K-18 pelit ja mielenterveys
Jos antaa alaikäisen pelata noita järkkyjä tappamispelejä, niin on hyvä tietää että ne tuhoavat lapsen mielenterveyden. Olen nähnyt liikaa näitä pelokkaita, aggressiivisia ja todellisuudesta irti olevia lapsia, joiden mieli on sairastunut sairaista peleistä. On ihan eri asia, että aikuinen pelaa niitä, mutta suojelkaa lapsianne ja antakaa heille edes mahdollisuus normaaliin kehitykseen.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2013 klo 20:04"]
Pahinta on se, että illuusio ei lopu siihen, kun tämän putken jälkeen laittaa koneen kiinni, koska aivot ovat mukautuneet pelin visuaaliseen maailmaan, adrenaliiniarvot on huipussaan jne. jne. Se samanlainen "eteneminen" ja reagointi jatkuu vielä mahdollisesti monta tuntia pelin lopettamisen jälkeenkin. Vaikka tietääkin ettei kaupan kassaa voi ampua haulikolla naamaan, kuten juuri pelissä teki, sitä ajattelee ja näkee sen mielessään.
[/quote] Olen huomannut saman, niistä mielikuvista ei vain pääse eroon. Kaikkein pahinta on mennä nukkumaan heti pelisession jälkeen, kun kokoyön joutuu jatkaamaan pelaamista mielessä eikä pääse normaaliin uneen ollenkaan.
TVstä tuli hiljan dokumentti pelaamisesta ja sen vaikutuksista lapsiin. Ne lapset jotka pelasivat väkivaltapelejä, olivat täysin välinpitämättömiä muita ihmisiä kohtaan. Jos joltain aikuiselta tippuu kynä lattialle, normaali lapsi ojentaisi sen takaisin, nuo pelejä pelanneet vain tuijottivat tai jopa nauroivat. Muita vastaavia ongelmia heillä myös ilmeni.
Kyse kun on aivojen fyysisitä kytköksistä, ne mukautuu sen pelimaailman ja toiminnan mukaisesti ja lapset voivat kärsiä siitä loppu ikänsä, koska ne kytkökset voivat jäädä suhteellisen pysyviksi mitä nuorempana lapsi altistetaan väkivaltapeleille.
[/quote]
Itse pelaan paljon ja silti olen auttanut ihmisiä esim. yhdeltä vanhalta rouvalta tippui muovipussi ja tietenkin nostin sen. Taas pelejä syytetään.
En sinänsä ota kamalan vakavasti tätä "pelit tuhoavat KAIKEN ja ne pitäisi KIELTÄÄ" -hössötystä, koska ihan sama on aiemmin käyty radion, tv:n, elokuvien ja vaikka minkä kohdalla. Ala on vielä suhteellisen uusi ja monille vanhemmille tuntematon "mörkö", josta ei haluta eikä osata ottaa selvää. Onhan se ihan tunnettu asia, että tuntematon pelottaa, ja juuri siitä tässäkin on kyse.
K-18-pelit ovat tarkoitettu aikuisille. Aikuiset osaavat erottaa todellisuuden ja fiktion toisistaan, eivätkä järky väkivaltaisten tai muuten rankkoja asioita käsittelevien pelien sisällöstä. Jos järkkyvät, he tietävät että heillä on vapaus lopettaa pelaaminen eikä se ole pelin vika, jos aihe on itselle liian rankka.
Lapset eivät ole mieleltään vielä niin kehittyneitä, että osaisivat vielä tehdä ainakaan kattavasti tällaista jakoa. Lisäksi kaikki eroavat yksilöinä. Jotkut pystyvät pelaamaan vaikka kymmenvuotiaina k-18-pelejä ilman, että saavat siitä mitään haittaa, kun taas joku pelaa samantasoista peliä 15-vuotiaana ja saa siitä elinikäisiä traumoja. Siksi on aiheellista vanhempien tuntea oma lapsensa ja tietää, voiko tälle ostaa millaisia pelejä ja minkä ikäisenä. Tärkeää olisi myös osallistua lapsen pelaamiseen pelaamalla yhdessä lapsen kanssa tai katselemalla vierestä, sekä olemalla kiinnostunut. Pelaamisesta voi hyvinkin tulla koko elämän kestävä harrastus, joka on kaiken lisäksi hyödyllinen (kehittää kielellisiä taitoja, koordinaatiota, johtamiskykyä, päättelykykyä ym).
Itse pelaan paljon ja tulen todennäköisesti työskentelemään tulevaisuudessa alalla. Rakastan pelaamista ja varsinkin sitä tunnetta, kun uppoutuu täysin toiseen maailmaan. Antakaa lapsillennekin mahdollisuus nauttia tästä, kuitenkin pitäen huolen että he saavat pelata kehitystasolleen sopivia pelejä.
K118-merkinnällä varustetussa viihteessä on tapana käsitellä aikuisten teemoja
Kyllä, K118-ikäraja kaikkiin peleihin!!!11yksi!
On ihan eri asia, että aikuinen pelaa niitä, mutta suojelkaa lapsianne ja antakaa heille edes mahdollisuus normaaliin kehitykseen.
K118-merkinnällä varustetussa viihteessä on tapana käsitellä aikuisten teemoja, kuten väkivaltaa, huumeita, syrjintää tai vaikka prostituutiota.
Jos viihdetuote on K18 tarkoittaa se sitä, ettei alle 18-vuotiaalla ole mitään asiaa sen pariin.
Ei ole meillä ainakaan pelokkaita tai aggressiivisia lapset vaikka on saaneet aina pelata noita pelejä. Hyvin rauhallisia nörttilapsia ovat ;-)
vika on jossain ihan muualla kuin peleissä jos mielenterveys järkkyy.
Itse pelattiin tappopelejä yömyöhään ja ihan terve ihminen tuli.
En nyt sanoisi, että väkivaltapelit TUHOAVAT lasten mielenterveyden. Itsekin olen pienestä pitäen katsonut kauhuelokuvia, toki ne eivät ole niin interaktiivisia kuin pelit, mutta mielenterveyteni on varsin hyvällä tolalla näin yli 20-vuotiaana yliopisto-opiskelijana. Pikkuveljeni pelaa sotapelejä ja hänkin on normaali teinipoika, koska olen pienestä pitäen hänelle selventänyt todellisen maailman ja mielikuvitusmaailman eron. Toki jos lapsi on aivan pieni eikä hänelle selvennetä asioita, vaan jätetään peliensä pariin, niin tuloksena voi hyvinkin olla vähintään painajaisia. Painajaisia tosin itse sain Muumien Möröstäkin.
Kyllä nuo pelit pitäisi kieltää lailla. Ne ovat portti jengirikollisuuteen ja huumeisiin! Lapset oppivat peleistä juomaan! Kohta meillä on ensimmäinen 6 vuotias itseään heroiinilla piikittänyt lapsivauva näiden pelien takia!
Mietittekö edes kun kirjoitatte näitä! Pelaaja sana tulisi korvata sanalla Pesiensaastuttaja! Onneksi Amerikoissa mennään parempaan suuntaan ja pelien vaikutus tutkitaan ja sitten kiellettään ja sitten niitä ei olekkaan enään täälläkään!
Loppu vauvojen elämän tuhoamiselle!!!!
Pelit eivät ole vaarallisia jos lapsesi pää on kunnossa. pelit > kalja ja tupakka. Ikärajat on suositus ei laki. PISTE.
Jos elämässä ei tosiaan muuta ole kuin ne pelit ja kaverit jotka myös vain pelaa niin silloin voi olla ongelmia. Nekin lähinnä siksi, että ei ole mitään muuta kuin ne pelit :)
Normaali koulua käyvä tai opiskeleva nuori joka tekee ja harrastaa muutakin kuin pelaamista luultavasti kestää sekoamatta k18 pelejä jo 15 vuodesta eteenpäin. Riippuu tietty peleistä. Osa noista on silkkaa pas**a ja niitä myydään lähinnä sen väkivallan avulla.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 12:37"]
Itse pelasin paljon väkivaltaisia pelejä lapsena. Olin noin 12-13 vuotias ja Playstation 2 oli tullut ulos muutama vuosi sitten. Kyllä silloin tuli pelattua kaikki GTA3, GTA: Vice City, Manhunt, Max Payne, Predator: Concrete Jungle ja monia muita todella raakoja pelejä, eikä minusta tullut mitenkään tunnevammainen. Olen päinvastoin hyvinkin empaattinen. Pelaan tänä päivänä väkivaltaisia pelejä. Se on minulle melkein harrastus. Pelejä pelaan tietysti juonen takia. Pelien avulla olen myös oppinut puhumaan englantia täydellisesti. Yläasteikäisenä olin aina luokkani paras englannissa, juurikin pelien ansiosta.
Vanhemmilla on tehtävä valvoa mitä heidän nassikkansa pelaavat. Itselläni ei ole lapsia. Pelinkehittäjät eivät ole vastuussa lasten pelaamisesta, vaan vanhemmat. Ei yhteiskunta, ei pelinkehittäjät, ei väkivaltaiset pelit, vaan vanhemmat. Jos vanhemmat eivät tätä valvo, ovat he idiootteja. Sanotaanko että lasten pelaamana hyvä K18 peli menee hukkaan. Otetaan esimerkiksi Mafia2 tai The Last of Us. Lapset eivät ymmärrä näiden pelien juonikuviota, eivätkä näin eläydy tai samaistu hahmoihin aikuisen tavalla. Tästä syystä en antaisi lasteni pelata näitä pelejä.
Pelaajamies 23v
[/quote]
Komppaan. Myös minun kohdallani oli osaksi pelien ansiota että koin englannin opiskelun hyvin helpoksi. Final Fantasy 7:ssa oli niin paljon tekstiä :) Ja ihan normaali aikuinen minustakin tuli, vaikka on Resident Evilit alaikäisenä tahkottu läpi.
Pelaajanainen 25 v.