Rakentaako Kontio hirsitalon 130m2 200 000 €:lla?
Olen aivan ihanstunut Kontion Uusi Aika-malliston Aurinkometsään. Moderni hirsitalo. Pohja aivan täydellinen meidän nelihenkiselle perheelle.
En ole aiemmin edes hirsitaloa miettinyt? Onko rakennuskustannukset verrattavissa puutalon kustannuksiin? Riittääkö 200 000 euroa avaimetkäteen ratkaisuun? Itse ei voida oikein mitään tehdä. Pintamateriaalit hyvää keskitasoa. Ei ehkä aina halvinta, mutta ei mitään ökyilyäkään.
Kontion sivuilla pitäisi olla joku hinnasto, mutta en saa sitä auki.
Kommentit (19)
Nostelen tätä kun ollaan mietitty kontion kaunisto B tai kimallus taloa. Tosin jälkimmäinen varmasti liian kallis. Onko kukaan rakennuttanut kontio taloa? Meillä ajatuksena vesikattoasennus jättitomituksella ja muut itse. Lisäksi tietysti ulkopuoliselta lvi sekä tulikivi uuni, setä sähkömies, pohjat itse niin paljon kuin itse voi auttaa, porakaivo ja viemäröinnit.
Nostelen tätä kun ollaan mietitty kontion kaunisto B tai kimallus taloa. Tosin jälkimmäinen varmasti liian kallis. Onko kukaan rakennuttanut kontio taloa? Meillä ajatuksena vesikattoasennus jättitomituksella ja muut itse. Lisäksi tietysti ulkopuoliselta lvi sekä tulikivi uuni, setä sähkömies, pohjat itse niin paljon kuin itse voi auttaa, porakaivo ja viemäröinnit.
Jos joku nyt haluaa tietää hinnat vuonna 2014, niin Kontion asentamana talo kuulemma noin 1700 euroa neliö ja pienurakoitsijan tekemänä 1500 euroa neliö.
Eli minimissään 130 neliön talo olisi 195 000. En ole ihan varma sisältääkä tämä maatöitä.
Täysin ite tehtynä maatöineen kaikkineen 140neliöinen mökkerö makso about 140 000. Sähkömies ainoa suvun ulkopuolinen ammattilainen. Putkimiehet jne lähipiiristä. Tosin ihan tarkkaan ei oo laskettukkaan mutta suurinpiirtein tohon hintaan irtos. Kova oli toki homma. En ryhtyis enään.
joten sen hintaa en tiedä, mutta se tietysti erikseen. Ei siis kuuluu tuohon summaan.
ap
hirsitalon hintaa valmiina ilman tonttia n. 270 000 euroa. Tuo perustuu saatuun tarjoukseen toisesta mallista (sama huoneluku) eri firmalta x 3, jota pidetään yleisenä kertoimena.
Käytännössä on myös tässä tapauksessa kerrottava talopaketin (t.s. materiaalitoimituksen) hinta n. neljällä, jolloin saat budjetäärisen arvion. Näin jos rakennuspaikka on ns. helppo, eikä suuria maansiirtotöitä tarvitse tehdä.
Sitten päälle pihatyöt ja autotalli/talousrakennus.
mutta jos annat sille hunajaa ja jotain hyvää riistaa niin se saattaa olla suosiollisempi. Ei karhut rahasta välitä.
Tämä jo vanha viesti mutta vastaan tämän päivän tilanteen mukaan. Meille tulossa Kontio 140m2, budjetti 190000 (+6000 säästöjä mahdollisuus käyttää). Mutta; meillä on jo tontti, jonka pohjatyöt (kaikki maanrakennustyöt) tehtynä ja sitä myöten myös tontin raivaukset yms. Itse kasataan talo ja tästä säästö 30000€. Omaa työtä mahdollisuus käyttää joka työvaiheessa ja tällä päästään tuohon hintaan.
voin kertoa että avaimet käteen periaatteella Aurinkometsä on n.350.000€ + maatyöt
nimimerkillä kokemusta on. Mekin unelmoitiin siitä mutta tarjouksen tultua piti ruveta miettimään jotain hieman muuta tai kilpailuttaa urakoitsijoita?
Onko kenelläkään tuoreita kokemuksia Kontion tai muiden valmistajien n. 130 m2 hirsitalon rakennuttamiskustannuksista? Ns. sisäpintoja vaille valmis -ratkaisu olisi toiveissa.
Aurinkomestä on kyllä ihana malli! Siitähän on pienempi ja isompi versio. Millähän hintaa Aurinkometsää on nyt saatu? Ja pienempi vai isompi Aurinkometsä?
Onko tuoreita kokemuksia kellään?
Nosto.
Meillä kiikarissa kontion Kajastus tai Tammela, Koskela F.
Onko kukaan näitä rakentanut?
Mekin mietitään Kontion taloa. Aika tietysti todella huono, mutta tuntuu, että koskaan ei ole oikea aika. Onko kenelläkään hyviä kokemuksia täällä pohjoisemmassa suomea, miten kaikki etenee.
1.4.2022 nousee Kontiollakin hinnat. Sisustusvalmiin kanssa ei varmaan suuria riskejä sovitun pakettihinnan nousemisen kanssa ole, mutta onhan nyt todella haastava tilanne rakentaa.
Miksi nyt on erityisen haastava tilanne rakentaa? Hintojen nousu?
Riippuu ihan paikkakunnasta jne. Meillä budjetti 185000 110 neliön (kokonaisala 125) talosta ja siihen on laskettu aivan kaikki liittymistä yms. lähtien. Työhän se kalleinta on jos ei ole työmiehiä omasta takaa. Meillä on erillinen firma palkattu hommaan. Kontiolta tuli talopaketti. Itse tehdään joitakin sisähommia kuten laminaatin asennusta, tapetointia yms. pientä.