Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Et kai sano Viroa Eestiksi?

Vierailija
25.01.2013 |

Moni suomalainen käyttää eteläisestä naapuristamme nimitystä Eesti, ikään kuin muistona Neuvosto-Eestin ajoilta. Nykyään se on suomeksi Viro, jossa asuu virolaisia ja puhutaan viroa.

Eestistä puhuminen on samaa kuin käyttäisi suomenkielisessä puheessa sellaisia nimiä kuin Sverige ja Deutschland.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan "ryssä" on pejoratiivinen (halveksiva), ei neutraali ilmaus.

Koko maailma sanoo venäläisiä ryssiksi mutta Suomessa siitä on tekemällä tehty paha sana.

mitään vaikutusta asiaan?:)

Ajatellaan sanoja russka, Russian, Rysska jne, niin mikä helvetin "venäläinen"? Sitä paitsi heilläkin on oma haukkumasanansa suomalaisille. Niin kauan kuin sitä opettavat lapsilleen, niin minäkin käytän ryssä-nimitystä.

Käytä sinä toki omaan arvomaailmaasi ja käyttäytymiskulttuuriisi sopivia ilmauksia, se on kiistämätön oikeutesi. Ja ilman muuta myös venäläiset juntit saavat nimittää suomalaisia tsuhniksi ja ruotsalaiset juntit finnjäveleiksi. Valinta on vapaa.

mutta ainakin noiden ostos- ja elämysmatkailijoiden suusta sen sanan usein kuulee. Varsinkin pienet lapset sitä käyttävät vanhempien myhäillessä vieressä. Luulevat varmaan, ettei sitä sanaa moni tunnista.

Puhun sujuvaa venäjää ja olen itärajalta, eikä venäläiset tosiaan hauku suomalaisia millään haukkumanimillä, saati opeta niitä lapsilleen. Työssäni näen satoja venäläisiä päivässä. Sä olet kyllä hiukan vainoharhainen.

Vierailija
42/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viro = Virumaa on vain yksi maakunta, joten maan nimi on Eesti. Eli vähän kuin Ruotsia sanottaisiin Skooneksi.

Joku eestiläinen taisi tämän kauan sitten sanoa.

Huvikseen voisi vaikka englanninkielestä ihmetellä mikä on oikein.

Eesti on oikein.

Google auttaa jääräpäisiä: "inglise eesti sõnaraamat"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä se haittaa, jos joku sanoo maata Eestiksi? Mitä näillä avauksilla tavoittellaan? Sä tiedät knopin, jolla on pakko päästä pätemään, jonka kaikki tietää ja jolla ei käytännössä ole juuri merkitystä. Oscar.

Olen kovin pahoillani, että aloitin täällä aiheen, jolla ei ole suurta globaalia merkitystä. Onneksi näin onnettomia aiheita on täällä vain harvoin. Ap.

*reps*

Vierailija
44/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään mun viron kielen ope ei käyttänyt Essti-nimeä puhuessaan suomea. Hän oli virolainen ja puhui viroa ja oli kotoisin Virosta.

Vierailija
45/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä yksikään virolainen ystäväni ole minua asiasta ojentanut. He menevät itsekin Eestiin käymään/lomalle.

Vierailija
46/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä sano myöskään eestiläiset.

Vierailija
47/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten huonon yleissivistyksen omaavia ihmisiä täällä oikeasti on? Älkää nyt väittäkö, ettette tiedä, että maan nimi on Eesti ja Viro on Neuvostoliiton valtaan joutumisen myötä "pakotettuna" käyttöön otettu nimi. Kun maa uudelleen itsenäistyi, niin Eesti se taas on, vaikka Suomessa on pitäydytty siinä neuvostoaikaisessa nimessä virallisesti. Sanoma maata Viroksi heikäläisille, niin on ihan kuin heille vittuilisit.

Vierailija
48/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittänyt, että virolaiset pitävät itse enemmän nimityksestä Eesti, joten koska mulla on virolaisia tuttuja niin pyrin käyttämään sitä.

Vierailija
49/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten huonon yleissivistyksen omaavia ihmisiä täällä oikeasti on? Älkää nyt väittäkö, ettette tiedä, että maan nimi on Eesti ja Viro on Neuvostoliiton valtaan joutumisen myötä "pakotettuna" käyttöön otettu nimi. Kun maa uudelleen itsenäistyi, niin Eesti se taas on, vaikka Suomessa on pitäydytty siinä neuvostoaikaisessa nimessä virallisesti. Sanoma maata Viroksi heikäläisille, niin on ihan kuin heille vittuilisit.

Luepa tästä Kotimaisten kielten keskuksen selvitys asiasta:

Viro vai Eesti?

Eteläisen naapurimaamme ikivanha suomeen vakiintunut nimi on Viro, naapureita itseään sanomme virolaisiksi ja heidän kieltään viroksi. Epävirallisissa yhteyksissä voidaan käyttää myös Eesti-nimeä.

Nimi Viro perustuu Viron pohjoisimman maakunnan nimeen Viru. Samanlainen kehitys on tapahtunut nimissä Saksa (Saksin maakunnan mukaan) ja Ruotsi (Roslagenin maakunnan mukaan). Omaperäisen nimen käyttö kertoo läheisistä suhteista kansojen välillä, naapuruudesta.

Viro-nimeä on käytetty jo vanhimmissa säilyneissä suomenkielisissä asiakirjoissa sekä myös suullista perinnettä edustavissa kansanrunoissa, joten nimenä Viro on vanhempi kuin Eesti. Virolaiset itse ovat alkaneet käyttää nimityksiä Eesti, eesti keel ja eestlane vasta melko myöhään. Virolaisten alkuperäinen itsestään käyttämä nimitys on maarahvas. Kielen nimitys on ollut maakeel.

http://www.kotus.fi/index.phtml?i=558&s=2760#faq_558

Vierailija
50/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuntemat eestlaset inhoaa sitä viro-sanaa, koska Virumaa on vain pieni alue eestissä.

Vähän sama kuin eestiläiset alkaisi kutsua suomea Karjalaksi tai POhjanmaaksi.

No, "Suomi" tarkoitti alun perin vain pientä kolkkaa Lounais-Suomessa. Nykyään aluetta kutsutaan Varsinais-Suomeksi juuri siksi, että termi "Suomi" laajeni tarkoittamaan koko maata.

Tämä on hyvin yleinen ilmiö. "Ruotsi" laajeni tarkoittamaan Roslagenin maakunnan sijaan koko valtakuntaa. "Saksa" laajeni tarkoittamaan Saksin maakunnan sijaan koko maata. "Viro" laajeni tarkoittamaan Virun maakunnan sijaan koko maata.

Suomestakin olisi periaatteessa voinut tulla Karjala tai Pohjanmaa, vaan tulipa Suomi.

Edelleen mä tiedän myös sen, että suomessa voi ihan hyvin käyttää Eesti-sanaa, koska kaikki sen ymmärtää. Ja koska mun eestiläiset ystävät kokee sen heitä kohtaan arvostavana, niin käytän sitä.

Nyt entistä enemmän, kun se ärsyttää av-mammoja.

Vierailija
51/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin harrastuksen vuoksi (ja muutenkin) enemmän tekemisissä virolaisten kanssa ja silloin he itse sanoivat, että tykkäävät enemmän, että sanotaan Eestiksi. Sieltä on jäänyt minullekin puhekieleen eesti-sana, enkä usko kenenkään siitä traumoja saavan. :)

Vierailija
52/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Presidentti Merellä oli tapana vastata ”viro vai eesti?” -kysymykseen, että molemmat ovat oikein: viro silloin kun puhutaan suomea ja eesti silloin kun puhutaan viroa.

Viro on meillä sekä maan että kielen nimityksenä niin vanha, kansanomainen ja vakiintunut, ettei ole mitään syytä luopua sen käyttämisestä. Suomen kielen lautakunta ja Kielitoimisto tosin hyväksyvät myös Eestin ja eestin kielen, mutta asettavat Viron ja viron kielen ensi sijalle.

Vierailija
53/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eesti. Paljon vaikutusta lienee harrastuksilla. Käyn ratsastamassa ja tallilla on eestinhevosia, josta syystä sitten muitakin samalta suunnalta tulevia asioita tulee nimitettyä eestiläisiksi. Pitäisikö tuo hevosrodun nimikin päivittää vironhevoseksi niin opittaisiin me tyhmät hevosihmisetkin puhumaan oikein?

Vierailija
54/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on oikeasti kunnioittava asia, että meillä on tärkeaälle naapurimaalle oma nimi. Se kertoo pitkästä historiasta ja ei todellakaan ole epäkunniottava. Rakkaalla lapsella on monta nimeä....

Vierailija
55/55 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon Viro ja viron kieli, koska niitä muotoja käyttää myös esimieheni (joka on syntyperäinen virolainen, tosin asunut Suomessa jo jonkun vuosikymmenen). Hän ei koskaan nimitä kotimaataan Eestiksi, sanoo aina Viro.

Viroa puhuessaan pomo tietysti puhuu Eestistä, sehän on maan nimi viroksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän