Hei onko tämä mielestänne kohtuuton toive? Asiaa ystäväparin kanssa matkailusta
Olemme, osittain sattuman kautta, lähdössä hiihtolomalle samaan kohteeseen ystäväparin kanssa. Heillä ei ole lapsia, meillä on kolme alle kouluikäistä. Tapasimme viikonloppuna matkasuunnittelun merkeissä ja mieheni heitti (puoliksi vitsillä, mutta olemme tästä mahdollisuudesta keskustelleet), että ystävämme voisvat vahtia lapsiamme parina iltana, jotta mekin saisimme hieman kahdenkeskistä aikaa. Pariskunta vilkaisi toisiaan ja alkoi nauramaan, eivätkä enää maininneet asiaa. Tuli vähän sellainen olo, ettei ollut hyvä idea heidän mielestään.
Itse mietin nyt, uskallammeko kysyä asiaa tosissamme vai pitäisikö unohtaa koko juttu? Ystävämme tietävät, ettemme ole olleet kahdestaan missään pitkään aikaan, joten sen takia toivoimme joustua...
Kommentit (79)
En kyllä itsekään riemastuisi, etenkin jos AP:n mukaan matkakohde on puolisattumalta sama. Tästä saa sen kuvan ettei lapseton pariskunta alunperin suunnitellut AP:n perheen kanssa yhteistä reissua, mutta kun kerran kohde yllättäen olikin sama, suunnitellaan pikkaisen yhteistä toimintaa. Tällä oletuksella on täysin kohtuutonta odottaa että sattumalta kohteeseen osunut pariskunta hoitaisi monta iltaa toisen muksuja. Muutaman tunnin kaitseminen yhtenä päivänä vielä voisi olla kohtuullinen pyyntö, jonka ystäväpariskunta voi hyväksyä tai hylätä sitten.
Omalle kohdalle jos ajattelisi, jos kyseessä olisi vaikka kummilapsen vanhemmat tai muuten semmoinen perhe jonka lasten kanssa on oikeasti tekemisissä, voisin jonain iltana muutaman tunnin lapsia vahtiakin. Kummilasta enemmänkin. Mutta kaikkien tuttava/ystäväpariskuntien kanssa lapset eivät koskaan ole olleet osa ystävyyssuhdetta. Tällöin lapset ovat täysin vieraita kuitenkin. Ei sitä lomaa itsellä niin paljon ole että käytännössä tuntemattomia muksuja viitsii vahdata.
vähän mennyt pilalle, kun saavat pelätä törmäämistä teihin. Jos olette fiksuja, niin sanokaa heille, että ettehän vain ottaneet tosissanne sitä "Masan" läppää lastenhoidosta. Vain siten he voivat huokaista helpotuksesta ja odottaa lomaa taas vapautuneesti.
Ihan hirveä tuo teidän ajatus! En lapsettomana olisi kuuna kullan valkeana hoitanut vieraita käniseviä mukuloita. siskon lapset olivat poikkeus.
Minusta ainakaan yhden illan vastuu (normaaleista, kasvatetuista) lapsista ei ole paljoa pyydetty YHDTEISELLÄ lomalla.
Eri asia sitten, jos kyse on satunnaisista tuttavista tai ystävät ovat täysiä kusipäitä --- (missä tapauksessa harkitsisin vielä koko yhteistä matkaa).
Vähän isommat, omatoimisemmat lapsethan huolehtivat itse itsensä.
Pariskunnan itse ollessa myöhemin lapsenvahdin tarpeessa voisin tuskin vastustaa kiusausta naurahtaa pyyntöön ja vaihtaa puheenaihetta...
Ihan kuin et olisi lukenut aloitusta lainkaan tai sitten vaan provoilet (kuten tietysti ap:kin).
1) Tässä ei ollut kyse yhteisestä matkasta vaan sattumalta ovat menossa samaan kohteeseen.
Ystäväpariskunta lienee tehnyt jo ajat sitten suunnitelmia, miten aikovat lomapäivänsä viettää, ja jos eivät ole, se tarkoittanee, etteivät haluakaan velvoitteita.
2) Ap:n lapset eivät ehkä ole "normaalisti kasvatettuja" ;)
3) Ap:n kolme lasta ovat kaikki alle kouluikäisiä, eivät siis "isompia ja omatoimisia".
4) Et ole kovin lapsirakas tai ymmärtäväinen ihminen itsekään, jos tuntisit vielä joskus vuosien päästä tarvetta piikitellä näitä ihmisiä.
näkee, kuinka Suomessa todella vihataan lapsia! Kuvottavia vastauksia.
Aivan kuin pyyntö viettää aikaa YSTÄVIEN lasten kanssa olisi jokin valtava PALVELUS.
Sulla ei varmaan ole tullut mieleen, että osalla lapsettomista ei ole minkäänlaista kosketuspintaa lapsiperhe-elämään: jollei ole koskaan ollut missään tekemisissä lasten kanssa, saati hoitovastuussa niistä voi pelkkä ajatus vieraan katraan holhoamisesta olla vastaava, kun joutuisi lassoamaan villihevosia.
Saati sitten, että siihen käyttäisi kalliita ja vähiä lomatuntejaan.
Miksi heidän pitäisi käyttää omaa lomaansa teidän lasten vahtimiseen??? En edes kehtaisi kysyä. Ehkä heilläkään ei ole pitkään aikaan ollut kunnollista kahdenkeskistä aikaa
saamiasi vastauksia.
Mä olen myös samaa mieltä, että todellakin kohtuutonta. En olisi pyytänyt. Mulla on itselläni lapsia ja kun joskus pääsen reissuun viikonlopuksi ilman heitä, en edes mene kolmosjunavaunuun, jossa lapsiperheet ovat. Rakastan omiani mutta harvinaiset lapsettomat reissuni haluan ehdottomasti viettää lapsettomana, en suostuisi esim. junamatkalla olemaan jonkun tutun lapsenlikkana, kuin vessareissun tai kahvin ajan.
Ohhoh mitä vastauksia. Luulisi, että äideiltä olisi saanut hieman sympatiaa. Se pari iltaa oli siis vitsi, ajattelimme että voisimme pyytää josko he vahtisivat nukkuvia tai nukkumaan menossa olevia muksuja illallisen ja parin drinkin ajan. Eli noin 3h maksimissaan.
Olimme alunperin itse menossa ko. kohteeseen, ystäväpari samaan maahan ja päättivät sitten tulla myös samaan kaupunkiin kuin me.
miksi perhe ja lapseton pari matkustaa ylipäätään yhdesssä???
miksi perhe ja lapseton pari matkustaa ylipäätään yhdesssä???
Tämä ystäväpari on yli 30-vuotias, sivistynyt ja matkustellut pari. Ei mikään WT-bilepari joka vaan juhlii ja ryyppää.
ap
Pyytää saa aina ja kaikkea, mutta ei on sitten ihan yhtä hyvä vastaus kuin muutkin. Itse lapsettomana hoidan muiden lapsia toisinaan ihan mielelläni. Viikon lomareissu on kuitenkin lyhyt. Tästä lomasta en sano mitään, mutta itsellä matkasuunnitelmiin kuuluu usein myös sumuisten aamujen/tähtikirkkaiden öiden tms. jahtaamista, jolloin suunnitelmat menevät sen mukaan milloin olosuhteet näille ulkoiluretkille ovat sopivat. Siksi en mielelläni tee päivätarkkoja suunnitelmia, jos voin sen välttää. Tästä on lomassa maksettu ja sillä mennään. Lomamatkalla olisi ok, että itse ilmoittamanani ajankohtana hakisin lapset ja menisin pihalle meuhuamaan muutamaksi tunniksi.
"paria iltaa" toisten lapsien kaitsemiseen.
Varsinkin jos reaktio oli tuo mikä oli, niin en todellakaan kehtaisi ottaa asiaa uudelleen esille.
Hankkikaa lapsenvahti, monissa lomakohteissa sellaisia palveluita on saatavilla.
Taitaa ystävillä olla ihan omia suunnitelmia, jotka eivät ole lasten silmille :D.
Jos tämä on provo niin ihan laadukas.
Pariskunta on LOMALLA! Ja maksanut siitä, annatte heidän nauttia omasta lomastaan ja valinnastaan olla ilman lapsia.. Jos he haluaisivat lapsia hoidella niin heillä varmasti olisi omia.
Tilannetaju missä luuraat.......?
Ton voisi varmaan vaikka sopia niin, että kaveripariskunta hoitaisi suoraan kaksi päivää putkeen teidän muksuja, niin ei tarvi turhaan välillä vaihtaa vahtivuoroa. Viekää ihmeessä pyykitkin niille, niin voivat nyrkkipyykätä lavuaarissa kätsästi teille puhtaita kalsareita samalla. Tosi hieno juttu, että teille satti tuollainen säkä!
t. neljän äiti.
Asian kysyminen oisi OK, jos olisitte maksaneet ystäväpariskunnan reissun.
ps. ÄLKÄÄ KYSYKÖ TOISTE, On AIVAN MOUKKAMAISTA. Eri asia, jos kaveripariskunta olisi itse tarjoutunut yhtenä iltana päästämään teidät kahdestaan liikkeelle...
Olin kerran erään ystäväni juhlissa vieraassa kaupungissa ja varannut tietenkin sitten itselleni hienon (kahden hengen) hotellihuoneen. Kun yksi tuttava juhlissa kuuli tästä huoneesta, hän ihan tosissaan kysyi minulta haittaisiko minua jos hän menisi miehensä kanssa sinne viettämään vähän laatuaikaa illemmalla, kun lapset ovat kotona hoitajan kanssa. Eivät kuulemma koskaan pääse kaksin hotelliin :D
Arvatkaa, kuinka reagoin - nauramalla!
Jos maksaisin kalliin loman jonnekin ja oltais miehen kanssa kaksin, niin en todellakaan viettäisi kahta (yhtäkään) iltaa hotellihuoneessa vahtimassa muiden lapsia.
Se että te ette ole aikoihin päässeet minnekään kaksin on omaa aikaansaannostanne. Vai että joustoa heiltä..:-)?
pyynnöissään. Jos maksaisin kalliin hotellihuoneen, niin en todellakaan haluaisi nukkua jonkun mällistämissä lakanoissa.
Olin kerran erään ystäväni juhlissa vieraassa kaupungissa ja varannut tietenkin sitten itselleni hienon (kahden hengen) hotellihuoneen. Kun yksi tuttava juhlissa kuuli tästä huoneesta, hän ihan tosissaan kysyi minulta haittaisiko minua jos hän menisi miehensä kanssa sinne viettämään vähän laatuaikaa illemmalla, kun lapset ovat kotona hoitajan kanssa. Eivät kuulemma koskaan pääse kaksin hotelliin :D Arvatkaa, kuinka reagoin - nauramalla!
Ei luulisi YSTÄVILTÄ olevan liian iso vaiva hoitaa edes yhtä iltaa lapsia, hehän itse ovat luistaneet koko vastuusta.
ystävät ovat vastuussa toisten lapsista? Jos ei ole vastuuta, ei siitä voi luistaakaan.
Eri asia on, jos olette tarjoutuneet maksamaan heidän matkansa vähintään puoliksi. Sitten voitte pyytää heitä matkalla huolehtimaan teidän lapsistanne. Jos ette maksa matkaa, maksakaa lomakohteessa lapsenvahti tai jättäkää lapset mummulaan matkan ajaksi. Ystävät eivät ole vastuussa teidän lapsistanne tai parisuhdeajastanne.
Uskomatonta, että joku kehtaa edes kysyä tuollaista.
omat muksut itse. Jos vanhemmat haluaa omaa vapaa-aikaa hommatkoon lapsensa lapsiparkkiin taikka hankkii maksullisen hoitajan.
Ei kai kukaan ystävä joka tullut lomalle viettämään kallista lomaa halua omaa loma-aikaansa käyttää toisten lasten hoitamiseen. Jos olisin se lapseton pariskunta välttelisin visusti törmäämästä lapsiperheeseen jonka vanhemmat yrittää hoidattaa lapsensa. Ja ei tässä nyt ole mistään lapsivihasta kysymys vaan oikeudesta omaan lomaan.
Niin ja itseälläni on useampi lapsi eikä hoitajaa ole ollut yhdelläkään lomalla. Ja todellakin haluan viettää lomani omien lasteni kanssa.