Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

syövän perinnöllisyys

Vierailija
21.01.2013 |

Mummolla oli munasarjasyöpä.

Tädillä rintasyöpä.

Molemmilla syövät tulivat 70+ vuotiaina.

Onko minulla suurentunut riski itsellä sairastua? Kuinka pääsisi perinnöllisyys kokeisiin?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolla oli munasarjasyöpä.

Tädillä rintasyöpä.

Molemmilla syövät tulivat 70+ vuotiaina.

Onko minulla suurentunut riski itsellä sairastua? Kuinka pääsisi perinnöllisyys kokeisiin?

Vierailija
2/11 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä haen tässä sitä, että onko mahdollista että suvussammeoisi jokin geeni mikä altostaa gynekologisille syöville? Toki joka puolella lukee että vasta kun 3;lla lähisuvussa on gynesyöpä voi katsoa ettänperiytyvyyttä on. Tietääkö joku niistä periytyvyyskokeista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

rnsinnäkin rintasyöpä ei ole gynekologinen syöpä. Toisenakin eihän niitä ollut kolmea, eikä lähisuvussa. Kolmantenakin niiden syöpien, joihin sairastutaan yli 60 vuoden ikäisinä, ei katsota juurikaan liittyvän perinnöllisyyteen. Paitsi siltä osin, että ihminen tuppaa vanhetessaan saamaan erilaisia sairauksia.

Vierailija
4/11 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nuo sukulaisten syövätkin on tulleet noin vanhoina, jolloin yleisesti syövät on tosi yleisiä...

Itselläni vähän ikävämpi juttu, nimittäin äitini puolen suvuusta on kuollut useita henkilöitä vatsasyöpään noin nelikymppisenä. Nämä henkilöt ovat tosin olleet miespuolisia kaikki ja minä olen nainen, mutta kyllä silti pelottaa tuo kohtalo.

Vierailija
5/11 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten maksaa itselleen laboratoriossa keliakiaverikoe ja helikobakteeritesti.

kun nuo sukulaisten syövätkin on tulleet noin vanhoina, jolloin yleisesti syövät on tosi yleisiä...

Itselläni vähän ikävämpi juttu, nimittäin äitini puolen suvuusta on kuollut useita henkilöitä vatsasyöpään noin nelikymppisenä. Nämä henkilöt ovat tosin olleet miespuolisia kaikki ja minä olen nainen, mutta kyllä silti pelottaa tuo kohtalo.

Vierailija
6/11 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sama BRCA1-geeni voi altistaa sekä munasarja-, että rintasyövälle.

Vierailija
7/11 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minä lähesv30v. en olisi sen suuremmassa vaarassa kuin muutkaan ikäiseni? Toki onhan esim.munasarjasyöpä kovin harvinainen rkntasyöåään verrattuna, mutta se kun on niin salakavala ja tpdellakin tappava. Eipä auta kun yrittää unohtaa ja lopettaa pelkonsa.

Vierailija
8/11 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä hain. Kuinka voi testata kantaako kyseistä geeniä? Ja missä sitä testataan?

Vierailija
9/11 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, että ne tulevat nimenoman nuorille ihmimsille. Eli kun sun sukulaiset on sairastuneet syöpiin noin vanhana, tuskin kantavat noita BRCA-geenejä.

Vierailija
10/11 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pääsisit julksiella puolella testattavaksi.

ja toisekseen pitäisi olla oma äiti, oma sisko eli nuo ovat lisäksi liian "kaukaisia" sukulaisia.

Vierailija
11/11 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän