaessa. Pissaoireet, kutina ja välillä kipu alapäässä oireina. Pissaoireet ja kutina sopisi estrogeenin puutteeseen.
Kipu on hermosärkymäistä, jota nyt lievitetään triptyl 10 mg iltaisin ja tarvittaessa panadol tai tramal päivällä. Ja fysioterapian oon alottanu, mulla on selässä häikkää niin sitä kautta tutkitaan olisko selkäperäistä se hermosärky ku sieltä kautta ne kaikki hermot tonne alapäähänkin kulkee. Kipu on nyt lievemoi mutta se on välillä aktivoitunut ja sammunut omia aikojaan joten en tiiä kuinka se tulee ja menee..
-Masentunut kolibri-
aamuisin ja iltaisin vaikka tilanne tuntuu jo normalisoituneen ja varsinkin suihkun jälkeen ceridalin paksumpaa erittäin kuivan ihon rasvaa (öljykin saattaa riittää, tuo paksumpi tavara on ihan voidetta, ei suihketta) alapäähän ja parikertaa viikossa repadina kosteuttavia puikkoja. näillä on hiivakierteet/limakalvojen kuivumisongelmat saatu hallintaan. toivottavasti auttaa jotain toistakin vmäisiin vaivoihin
ja käytän kuuriluonteisesti aina silloin tällöin maitohappokapseleita (Gynocaps).
kutissut entiseen tapaan. Kuivat limakalvot on edelleen, mutta se pahin kutina ja kirvely loppui, kun muutin ruokavaliota. Pitää myös nukkua ilman alushousuja tms., eikä pestä alapäätä millään suihkusaippualla. Ceridal-öljy on oikeasti hyvä täsmähoito vaivaan, mutta ei se korjaa alkuperäistä tilannetta. Myös hajusteeton perusvoide voi tuoda apua. Muista kuitenkin, että esim. öljypohjainen Ceridal haurastuttaa kondomia!
Sitten on toki olemassa noita erilaisia ph-tasapainottajia ja maitohappotuotteita, joita voi kokeilla. Ovestin-puikot jne. vaikuttavat estrogeenitasoon, joten niiden käytöstä pitänee keskustella lääkärin kanssa. Jos omalääkäri ehdottaa aina vain Ceridalia, varaa aika jollekin gyne-ekspertille.
kosteuttavia emätionpuikkoja, joissa ei ole hormoneja. kokeile apteekista. sopii öljyn kanssa myös acon kosteuttava pesuöljy ja kosteuttava cream voivat auttaa. ja muista nauttia omegaöljyjä tarpeeksi.
auttoi vajaassa viikossa viljaton ja sokeriton ruokavalio.
Samalla katosivat nivelkivut.
Kolme vuotta olen ollut tuolla ruokavaliolla, välillä kuitenkin hiivatonta ruisleipää ja josku ihan kunnolla repsuillen tyyliin paketti paahtoleipää. Oireet palaavat heti, siksi ei juuri tee mielikään viljoja tai sokeria. syön paljon kreikkalaista jugurttia, saan maitohappobakteerit siitä.
Decubal-perusvoide on hyvä (saat reseptin pyytämällä, saat halvemmalla) ja pesut tietenkin ilman saippuaa.
Kysy vielä gyneltä, mutta ne on hyviä ja sisältää pieniä määriä estrogeeniä.Pese ACO-ÖLJYLLÄ, APTEEKISTA
[quote author="Vierailija" time="27.01.2013 klo 12:23"]
Kysy vielä gyneltä, mutta ne on hyviä ja sisältää pieniä määriä estrogeeniä.Pese ACO-ÖLJYLLÄ, APTEEKISTA
[/quote] Käytän Ovestinia liukkarina, kosteuttaa ainakin pari päivää, viikonloppuisin hyvä, ei tarvitse tuhrata muiden voiteiden kanssa.
Hyvä, mutta älä annostele peppuun, kirvelee.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 13:50"]Kuinka usein tällanen nuori voi noita voiteita pistää? Mä lopetin pillerit 4kk sitten ja myös muut limakalvot kuivuneet entisestään. Menkkoja ei oo ollu eli hormonitoiminta ei ole palautunut. Toisaalta finnejä ja hiuspohjan rasvoittumista on enemmän, mut nyt sit ton lopetuksen jälkeen tää ongelma.. onko muilla ollu pillereiden lopetuksen jälkeen samaa?
[/quote]
Mulla 3kk pillerien lopettamisesta ja samat vaivat valitettavasti. Toivottavasti korjaantuu kun hormoonit tasoittuu..? Jollain kokemusta, että palautuisi itsestään tuo kosteus ja finnittömyys? Kukaan ei pillereitä aloittaessa kertonut näistä lopettamisoireista :/
Hei. Kuukausi sitten hain gyneltä apua muutaman kk jatkuneeseen pikkukutinaan alapäässä. Kortisonireseptin sain, hommahan sitten jostain syystä räjähti ihan käsiin ja alapää on ollu nyt kk kutiseva ja kipeä. On kokeiltu vaikka mitkä voiteet, nyt oon gynen polilla jo seurannassa. Koepalasta ei löytynyt kuin tulehdus, syy jäi auki, kaikki sukupuolitautitestit, hiivanäytteet, papa ja pissanäytteet ovat puhtaita. Olen mysteeri. Tällä hetkellä pausanol ja kortisonivoide kuurina
Ai niin, oon syöny e-pillereitä 15 v -23 v välisen ajan, sitten kokeillu hormoonikierukkaa ja eri pillereitä, ja nyt viimiset pari vuotta syöny Cerazette minipillereitä jotka sopinu hyvin tähän asti. Nyt ne jätettiin pois, jos keho palaisi normaalitilaan ja auttaisi paranemaan.
Estrogeenin puutetta ehkä, ainaki oireet sopii oikein hyvin, vaikka oonkin vasta pikkasen päälle 30. Ja sit llimakalvot tulehdustilassa, joko estrogeenin puutteesta tai jostain muusta syystä mitä ei kyllä vielä tiedetä.
Ollu henkisesti älyttömän raskas kuukausi ja fyysisestikin, laihtunu 8 kiloa kuukaudessa ( vatsahaava ja stressi). Välillä on usko loppunu että tällaistako tää elämä tulee olemaan, jatkuvaa sairaslomaa ja lääkärikäyntejä ja apua ei löydy ku kukaan ei tiedä mistä tää johtuu ku mitään ei ole löydetty.
-Masentunut kolibri-
Minulla hoidettiin alapään jatkuvaa kutinaa kahden vuoden ajan hiivalääkkeillä, maitohappovalmisteilla ja lopulta jopa rauhoittavilla (eivät auttaneet). Kahden erikois- ja neljän yleislääkärin jälkeen löysin netistä vaivalle syyn: sytolyysi. Kun hiivatulehdukset johtuvat siitä, että emätin on liian emäksinen, niin sytolyysi johtuu siitä, että emätin on liian hapan. Hiivatulehdusvoiteet ovat happamia, ja hiivaanhan auttaa esimerkiksi jugurtin levittäminen alapäähän, koska se juuri lisää emättimen ja limakalvojen happamuutta. Sytolyysia täytyy sen sijaan hoitaa emäksisyydellä: suihkussa käynnin jälkeen pesuvatiin vettä ja sekaan noin ruokalusikallinen ruokasoodaa. Sitten sinne istumaan ja alapäätä liottelemaan. Sen jälkeen ei kannata enää huuhdella.
Tällä hetkellä tosin alapää on jälleen kutiseva eikä nyt auta edes tuo sooda, joten veikkaan, että on lähdettävä hakemaan estrogeenivoidetta, mutta suosittelen ehdottomasti kokeilemaan soodakylpyä, jos tuntuu, että kutina ei ole hiivan aiheuttamaa. Itse pääsin vuosien kutinasta eroon helposti ja halvalla.
Tyrniöljykapselit ovat tosi hyviä. Ne juuri sisältävät omega 7 ja ota aluksi 2/päivä ja myöh 1/päivä. Osta niitä aitoja, joissa ei ole mitään muuta kuin tyrniöljyä. Ovat aika kalliita, mutta olen käyttänyt vuosia ja monet lääkäritkin kehuvat niitä.
Syökää päivittäin pähkinöitä! Erityisesti macadamiapähkinät sisältävät iholle ja limakalvoille tärkeitä aineita. Omat vaivani vähenivät huomattavasti muutama kuukausi sen jälkeen, kun aloin syödä joka päivä pari kourallista pähkinöitä. Sitä ennen meni Pausanol-voidetta jatkuvasti, nyt meinaa voiteet unohtua, kun ei ole oireita. Minulla on satunnaisia kuivuusoireita ollut myös nuoresta, nyt vaihdevuosien kynnyksellä enemmän.
Muutenkin varmasti hyvät rasvat ovat tärkeitä. Moni meistä pyöreistä elintasorouvista kärsii itse asiassa aliravitsemuksesta; rasvaa kyllä saadaan, mutta vääränlaista ja vajetta voi olla myös muista ravintoaineista. Rasvaista kalaa pöytään ja loraus hyvää öljyä salaattiin! Vaikutuksen näkee myös ihossa, kynsissä ja hiuksissa.
Haluaisin huomauttaa vielä, että kannattaa myös miettiä mitkä kemikaalit pörrää alusvaatteissa kaiken päivää.
Hajustamaton pesuaine herkälle iholle kun pyykätään alusvaatteita! Lisäksi huuhtelen aina alusvaatteet pesun jälkeen ensin ämpärissä sitten vielä koneeseen huuhtelu. Ei missään nimessä huuhteluaineita. Suosittelen, ei tee hyvää jos pikkareissa on kemikaaleja.
Lisäksi en suosittele käyttämään pikkuhousun suojia. Ne kuivattaa limakalvoja tehokkaasti.
Ap täällä moi! Halusin tulla kertomaan, että olen saanut limakalvot kuntoon, tosin nyt pyhinä meni päin honkia ja kirvely ja kuivuus tulivat takaisin. Olen nyt pari vuotta syönyt vähähiilihydraattisesti ja heivasin hemmettiin tuon ceridalin ja aloin rasvaamaan ulkosynnyttimiä aqualan L ja duolla. Auttaa! Jouluksi lähdin vanhempieni luokse ja unohdin voiteet, perse! Ja pikkupaikkakunnan apteekki oli tietenkin pyhät kiinni ja tuli myös syötyä sokeria ja jouluherkkuja. Tapanin päivänä huomasin, että alapäätä kiristää ja kirvelee aivan sietämättömästi ja limakalvot olivat aivan punaiset. Toissapäivänä pääsin sitten kotiin ja olen käyttänyt parina iltana emättimeen maitohappobakteereja ja rasvannut aktiivisesti noilla aqualaneilla. Helpottaa jo! Limakalvot ovat palautuneet normaalin värisiksi ja pissatessa tuntuu enää vain pientä kirvelyä.
Nämä omat keinoni auttavat ainakin varmasti muita atoopikkoja, kannattaa testata.
Mulla loppu kuivuus limakalvoissa e-pillerien lopetamiseen. Alapään lisäksi mm. silmät kuivuivat pillerien vaikutuksesta. Lääkärit neuvoivat aina saada jatkamaan pillereitä, vaikka kärsin useamman vuoden virtsa-/hiivatulehduksista sekä limakalvojen kuivuudesta.
Muitakin ehkäisytapoja on.
Hei..
Täällä myös ihmeissään oleva. Pari viikkoa sitten lehahti hiiva, ihottuma rintojen alle, kirvely emättimessä, suu tahmea.. sain siihen lääkityksen,jolloin ihottuma rintojen alta hävisi ja kirvely emättimessäkin väheni taas palatakseen. Kävin gynekologilla, joka ultrasi ja totesi hyvin kuivat ja ärtyneet limakalvot emättimessä sekä mahdollisen pissatulehduksen. Kokeissa leukosyytit oli kahdella plussalla, mutta viljelyssä ei selvää tulehdusta. Sain kuitenkin antibioottikuurin, mikä helpotti vaivaa joksikin päiväksi.Nyt jälleen pistävä kipu virtsarakossa, välillä tuntuu kirvelyä myös peräaukon suulla.. olisiko neuvoja?
Onko noita maitohappobakteeria sisältäviä puikkoja sellasena, jotka eivät valuisi ulos isoina klöntteinä? Turhaa laittaa tollanen jos on kuitenkin laitettava pikkuhousunsuoja valumisen takia.