Listaataan tuotteita, joiden eettisyyteen kiinnität huomiota!
Minä kiinnitän kaupassa huomiota ainakin näihin:
Kahvi, suklaa, sokeri ja banaanit - luomu ja reilukauppa
Kananmunat, maito ja liha - luomu
Tonnikala - ei lainkaan (pihvinä)
Untuva - ei elävänä kynittyä
Pesuaineet - ekohajoava
Timantit - juu ei :)
Kommentit (35)
jonka alkuperää katson. Ja sitäkin vain delfiinien takia...
Hedelmät ja vihannekset
Kananmunat
Leivänpäällyslihoista osan
Kalan siltä osin, että miten se on tuotettu ja onko joku uhanalainen laji. Tonnikala ei kiinnosta erityisesti, meillä ei juuri syödä sitä muutenkaan.
Vaatteet yleisesti.
Pesuaineet mutta vielä tärkeämpi tekijä on perheen allergiat
Kahvista, kaakaosta ja teestä en juuri ole kiinnostunut. Luomumaito ei toimi meidän perheessä.
Melkein kaikki ruoka luomua, erityisesti liha, maitotuotteet ja kananmunat. Useinhan luomu on myös reilua kauppaa. Nyt olen siirtynyt Fazerin Sinisestä luomuun, joka on myös reilua kauppaa. Samoin kahvi ja tee.
Pesuaineet on ekoa. Kosmetiikka mahdollisimman luonnonmukaista ja ei eläinkoetestattua.
Vaatteita en osta halpaketjuilta, pyrin ostamaan suomalaista mutta sitä on aika vähän tarjolla. Onneksi osaan tehdä aika paljon itse. Kengät suomalaisia melkein kaikki.
Kultaa ja timantteja en osta, käytän vanhoja hopeaketjuja ja teen niihin itse riipuksia kierrätetystä hopeasta.
Luomumaito ei toimi meidän perheessä.
Useimmiten luomua. Satunna luomuna/reiluna myös muita elintarvikkeita.
Täällä tärkeintä on vain oma perse, omien lasten perse ja oma lompakko. Kaikki muu on turhaa.
No parempi sekin kuin että haluaa altistaa omien tai ainakin toisten ihmisten lasten perseet muukalaisten käyttöön ollakseen eettinen.
Täällä tärkeintä on vain oma perse, omien lasten perse ja oma lompakko. Kaikki muu on turhaa.
kiinnosta joku eettisyys paskan vertaa vaikka rahaa onkin.
Jos vaikkapa jenkkien aseteollisuuteen kannattaa sijoittaa niin tottakai lähden mukaan.
Viherpiipertäjät vinkukoot omiaan, evvvk!
kun sitä on tarjolla ja on sillä hetkellä rahaa. En suunnittele ostosreissujani sitä silmällä pitäen, saanko juuri siitä kaupasta kys tuotteita vaan ostan jos heillä on niitä tarjolla.
Tonnikalaa en osta.
Tärkeintä muuten on se, että ostaa mahdollisimman vähän. Maailmaa ei voi pelastaa ostamalla ja kuluttamalla vaan välttämällä niitä ;)
Siis sulla vaan ei ole varaa
nyt on rahaa halvimpiin timantteihin.
Itse en osta, koska De Beers pitää timanttien hinnat keinotekoisesti korkeana.
Yhdessä dokumentissa sanottiin että timanttien harvinaisuus on maailman suurin huijaus katolisen kirkon jälkeen.
(Värilliset jalokivet taas ovat kaikilla mittareilla mitaten hyvin arvokkaita.)
Olin ennen vegaani mutta tulin kuitenkin siihen tulokseen ettei sitä voida perustella kovin hyvin.
Myös viljely yms. tappaa eläimiä ja joidenkin laskelmien mukaan vielä pahemmin. Ainut vasta-argumentti oli se että se ei ole tahallista mutta tuskinpa ne eläimet siitä välittävät.
Sen jälkeen eettisyys ei ole ollut hirveästi mielessä.
Ykkösasia on, etten osta mitään kiinalaista ellei ole pakko. Kakkosasia on, että en ylipäätään osta mielellään yhtään mitään, mut joskus on pakko.
Kananmunat: Vapaan kanan
Maito: Paikallisessa meijerissä purkitettua
Liha: Suomalaista
Banaani: Reilu kauppa
Vihannekset: Kotimaisia, mahdollisimman läheltä
Leivät: Lähileipomoiden
Keksit: Suomessa tehty
Limut: Olvi
Sipsit: Taffel (joskus ainakin se oli suomalainen firma)
Sinappi: Auran sinappi (Ei Turun sinappia = Unilever)
Jätskit: Kuitenkin sitten Nestlen jädet, jotka on valmistettu lähellä meitä.
Pyykinpesuaine: Suomessa tehty
Kosmetiikka: Body Shop, vaikka onkin muistaakseni Lorealin omistama
Kultaa ja timantteja ei ole koskaan tullut hankittua. Hyi, ne on rumiakin.
Ja varmaan jotain muutakin, nämä nyt tuli mieleen.
Kananmunat luomua.
Broileria /kalkkunaa pääsääntöisesti ei koskaan, joskus harvoin raaskin ostaa luomuna.
Kasvikset lähellä tuotettua tai vähintään Suomessa (joo, sisältää kasvihuonekurkut ja -tomaatit)
Kasvisruokapäivä kerran viikkoon
Auto ajetaan loppuun (osittain rahakysymys)
Olin ennen vegaani mutta tulin kuitenkin siihen tulokseen ettei sitä voida perustella kovin hyvin. Myös viljely yms. tappaa eläimiä ja joidenkin laskelmien mukaan vielä pahemmin. Ainut vasta-argumentti oli se että se ei ole tahallista mutta tuskinpa ne eläimet siitä välittävät. Sen jälkeen eettisyys ei ole ollut hirveästi mielessä.
Ei vaan aika ja hermot riitä enää linssien liotteluun. Mut mun mielestä on aika itsestään selvyys, että eläimen kautta kierrätetty vilja tms. kuluttaa enemmän viljaa, kuin jos sen söis ilman eläimen elämistä. Ja mun mielestä on ihan kiva, jos joku vaivautuu kuluttamaan vähemmän. Minusta siihen ei ollut.
Noudatan sääntöä että 20 neliötä riittää yhdelle asukkaalle. Ei megataloja täten. En osta riisiä vaan ohrasuurimoita. Jos tuote matkustanut enemmän kuin minä jätän sen kauppaan. Jne
Liha, kala, kananmuna, maito, muut eläinperäiset aineet: en käytä eettisistä syistä ollenkaan
Kasvikset: yritän ostaa lähellä tuotettua ja suosia sesonkitavaraa, tosin kyllä esim. tomaatteja ja kurkkua tulee ostettua jonkin verran talvellakin koska mulla ei vaan riitä luovuus kehittää koko talvea monipuolista syötävää pelkästä kaalista, sipulista ja juureksista.
Villa, untuvatuotteet, nahka: näitä en osta myöskään
Kahvi, tee, suklaa: ostan reilua kauppaa, jos sattuu olemaan tarjolla mut esim. kahvilassa en kauheasti kysele sen perään (pitäisi varmasti kyllä) ja jos jonnekin täytyy tehdä massiivinen määrä tarjottavaa, tunnustan valitsevani sen halvimman vegaanisen suklaan
Kosmetiikka ja pesuaineet tms.: meikit ostan eläimillä testaamattomina, mut en kyllä luomumeikkejä ole enää ostanut koska kokeilemani vegaaniset sellaiset ovat vaan osoittautuneet käyttökelvottoman huonoiksi. Pyykin- ja astianpesuaineet tms. ostan täyttöpulloon ympäristöystävällistä ja eläimillä testaamatonta.
Uutta elektroniikkaa tai kodinkoneita ostaessa yritän valita mahdollisimman vähän sähköä syövän vaihtoehdon.
Asioita, missä en kauheasti kiinnitä huomiota eettisyyteen ovat lääkkeet. Tiedän että ne on testattu eläimillä ja kapseleissa on jopa liivatetta, jota en muuten missään tapauksessa söisi, mut ei näille ole oikein mitään toimivaa eettisempää vaihtoehtoakaan (homeapatiaan tms. en usko). Yritän kyl elellä mahdollisimman terveellisesti että tarvitsisi käyttää mahdollisimman vähän.
Ostan myös halpaketjujen vaatteita, koska en ole keksinyt niille oikein vaihtoehtoa. En siis mitään pintamuotia vaan ihan semmoista arkista perus käyttövaatetta, mitä pidän puhki asti, kuten alusvaatteet, trikoopaidat, farkut, verkkarit jne. Kirppikseltä ostin pääasiassa vaatteet silloin kun olin vielä teinimitoissa, mut nykyään normaalipainoisena aikuisena ei löydy oikein ikinä mitään kelvollista, mitä kunnoltaan ja tyyliltään kehtaisi oikeasti esim. asiakaspalvelutöissä pitää. Myös kalliit merkkivaatteet on yhtälailla tehty halpatyövoimalla eivätkä välttämättä ole yhtään laadukkaampia kuin halpamerkit. Kotimaiset hyvisvaatteet taas ovat joko hinnaltaan sitä luokkaa, että ei niitä voi ostaa käyttövaatteeksi arkikäyttöön tai sitten mitoitukseltaan tehty täysin erimuotoiselle ihmiselle tai tyyli jotain ihan outoa kikkailua etten oikein tiedä missä niitä voisi pitää. Lisäksi yleensä aina sanotaan että boikotti on vaatetusteollisuuden halpatyöntekijöille pahin asia mitä voi tehdä. Ostelenkin siis halpaketjuista edelleen, joskin kohtuudella vain sen minkä tarvitsen. Yritän myös säästellä vaatteita vaihtamalla kotona päälle huonommat vaatteet enkä pese muuten puhdasta paitaa vain siksi että se on ollut mulla päivän päällä. Esim. valkoisia vaatteita vältän kokonaan, koska niitä on vaikea saada ekologisilla pesuaineilla pysymään siistin valkoisina kovin montaa vuotta.
Uuden sohvankin ostin Ikeasta, vaikka tiedän että se on kestämätön halpatyövoimalla tuotettu lastulevyromu (tosin lastulevy kai on aikalailla täyspuuta ekologisempi vaihtoehto - maalattu tai muuten käsitelty täyspuuhan on ihan yhtälailla kaatopaikkajätettä myös). Mut se oli nätti, just semmoinen jota haluan katsella seuraavat 20 vuotta (jos se kestää kasassa niin kauan...). Ne kotimaassa laadukkaasti tehdyt kunnollisilla rungoilla vaan olivat tyyliltään kaikki jotenkin niin rumia että olisivat tuntuneet jo heti kotiin kannettua vikaostoksilta...
Ei vaan aika ja hermot riitä enää linssien liotteluun. Mut mun mielestä on aika itsestään selvyys, että eläimen kautta kierrätetty vilja tms. kuluttaa enemmän viljaa, kuin jos sen söis ilman eläimen elämistä. Ja mun mielestä on ihan kiva, jos joku vaivautuu kuluttamaan vähemmän. Minusta siihen ei ollut.
Nykyään linssejäkin saa säilyketölkistä, ei tartte enää liottaa tai edes keittää :D
Tai no eihän linssejä tarttis liottaa muutenkaan.
t: vegaani, joka on viimeksi ehkä 4 vuotta sitten liottanut ja keittänyt itse jotain papuja
Eli mitään eläinperäistä, ruokia tai vaatteita, en osta.
Kosmetiikan ja kaikki kodin kemikaalijutut ostan eläinkokeilla testaamattomina.
Lääkkeiden käyttöä yritän välttää mutta hyvin järkevissä rajoissa.
Suosin luomua, reilua kauppaa ja lähellä tuotettua mahdollisuuksien mukaan.
Vaatteet yritän ostaa ensisijassa kirpparilta tai huuto.netistä mutta niitä tulee kyllä shoppailtua pahisfirmoiltakin.