Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos Suomessa ei olisi minkäänlaista terveydenhuoltoa tai sairaanhoitoa, olisiko lapsesi elossa?

Vierailija
25.01.2013 |

siis jos ei olisi yksityistäkään sektoria

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kuoltu ekaan synnytykseen sekä minä että lapsi, eikä toista raskautta sitten olisikaan tullut. Ahtaan lantion takia lapset syntyneet sektiolla.

Vierailija
22/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole sairastaneet mitään lääkärinhoitoa vaativaa. Synnytyksistäkin olisi selvitty ilman lääketieteen apuakin kun ilman mitään erityisiä toimenpiteitä alakautta syntyivät, ilman edes kivunlievitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ei vaan synnytys käynnisty, eli nämä jutut "että ei ne koskaan sinne ole jääneet" eivät pidä paikkaansa, mulla olisivat jääneet. Varmaankin elimistö sitten puskisi sen kuolleen sikiön ulos, mutta en ole siitäkään varma.

Vierailija
24/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä synnytys venyi liian kauan ja sydänäänet heikkeni meillä molemmilla. sektioon päättys. JOTEN JUKOLISTE ET ÄRSYTTÄÄ KUN JOKU KYSYY MIKSEI TEE LISÄÄ LAPSIA!

Vierailija
25/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin kuollut jo 21-vuotiaana umpparin puhkeamiseen, mutta jos sitä ei lasketa niin en tiedä.

Mä olen selvinnyt nimittäin vastaavatta ilman leikkausta tai kuolemista. Menin terveyskeskukseen kovan vatsakivun takia mutta kotiin vaan laitettiin sieltä. No, minä sitten sinnittelin sen kivun kanssa vaan ja söin tulehduskipullääkkeitä. Kun kuitenkin tuntui aina vaan jatkuvan menin lääkäriin taas. Ultrattiin ja todettiin että umpilisäkehän se on ollut mutta on jo hajoamassa pois joten ei tänä enää kannata leikkaamaan ryhtyä, että kroppa hoitaa loppuun sen lisäkkeen hajottamisen joka jo pitkällä olikin. Meinasi sisätautilääkäri että aika sitkeä sissi olen kun olen tulehtuneen umpparin kanssa ollut töissäkin Buranan voimalla vaan...

Vierailija
26/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen jos olisin perätilasta onnistunut synnyttämään ilman suunniteltua sektiota niin olisi todennäköisesti kuollut synnynnäiseen sydänvikaan.

Kuopus olisi kuollut kohtuun pitkittyneen synnytyksen vuoksi joka olisi johtanut hapenpuutteeseen ja varmaan mäkin olisin mennyt samalla. Tämä siis syntyi kiireellisellä sektiolla.

Vierailija
27/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta varmaan jos siihen umpparin tulehtumiseen/puhkeamiseen välttämättä ilman leikkausta ja antibiootteja kuolisi, niin ihmisiä (tai umpilisäkkeitä) ei enää olisi, sen verran monella se tuntuu tulehtuvan.

Minä olisin kuollut jo 21-vuotiaana umpparin puhkeamiseen, mutta jos sitä ei lasketa niin en tiedä.

Mä olen selvinnyt nimittäin vastaavatta ilman leikkausta tai kuolemista. Menin terveyskeskukseen kovan vatsakivun takia mutta kotiin vaan laitettiin sieltä. No, minä sitten sinnittelin sen kivun kanssa vaan ja söin tulehduskipullääkkeitä. Kun kuitenkin tuntui aina vaan jatkuvan menin lääkäriin taas. Ultrattiin ja todettiin että umpilisäkehän se on ollut mutta on jo hajoamassa pois joten ei tänä enää kannata leikkaamaan ryhtyä, että kroppa hoitaa loppuun sen lisäkkeen hajottamisen joka jo pitkällä olikin. Meinasi sisätautilääkäri että aika sitkeä sissi olen kun olen tulehtuneen umpparin kanssa ollut töissäkin Buranan voimalla vaan...

Vierailija
28/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltais molemmat kuolleet synnytykseen.

Vierailija
29/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

keuhkokuumeeseen. Muuten eka lapsi olisi saanut vähintään aivovaurion hapenpuutteen vuoksi, tokassa synnytyksessä olisi kuollut vauva ja minä. Mies olisi kuollut aikapäiviä sitten ja itse olisin kuollut astmakohtaukseen.

Vierailija
30/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole lapsia, mutta kummipoikani ei olisi elossa. Hänellä oli syntyessään vesipää, mutta nykylääketiede on hoitanut häntä niin taitavasti, että poika on nyt reipas koululainen, joka ei poikkea ikäisistään.

Molemmat sisareni olisivat kuolleet ensimmäiseen synnytykseensä, samoin heidän lapsensa, ellei olisi nykyisenkaltaisia kirurgeja ja teho-osastoja.

Vierailija
31/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei mitään vakavia sairauksia olekaan. Antibiooteille kiitos sekä astmalääkkeille.

Vierailija
32/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

appendisiitti, appendicitis, umpilisäketulehdus, umpilisäkkeen tulehdus

Akuutti umpilisäkkeen tulehtuminen eli appendisiitti on tavallisin äkillistä leikkaushoitoa vaativa vatsakivun syy. Umpilisäketulehduksia on noin 7 %:lla ihmisistä ja niitä esiintyy eniten toisella ja kolmannella vuosikymmenellä. Umpilisäkkeen tulehtumisen syitä ei tunneta täysin. Usein tulehduksen taustalla ovat umpilisäkkeen ontelon tukkeutuminen ja paikallinen hapenpuute. Tukkeutuminen voi johtua esimerkiksi ulosteen sisältämistä siemenistä tai muista suolistossa hajoamattomista kappaleista, kiinteästä kokkareesta paksusuolessa (ulostekivestä), suoliston loisista, imusolmukkeiden liikakasvusta (esim. ylähengitystieinfektioiden, mononukleoosin tai maha-suolitulehduksen yhteydessä), Crohnin taudista tai suoliston kasvaimista. Tulehdus saattaa rajoittua itsestään mutta voi myös johtaa umpilisäkkeen puhkeamiseen. Jos puhkeaminen rajoittuu ympäröivään kudokseen, kehittyy sinne rajoittunut vatsakalvotulehdus ja märkäpesäke. Mikäli tulehdus leviää koko vatsaonteloon, syntyy yleistynyt vatsakalvontulehdus ja verenmyrkytystä seuraava sokki, jotka hoitamattomina johtavat usein kuolemaan.

Akuutissa umpilisäkkeen tulehduksessa vatsakipu alkaa useimmiten epätarkkarajaisesti tai keskeltä ylävatsaa ja siirtyy vatsan oikeaan alaneljännekseen muutaman tunnin kuluessa. Tärinä pahentaa usein kipuja vatsakalvoärsytyksen kautta. Liikkuminen saattaa pahentaa oireita. Pahoinvointi, ruokahaluttomuus ja oksentelu ovat tavallisia umpilisäkkeen tulehdukseen liittyviä yleisoireita, mutta niiden puuttuminenkaan ei toisaalta ole harvinaista. Jos oksentelu on alkanut ennen vatsakipuja, on syytä etsiä ensisijaisesti muita kivun syitä. Ripuli on maha-suolitulehduksen tyypillinen oire, mutta ripuli voi joskus johtua myös tulehtuneesta umpilisäkkeestä. Sairauden alkuvaiheessa potilas on varsin hyvävointinen. Aristavin kohta on yleensä oikealla alavatsassa. Potilaalla voi esiintyä sydämen tiheälyöntisyyttä ja kuumetta, joka nousee vatsakivun myötä. On huomattava, että jopa kolmanneksella potilaista umpilisäkkeen poikkeava sijainti voi aiheuttaa kivun muuallekin kuin oikealle alavatsaan. Tällöin kipu saattaa tuntua selän puolella tai kyljessä tai jopa vasemmalle alavatsaan.

Umpilisäkkeen poisto on yksi yleisimpiä päivystyskirurgisia toimenpiteitä. Umpilisäkkeen poisto voidaan tehdä myös tähystinkirurgialla, mikä vähentää merkitsevästi sairaalassaoloaikaa, sairausloman tarvetta, leikkauskomplikaatioita sekä kipulääkkeen tarvetta. Tähystinleikkausten käyttöä rajoittaa kuitenkin se, että suurin osa umpilisäkeleikkauksista tehdään päivystysaikaan, jolloin valmius tähystinkirurgiaan on usein puutteellinen. Usein tähystintekniikkaa käytetään naisten alavatsakipujen selvittelyyn, jolloin umpilisäkkeen poisto voidaan tehdä samassa yhteydessä vaikkei umpilisäkkeen tulehdusta olisikaan.

Keskimäärin 15–30 % umpilisäkkeen tulehduksista ehtii puhjeta ennen kirurgista hoitoa, jolloin kehittyy vatsakalvotulehdus. Puhkeamisriski suurentunee, jos oireita on kestänyt yli 36 tuntia tai jos potilas on alle viisivuotias, vanhus tai raskaana. Puhkeamista seurannut vatsakalvotulehdus hoidetaan antibiooteilla

Vierailija
33/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni olisi kuollut synnytyksessä kuten minäkin.

Jo toisenkin kerran sairaala on pelastanut minun henkeni sen jälkeen, joten SUURI KIITOS:

Vierailija
34/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman lapsettomuushoitoja hän ei olisi hedelmöittynyt. Mutta jos nyt kuitenkin olisi syntynyt niin olisi hengissä.

Vierailija
35/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko hän halunnut elää keskiajalla. Ei - yksi sana: umpisuoli

Vierailija
36/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan olisi kuollut keuhkon vierasesineeseen 1-vuotiaana. Kuopus olisi hengissä. Tämä kaikki olettaen että olisin itse nuoruudessani selvinnyt keuhkokuumeesta ja sappitietulehduksesta.

Vierailija
37/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jätetään huomiotta se, että ilman terveydenhuoltoa olisin itse todennäköisesti kuollut 8-vuotiaana keuhkokuumeeseen, luultavasti olisimme esikoisen kanssa molemmat kuolleet synnytykseen, eikä meillä sitten tietenkään olisi myös myöhempiä lapsia.

Jos taas ajatellaan, että esikoisen ja minun synnytyskomplikaatioita ei ehkä olisi tullut lainkaan ilman innokkaita, amerikkalaisia, synnytyksen normaaliin kulkuun puuttuvia toimenpiteitä, olisivat kaikki kolme lasta hengissä toistaiseksi. Kaksi myöhempää syntyivät Suomessa paljon vähemmin toimenpitein.

Vierailija
38/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai 4-vuotiasta sairaalahoitoon keuhkokuumeessa, niin tuskin olis elossa. Infektiokierrekään ei olisi katkennut.

Vierailija
39/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltain molemmat kuoltu synnytykseen.

Tyttäreni syntyi suunnitellulla sektiolla, koska oli perätilassa ja mulla niin ahdas lantio, että ei olis mitenkään mahtunut tulemaan alakautta ulos :(

Vierailija
40/44 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimmainen siis. Vanhin olisi kuollut synnytyksessä tai vaikeasti vammautunut, jos ei siin ä niin kolarissa myöh. verenhukkaan. keskimmäinen olisi kuollut mahdollisesti keuhkokuumeeseen