Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi alkoholi selkiyttää ajatuksia?

Vierailija
25.01.2013 |

Tulee rauhallisempi olo ja sellainen, että hallitsee paremmin elämänsä. Hmmm... vaikea selittää...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tero

Vierailija
2/10 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mielestäni, kun olen vähän juonut, olen vaan rauhallisempi ja hyväntuulisempi. Elämä yleensäkin tuntuu paremmalta. Itsetunto-ongelmia minulla ei ole muutenkaan. Hmmm...harmi, että alkoholi on karsinogeeninen aine.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pahalla tavalla. Muuttaa aivojen kemiallista tasapainoa.

Vierailija
4/10 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se lamaa niin, että moniajo hiljenee yhteen prosessiin, vähän hitaaksi, ja ne yhtäaikaiset päässä pyörivät ajatukset, joista ei kuitenkaan saa kiinni, eivät enää häiritse.

Vierailija
5/10 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ADHD. Alkoholi lamauttaa sen verran, että pystyt keskittymään oleelliseen. Tästä seuraa se, että moni onnistuu kehittämään alkoholismin, jos ei saa diagnoosia/lääkitystä kuntoon.

Vierailija
6/10 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ADHD. Alkoholi lamauttaa sen verran, että pystyt keskittymään oleelliseen. Tästä seuraa se, että moni onnistuu kehittämään alkoholismin, jos ei saa diagnoosia/lääkitystä kuntoon.

että alkoholi auttaa keskittymään. Se auttaa ihan normaaleillakin ihmisillä, varsinkin jos tehtävä on tylsähkö. Esim. tietokoneohjelmoijilla on havaittu, että paras ohjelmointiteho on lähes promillen kännissä (tätä kutsutaan Ballmerin huipuksi), ja syyt on juuri se että humala turruttaa niin ettei ajatukset "jaksa" pomppia tylsästä ajatustyöstä ja toiseksi se, että koska ihminen tietää olevansa kännissä hän skarppaa entistä tarkemmin ettei vaan tekisi virheitä.

http://betabeat.com/2012/04/bottoms-up-the-ballmer-peak-is-real-study-s…

Vierailija
7/10 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pahalla tavalla. Muuttaa aivojen kemiallista tasapainoa.

Aivokemia muuttuu aika pitkälti samalla tavalla kuin silloin kun ihminen on tehnyt jotain mistä aivojen palkitsemiskeskus aktivoituu. Eli kuin vaikka jos olisit saanut vaativan laihdutusurakan valmiiksi tai kunnialla ison työprojektin loppuun. Jos otat alkoa, ihan samat palkkiojärjestelmän prosessit tapahtuu ilman reaalimaailman syytä, ihan vaan alkoholin kemiallisesta vaikutuksesta. Tapahtuu siinä toki myös muutakin, tiettyjen aivoalueiden lamautumista, mm. itsekritiikistä ja kontrollista vastaavien, ja varsinkin itsekriittisyyden lasku voi myös parantaa mielialaa huomattavasti.

Alkoholin vaikutukset aivoihin ovat toki liiallisessa käytössä erittäin huonot, sen tietää kaikki, mutta kohtuullisessa käytössä käyttäjälle varsin mukavan tuntuiset eikä aiheuta muutakaan merkittävää haittaa.

Vierailija
8/10 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nyt 35 ja olen ajan myötä huomannut että alkoholilla on erilainen vaikutus kuin 18-vuotiaana. Silloin olut/viina (nousuhumalassa) lisäsi energiaa, paransi keskittymiskykyä, käden tarkkuutta, huomiokykyä ja refleksejä. Nykyään muutama olut enemmänkin rauhoittaa ja rentouttaa, jopa veltostuttaa. Humalan jälkipuoliskot ovat kyllä pysyneet samanlaisina...

Vierailija
9/10 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nyt 35 ja olen ajan myötä huomannut että alkoholilla on erilainen vaikutus kuin 18-vuotiaana. Silloin olut/viina (nousuhumalassa) lisäsi energiaa, paransi keskittymiskykyä, käden tarkkuutta, huomiokykyä ja refleksejä. Nykyään muutama olut enemmänkin rauhoittaa ja rentouttaa, jopa veltostuttaa. Humalan jälkipuoliskot ovat kyllä pysyneet samanlaisina...

Kyllä mulla vieläkin sopiva annostelu tekee sen energisyyden lisäämisen, keskittymiskyvyn nousun jne. Esim. nopeiden tietokonepelien pelaaminen onnistuu paljon paremmin vaikka 4 ison oluen jälkeen kuin selvinpäin.

Mutta toki riippuu monesta asiasta. Jos ottaa ne kaljat jo valmiiksi väsyneenä, niin kyllähän ne vaan alkaa nukuttaa. Tai jos juo liian hitaasti on efekti sama. Täytyy juoda tarpeeksi nopeasti että tulee se "voittaja"-nousuhumalafiilis päälle.

Vierailija
10/10 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa ne kaljat jo valmiiksi väsyneenä, niin kyllähän ne vaan alkaa nukuttaa. Tai jos juo liian hitaasti on efekti sama. Täytyy juoda tarpeeksi nopeasti että tulee se "voittaja"-nousuhumalafiilis päälle.

Helvetti O_O

Toi on ihan totta kaikki. Pisti miettimään, ja olenkin alkanut juomaan hitaammin ja väsyneempänä. Siitähän se rauhoittava efekti vain johtuu mun kohdalla. Alkoholi onkin se kriittinen apuväline ja edunluoja millä me keski-ikää hipovat muka-kypsät aikuiset pidetään etumatkaa 16-vuotiaisiin energiajuomia ja limua douppaaviin ipanoihin =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän