Millä prosentilla maksaisit tuloistasi kehitysapua jos se muutettaisiin vapaaehtoiseksi?
Europarlamentaarikko Sampo Terhon vetämän ryhmän isoin leikkaus kohdistuu kehitysyhteistyövaroihin.
Kehitysavusta pitäisi perussuomalaisten mielestä tehdä kirkollisveron kaltainen vapaaehtoinen maksu. Puolueen mukaan näin säästyisi 1,1 miljardia euroa valtion varoja.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013012116584270_uu.shtml
Kommentit (17)
kympin-kaks Vihreet saa itse antaa sen 400euro.
vastaus kun kysytään prosentteja...
Ja oma vastaus: tasan 0%.
Kehitysavusta on enemmän haittaa kuin hyötyä, tai ainakin hyöty kohdistuu lähinnä kehitysapujärjestöissä puuhasteleviin sekä paikallisiin gepardisuikkiin.
Todelliseen kehitysapuun voisin antaa 0,3-0,5 % tuloista. Tähän nykyiseen älyttömään rahan lapioimiseen en missään tapauksessa senttiäkään.
Mutta kun en saa niin tasan 0 prosenttia suostuisin maksamaan.
nykyään, ehkä sitten laittaisin hieman enemmän, jos sen nojalla laskettaisiin veroja.
kuulostaa vähältä, mutta jos kaikki maksaisivat tuon, se olisi todella paljon mutta yksittäiselle ihmiselle sellainen prosentti joka ei harmittaisi
suomalainen ansiotulonsaaja maksaa kehitysapua noin prosentin verran. Oikeasti suurituloisemmat enemmän ja pienituloisemmat vähemmän.
ne rahat menee suoraan kankkulan kaivoon.
Ihan hukkaan heitettyä koko homma.
Sais vihreät itse maksaa jos kerran haluavat maksella.
koulutukseen jne.
niin ja opiskelijan tuloilla tuo ei ole paljon
enemmän kehitysapua kuin opintotukia.
Ko. apu on kohdistettu niin järjettömän huonosti ja tuhlailevasti.
Ja sitä paitsi koko "white man's guilt" on Suomen osalta täyttä potaskaa & muodikasta itseruoskintaa. Meillä ei ollut kolonialismiin osaa eikä arpaa, siirtomaatoimintamme esim. Afrikassa rajoittui lähetyssaarnaajiin ja satunnaisiin siirtolaisiin, jotka lähtivät Etelä-Afrikkaan timanttikaivoksille töihin. Lähetyssaarnaajat vieläpä suojasivat paikallisia kolonialismin pahimmilta vaikutuksilta Namibiassa.
Juu ja lisäksi olen ihan sikaköyhä itsekin.
naurettavaa persu-populismia ja on käytännössä mahdotonta että ko. päätös tehtäisiin. Persujen logiikka näkyy tässäkin esityksessä siinä, että oman navan ympärillä ja kylän essolla ei ymmärretä asioiden oikeita mittasuhteita ja sen vuoksi on niin helppo tehdä politiikkaa myös varsin kyseenalaisillä asioilla.
Leikitellään nyt kuitenkin ajatuksella. Erosin juuri kirkosta joten periaatteessa voisin laittaa esim. 0,5-1 prosenttia ilman suurempia miettimisiä. (n. 300-600 eur/v). Toki tietysti käyttökohteet olisi sitten kiva vielä itse valita yms.
Minä taas en eroa kirkosta, vaan maksan kirkon ulkomaanavun kautta mielelläni tukea erilaisin kohteisiin kehitysmaissa. Muuten koko ehdotus, mistä kysyttiin, on todellakin sitä persujen pöhlöpopulismia, mitä he suoltavat tuutistaan päivittäin.
Vihreet saa itse antaa sen 400euro.