Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuttuisko muut saamelaiset, jos linnaan menis tavallisessa iltapuvussa?

Vierailija
06.12.2005 |

Siis en ymmärrä että joku haluaa olla kansallispuvussa tai saamepuvussa siellä. Ihan turvenuijan näköistä siis kun vertaa muihin. Ja sitä en tajua, että naimisiinkin pitää mennä siinä asussa! EI saa morsiuspukua!

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono itsetunto taas tekee kateelliseksi. Valitettavasti olen asioinut elämäni aikana vain kierojen lappalaisten kanssa, joten sellaisen kuvan olen heistä saanut. Ja by the way, en ole rasisti. Saamenpuku on mielestäni kaunis...

Vierailija
22/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja itse olen sitä mieltä, että kansallispuvut ovat erittäin sopivia juhla-asuja itsenäisyyspäivän juhlintaan - ne ilmentävät juuri sitä asiaa, jota ollaan juhlimassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisinpa että eivät romanitkaan ilman tuota rasismia ole jääneet, myös valtion ja viranomaisten taholta saaneet kestää paljon aivan nykypäivään asti. Aikoinaan mm. laillista tappaa mustalaiset jotka eivät suostuneet lähtemään paikkakunnalta (siis vaikka olisivat olleet yleisillä alueilla, ei yksityismailla)

Vierailija:

Suomessa ainoa valtiovallan harjoittama laaja, virallinen rasismi on kohdistunut aikanaan juuri saamelaisiin? Muistissa pitäisi olla mm. rankaisu oman äidinkielen käytöstä kouluissa; sitä harjoitettiin muutama vuosikymmen sitten. Eikä tuosta ajasta niin kauan ole...

Hienoa, että kansallispukua edelleenkin ylpeänä kannetaan - varsinkin linnanjuhlissa.

Vierailija
24/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanit joutuu vieläkin anomaan luvan muuton kohteena olevalla paikkakunnalla asuvilta toisilta romaneilta, jos haluavat muuttaa.

Mun mielestä saamelaisuus ei yksin tee kenestäkään pimeätä. Mutta mun on hirveän vaikea ymmärtää esim jotain Merja Aletta Ranttilan tarinoita, joissa hän kertoo omasta lapsuudestaan. Kuulostaa ihan hirveän ahdistavalta!

Sitten kun sanotaan, että saamelaiset ovat tosi lapsi- ja sukuystävällisiä, niin kun perehtyy tarkemmin, huokuu vastaan ahdistusta, kyttäämistä, kateutta, toisten henkistä alistamista ja kaikkea muuta yhtä ylevää.

Vierailija
25/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin ja tein työtä yhden kesän saamelaisten alueella ja täytyy sanoa, että musta tuli rasisti.

Vierailija
26/26 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

verrattuna.