Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylellinen elämä (lapsiperhe) suomessa - sallittua?

Vierailija
20.01.2013 |

Itse haluan perheelleni omakotitalon, kaksi autoa, lomamatkat ja siivouksen kerran viikossa. Pidän tuota tavoittelemisen arvoisena.

Onko tuo sinusta liian kohtuutonta elämää? Olisitko valmis tekemään pitkää päivää vastuullisesti, tuon eteen? Kannustatko puolisoasi työhön ja hoidat kotia jotta saatte tuon?

Meillä tuo elämä on vain osittain mahdollista, rahaa meni viime vuonna 99 000 euroa (netto). Lisäksi maksoimme palkoista veroa 35 000euroa. Oisko meidän pitänyt maksaa veroja enemmän?

Minusta suomessa on liian kovat verot, mukava elämä vaatii aivan liian suuret tulot. Edes isoilla tuloilla ei saavuta helppoa elämää...sosialistit vie osansa.

Miksi me ihainnoimme vaatimattomuutta ja köyhyyttä? Tuoko se sinulle onnen?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä 90 neliöinen koti pitää riittää vaikka ois kuinka hyvät tulot!

Rikas ap :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä haluammeko yhteiskunnan, jossa heikoista ja epäonnistuneista pidetään huolta yhteisistä varoista, vai sellaisen, jossa vain vahvat pysyvät pinnalla ja syntyy valtava eriarvoisuus yhteiskunnassa joka johtaa rikollisuuden ja levottomuuden kasvuun. Meidän perheen tulot ovat suunnilleen samat kuin teidän ja meillä on kaikki se, mistä haaveilet, no siivoojaa en ole ottanut, harkinnut olen. Ei se niin ylellistä ole ainkaan täällä pk-seudulla vaan melko tavallista jos on iso talo ja molemmat vanhemmat töissä.

Työssäni näen paljon köyhiä ja sairaita ihmisiä ja on hienoa kun voin tarjota heille verovaroin kustannettua sairaanhoitoa. En missään tapauksessa halua USA:n malliin, jota ilmeisesti ihannoit.

Vierailija
4/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n viimeinen lause jossa ihmettelee vaatimattomuuden ja köyhyyden ihailua on hyvä pointti.

On myös pienituloisia ihmisiä, jotka osaavat tehdä itse tyylikkäitä vaatteita ja kunnostaa vanhaa jne. Heidän tyylinsä ärsyttää niin monia, kokevat sen hienosteluna. Miksi pitäisi olla samaa tylsää kaikilla?

Eihän tässä maassa rahakaan näy, vaatimattomasti pitäisi elää että muut eivät olisi kateellisia.

Vierailija
5/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluissa on arvosteltu hyvätuloisia kovasti ja vaadittu tyytymään siihen mitä muillakin on. Mua ärsyttää säästää lomamatkoja varten,samalla veroihin menee 3000ekk.

Elintasoero tuloluokkien välillä on liian pieni. Osaa jopa kannustetaan työttömyyteen, kun työssä käynnistä jää niin vähän käteen.

Hyvinvointiyhteiskuntamme on luonut liikaa tuloloukkuja, köyhille ja työssäkäyville.

Ap

Vierailija
6/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluissa on arvosteltu hyvätuloisia kovasti ja vaadittu tyytymään siihen mitä muillakin on. Mua ärsyttää säästää lomamatkoja varten,samalla veroihin menee 3000ekk. Elintasoero tuloluokkien välillä on liian pieni. Osaa jopa kannustetaan työttömyyteen, kun työssä käynnistä jää niin vähän käteen. Hyvinvointiyhteiskuntamme on luonut liikaa tuloloukkuja, köyhille ja työssäkäyville. Ap

Tuloloukkuja on. Ihme maa, jos ensin käydään koulut ja yliopistot, mutta valmistutaan kortistoon. Eikä työnteko edes kannattaisi. Fiksuja ihmisiä jää kotiin.

Vierailija
7/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluissa on arvosteltu hyvätuloisia kovasti ja vaadittu tyytymään siihen mitä muillakin on. Mua ärsyttää säästää lomamatkoja varten,samalla veroihin menee 3000ekk. Elintasoero tuloluokkien välillä on liian pieni. Osaa jopa kannustetaan työttömyyteen, kun työssä käynnistä jää niin vähän käteen. Hyvinvointiyhteiskuntamme on luonut liikaa tuloloukkuja, köyhille ja työssäkäyville. Ap

Tuloloukkuja on. Ihme maa, jos ensin käydään koulut ja yliopistot, mutta valmistutaan kortistoon. Eikä työnteko edes kannattaisi. Fiksuja ihmisiä jää kotiin.

mutta onko meillä pakko olla pelisäännöt jotka passivoi ihmisiä?

Ois kiva jos entistä useammalla perheellä ois asit hyvin, eikä lapsiperheitä verotettais näännyksiin.

Köyhistä pitää huolehtia, sitä en kiellä mutta pitää myös kannustaa köyhää ponnistelemaan elämänsä eteen.

Ap

Vierailija
8/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsiydy kaltaistesi minäminäminä-tyyppien seuraan.

Meitä on moneks, kaikilla ei välttämättä ole samaa unelmaa kuin sulla, tai samoja mahdollisuuksia.

Joillekin esimerkiksi on tärkeämpää yhteinen aika perheen kanssa kuin taloudellisen hyödyn maksimointi.

Ja ennen kuin alat nurista että joku pienituloinen yh siellä valittaa niin olen mulla on noi sinun havittelemat asiat ok-taloja ja lomamatkoja myöten. Mutta erilainen arvomaailma.

Olen myös nähnyt aika paljon elämää, osa on omista valinnoista kiinni, mutta välillä elämässä tulee yllätyksiä joihin ei voi itse vaikuttaa. Mielestäni ihmisyyden mitta on se miten yhteiskunnassa huolehditaan heikoimmassa asemassa olevista. Ollaan kiitollisia siitä mikä on omassa elämässä hyvää ja tehdään jotain konkreettista niiden hyväksi jotka ovat tällä hetkellä heikommassa asemassa.

Vierailija
9/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n perheellä menee pelkkään alviin yli 20 000 euroa vuodessa! 35 000e ansiotuloverojen päälle!

Eikö lapsiperheitä veroteta liikaa? Lapsilisät aika vaatimattomia näiden rinnalla. Maksaisin kyllä veroja kohtuudella sitten kun lapset on muuttanut kotoa.

Ehdotuksia lapsiperheiden arjen helpottamiseksi?

Vierailija
10/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun siirryin opiskeluista työelämään, veroprosentti pani kyllä nikottelemaan. Mutta sitten mietin, mitä niillä rahoilla kustannetaan, mitä olen itse yhteiskunnalta saanut lapsesta asti.

Vanhemmilleni maksettiin lapsilisää, äitini sai käydä neuvolassa, minut on puettu äitiyspakkauksen vaatteisiin. Minä sain perusterveydenhuollon ja ilmaisen, hyvälaatuisen peruskoulutuksen ilmaisine ruokineen. Mielipaikkojani olivat kotikuntani kirjasto ja valaistut, hyvässä kunnossa pidetyt hiihtoladut.

Pahaa purentavirhettäni korjattiin vuosia kunnallisella hammaslääkärillä ja sain kauniin, tasaisen hymyn. Umpilisäkkeeni tulehtui keskellä metsää kun olin kymmenvuotias, pääsin nopeasti sairaalaan ja leikkaukseen.

Lapsuusaikanani äitini myös sairastui erittäin vakavasti ja isäni oli pitkän jakson työttömänä. Selvisimme vaikeuksista ihan hyvin, koska yhteiskunnalla oli tarjota turvaverkkoja. (En halua edes ajatella, mitä meille olisi tapahtunut toisenlaisessa järjestelmässä.)

Lukion jälkeen lähdin oikeasti taloudellisesti erittäin vaatimattomista olosuhteista yliopistoon ja sain maksuttoman korkeakoulutuksen. Sain asua edullisesti opiskelija-asunnossa, sain opintotukea, joka kattoi hyvän osan pakollisista elinkustannuksistani, sain mahdollisuuden valtion takaamaan opintolainaan. Sain yliopiston ruokalassa edullisen lounaan.

Elämäni eri vaiheissa olen saanut myös työmarkkinatukea ja yleistä asumistukea.

Nykyisin en ole minkään tuen asiakas. Tienaan keskituloisesti, ja maksan palkastani melkoisen siivun veroja. Kun nyt mietin, mitä minulle itselleni on tähän mennessä yhteiskunnan puolelta annettu ja todennäköisesti tullaan antamaan, ei se verojen maksu enää tunnu niin kamalan pahalta.

Veroilla kun maksetaan myös hyviä ja tärkeitä asioita. Tämä näkökulma sossupummi-keskustelusta usein unohtuu.

Jos tässä jotakin muutosta pitäisi tehdä, niin mielestäni pääomatulojen verotus on kohtuuttoman matalaa ansiotuloihin nähden.

Vierailija
11/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä haluammeko yhteiskunnan, jossa heikoista ja epäonnistuneista pidetään huolta yhteisistä varoista, vai sellaisen, jossa vain vahvat pysyvät pinnalla ja syntyy valtava eriarvoisuus yhteiskunnassa joka johtaa rikollisuuden ja levottomuuden kasvuun. Meidän perheen tulot ovat suunnilleen samat kuin teidän ja meillä on kaikki se, mistä haaveilet, no siivoojaa en ole ottanut, harkinnut olen. Ei se niin ylellistä ole ainkaan täällä pk-seudulla vaan melko tavallista jos on iso talo ja molemmat vanhemmat töissä. Työssäni näen paljon köyhiä ja sairaita ihmisiä ja on hienoa kun voin tarjota heille verovaroin kustannettua sairaanhoitoa. En missään tapauksessa halua USA:n malliin, jota ilmeisesti ihannoit.

Kyse on siitä haluammeko yhteiskunnan, jossa heikoista ja epäonnistuneista pidetään huolta yhteisistä varoista, vai sellaisen, jossa vain vahvat pysyvät pinnalla ja syntyy valtava eriarvoisuus yhteiskunnassa joka johtaa rikollisuuden ja levottomuuden kasvuun. Meidän perheen tulot ovat suunnilleen samat kuin teidän ja meillä on kaikki se, mistä haaveilet, no siivoojaa en ole ottanut, harkinnut olen. Ei se niin ylellistä ole ainkaan täällä pk-seudulla vaan melko tavallista jos on iso talo ja molemmat vanhemmat töissä. Työssäni näen paljon köyhiä ja sairaita ihmisiä ja on hienoa kun voin tarjota heille verovaroin kustannettua sairaanhoitoa. En missään tapauksessa halua USA:n malliin, jota ilmeisesti ihannoit.

myös ja nimenomaan niistä, jotka eivät ole heikkoja tai epäonnistuneita vaan ainoastaan laiskoja.

Miksi tulottoman yksinhuoltajan pitää asua ilmaiseksi keskellä kaupunkia kolmiossa 3v lapsensa kanssa? Miksi sosiaalitoimistosta saa 9v:lle läppärin, jos osaa kertoa, että lapsi sitä tarvitsee ja unohtaa mainita, että lapsella jo on oma, mutta ei Applea.

Suomessa ei nykyisin poisteta eriarvoisuutta vaan nimenomaan luodaan sitä opettamalla, että itse ei tarvitse tehdä mitään.

Vierailija
12/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsiydy kaltaistesi minäminäminä-tyyppien seuraan.

Meitä on moneks, kaikilla ei välttämättä ole samaa unelmaa kuin sulla, tai samoja mahdollisuuksia.

Joillekin esimerkiksi on tärkeämpää yhteinen aika perheen kanssa kuin taloudellisen hyödyn maksimointi.

Ja ennen kuin alat nurista että joku pienituloinen yh siellä valittaa niin olen mulla on noi sinun havittelemat asiat ok-taloja ja lomamatkoja myöten. Mutta erilainen arvomaailma.

Olen myös nähnyt aika paljon elämää, osa on omista valinnoista kiinni, mutta välillä elämässä tulee yllätyksiä joihin ei voi itse vaikuttaa. Mielestäni ihmisyyden mitta on se miten yhteiskunnassa huolehditaan heikoimmassa asemassa olevista. Ollaan kiitollisia siitä mikä on omassa elämässä hyvää ja tehdään jotain konkreettista niiden hyväksi jotka ovat tällä hetkellä heikommassa asemassa.

En ole mikään raaka riistäjä vaikka haluat minut leimata. 50 työpaikkaa on tullut luotua..jne

Milloin sinusta olisi oikeutettua elää huoletonta elämää? Toisiko vielä kireämpi verotus oikeutuksen sille?

Moni pienituloisempi lapsiperhe ei huomaa maksavansa alvia ja ansiotuloveroja kohtuuttomia summia. 50 000e netto kulutuksella alviin menee kymppitoonin verran vuodessa!

Oisko väärin, helpottaa pienten lasten perhe-elämää verotuksella?

Ap

Vierailija
13/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, veroilla maksetaan paljon elintärkeää ja hyödyllistä. Hyvinvointivaltion kulta-aikoina meni paremmin.

Riippuu tapauksesta miten hyvätuloiset kokevat nykyisen julkiset palvelut. Joskus he saavat ekstra-hienoa palvelua vaikkapa lääkärissä jos ovat tunnettuja ihmisiä.

Toisinaan heitä kohdellaan jonon tukkeena joiden pitäisi painua yksityiselle. Kunnallisen avun saaminen esim kotiin ei "rikkaille" ole itsestäänselvyys. Puhutaan vain n. 5 tonnin tuloista/kk.

Lapsilisien poistosta keskustellaan. Koulut eriarvoistuvat. Esimerkkejä riittää.

Hyvätuloinen voi kokea olevansa nettomaksaja.

Toki julkiset tiet ja se, että kenenkään ei tarvitse ryöstellä saadakseen ruokaa ovat monen mielestä asioita joista kannattaa maksaa.

Mutta se universaali malli jossa kaikki saavat jotain, ei ole niin itsestään selvää.

Vierailija
14/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet käynyt koulua ennemmän kuin minä? Tasokkaampaa koulua? Olet ahkerampi? No, minä olen käynyt koulua lukion jälkeen 7v, no lopulta päädyin lähihoitajaksi. Tehdään oletus että tienaat noin 70 000€ eli jos jaetaan ilmoittamasi perheen nettotulot n 100 000 + verot 35 000 kahdella.

Se on suurinpiirtein 2x se mitä minä tienaan, no ei ihan 32 000 oli minun bruttoni.

Tuolla palkalla et kuitenkaan oli ihan huipputehtävissä, vertaan sitä ex mieheni, merkonomi/insinööri koulutuksella saamaan suurin piirtein samoihin tuloihin.

Vierailija
15/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan perheelleni omakotitalon, kaksi autoa, lomamatkat ja siivouksen kerran viikossa. Pidän tuota tavoittelemisen arvoisena.

Olisitko valmis tekemään pitkää päivää vastuullisesti, tuon eteen?

vaatimattomuutta Tuoko se sinulle onnen?

miksi ap tuollasia pitää tavoitella?? en ymmärrä?

miksi ei saa olla vaatimaton?

miks pitää olla kaksi autoa?

ettei persettä tarvi ja voi ilmasiksi liikuttaa ja lapset opetellaa laiskoiksi paskoiksi autolla ajetaan oven edestä oven eteen, tätä nään joka päivä..

vielä mitä kalliimpi auto sitä varvemmin se ajetaa keskelle koulun pihaa, ettei vanhemman eikä hänen kullan nuppunsa tarvitse kävellä, mitä vähemmän sen parempi,

mutta sitten kiireellä kuskataan sillä praimealla rumalla autolla harrastuspaikan oven eteen josta maksaa tähtitieteellisiä summia... sairasta, musta..

Vierailija
16/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siivooja. Silti en ole ajatellut, että tämä on jotenkin ylellistä elämää.

Oikeastiko on? Tähän on päästy ihan palkkatyöllä, tosin aikanaan tein kahta työtä (ennen kuin sain lapset) ja sillä, että on ostettu mieluummin vähän ja hyvää kuin jopa perjantai lohtupusero.

Eiköhän jokaisella tavallisella perheellä ole varaa ap:n ylelliseen elämään, jos asettaa sen päämääräkseen.

Vierailija
17/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet käynyt koulua ennemmän kuin minä? Tasokkaampaa koulua? Olet ahkerampi? No, minä olen käynyt koulua lukion jälkeen 7v, no lopulta päädyin lähihoitajaksi. Tehdään oletus että tienaat noin 70 000€ eli jos jaetaan ilmoittamasi perheen nettotulot n 100 000 + verot 35 000 kahdella.

Se on suurinpiirtein 2x se mitä minä tienaan, no ei ihan 32 000 oli minun bruttoni.

Tuolla palkalla et kuitenkaan oli ihan huipputehtävissä, vertaan sitä ex mieheni, merkonomi/insinööri koulutuksella saamaan suurin piirtein samoihin tuloihin.

Yrittäjä olen, 50 henkeä työllistävässä yrityksessä.

Vaimo hakee lapset hoidosta työpäivänsä jälkeen, tarvitsee siis auton... Kumpikin töissä, vaimo hoitaa lapsia paljon, siksi siivooja on todella tärkeä.

Miksi hyvätuloisten ei pitäisi saada tämmöistä? Minä pidän näitä tärkeänä. Yhteiskuntamme rankaisee perhettämme veroilla aika kovasti.

Yrityksen veroista en edes viitsi mainita, ei sotketa sitä tähän.

Eikö olisi hienoa kannustaa perheitä omalla työllä saavuttamaan hyvää elämää?

Ap

Vierailija
18/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset tulee haettua hoidosta.

Ihmettelinkin miten maksat noin vähän tuloveroa 135000€ tuloista, mutta olitkin yrittäjä.

Vierailija
19/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset tulee haettua hoidosta.

Ihmettelinkin miten maksat noin vähän tuloveroa 135000€ tuloista, mutta olitkin yrittäjä.

135 000-4000e lapsilisät

Vaimo tienaa 42000e ja minä 89000e, josta osa kulukorvausta (noin 8000e).

Kotitalousvähennys laskee verotusta. Siivous on todella hyvä apu työssäkäyvään lapsiperheeseen.

Vierailija
20/45 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, veroilla maksetaan paljon elintärkeää ja hyödyllistä. Hyvinvointivaltion kulta-aikoina meni paremmin.

Riippuu tapauksesta miten hyvätuloiset kokevat nykyisen julkiset palvelut. Joskus he saavat ekstra-hienoa palvelua vaikkapa lääkärissä jos ovat tunnettuja ihmisiä.

Toisinaan heitä kohdellaan jonon tukkeena joiden pitäisi painua yksityiselle. Kunnallisen avun saaminen esim kotiin ei "rikkaille" ole itsestäänselvyys. Puhutaan vain n. 5 tonnin tuloista/kk.

Lapsilisien poistosta keskustellaan. Koulut eriarvoistuvat. Esimerkkejä riittää.

Hyvätuloinen voi kokea olevansa nettomaksaja.

Toki julkiset tiet ja se, että kenenkään ei tarvitse ryöstellä saadakseen ruokaa ovat monen mielestä asioita joista kannattaa maksaa.

Mutta se universaali malli jossa kaikki saavat jotain, ei ole niin itsestään selvää.

Peruskoulupohjalta on ponnisteltu (pakkoruotsin kanssa). Kerran olen nauttinut konkurssin iloa ja sain silloin huomata että en saanut edes peruspäivärahaa...en mitään tältä yhteiskunnalta.

Kumma kun arvostelen hyvinvointiyhteiskuntaamme lapsiperheiden ja hyvätuloisten verotuksesta, mennään henkilökohtaisuuksiin.

Mielestäni ei ole riistoa jos lapsiperhe hankkii omakotitalon ja autot työssäkäyntiä varten. Mietin vain miten paljon veroja pitäisi maksaa ja tienata rahaa jotta pääsis myös etelään kerran talvessa?

Viimepäivinä keskusteluissa on älähtäneet hyvätuloiset (hs + av) perheelliset. Mielestäni keskustelu on ollut hyvää.

Mutta ei 100 000e vuosiansioilla tarvitse tyytyä samaan mihin pienituloiset. Onko suomessa oikeasti hyvätuloisia?

AP