Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummalla on suurempi oikeus esim. joululomaan?

Vierailija
21.01.2013 |

Perheellisellä vai lapsettomalla?

Nii-in, luulempa että kaikki tuntevat piston sydämessään (myös nämä lapsettomien lomien puoltajat) ja tietävät että kummalle loma oikeasti kuuluu, asiasta ei vain välitetä ja puhuta tarpeeksi.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja avoin puhuminen asiasta.

Vierailija
2/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitäään ongelmia olla lomalla tai tehdä etänä kun lapsilla on lomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorollaan olis ihan hyvä, jos sopua ei meinaa olla.

Vierailija
4/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oma elämänsä, omat menonsa ja omat juttunsa. Kukaan muu ei voi arvioida kenen asia on tärkeämpi ja kenen ei..

Vierailija
5/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko vuorottelua tai sitten vähän katsotaan sen perhetilanteen mukaan.

Kyllä mua esim. harmitti, kun olin työpaikan ainoa lapseton ja myös sinkku. Perhe asui 200km:n päässä. Lapselliset työkaverit asuivat perheineen työpaikan lähellä.

Minä sitten olin töissä ne joulun lyhyet päivät ja vietin jouluni yksin, koska en päässyt perheeni luo (en omista autoa).

Vierailija
6/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut perheettömät/ lapsettomat suorastaan toivovat töitä juhlapyhiksi. Niistä tulee hyvät lisät ja välttyy yksinäisen ahdistukselta.

Toisilla taas odottaa puoli sukua, omat vanhemmat, kummilapset, lomamatka.

Lapsiperheelliselle esim. joulu tuntuu tärkeältä perheen parissa, mutta niin kauan kuin tekee vuorotöitä, on ymmärrettävä että töitä osuu ikäviinkin ajankohtiin.

Juhlapyhät pitää jakaa vuorovuosiksi tasaisesti vapaiksi.

Vierailija
7/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole omia lapsia. Olen kuitenkin parisuhteessa ihmisen kanssa, jolla on lapsi. Haluan myös tavata omaa perhettäni eli vanhempiani ja sisarustani loma-aikoina.

Miksi minun loma-aikani olisi siis jotenkin vähäarvoisempaa?

Vierailija
8/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin kummalle? Lomaoikeus on kaikille sama, ja jokaisella on omat tapansa viettää joulunsa. Lapsettomalla on silti tod.näk. jotain perhettä, ja voi olla ihan puolisokin kuule jonka kanssa haluaa loman viettää.

Vierailija
9/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla niin, että lapsettoman täytyy olla joka helvetin pyhä töissä sen takia, että työkaveri on mennyt lisääntymään. Ei se työkaveri siitä vastuussa ole. Ja tosiaan jos sellaiselle alalle ryhtyy äitinä tai isänä, niin siihen on vaan sitten totuttava. Vuorotellen töihin!

Vierailija
10/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä on oikeudenmukainen systeemi ja lomat kiertää. Kukaan ei saa joulua lomaksi kahta kertaa peräkkäin, ei perheetön eikä perheellinen. Minusta (perheellisenä) asia on juuri niin kuin pitääkin.

Vierailija
11/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii-in, luulempa että kaikki tuntevat piston sydämessään (myös nämä lapsettomien lomien puoltajat) ja tietävät että kummalle loma oikeasti kuuluu, asiasta ei vain välitetä ja puhuta tarpeeksi.

Kuule, se riippuu kovin monesta asiasta.

Mä en ymmärrä niitä, jotka ei periaatteesta jousta, jos se ei ole itseltä pois, ja toisella hankala tilanne.

En myöskään todellakaan hyväksy niitä, jotka ei edes yritä järjestää asioitaan, vaan pitävät itsestäänselvyytenä, että jos on lapsia, on oikeus valkata lomansa.

Pienellä sumplimisella ja ystävällisyydellä selviää tosi pitkälle.

T: kolmen äiti, jolla ei ole ikinä ollut tämän asian suhteen ongelmia.

Vierailija
12/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei tuo mitään etuoikeuksia

Vierailija
13/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta perheelliselle on tärkeämpää se loman ajankohta, tai siis tuntuis hölmöltä olla itse hiihtolomalla vaikka viikkoa ennen tai jälkeen koululaisten talviloman...

Vierailija
14/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomalla voi olla (ja usein onkin!) omat tapansa viettää joulua. Tuo tapa voi olla esim. osallistuminen perhe-/sukujouluun. Lapsettomalle voi olla hyvinkin tärkeää viettää joulua omien läheisten kanssa (oli kyse sitten siitä että esim. omat sisarukset perheineen tulevat Suomeen ja näkee esim. kummilastaan, tai se että oma yksinäinen äiti ei olisi joulua yksin, tai haluaa vaikka lähteä puolison/ystävän kanssa pienelle matkalle tmv.)

Ja vastaavasti perheellinen voi olla yh jonka lapset eivät edes ole kotona kun joka 2. joulun.

Mutta on aika karua väittää että perheettömällä ei voisi olla omia jouluperinteitä mitkä ovat tärkeitä. Itse olen aina viettänyt sukujoulua, ja se on todellä TÄRKEÄ minulle. Tuo oikeastaan ainoa kerta vuodessa kun näkee suurimman osan lähisuvusta (toki aina joskus joku pois) koska osa asuu kaukana aina ulkomaita myöten, eli heille ei voi noin vain piipahtaa ohimmennen kahville.

Vierailija
15/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

talviloman töissä, ja siskon lapset tulevat hoitoon lapsettomalle tädille talviloman ajaksi, jotta saavat vähän lomaa äidin ollessa töissä. Asia ei ole niin yksioikoinen kun moni kuvittelee.

Vierailija
16/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotellen pitäisi mennä.

Itse olen ollut jouluaaton töissä, kahden lapsen äitinä, kun lapsettomat olivat joulunvietossa. Ihan ok. Oli ainakin erilainen jouluaaton alku. Työskentelin silloin pienehkössä liikkeessä isossa kauppakeskuksessa, ja asiakkaita kävi aattona vain muutama, mutta hekin olivat ihan eri fiiliksellä liikkeellä kuin normaalisti.

Nyt olen yrittäjä, enkä työskentele jouluna enkä edes iltaisin tai viikonloppuisin ;)

Vierailija
17/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

etusijalla. Joulun muille vapaavuoroille ihan sama. Aatto on etenkin lasten päivä.

Vierailija
18/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vaikkapa oikeus olla vappuna tai uutena vuonna lomalla...

Mitä se pienten lasten äiti tekee vapaalla uutena vuotena, kun eihän se dokaa tai bailaa. Sinkku työkaveri taas tarttee sitä juhlimista enemmän, ehkä löytää jopa miehen niissä bileissä ja perustaa perheen.

Ja se heinäkuu... pienten lasten äiti voi lomailla koska haluaa. Päivähoitoa saa ympäri vuoden. Koulujen lomat taas on niin pitkät, että ihan hyvin se äiti voi olla lomalla kesäkuussa, pääasiahan on lomailla koululaisten kesäloman aikana.

Joten ap varmaan nyt äiti-ihmisenä sitten vastaavasti joustaa ja lomailee kesäkuussa ja antaa lapsettomien olla lomalla heinäkuussa? Ja vapaaehtoisesti tekee uudetvuodet ja vaput duunia?

Vai meneeköhän se kuule oikeasti niin, että hyvässä työpaikassa nuo lomat ja vapaat kiertävät...

terveisin 24 vuorotyöläisen työvuoroja laativa esimies

Vierailija
19/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, jos on toisella pieniä lapsia, on kiva jos lapseton joustaa. Mäkin kyllä kallistun tuohon vuorottelun kannalle.

Vierailija
20/31 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

M;ietitään sitä ammatinvalintaa, jos kauhea ongelma olla jouluna töissä olipa lapsia tai ei.