Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko antaa lapselle vain yhden nimen?

Vierailija
24.01.2013 |

Vai onko oltava monta ?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siihen mitään lakia ole.

Vierailija
2/16 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mun olisi pitänyt tuntea itseni kurjaksi kun ei ole kuin 1 nimi?

Käytätkö sinä aina kaikkia nimiäsi yhtäaikaa? Yleensä käytetään vain sitä ensimmäistä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna mun nauraa. Miksi ihmeessä yksi nimi olisi kurjaa? Minlla (ja siskolla) on vain yksi nimi ja vallan hyvin ollaan sillä pärjätty. Yksilöllisempäähän tämä on, kuin että olis joku Maria tai Johanna toisena nimenä.

Vierailija
4/16 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kuin yksi nimi ja samaa päivää eletään. Tosin etunimi on sen verran pitkä ettei siihen oikein helposti saisikaan sointumaan toista nimeä.

Vierailija
5/16 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain "Pia"

Vierailija
6/16 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin lapsellani on vain yksi nimi. Olen sanonut lapselle että voi lisätä nimenhelposti jos haluaa. Lapsi on nyt 12 v, eikä ole keksinyt nimeä, jonka haluaisi lisää.Eikä ole kärsinyt, päinvastoin. En tunne kun yhden ihmisen jota kutsutaan kahdella etunimellä, ja kyseisen henkilön halu tulla kutsutuksi kahdella on mielestäni outo ja antaa snobistisen, tärkeilevän kuvan,, Lisäksi kun ilmoitin maistraattiin nimen, niin virkailija toivoi vain yhden nimen yleistyvän:-)

Vierailija
7/16 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nuo tuosta ole kärsineet. Mihin kukaan tarvitsee niitä muita nimiä? Turha riippa papereissa :)

Vierailija
8/16 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 11:36"]

Tottakai voit antaa vain yhden. Tuttavallani on vain yksi etunimi, koska sekä etu- että sukunimi ovat niin pitkiä. Tyyliin Ellinoora Kauniskangas.

Parempi siis kuin vaikkapa Ellinoora Kristiina Kauniskangas. Mielestäni pitkien sukunimien kanssa sopii lyhyt etunimi ja pitkän etunimen kanssa lyhyt sukunimi, vrt. edellinen esimerkki ja Ellinoora Kangas.

[/quote]

Mutta kun se sukunimi voi muuttua. Minulla on lyhyt etunimi (tosin on 2 nimeä) ja oli pitkäsukunimi. Nykyisessä sukunimessäni on vain 4 kirjainta ja kokonaisuutena nimeni on mielestäni liian lyhyt. Olen mennyt naimisiin vanhan lain aikaan, jolloin ei saanut pitää omaa nimeään.

Vierailija
9/16 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi. Meidän kaikilla kolmella lapsella on vain yksi nimi. Ja ainolaatuinen sellainen:). Kuten myös itselläni ja isälläni. Ja sukunimikin on lapsilla minun suvusta, on sen verran harvinainen.

Vierailija
10/16 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä toista nimeä juuri kukaan koskaan tarvitse. Omani kerron korkeintaan vähän nolona knoppitietona pikkutunneilla.

Jos on kauhean yleinen nimiyhdistelmä, niin jotkut tykkäävät toki ottaa käyttöön ns. kirjailijanimen eli tökätä toisen nimen ensimmäisen kirjaimen väliin. Itse ajattelen, että lapsen on sitten helppo ottaa kakkonen käyttöön kutsumanimenä ilman erillisiä ilmoituksia viranomaisille, jos etunimi ei jostain syystä miellytäkään, ja siitäkin syystä ne voivat olla tyyliltään vähän erilaiset.

Vierailija
11/16 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain yksi nimi. Ainoa haitta siitä on ollut kun Kelan virkailija ei mainannut millään uskoa, että mulla on vain yksi nimi, hän jaksoi vääntää siitä monta minuuttia :D Sen virkailijan mielestä kun ihmisellä on OLTAVA 2 väh. kaksi etunimeä.... meinas hylätä mun hakemuksen tuon takia, kun ei ollut oikeita tieoja....

Vierailija
12/16 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2013 klo 08:09"]

ei siihen mitään lakia ole.

[/quote]

Itse asiassa on: nimilain mukaan jokaisella tulee olla etunimi (1 §) ja etunimiä saa antaa enintään kolme (32 a §). Eli lain mukaan etunimiä pitää olla vähintään yksi ja saa olla enintään kolme.

Vierailija
13/16 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit antaa vain yhden. Tuttavallani on vain yksi etunimi, koska sekä etu- että sukunimi ovat niin pitkiä. Tyyliin Ellinoora Kauniskangas.

Parempi siis kuin vaikkapa Ellinoora Kristiina Kauniskangas. Mielestäni pitkien sukunimien kanssa sopii lyhyt etunimi ja pitkän etunimen kanssa lyhyt sukunimi, vrt. edellinen esimerkki ja Ellinoora Kangas.

Vierailija
14/16 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla on vain yksi etunimi. Musta se kuulostaa kivemmalta ja jotenkin napakammalta sukunimen kanssa kuin sellainen pakonomainen 2 tavua-3 tavua- 3 tavua-  rytmirimssu. Eihän niillä muilla sitäpaitsi koskaan tee mitään. Kuulostaakin vähän siltä, ettei oikein olla osattu päättää yhtä kunnon etunimeä. 

Vierailija
15/16 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi antaa vain yhden. Mun yhdellä lapsella on vain 1 nimi:)

Vierailija
16/16 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2013 klo 08:10"]

[/quote]

En ole koskaan kokenut millään tavalla kurjaksi, kun minulla on vain yksi nimi. Lapsillani myös on vain yksi nimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi