Paras työnantajani on ollut valtio
Olen työskennellyt yksityisellä sektorilla ja aina oli sellaista epävarmuutta ilmassa. Nyt nautin valtiolla, kun kaikki toimii ja lomat juoksee niin kuin pitää. Virkamies on vapaansa ansainnut.
Kommentit (17)
Kyllä potkuja jaellaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä nykyään myös virkamiehille.
Sama homma, Kelan asiakkaana yli 10v olleena sanon että hyvä "työpaikka". Rahaa tulee joka kuussa mukavasti
Valtiolle se kehnoin työvoima tuppaa pakkaantumaan,eikä ole mikään valeuutinen.
Valtiolla jatkuva irtisanomisuhka, ei yksilöille vaan kokonaisille osastoille ja virastoille. Ei siellä ole ministeriötasolta lähtien rauhallista ollut yli 25 vuoteen.
Julkisen lomat on kyllä suoraan tuloihin verrattava etu eli vertautuu jotakuinkin siihen, että yksityisellä vaihtaisi lomarahat vapaiksi joka vuosi.
Tuo yt-vähyys on sitten lisäplussaa. Itse en ole ollut valtiolla, mutta nykyään työnantajalla joka ei ole yt:tä pitänyt vuosikymmeniin ja tämän maineen vuoksi sitä myös jatkossa koittaa välttää - ihan eri lailla stressaava kuin edellisten yt:t 1-2v välein meininki.
Olin yhdessä vaiheessa vähän aikaa julkisella puolella.
Työn tulosta ei valvottu mitenkään. Porukka käytti aikaa juoruiluun ja pahan puhumiseen asiakkaista. Oma-aloitteisuus oli vierasta. Koko ajan valitettiin työmäärää (oikeasti pieni). Pomo oli samoilla linjoilla. Kaikenlaista turhaa sääntöä ja säätämistä oli. Suojatyöpaikkoja kai paljolti.
Henkisesti rankkaa olla tyhjänpanttina, mutta joillekin se sopii. Itse tykkään tehdä duunia. Vaihdoin yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla jatkuva irtisanomisuhka, ei yksilöille vaan kokonaisille osastoille ja virastoille. Ei siellä ole ministeriötasolta lähtien rauhallista ollut yli 25 vuoteen.
Taidat nyt sekoittaa uutisista valtiot. Muskin Dodge on Ameriikassa. Ei se toimi Suomessa.
> Paras työnantajani on ollut valtio
Kuin myös, ja myös ainoa vakityön antaja, paitsi mitä kunnalla tuli oltua ensin pari vuotta, ja tässä vuosien varrella pientä freelancea on tehty yksityiselle. Sipilän hallituksen aikaan oli vähän jännät paikat että tuleeko kenkää, mutta niin vain todettiin korvaamattomaksi ja hommat jatkuivat. Nyt ei enää voi jäädä työttömäksi, jos hassusti kävisi niin tipahtaisin suoraan työeläkkeelle, joka kutsuu muutenkin ensi vuoden lopulla.
Sama kokemus, siirryin yksityiseltä ministeriöön ja pelkkää plussaa olen saanut. Viikonloput ja illat vapaata, saa tehdä lähes täysin etätyönä, pitkät lomat, jotka saa siihen ajankohtaan kun itselle sopii, liukuva työaika, mielenkiintoiset tehtävät ja minun tapauksessa vielä parempi palkka kuin aiemmassa työssä.
Olin töissä julkisen terveydenhoidon puolella 10v. Oli ihan huippu paikka ja työ, sitten ryhdyin jatko-opiskelemaan ja nykyään teen samaa työtä yksityisellä.
Ainut ero on palkassa ja lomissa. Nykyään tienaan vähän paremmin, mutta on lyhyemmät lomat.
Ohan epäilemättä. Yksityisellä on aina puun ja kuoren välissä, kun asiakkaita pitää hankkia jotta tulorahoitus toimii. Valtiolla veronmaksajan pohjaton tasku, josta voi kaivaa vaikka miten syvältä. Kaikki palkan lisät ja lisien lisät on oikeutettuja, työnteko ei paina päälle, ja mikä tärkeintä: koko talo täynnä samanhenkisiä piilokommunisteja.
Suomeen sopisi Neuvostoliiton järjestelmä kun tuota työtä ihannoidaan niin valtavasti nykyään. Ei olisi valitusta työttömistä ja valtio pärjäsi mukavasti verotuloilla 🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Kaikki palkan lisät ja lisien lisät on oikeutettuja, työnteko ei paina päälle, ja mikä tärkeintä: koko talo täynnä samanhenkisiä piilokommunisteja.
Eikö tuo "kaikki mulle" ole nimenomaan kapitalismin ydin?
Mutta joo sen takia valtio/kunnat on vuosien varrella yhtiöittänyt paljon toimintoja, että pääsevät eroon noista julkisen loma- ym. eduista. Itsekin tällaisessa yhtiössä töissä ja kyllähän se vähän harmittaa, kun on julkisen heikot puolet (palkka, kankeus), mutta ne hyvät puolet on viety pois. Nytkin oma loma lusittu, mutta julkisen puolen "vastapari" jatkaa vielä pari viikkoa.
Valtiolla on kivaa olla töissä. 🥳
Mainettaan parempi paikka.