Hei onko tämä mielestänne kohtuuton toive? Asiaa ystäväparin kanssa matkailusta
Olemme, osittain sattuman kautta, lähdössä hiihtolomalle samaan kohteeseen ystäväparin kanssa. Heillä ei ole lapsia, meillä on kolme alle kouluikäistä. Tapasimme viikonloppuna matkasuunnittelun merkeissä ja mieheni heitti (puoliksi vitsillä, mutta olemme tästä mahdollisuudesta keskustelleet), että ystävämme voisvat vahtia lapsiamme parina iltana, jotta mekin saisimme hieman kahdenkeskistä aikaa. Pariskunta vilkaisi toisiaan ja alkoi nauramaan, eivätkä enää maininneet asiaa. Tuli vähän sellainen olo, ettei ollut hyvä idea heidän mielestään.
Itse mietin nyt, uskallammeko kysyä asiaa tosissamme vai pitäisikö unohtaa koko juttu? Ystävämme tietävät, ettemme ole olleet kahdestaan missään pitkään aikaan, joten sen takia toivoimme joustua...
Kommentit (79)
Olemme, osittain sattuman kautta, lähdössä hiihtolomalle samaan kohteeseen ystäväparin kanssa. Heillä ei ole lapsia, meillä on kolme alle kouluikäistä. Tapasimme viikonloppuna matkasuunnittelun merkeissä ja mieheni heitti (puoliksi vitsillä, mutta olemme tästä mahdollisuudesta keskustelleet), että ystävämme voisvat vahtia lapsiamme parina iltana, jotta mekin saisimme hieman kahdenkeskistä aikaa. Pariskunta vilkaisi toisiaan ja alkoi nauramaan, eivätkä enää maininneet asiaa. Tuli vähän sellainen olo, ettei ollut hyvä idea heidän mielestään.
Itse mietin nyt, uskallammeko kysyä asiaa tosissamme vai pitäisikö unohtaa koko juttu? Ystävämme tietävät, ettemme ole olleet kahdestaan missään pitkään aikaan, joten sen takia toivoimme joustua...
JOku yhden lapsen äiti nyt voisi vielä noin ajatellakin...
Mutta jos itse olisin vastaavassa tilanteessa lapsettomana, auttaisin mielelläni YHTENÄ iltana. Siis antaisin kyseisen parin viettää yhden yhteisen kivan illan, ja itse taas järkkäisin lapsille kaikkea kivaa.
Olen itsekin saanut paljon apua aina, ja tykkään pistää hyvän kiertämään.
Vaikka meillä on lapsia, mutta jos lähtisimme aikuisten kesken lomalle, niin en todellakaan tahtoisi vahtia silloin muiden lapsia. Edes yhtä iltaa.
Silloin on ihan eri juttu jos kaikilla on lapsia ja vuorotellaan iltoja!
Loma voi olla ollut tosi kalliskis ja odotettu juttu, eikä siitä ole kiva tuhlata yhtäkään iltaa toimintaan, joka ei ole lomailua.
Totta kai he haluavat hoitaa teidän lapsia! Olivat varmaan jo siitä keskustelleet ja ilahtuivat suuresti, kun itse ehdotitte. Heistä se tulee olemaan ihanaa!
Siellä matkakohteessa viette lapset kahtena iltapäivänä ystäville, varmasti ihan täpinöissään odottavat, että saavat teidän pienokaisia hoitaa vaikka koko yön. Saatte tärkeää yhteistä aikaa ja ystävät ihania lapsiperhehetkiä. Voitte vaikka kustantaa heidän kaikki ulos syömään (tai ainakin ne lapset), siitä tulee ikimuistoinen loma ystävillenne!
Ilman muuta ystävät hoitavat. Eihän kukaan halua olla niin itsekäs kaveri, että omistaa koko loman vain itselleen! Kyllä siihen yhteisöllisyyteen kuuluu myös muista huolehtiminen.
Kuvitteletteko te todella, että joku haluaa omalla, kalliilla lomallaan vanhtia jonkun toisen kakaroita?
Itse olette lapsenne hankkineet ja ajankäytöstänne päättäneet. Itse en todellakaan vahtisi kenenkään lapsia vaikka 'samalla' matkalla olisimmekin. Jokainen hoitakoon lapsensa itse. En koskaan oleta, että joku hoitasi lapsiani lomillaan!
Mitä hittoa teillä oikeasti liikkuu päässä kun edes kuvittelette saavanne ilmaisia lastenhoitopalveluja ystäviltänne?
Luultavasti tuo tulee olemaan ensimmäinen ja viimeinen yhteinen loma ystäväpariskunnan kanssa enkä ihmettele vaikka muutenkin ottaisivat etäisyyttä teihin.
Palkatkaa lapsille vahti jos haluatte olla kahdestaan niin muutkin tekee.
hiihtolamat (ainakin Alppikohtiessa) maksavat vähintään 1500€/hlö/viikko. Tähän viikkoon sisältyy seitsemän yötä/iltaa, niistä ensimmäinen menee yleensä niin myöhäiseksi saapumisen kannalta, että hyvä jos ehtii mihinkään syömään. Jäljellä on siis kuusi iltaa, joista sitten taas se viimeinen on himmaliua, kotiinpaluu alkaa usein hyvin varhain eli iltoja on oikeasti viisi.
Yksi näistä muista illoista on siis 20% oikeista illastamis ja yöelämäilloista. Saati sitten pari, joka on kaksi vai kolme?
Minulle on myöskin ehdotettu samaa (olemme lapseton pari), että tuttavaperhe lähtisi samaan kohteeseen, niin silloin MINÄ voisin kuulemma vahtia lapsia muutamana iltana. Siis oletusarvoisesti minä, ei kukaan matkaan lähtevistä miehistä.
Kiitos, mutta ei kiitos. Minulla ei ole lapsia, koska en halua hoitaa heitä, saati matkustaa huitsantuuttiin istumaan hotellissa itselleni ventovieraiden mussujen kanssa.
Matkustan laskettelemaan kerran vuodessa. Päivät rinteessä, illat ravintoloissa ja kuppiloissa. Jos haluaisin olla lapsenvahtina, en omakustanteisesti matkustaisi sitä tekemään, vaan odottaisin hommasta jotakin palkkaa. Ja sitten taas tuntitaksa tuhansien kilometrien päässä kotoa, jossa haluaisin itsekin tutustua paikalliselämään, on sen verran korkea, etteivät he sitä halua maksaa...
Lapseton ystäväpariskunta on siis sattumalta päätynyt viettämään lomansa samassa paikassa teidän kanssanne. Luuletko, että he haluavat uhrata lyhyestä lomastaan kahta iltaa ilmaisina lapsenvahteina? Kun ovat vieläpä maksaneet lennoista ja majoituksesta paljon. Haluaisitko itse mennä miehen kanssa kalliille romanttiselle viikon lomalle vaikka Roomaan kahden kesken ja sitten siellä käyttää kaksi iltaa vahtimalla jonkun toisen perheen kolmea lasta? Enpä usko :)
parempi että te vanhemmat keskenänne sovitte että toinen voi illallistaa ko. kaveripariskunnan kanssa yhtenä tai kahtena iltana, jolloin toinen on lastenhoitovuorossa, ja sitten toisinpäin?
Ja toinen lähtee ap:n ja hänen miehen romanttiselle illalliselle matkaan? Mikä idea tässä olisi?
Se, että näistä lasten vanhemmista toinen lähtee kaveripariskunnan kanssa illalliselle ja toinen jää hotellille lasten kanssa. Ihan ok idea mielestäni.
yhteisessä hytissä ja sitten lukkiuduitte sinne viettämään kahdenkeskistä aikaa ja toiset pääsi hytiin vata yömyöhään?
Ei kai se ole ystävien vastuulla? Eivät he ole vastuussa toisten lastenhoidosta.
vähän kuinka hyviä ystäviä olette :)
ei minusta kohtuuton toive, joltain ystävältäni. Jos olisin tykännyt ideasta, olisin sanonut että kyllä se sopii.
Älkää kysykö uudestaan. Kyllä he mainitsevat asiasta, jos oikeasti tykkäsivät ideasta.
Jos lapset ovat alle kouluikäisiä, niin kohtuutonta olisi vaatia tätä pariskuntaa esim. nukuttamaan lapsia, että jos tähän vapaailtaan päädytte niin muistakaa että ajoissa kämpille :)
Lastenapua voi pyytää silloin, jos on maksanut tämän lapsenvahtikandidaatin matkan. Ei oikein muuten. Joku suvun nuorista naisista (tai miksei esim. lasten isoäiti) voisi olla ihan halukas pääsemään ilmaiselle matkalle ja vahtimaan lapsia siitä hyvästä muutaman illan. Mutta aika röyhkeää olisi ehdottaa lasten vahtimista ihmisille, jotka ovat itse maksaneet matkansa.
Ehdottaisin tätä itse. Mielestäni ketjun vastaukset kertovat aika ikävää kieltä suomalaisten asenteista lapsia ja lapsiperheitä kohtaan; mitään tukea ja ymmärrystä ei irtoa. Ei luulisi YSTÄVILTÄ olevan liian iso vaiva hoitaa edes yhtä iltaa lapsia, hehän itse ovat luistaneet koko vastuusta. Itsekästä, sanon minä mutta itsekkäitä lapsettomat ovatkin.
Ap ja hänen miehensä tässä niitä itsekkäitä ovat! Ihan tajutonta, että heillä on pokkaa edes ehdottaa tuollaista.
En itse voisi koskaan kuvitella, että pyytäisin sattumalta samalla matkalla olevaa lapsetonta pariskuntaa vahtimaan lapsiani. Eihän heillä ole mitään velvollisuutta uhrata omaa, kallista matkaansa minun lasteni hoitamiseen. Silloin pitää pyytää mukaan joku , jonka tietää haluavan vahtia lapsia. Ja lapset ovat lapsia niin vähän aikaa, ehtii sen jälkeenkin matkustelemaan kahdestaan.
Itse lapsettoman ehdotin voivani hoitaa lapsia, kun se minulle sopi ja halusin. Muistan kerran, kun sisareni oli tulossa kylään lapsensa kanssa, niin sanoin, etten sit hoida lasta. Sisareni tekikin oharit, eli toi lapsen mulle ja häipyi "hetkeksi" kaupungille ja tuli seuraavana päivänä iltapäivällä. Kun sanoin, että hän käyttäytyi mielestäni väärin, koska vuorotyöstä johtuen menetin ainoan vapaan aamuni (lapsi heräsi klo 5) niin sisareni totesi, etti hänelläkään ole vapaita aamuja. Sanoin, ettei siksi minulla lapsia olekaan, koska haluan nauttia vapaista aamuista. No kun sain itse lapsen, niin sisareni ei ole koskaan tarjoutunut lapsenvahdiksi. Itse siis hoidin kyllä välillä mielelläni tätäkin lasta ja vein huvipuistoon elokuviin yms.
Itse lapsettomana voisin ehdottaa hyville ystävilleni (joiden parisuhteesta välitän), että vahdin heidän lapsiaan esim 4h, jotta ehtivät kunnolla illalliselle lomakohteessa. Tai ulkoilisin lasten kanssa muutaman tunnin jotta pääsevät päivällä nauttimaan toisistaan hotellihuoneeseen tms.
Mieluummin kuitenkin niin, että lapset olisivat jo kouluikäisiä, koska ei mulla nyt oikeesti ole minkäänlaista kiinnostusta vaihtaa vaippoja tai pyyhkiä kenenkään pyllyä vapaaehtoisesti.
parempi että te vanhemmat keskenänne sovitte että toinen voi illallistaa ko. kaveripariskunnan kanssa yhtenä tai kahtena iltana, jolloin toinen on lastenhoitovuorossa, ja sitten toisinpäin?
Ja toinen lähtee ap:n ja hänen miehen romanttiselle illalliselle matkaan? Mikä idea tässä olisi?
Se, että näistä lasten vanhemmista toinen lähtee kaveripariskunnan kanssa illalliselle ja toinen jää hotellille lasten kanssa. Ihan ok idea mielestäni.