Hei onko tämä mielestänne kohtuuton toive? Asiaa ystäväparin kanssa matkailusta
Olemme, osittain sattuman kautta, lähdössä hiihtolomalle samaan kohteeseen ystäväparin kanssa. Heillä ei ole lapsia, meillä on kolme alle kouluikäistä. Tapasimme viikonloppuna matkasuunnittelun merkeissä ja mieheni heitti (puoliksi vitsillä, mutta olemme tästä mahdollisuudesta keskustelleet), että ystävämme voisvat vahtia lapsiamme parina iltana, jotta mekin saisimme hieman kahdenkeskistä aikaa. Pariskunta vilkaisi toisiaan ja alkoi nauramaan, eivätkä enää maininneet asiaa. Tuli vähän sellainen olo, ettei ollut hyvä idea heidän mielestään.
Itse mietin nyt, uskallammeko kysyä asiaa tosissamme vai pitäisikö unohtaa koko juttu? Ystävämme tietävät, ettemme ole olleet kahdestaan missään pitkään aikaan, joten sen takia toivoimme joustua...
Kommentit (79)
ketään lomallaan vahtimaan lapsiamme.
Jos ystäväpariskunta tarjoutuisi, ottaisin tarjouksen vastaan. MUTTA en itse ehdottaisi.
Mielestäni on kohtuutonta, että toiset maksamastaan lomasta tuhlaavat päiviä lastenne vahtimiseen, jolleivat hommaan itse tarjoutuisi.
En todellakaan kysyisi uudelleen.
kaveripariskunnalla on tarpeeksi riesaa teidän lapsistanne ihan silloinkin, kun te hoidatte niitä ja olette samalla tuon pariskunnan kanssa. Eli huomionne menee niihin lapsiin täysin ja pariskuntaa todella ärsyttää, mutta ovat välillä teidän kanssanne kohtelaisuuttansa.
kun olin lapseton, hoidin välillä tarpeen tullen kaverin lasta, mutta aina sain siitä palkkaa (vaikka en edes pyytänyt).
Käytä ap lomakohteen lastenhoitopalveluita. Sitähän varten niitä on. Anna ystävien lomailla lomansa kaikessa rauhassa.
Eri asia, jos mukana reissussa olisi lasten mummo, täti tms., jonka matkakustannuksiin olisitte osallistuneet.
Jos tarjoutuisivat (tarjoutuvat aina) niin yhtenä päivänä tai iltana ottaisimme miehen kanssa yhteistä aikaa.
koittaisin vältellä heitä mahdollisimman pian lomakohteessa. Kuulostaa just sellaselta, että ne nakittaa lastenvahtihommiin koko ajan.
"Voitteko vahtia Pellervo-Hermannia sillä aikaa kun haetaan Arja-Marjalle laastari ja Matti-Tepolle aurinkolasit. Ei mee kun viis minuuttia!!"
että ap ei näe sitä tuttavapariskuntaa koko lomalla kuin enintään vilaukselta.
Mutta ilman muuta tarjoutuisin katsomaan ystävieni lapsi yhtenä iltana. Minulle ystävät ja heidän hyvinvointinsa on tärkeää. Pidän myös lapsista, joten ihan mielellään viettäisin yhden illan lasten kanssa, mutta en kyllä enempää lomalla ollessani.
voi joko palkata paikan päältä tai jos ei sitä halua tehdä syystä tai toisesta, voi Suomestakin kustantaa itselleen babysitterin mukaan. ;)
Mutta tämä oli provo ja ap:lle pisteet siitä, että sai taas mammat liikkeelle.
Ehdottaisin tätä itse. Mielestäni ketjun vastaukset kertovat aika ikävää kieltä suomalaisten asenteista lapsia ja lapsiperheitä kohtaan; mitään tukea ja ymmärrystä ei irtoa. Ei luulisi YSTÄVILTÄ olevan liian iso vaiva hoitaa edes yhtä iltaa lapsia, hehän itse ovat luistaneet koko vastuusta. Itsekästä, sanon minä mutta itsekkäitä lapsettomat ovatkin.
Ap ja hänen miehensä tässä niitä itsekkäitä ovat! Ihan tajutonta, että heillä on pokkaa edes ehdottaa tuollaista.
Supernolostunut ap paikkaamassa nolouttaan... :-DDD Ei voi olla noin urpoja ihmisiä... Pakkoko sinne huitsin nevadaan on lähteä lomalle jos ei ole varaa - siis varaa palkata parinkympin lastenvahtia? Tää on niin WT-meininkiä, oikein punaniskameininkiä... :-DDD *Nauraa niin että tippuu tuolilta lattialle... *
aivan hyvin voisin kysyä. kysyminen ei maksa mitään eikä kaikki lapset ole hirviöitä.
höhhöö.
hyvin voi kysyä.
ja viime matkalla oli kolme aikuista. Jokainen oli vuorollaan lastenvahtina, mutta en minä kolmea lasta alkaisi vahtimaan. Liikaa puuhaa niin monessa.
näkee, kuinka Suomessa todella vihataan lapsia! Kuvottavia vastauksia.
Aivan kuin pyyntö viettää aikaa YSTÄVIEN lasten kanssa olisi jokin valtava PALVELUS. Ystävieni lapset ovat minunkin ystäviäni. He kuuluvat ystävien perheeseen ja nauttivat silmissäni samaa ihmisarvoa kuin muutkin. Minusta ainakaan yhden illan vastuu (normaaleista, kasvatetuista) lapsista ei ole paljoa pyydetty YHDTEISELLÄ lomalla.
Mielestäni ei ole outoa olettaa, että YSTÄVÄT viettäisivät yhden illan ystäviensä lasten kanssa, jotta väsyneet vanhemmat saisivat harvinaista kahdenkeskistä loma-aikaa. Eri asia sitten, jos kyse on satunnaisista tuttavista tai ystävät ovat täysiä kusipäitä tai muuten jotenkin niin helvetin hienoja ihmisiä, ettei lapsista huolehtiminen "sovi heidän arvolleen" (missä tapauksessa harkitsisin vielä koko yhteistä matkaa).
Tietty ap:n tapauksessa voi olla niinkin, että pariskunta on epävarma omasta pärjäämisestään eikä uskalla ottaa vastuuta lapsista. Jos lapset ovat kovin pieniä, voi lapsettomalla nykynuorella aikuisella olla aika iso kynnys ystävystyä, tulla toimeen ja huolehtia heistä. Vähän isommat, omatoimisemmat lapsethan huolehtivat itse itsensä, kunhan joku muistuttaa rutiineista ja katsoo perään, etteivät keksi mitään älytöntä.
En muutenkaan käsitä ajatusmallia, jossa "toisten ihmisten lasten" hoitaminen on jokin pohjattoman suuri ponnistus, josta pitäisi maksaa kultaharkoissa. Lapset ovat yhteinen asia, yhteinen ilo, yhteinen tulevaisuutemme. Lapset tarvitsevat vanhempien lisäksi aikuisia ystäviä. Sen nyt ymmärtää, että väsyneet pienten lasten vanhemmat eivät ehkä jaksa ylimääräisiä huolehdittavia, mutta lapsettomalle pariskunnalle ei pitäisi olla mikään kamelin selän katkaisija.
Kahta iltaa viikon lomasta pitäisin jo palveluksen pyytämisenä, sillä lasten kanssa touhuamisesta on toki oma vaivansa ja ystävätkin ovat kaiketi tulleet lomalle velvollisuuksista vapautumaan.
Mutta ottaen huomioon "ystävien" reaktion pyyntöönne, antaisin asian olla ja tekisin henkisen muistiinpanon ystävyyden heikosta laadusta. Pariskunnan itse ollessa myöhemin lapsenvahdin tarpeessa voisin tuskin vastustaa kiusausta naurahtaa pyyntöön ja vaihtaa puheenaihetta...
Tuletko meille huomenna vahtimaan Pirkko-Liisaa, Matti-Pekkaa ja Eino-Elmeriä? Ei mee kuin viis minuuttia!
Aivan kuin pyyntö viettää aikaa YSTÄVIEN lasten kanssa olisi jokin valtava PALVELUS. Ystävieni lapset ovat minunkin ystäviäni. He kuuluvat ystävien perheeseen ja nauttivat silmissäni samaa ihmisarvoa kuin muutkin. Minusta ainakaan yhden illan vastuu (normaaleista, kasvatetuista) lapsista ei ole paljoa pyydetty YHDTEISELLÄ lomalla.Mielestäni ei ole outoa olettaa, että YSTÄVÄT viettäisivät yhden illan ystäviensä lasten kanssa, jotta väsyneet vanhemmat saisivat harvinaista kahdenkeskistä loma-aikaa.
Itse en ole lapsia juurikaan vahtinut mutta yksinkertaisesti näen ystäväperheen lapsia tai sukulaisten lapsia niin harvoin, että voisin hyvin viettää heidän kanssaan muutaman tunnin. Minusta se olisi vain kivaa ja olen ystäväni lapsista kiinnostunutkin. Ehkä kertoo jotain ihmisestä, jos ei jaksa olla yhtään kiinnostunut touhuamaan jotain tuttujen lasten kanssa. No, toki riippuu paljon siitä, onko ollut noiden lasten kanssa tekemisissä ja minkä ikäisiä lapset ovat, mitä sitten yhdessä voidaan tehdä. Voihan paikassa olla esim. joku nähtävyys tms. paikka, jonne voi olla kiinnostavaa lähteä lasten kanssa. Mutta kaikesta kommelluksistakin huolimatta en osaisi nähdä asiaa kielteisenä.
No, ap tietää parhaiten välinsä ystäviinsä ja kuinka lapset ja ap:n ystävät ovat tottuneet toistensa seuraan, ilmeisesti eivät?:)
Itellä on neljä lasta ja ei tulisi mieleenkää kysyä tuollaista. Hekin ovat lomalla ja varmasti haluavat hoitaa omaa parisuhdettaan yhteisellä laatuajallaan. Jos kysytte uuellen ja he suostuvat kohteliaisuuttaan. Seuraavaa yhteistä lomaa ei tule, varsinkaan tuon pariskunnan kanssa. Ehkä teidän pitäisi viettää kahenkeskistä aikaa ihan toisessa tilanteessa. Eli tuossa tilanteessa on kohtuuton toive. toki se kahenkeskinen aika kuuluu parisuhteeseen, mutta ehkä kuitenkin jokin eri paikka ja aika.
näkee, kuinka Suomessa todella vihataan lapsia! Kuvottavia vastauksia.
Aivan kuin pyyntö viettää aikaa YSTÄVIEN lasten kanssa olisi jokin valtava PALVELUS. Ystävieni lapset ovat minunkin ystäviäni. He kuuluvat ystävien perheeseen ja nauttivat silmissäni samaa ihmisarvoa kuin muutkin. Minusta ainakaan yhden illan vastuu (normaaleista, kasvatetuista) lapsista ei ole paljoa pyydetty YHDTEISELLÄ lomalla.
Mielestäni ei ole outoa olettaa, että YSTÄVÄT viettäisivät yhden illan ystäviensä lasten kanssa, jotta väsyneet vanhemmat saisivat harvinaista kahdenkeskistä loma-aikaa. Eri asia sitten, jos kyse on satunnaisista tuttavista tai ystävät ovat täysiä kusipäitä tai muuten jotenkin niin helvetin hienoja ihmisiä, ettei lapsista huolehtiminen "sovi heidän arvolleen" (missä tapauksessa harkitsisin vielä koko yhteistä matkaa).
Tietty ap:n tapauksessa voi olla niinkin, että pariskunta on epävarma omasta pärjäämisestään eikä uskalla ottaa vastuuta lapsista. Jos lapset ovat kovin pieniä, voi lapsettomalla nykynuorella aikuisella olla aika iso kynnys ystävystyä, tulla toimeen ja huolehtia heistä. Vähän isommat, omatoimisemmat lapsethan huolehtivat itse itsensä, kunhan joku muistuttaa rutiineista ja katsoo perään, etteivät keksi mitään älytöntä.
En muutenkaan käsitä ajatusmallia, jossa "toisten ihmisten lasten" hoitaminen on jokin pohjattoman suuri ponnistus, josta pitäisi maksaa kultaharkoissa. Lapset ovat yhteinen asia, yhteinen ilo, yhteinen tulevaisuutemme. Lapset tarvitsevat vanhempien lisäksi aikuisia ystäviä. Sen nyt ymmärtää, että väsyneet pienten lasten vanhemmat eivät ehkä jaksa ylimääräisiä huolehdittavia, mutta lapsettomalle pariskunnalle ei pitäisi olla mikään kamelin selän katkaisija.
Kahta iltaa viikon lomasta pitäisin jo palveluksen pyytämisenä, sillä lasten kanssa touhuamisesta on toki oma vaivansa ja ystävätkin ovat kaiketi tulleet lomalle velvollisuuksista vapautumaan.
Mutta ottaen huomioon "ystävien" reaktion pyyntöönne, antaisin asian olla ja tekisin henkisen muistiinpanon ystävyyden heikosta laadusta. Pariskunnan itse ollessa myöhemin lapsenvahdin tarpeessa voisin tuskin vastustaa kiusausta naurahtaa pyyntöön ja vaihtaa puheenaihetta...
Sarkastiseksi tarkoitettu vitsi? :-DDD Ei herranjumala, nauran niin että menee pissat housuun...
Että ketään ei kiinnosta toisten lapset. Ei kiinnosta teitä, eikä teidän muita. Isovanhemmat, kummit, sedät ja tädit on sitten erikseen.
jos teillä on varaa matkustaa ja ette halua olla lastenne kanssa kaikkia iltoja, niin teidän on palkattava lastenhoitaja heille. Ette voi todellakaan olettaa että ystäväparinne hoitaa teidän kolmea alle kouluikäistä lasta. Ettekö voisi maksaa jotain sukulaistyttöä mukaan lapsenvahdiksi, niin ei tarvitse ystäviä vaivata. Tai sitten jätätte lapset kotiin isovanhempien kanssa, jotta saatte olla kahdestaan.
Jos ystäväpari haluaa hoitaa lapsianne, niin kyllä he tarjoutuvat. Lapsettomana en koskaan hoitanut kenenkään lapsia, saati kolmea alle kouluikäistä. Ei todellakaan olisi tullut mieleenikään.
tollanen ajatus vaan kahdesta lapsenvahti-illasta on aivan pähkähullu!
Se ystäväpariskunta kun satavarmasti haluaa lomallaan _ainakin_ syödä joka ilta hyvin ulkona, nauttia iltamenoista ja ovat sitä suunnitelleet jo kauan ennen matkaa. Sitähän lomailu on!
Se että pyytää heiltä kahta iltaa pysyttelemään hotellilla lapsenlikkana ei vain ole kohtuullista. Se on hullua!
No ei todellakaan ollut hyvä idea.
Omat on lapsenne joten itse ne myös hoidatte tai hankitte hoitoapua rahalla.
Mutta tuo että "ihan sattumalta" päädytte ystävien kanssa samaan lomakohteeseen ja oletatte että he vielä joustavat hoitamalla teidän muksuja, on mielestäni kyllä ystävien hyväksikäyttöä. Anteeks nyt vaan.