Kun olet 50, onko kaikki lapsesi kerenneet täyttää 18?
Meillä esikoinen täyttää tänä vuonna, joten ikää 48v.
Kuopus parin vuoden päästä ja olemme juuri silloin 50v.
Ihanaa kun on sitten kaikki lapset kasvatettu täysi-ikäisiksi ja saa alkaa nauttimaan omasta ajasta! :)
Kommentit (220)
Ai miten aion??
Voooooooooi herranjumala kun sinäkin oot niin onneton tollukka että pitää selittää tämäkin sulle kädestä pitäen..
Kysytsä siis ihan tosissas vai pelleiletkö?
Joo, oon mä saanu elää nuoruutenikin kun saanut lapset kolmekymppisenä. Eli se vaihe on eletty.
Ja viiskymppisenä saan nauttia omasta ajasta niin KUN NE LAPSETKIN LÄHTEE JOSSAIN VAIHEESSA POIS KOTOA!
Haloo, haloo, haloo
Minä en ymmärrä ehkä kaikkia tollasia biologia, kielioppi juttuja, mut tämä nyt on sellanen asia että kaikkien pitäis tajuta
Mikä sinun pitäisi ymmärtää itsekin tuollaisen huutelun sijasta.
Ensin sanot, että ihanaa, kun saa elää omaa elämäänsä lasten muutettua kotoa.
Sitten sanot, että eihän se viiskymppinen enää mitään jaksa, kun on ihan mummo.
Menikö jakeluun vai haenko vyyhden rautalankaa?
Koeta nyt naisparka päättää, oliko viisikymppinen sinun mielestäsi vielä hyvässä iskussa vai ei.
MITÄ SINÄ OIKEIN SÖSSÖTÄT!?
Ai että meilläkö ei välitetä lapsista tasavertasesti.....
Ihan piilokameranko oot meille asentanu kun tämänkin asian tunnut tietävän? Hah, en usko joten oleppa siinä tapauksessa hiljaa, rupeaa menemään jo nimittäin vähän yli.
" Tai sitten on erinomaisen tyytyväinen, kun saa vanhempien jakamattoman energian ja suosion... "
jälleen yksi asia, jota et hallitse: luetunymmärrys.
Sanoin, ettei ainokaiseksi jääminen ole lapselle mikään tragedia.
Eikä siitä edes tässä puhuttu, vaan NUORIMMAKSI jäämisestä. Kun sinä niin voivottelit sitä, että on se lapselle kurjaa, jos äitinsä saa hänet vanhana, eikä ole enää sen jälkeen lisääntymiskykyinen.
Kun olen 50v. niin poika on 29v. ja tyttö 25v.
95, mikä sulla on niin vaikeaa ymmärtää tässä asiassa?
Hae vain sitä rautalankaa.
Kysymys oli sitä että riippuu mihin asiaa vertaa, taas yrität saada minua haksahtamaan. Hitto sä olet ovela muija.
Mutta ei onnistu.
Tarkotin että viiskymppinen ei jaksa ehkä enää lähteä käymään vauva/pikkulapsi aikaa läpi, koska se on hyvin raskasta ja kasvattaminen jatkuu vielä monien, monien, monien vuosien päähän.
Mutta kyllä viiskymppisellä esimerkiksi virtaa riittää lomailla :)
46, kyllä se on minusta aika tragedia jäädä lapselle ainoaksi kun alkaa tajuta että muissa perheissä on enemmän normi se että on niitä sisaruksia.
Saattaa tuntea itsensä ehkä oudoksi.
Sosiaalinen elämä myöskin kärsii, perheet joissa on sisarruksia, oppivat lapset sosiaalisen kanssakäymisenkin paremmin
Numerotkin tuppaa jo sekaisin menemään, toivottavasti "95" löytää hänelle tarkoitetun viestin
46, kyllä se on minusta aika tragedia jäädä lapselle ainoaksi kun alkaa tajuta että muissa perheissä on enemmän normi se että on niitä sisaruksia. Saattaa tuntea itsensä ehkä oudoksi. Sosiaalinen elämä myöskin kärsii, perheet joissa on sisarruksia, oppivat lapset sosiaalisen kanssakäymisenkin paremmin Numerotkin tuppaa jo sekaisin menemään, toivottavasti "95" löytää hänelle tarkoitetun viestin
Sinä vinguit sitä, että ylipäätään ei lapsia saisi tehdä enää yli nelikymppisenä, kun se on lapselle kaamea draama jäädä NUORIMMAKSI ("äiti ei enää kykene saamaan lisää lapsia")
Että oliko se sun nuorimmallesikin joku draama?
Ainokaiseksi jääminen oli sivupolku, jolta et halua palata, koska joutuisit tunnustamaan puhuneesi epäloogisia.
95, mikä sulla on niin vaikeaa ymmärtää tässä asiassa? Hae vain sitä rautalankaa. Kysymys oli sitä että riippuu mihin asiaa vertaa, taas yrität saada minua haksahtamaan. Hitto sä olet ovela muija. Mutta ei onnistu. Tarkotin että viiskymppinen ei jaksa ehkä enää lähteä käymään vauva/pikkulapsi aikaa läpi, koska se on hyvin raskasta ja kasvattaminen jatkuu vielä monien, monien, monien vuosien päähän. Mutta kyllä viiskymppisellä esimerkiksi virtaa riittää lomailla :)
Aika harva nyt enää viisikymppisenä edes saa lasta, nyt oli puhe siitä, että lapsi on 50 täytettäessä vielä tarhaikäinen tai koulussa.
Ja edelleen: sinusta viisikymppinen ei enää kykene siinä iässä hoitamaan äidin hommiaan, mutta kas, huvittelemaan kykenee. Pikkuinen ristiriita sulla siinä - mutta älä sure, se ei ole sinun ainoa looginen ristiriitasi ; DD
Siis sanokaa nyt oikeasti...
Miten minulla on muka ristiriita tuon asian kanssa?
Se on sulla, eikä mulla.
Koska lapsen hoitaminen on vaativaa koko päivä työtä. Lomailu on sellaista rentoutumista.
Ei nämä ole kuule lähelläkään toisiaan. Vai mitä.
Ja tuota lomailuakin tapahtuu varmasti sillon tällöin.
En usko, että jos olet tavallinen talliainen niin että sulla olisi varaa lomailla koko ajan.
Joten ei se reissaaminen sillon varmasti työstä käy tai muutenkaan. Riippuu millä asenteella sinne lomalle lähtee. :)
Kuka kehtaa viedä viiskymppisenä vaikka lasta kouluun, johan sen sanoo luonnonlaki.
Luonnonlaki olisi hoitanut asian siten että raskaaksi ei enää tulla, mutta kas, luonto on sun kanssa eri mieltä.
miehen lapset on sen verran nuorempia, että ehdin päästä vähän yli viidenkympin :)
Ja tuota lomailuakin tapahtuu varmasti sillon tällöin. En usko, että jos olet tavallinen talliainen niin että sulla olisi varaa lomailla koko ajan. Joten ei se reissaaminen sillon varmasti työstä käy tai muutenkaan. Riippuu millä asenteella sinne lomalle lähtee. :)
Sinne voi ottaa ihan pienetkin lapset mukaan, joten ei se nyt oikeesti ollut sulla mielessä, kun puhuit siitä, miten voit alkaa nauttia omasta ajasta lasten muutettua veks.
Edelleen: siitä omasta ajasta olisi parempi nauttia kun on vielä nuori.
TAI sitten on ehketsilleen niin, että sitä jaksaa ja kykenee yhtä ja toista vielä viisikymppisenäkin, esimerkiksi hoitamaan lapsia ja nauttimaan elämästään ;-)
No on kahden aikuisen lomamatka ja lomamatka pienten lapsien kanssa ihan erillainen.
Lapsilla kun on taipumusta tupata riehumaan jne.
Ja voihan sitä jaksaa molempiakin asioita, riippuu tosiaan ihmisestä :)
Kuka kehtaa viedä viiskymppisenä vaikka lasta kouluun, johan sen sanoo luonnonlaki.
Luonnonlaki olisi hoitanut asian siten että raskaaksi ei enää tulla, mutta kas, luonto on sun kanssa eri mieltä.
Ap ei umpiluupäisyyttään tajua, että LUONTO sallii todellakin naisen saada lapsia ihan vaihdevuosiin asti, sinne viisikymppiseksi asti (yksilöllisesti vaihdellen tietysti).
Ehkäisy on säädellyt lastensaantia todella lyhyen hetken maailmanhistoriassa. Vielä 1960-luvulla lapsia saatiin yleisesti vaihdevuosiin asti, tehokkaita ehkäisymenetelmiä on ollut Suomessa saatavilla vasta 1970-luvulta alkaen, ja niiden myötä tuli trendiksi hankkia lapsia nuorina ja säädellä lapsilukua sitten yli nelikymppisenä.
Seksiähän nyt on harrastettu maailman sivu niin kauan kuin henki pihisee...
Joten tuo "luonnonlaki" on ihan ap:n omakeksimä mutu.
Ja voihan sitä jaksaa molempiakin asioita, riippuu tosiaan ihmisestä :)
jaksoin reissata junalla ympäri Englantia alakoululaisen kanssa. Oli todella kivaa. Tai zorbing-palloilu onnistui, enkä pelännyt maastoajelua mönkijällä Afrikan savannillakaan. Jaksan myös mennä hiihtämään, luistelemaan ja pyöräretkille lapsen kanssa. Ja osallistua rahankeräykseen koulussa yms. Aktiivississa vanhemmissa oli kyllä "vanhukset" yliedustettuina... Silti jaksan olla myös töissä, osallistua vapaaehtoistoimintaan ja ennenkaikkea aikaa jää meiltä molemmilta vanhemmalta myös lapselle
jaksoin reissata junalla ympäri Englantia alakoululaisen kanssa. Oli todella kivaa. Tai zorbing-palloilu onnistui, enkä pelännyt maastoajelua mönkijällä Afrikan savannillakaan. Jaksan myös mennä hiihtämään, luistelemaan ja pyöräretkille lapsen kanssa. Ja osallistua rahankeräykseen koulussa yms. Aktiivississa vanhemmissa oli kyllä "vanhukset" yliedustettuina... Silti jaksan olla myös töissä, osallistua vapaaehtoistoimintaan ja ennenkaikkea aikaa jää meiltä molemmilta vanhemmalta myös lapselle
Kyllähän se luonto sallii naisen lisääntyä niin kauan kun kuukautiset tulee.
Mutta voitko väittää, ettei naisen olisi hyvä miettiä vähän itsekkyyden tasoaan kuitenkin että jos on aiemmin 3 ihanaa, tervettä, lasta vaikka saatuna ja 43-vuotiaana alkaakin tekemään mieli vielä iltatähteä... niin eikö olisi järkevämpää siinä tilanteessa miettiä, että antaa olla koska mulla on jo 3 ihanaa lasta ja nyt raskaaksi tuleminen ei ole mulle enää edes itsestään selvyys + riskit itselleni siitä ja vauvalle että hän syntyy jotenkin viallisena?
Tietty tää kaikki on ihan siitä ihmisestä, yksilöstä kiinni.
Mutta voishan sitä kuitenkin vähän miettiä.
Eikä pelkästään lähteä lisääntymään senkin takia kun on suuri riski saada itselleen komplikaatioita tai vammainen lapsi.
Tässä vähän tälleen kärjistettynä tämä minun mielipide.
vaikka olisi kuinka nuorekas. Kuka kehtaa viedä viiskymppisenä vaikka lasta kouluun, johan sen sanoo luonnonlaki.
Tosin jos on päässyt hieman etuajassa eläkkeelle niin silloin voi hoitaa lapsensa itse, ei tarvitse viedä päiväkotiin!