Kilpirauhasen vajaatoiminta? Onko sinulla?
Mitä oireita oli ennen toteamista?
Entä lääkitys, auttoiko se?
Kommentit (19)
oireet kehittyivät vuosien mittaan. Vajaatoimintaa epäiltiin ekan kerran 2003 kun hiuksia alkoi lähteä paljon ja sain jatkuvasti erilaisia tulehduksia ja paino lähti nousuun. Kun lopulta sain oikean diagnoosin 2010, oli oirelista jo tämän näköinen:
Huonontunut kestävyys ja yleiskunto
Alentunut energiataso
Jatkuva flunssaisuus
Krooninen lievä masennus
Jatkuva palelu
Kylmät kädet ja jalat
Liikunnasta aiheutunut lamautuminen tai heikotus
Kuiva, helposti halkeileva iho
Jatkuva torkahtelu
Välttämätön tarve iltapäiväunille
Keskittymisvaikeudet ja kyvyttömyys lukea pitkiä jaksoja kerrallaan
Unohtelut ja hajamielisyys
Aivosumut ja paineen tunne päässä
Palan tunnetta kurkussa
Kuivat limakalvot
Painonhallinnan vaikeutuminen
Hiusten lähtö ja oheneminen, hiuslaadun muutos
Hyvin alhainen libido
Kuukautiskivut
Turvotus / nesteenkeräys
Turvotus niskassa
Turvonneet kasvot
Muhkurat jaloissa
Uupumus ja väsymys (fyysistä, psyykkistä, emotionaalista, hengellistä)
Kyvyttömyys työskennellä kokopäiväisesti
Kyvyttömyys seistä pitkiä aikoja putkeen
Täydellinen motivaation puute, aikaansaamattomuus
Jatkuva äksyily, ärsyyntyneisyys ja suvaitsemattomuus toisia kohtaan
Käsialan huomattava huonontuminen
Sisäkorvan kutiaminen
Katkeilevat ja kuivat kynnet
Ahdistuneisuus ja huolestuneisuus
Nesteen kerääntyminen kehoon
Jalkojen turvotus
Alhainen kehon keskilämpötila
Kuivat silmät, jatkuvaa roskan tunnetta, vetistelyä
Jatkuva jano, suun kuivuminen
Vaikka oireita olisikin nyt vähän, kannattaa kilpparikokeet ottaa ja pyytää tulokset itselle. Mulle selvisi vasta hiljattain että arvot olleet koko ajan ihan viitteen alarajoilla, ja olisin tarvinnut lääkityksen jo vuosia sitten. Nyt sairaus on ehtinyt hoitamattomana vuosien mittaan tehdä paljon tuhoa ja olenkin joutunut pitkälle sairaslomalle, koska kunto romahti täysin. Hoitotasapaino on vieläkin hakusessa mutta nyt vasta alkaa tuntua valoa tunnelin päässä.
Ajattelin, että on burn out pitkän ja rankan työputken jälkeen. No, olikin. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Harmi, kun kärsin pari vuotta turhaan kitkutellen.
Tunnen niitä, joille on annettu masennuslääkkeitä kun olisi pitänyt tutkia kilpirauhasarvot
No vanhemmat patistivat, kun koko ajan vaan nukuin. Esim. yö 10 tuntia ja päikkärit 2 tuntia. Siis tosiaan, että ei pysy hereillä iltapäivällä. Lisäksi aina olen ehkä ollut kalpea, paleleva...
ja enää nukun vain 30 min päikkärit. ja jaksan taas.
Maitoa valui rinnoista vaikka en imetä
Sydämen rytmiongelmat
Ruokahalu suureni
Minulla oli kaikki ylitoiminna oireet, eli ripuli ja sydämentykytys. Thyroxin auttaa.
Väsymys oli hurjaa, en ymmärtänyt miksi en jaksa rappusia kun en ole NIIN huonokuntoinen.
Töiden jälkeen piti nukkua
Huimausta, lihomista
Thyroxin hoito aloitettu, toivottavasti auttaa.
aivojen toimimattomuus eli muisti pätki, en löytänyt oikeita sanoja. Hiukset ja kynnet meni pilalle. Ne eivät ole korjaantuneet, vaikka on lääkitys. Ennen niin tuuheat hiukseni ovat ohuntuneet ja kynnet on pehmeät ja lohkeilevat. Thyroksin on ollut jo nelisen vuotta.
Oireet kehittyvät usein hitaasti ja ihminen pystyy pitkään sopeutumaan vajaatoiminnasta aiheutuviin oireisiin niitä huomaamatta.
Väsymys, lisääntynyt unen tarve
Ajatuksen hitaus, masentuneisuus, aloitekyvyttömyys
Palelu
Kuiva iho, vähentynyt hikoilu
Kuiva ohut tukka, hiustenlähtö
Ummetus
Painonnousu
Turvotus, silmien ympärillä, jalat, kädet, rannekanavaoireyhtymä
Kuorsaaminen, uniapnea
Käheys, äänen madaltuminen naisilla
Alentunut kuulo
Hidastunut akillesjänneheijaste
Nivel- ja lihaskipuja
Lihasheikkous, sydämen vajaatoimintaa
Hidas sydämen syke, matala verenpaine, mutta joskus diastolisen verenpaineen nousu
Kuukautishäiriöt (runsaat kuukautiset, pitkät välit, kuukautisten poisjääminen)
Lapsettomuus
Lapsilla kasvun hidastuminen
sain lääkityksen.
Raskausaikoine oli sydämentykytyksiä, yllättäviä hikoilukohtauksia.
Sittemmin en hikoillut vaikka olin juoksulenkillä tai saunassa.
Oli kylmä vaikka istuin takan ääressä ja oli +24 ja olin viltin alla.
Hiuksia lähtee.
Iho on kuiva.
Julma väsymys ja muistioireet.
Ja kaiken kruunas iso kasa liikakiloja.
Muutoin thyroksin on auttanut, mutta painoa vielä on 20kg pudotettavana, ja se ei onnistu yhtä helposti kuin ns. terveillä.
Minulla oli kaikki ylitoiminna oireet, eli ripuli ja sydämentykytys. Thyroxin auttaa.
vajaatoiminnan lääke on Throxin, liikatoimintaa hoidetaan muilla konsteilla. Tyrazol, radiojodihoito, leikkaushoito.
Ja thyroxin hoito tuli, mutta lääkityksen tason löytyminen kestää. Lisäillään vähitellen, että ei tule liikaa sivuoireita.
todettiin 14-vuotiaana kun en vuoteen kasvanut senttiäkään. Jälkeenpäin kyllä tajusin että oli mulla kaikki ne muutkin tyypilliset oireet, mutta ei niitä osannut silloin ihmetellä. Yhden harrastuksen tosin lopetin tolkuttoman väsymyksen vuoksi, en yksinkertaisesti jaksanut seisoa tuntia, kuten olis pitänyt. Meni vähän niinkuin murrosiän piikkiin, mutta myöhemmin tajusin johtuvat sairaudesta.
Lääkitys auttoi kyllä heti, tosin olen aikuisena omatoimisesti nostanut annostusta, kun suuremmalla annostuksella olo on parempi.
Ensi viikolla on tarkoitus mennä tulosten kanssa työterveyslääkärille hakemaan lääkitystä, kun kunnallinen ei saanut aikaiseksi.
Ja nyt ymmärrän kaikki oireet, mitä mulla oli varsinkin imetysaikana, reumaoireet, rankka painonnousu yms.
Palellut olen koko ikäni, samoin kun olen ollut väsymyshuurussa.
Tsh jonka pitäisi olla alle 4, on nyt mulla 7,8 eli selvää vajaatoimintaa.
Oireina lihominen ja laihtumisen mahdottomuus, paksuuntunut iho josta tuli finnejä naamaan ja selkään, sydämentykytys, vaikeudet nousta matalasta sohvasta seisomaan, ohut tukka oheni entisestään ja ummetuksen ja ripulin vuorottelua.
Sain thyroxin-lääkkeet ja nostin omatoimisesti 6 viikon välein lääkkeet nykyiseen annokseen, joka myös tuotti hyvät labra-arvot. Olo on kohentunut ja tuntuu kohentuvan päivä päivälstä, vaikka lääkeannos on nykyisellään ollut jo useita kuukausia.
Hikoilu on loounut, nukkumaan menen edelleen villasukat jalassa mutta yöllä olen ne nyt riisunut unissani.
ja olenkin välillä pelästynyt,että voiko näin nuorella,24v olla sydän oireita kun välillä sohvalla ihan maatessa tuntui tykytystä..muitakin oireita kyllä mutta tuo pelottavin.
Vaikka kunka väsytti niin en nukahtanut.