Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin aikaan 11v - 12v lapsenne menevät nukkumaan viikolla?

Vierailija
23.01.2013 |

Entä viikonloppuna? Meillä tyttösemme menevät yleensä viikolla nukkumaan 20.30 - 21.00 aikoihin ja viikonloppuna nuorempi haluaa jo mennä klo 21 vaikka saisai valvoa maks. 22.00 asti. Monesti nukahtaminen viikolla kuitenkin tapahtuu joskus 21.00 - 21.30.

Nyt vanhempi neitimme (kohta 12v) on alkanut nurisee, että on tosi noloa, että hän joutuu menemään viikolla nukkumaan klo 21 kun kaverit vielä chattailee puhelimella kaverikeskusteluissa 22.30 aikaan ja viikonloppuisin kuulemma vielä 00.30 aikaan. On näyttänyt viimeisimpiä keskusteluita noilta ajoilta.

Olenko liian ankara, että laitan ne nukkumaan tuohon aikaan. Itse päivän päätteeksi kaipaan omaa rauhaa ja just sitä saan illalla ennen kuin menen itse nukkumaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 11v lapsen pitää mennä nukkumaan 22.00 mutta, aina on hereillä kun isä käy katsomassa. Puheli pitää jättää keittiöön ettei näprää sitä yöllä. Aamulla on vaikea herätä. :(

Vierailija
2/22 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 11-vee tyttö menee yleensä kahdeltatoista nukkumaan, vuoden vanhempi isoveli saa valvoa vähän pidempään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko liian ankara, että laitan ne nukkumaan tuohon aikaan.

Et ole. Jos unirytmi heittelee miten sattuu, niin mm. melatoniinin eritys menee päin mäntyä. Syöpähän siitä tulee aikanaan, mutta mahdollisesti varsin iso läjä muita terveysongelmia (esim. aknea, suolisto-ongelmia). Googlaa huviksesi.

Jos kouluun pitää herätä esim. klo 7.00, ja lapsi herää ihan omia aikojaan tuohon aikaan tai hieman ennen, niin silloin on nukkunut riittävästi ja mennyt sänkyynsä oikeaan aikaan. Jos taas pyörii klo 6.00, kun ei uni enää maita, niin sitten voi myöhentää nukkumaanmenoa tunnilla. Ei ole olemassa mitään absoluuttista "nyt nukkumaan"-aikaa elimistön unenvaatimusten ulkopuolella. Ei mitään järkeä valvoa myöhempään kuin pystyy.

Vierailija
4/22 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

unentarve ala juuri murrosiässä lisääntymään. Paljon fyysisiä muutoksia kehossa kasvun ja hormonitoiminnan myötä.

Eli en alkaisi nipistämään yöunista. Sitten mennäänn siihen valitettavaan energiajuomakiérteeseen kun pitäisi pysyä hereillä.

Vierailija
5/22 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 11v. on aina nukkunut vähän ja on samanlainen kuin isänsä, että pärjää mainiosti vähillä unilla.

Viikolla menee nukkumaan 23 ja pe+la 24.

Ja hyvin jaksaa nousta aamulla kouluun, koulu sujuu mainiosti, on iloinen ja jaksaa vielä harrastaa jalkapalloa ja korista.

Vierailija
6/22 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikolla 11v loppuu useana iltana treenit vasta puoli yhdeksältä illalla, joten sänkyyn ei ehdi ennen puolta kymmentä. Siihen aikaan meillä lapset siis viikolla menevät sänkyyn, luultavasti nukkumaan alkavat vasta lähempänä kymmentä.

Viikonloppuisin yritetään laittaa nukkumaan ennen kymmentä, mutta varsinkin meidän 13v haluaa valvoa pidempään ja silloin nuoremmatkin helposti valvovat (nukkuvat yleensä silloin yhdessä). Puoli yhdeltätoista alan sitten kyllä jo itse pitämään tiukkaa jöötä sänkyyn menemisestä, jos eivät ole siihen mennessä vielä valmiita nukkumaan. Ennen yhtätöistä kuitenkin lähes aina ovat nukkumassa.

Jos viikonloppuna on kisoja, pelejä tai leirejä tms tiedossa ja aikainen herätys, niin sitten nukkumaankin mennään samaan aikaan kuin viikolla.

Vierailija
7/22 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuisin 21.30-24.00

Joskus, kun ehtii ajoissa kotiin, nukahtaa viikollakin aiemmin. Harrastukset venyvät myöhään.

Vierailija
8/22 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuen vähän aamusta. Viikonloppuna saa valvoa kymmeneen, josksu jos on vieraita niin hiukan myöhempään. Yleensä väsyy ja menee kuiteskin aiemmin nukkumaan.

Vierailija
9/22 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan ollut nukkumaanmenoaikoja, kukin menee nukkumaan kun nukuttaa. Ollaan yökyöpelelitä koko jengi. Toisaalta nukumme kaikki myös päiväunet. Lapset koulun jälkeen ja aikuiset työn jälkeen.

Vierailija
10/22 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 v tyttö 22:30 arkisin ja sitten viikonloppuna menee 02:00 aikoihin nukkumaan....

Vierailija
11/22 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit kokeilla vaikka viikon ajan, että haittaako jos myöhentäisit nukkumaanmenoaikaa puolella tunnilla.

Jos siitä ei ole haittaa, niin ehkä se nukkumaanmenoaika voisi olla pysyvästi vähän myöhempi.

Vierailija
12/22 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 11v menee nukkumaan 22.30 ja koulusta tulee normaalia korkeammat arvosanat, ei ole päivällä väsynyt ja herätys on aina 7.00 eikä ole nousemisessa ongelmia.

Vierailija
13/22 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mun lapsi saa mennä millo huvittaa nukkuu ja koulu numeroiden keskiarvo on jo 6 pääsee aina läpi paitsi joskus matikast

Vierailija
14/22 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minun 11v menee nukkumaan 22.30 ja koulusta tulee normaalia korkeammat arvosanat, ei ole päivällä väsynyt ja herätys on aina 7.00 eikä ole nousemisessa ongelmia.

Mikä on normaalia korkeampi arvosana? 10+ vai?

Vierailija
15/22 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 12 v menee viikolla klo 21 jälkeen  sänkyyn, lukee sitten vielä hetken, mutta kyllä klo 22 on jo unessa. Viikonloppuna saa valvoa pidempään, mutta kyllä on nukkumassa silloinkin jo klo 23. 

Kännykkä meillä menee kiinni klo 21, eikä sen kanssa ikinä mennä illalla sänkyyn, ei lapset eikä aikuiset. 

Olen ihmetellyt tätä samaa, ja poikakin on ihmetellyt, että monet luokkakaverit viestittelevät vielä puolenyön aikaan ja jopa aamuyöllä arkisin jossain Snapissa - siis alakouluikäiset lapset! Mitä ihmettä?! 

Toisaalta olen nyt kuullut useammasta pikkulapsiperheestä, jossa taapero laitetaan sänkyyn puhelimen tai tabletin kanssa, ja se katselee siellä jotain youtubea kunnes nukahtaa siihen ruudun ääreen. Tekee varmasti tosi hyvää lapsen aivoille ja unelle.

Vanhempien järjenjuoksu välillä kauhistuttaa ja ihmetyttää.

Vierailija
16/22 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkena menee 13v 21:30 maissa nukkumaan ja viikonloppuna 22. Jos on vieraita tms muuta erityistä niin joustovaraa on, ja joskus ei ole nukuttanut niin lukee sitten sängyssään. Puhelinta ei kuitenkaan enää hipelletä myöhällä.

Snäppäilyt yms on todella tuhoisia nukahtamiselle. 

Vierailija
17/22 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 12-vee ja mun äiti pakottaa mut nukkumaan ilman kännykkää jo 20.00 ja syynä on vaan mun pikkuveli joka on mua 6 vuotta nuorempi ni mun pitää mennä samaan aikaan kun se nukkumaan ja mä en saa ees kattoo kännykkää kun mä joudun vaa koittaa saada unta😭

Vierailija
18/22 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v menee noin klo20 sänkyyn. Ei toki nukahda heti vaan höpötellään jne. Tarttee sen vähintään 9 tuntia unta.

Vierailija
19/22 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 11-12v ja menen nukkumaan kun haluan. Yleensä koulu päivänä kyllä viimeistään klo 23 aikaan Ja herätys viimeistään 20 vaille kasi ysin aamuina mutta en tiedä mikä siinä on kun on kympin aamu niin nousen jo seiskan aikoihin. Mutta nukun yleensä päivisin päikkärit koska olen niin väsynyt. Sillon jos olen kaverilla yk tai kaveri meillä niin valvotaan kyllä joskus neljään aamuyöstä ja herätään kasin aikoihin ja ihan virkeinä, mutta sitten jos olen nukkunut vaikkapa ilta 23:esta päivä kahteen toista niin en edes jaksa nousta sängystä tai no en kyllä ikinä paitsi vähilla unilla

Vierailija
20/22 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 12 v menee viikolla klo 21 jälkeen  sänkyyn, lukee sitten vielä hetken, mutta kyllä klo 22 on jo unessa. Viikonloppuna saa valvoa pidempään, mutta kyllä on nukkumassa silloinkin jo klo 23. 

Kännykkä meillä menee kiinni klo 21, eikä sen kanssa ikinä mennä illalla sänkyyn, ei lapset eikä aikuiset.

Meillä sama juttu, sanasta sanaan. Meidän 12-v on poika. Pikkusisko on 10 ja hänen kanssaan tulisi nyt jo vääntöä jos annettaisiin yhtään periksi. Huhhuh: melkein joka ilta olisi muka välttämättä tsekattava joku juttu puhelimella vielä. . .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi