Muita yötyöntekijöiden vaimoja?
Millainen on miehenne päivärytmi?
Mieheni tekee pelkkää yövuoroa omasta halustaan (olisi siis mahdollisuus päivätyöhön, muttei suostu sitä ottamaan). Meillä on vauva.
Hän nukkuu n. klo 7-15/16 ja lähtee töihin n. klo 21. Minä siis hoidan kaikki vauvan iltatoimet ja yöheräämisen (luonnollisesti...).
Eniten rasittaa se, että mieheni nukkuu myös näin perjantaisin pitkään, samoin sunnuntaisin, että jaksaa taas yön töissä. Ainoastaan lauantai on siis sellainen päivä, jolloin olemme molemmat koko päivän vauvan kanssa. Tällöinkin mieheni on väsynyt, sillä ei saa lauantai-iltana ajoissa unta perjantain nukkumisen vuoksi ja valvoo siksi pikkutunneille.
Jos teillä miehenne tekee yövuoroa, miten hän hoitaa tuon rytmin vaihdon, eli nukkuuko myös perjantaina pitkään?
Kommentit (2)
yksi jonka mies tekee yötyötä. On siis töissä yö tma-illasta la-aamuun. Meillä sunnuntai ainut normaali päivä. Itse teen 2-vuorotyötä.Yhteistä aikaa ei ole juuri lainkaan, lomat yritetään saada samaan aikaan. Meillä on 6- ja 1,5-vuotiaat lapset.
Mies lähtee töihin 21.30 ja tulee aamulla 5-7 aikaan.
Eli näin meillä päivät menee:
Aamuisin, jos minä menen iltavuoroon, vien isomman eskariin klo 9 ja olen kotona pienemmän kanssa. Hoidan siinä sivussa myös lemmikkieläimet. Mies herää 12.30, kun lähden töihin. Yleensä laitan pienemmän lapsen nukkumaan ennen kuin lähden, niin saa mies vielä torkkua lapsen päiväunien ajan.
Mies hoitaa lapset ja elukat illan. Tulen itse kotiin klo 21.30 töistä.
Jos minulla aamuvuoro, lapset menee hoitoon/esikouluun. Haen heidät sieltä töistä tullessani klo 15.30.
Mun vapaa päivät on yleensä viikolla, vain yksi viikonloppu vapaa 3 viikon aikana..
Tällai meillä menty jo 1,5 vuotta. Mies kyllä hakee päivätyötä, mutta tuntuu olevan kiven alla.
Mies on yleensä väsynyt ja huonolla tuulella, kun ei kunnon unia oikein saa. Vapaa päivinä yöt on aika levottomia, ei saa kunnolla nukuttua, kun on rytmi ihan sekaisin. Lomilla rytmi palautuu aika pian normaaliksi, ja meilläkin on normaali elämää :)
Minä teen pelkkää yövuoroa, nainen siis kyllä olen, mutta itsellä 3 lasta ja kyllä joudun vapaapäivien alkaessa heti kääntämään rytmiin normaaliin, koska en voi kaikkia päiviä nukkua pitkään...kun lopetan valvomisen niin viimeisenä päivänä yritän herätä aikaisemmin kui yleensä jotta saa illalla unen päästä kiini ja käännettyä sen rytmin. Sitten kun aloitan valvomisen, herään nuorimman kanssa aamulla todela aikaisin ja nukun hänen kanssaan muutaman tunnin päiväunet joiden avulla mun on jaksettava vaan mennä illalla töihin. Kokemusta on myös tuttavaperheestä, jossa mies tekee pelkkää yövuoroa, niin hän ei vapaapäivinäkään käännä rytmiä vaan aina nukkuu pitkään ja tämä tarkoittaa että vaimo hoitaa aina lapset eikä saa itse koskaan nukkua vapaapäivinä pitkään :(