Kuinka hullu täytyy olla, että saa KELAlta lähetteen psykiatrille 2x vkossa 2 vuoden ajan?
Ystäväni kertoi saaneensa lähetteen, jossa kahden vuoden ajan käy terapiassa kahdesti viikossa. Ei eritellyt diagnoosiaan, mutta joku persoonallisuushäiriö hänellä on. (huomionhakuisuutta, aggressiivisuutta, suurentelee mitättömiä asioita, piittaamatonta käytöstä, seksuaalista holtittomuutta ja huumeiden ja rauhoittavien väärinkäyttöä).
Eräs tuttavani oli joskus vuosia sitten saanut lyhyen lähetteen ja mainitsi vaan silloin, että jos kelalta saa aikuinen ihminen tuollaisen parin vuoden setin, niin on todella hullu.
Ystväni oli aikaisemmin minulle todella läheinen, mutta päihteiden myötä luottamus yms on mennyt häneen täysin. Jotenkin prosessoin tätä menetettyä ystävyyttä ja haluaisin näkemystä ton lähetteen perusteella.
Kommentit (57)
hullu perinteisen mittapuun mukaan. kela myöntää sen vain työkykyä ylläpitämään. mulla on syömishäiriö ja tän läskikuorman takia en kohta ole työkykyinen. terapialla olen saanut ahmimisen syitä hoidettua ja paino alkanut pudota ns. itsestään.
Vaan myönteisestä päätöksestä Kelan tukemaan psykoterapiaan. Päinvastoin on oltava riittävän hyväkuntoinen pystyäkseen käsittelemään asioita tarvittavalla syvyydellä ja sitoutumaan sen läpivientiin ja Kela suosii päätöksissä nimenomaan työikäisiä ja -kuntoisia. Käänteentekevä jakso monen ihmisen elämässä onnistuessaan.
Kela ei tee lähetteitä. Mutta Kela voi kustantaa terapian 2-3 vuotta kestävänä, 3 vuotta on max. Masennus diagnoosilla tuollainen irtoaa.
Kela maksaa useita vuosia, jos heidän asiantuntijansa ovat sitä mieltä, että se on kannattavaa. Potilasta hoitavan lääkärin tekemä lähete on keskeinen tässä.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251110101808SV?OpenDocument mukaan kolme vuotta max, tosin viiden vuoden tauon jälkeen voi saada uuden jakson.
Jos terapeutti on lääkäri, saa tietenkin normaalin sv-korvauksen.
Kertooko tilanne heidän luonteestaan vai siitä, että he kuuntelevat potilaita?
Vaan myönteisestä päätöksestä Kelan tukemaan psykoterapiaan. Päinvastoin on oltava riittävän hyväkuntoinen pystyäkseen käsittelemään asioita tarvittavalla syvyydellä ja sitoutumaan sen läpivientiin ja Kela suosii päätöksissä nimenomaan työikäisiä ja -kuntoisia. Käänteentekevä jakso monen ihmisen elämässä onnistuessaan.
Psykoterapiassa käymisessä on ongelmana se, että asiasta jää tieto kelan rekisteriin ja esim. sairausvakuutusta haettaessa sitä ei myönnetä terapian vuoksi, karenssi voi olla vuosia! Tilanne on hieman älytön, sillä täysin hoidon ulkopuolella on paljon sairaampia ihmisiä. Terapiassa käyminen mielletään kuitenkin riskiksi. Tästä liioittelusta on ollut puhetta vakuutuslaitosten ja psykiatrien kesken, mutta vielä ei ole mitään oleellista parannusta saatu tähän.
Kela ei tee lähetteitä. Mutta Kela voi kustantaa terapian 2-3 vuotta kestävänä, 3 vuotta on max. Masennus diagnoosilla tuollainen irtoaa.
Kela maksaa useita vuosia, jos heidän asiantuntijansa ovat sitä mieltä, että se on kannattavaa. Potilasta hoitavan lääkärin tekemä lähete on keskeinen tässä.
<a href="http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251110101808SV?OpenDocument" alt="http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251110101808SV?OpenDocument">http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251110101808SV?OpenDocumen…; mukaan kolme vuotta max, tosin viiden vuoden tauon jälkeen voi saada uuden jakson. Jos terapeutti on lääkäri, saa tietenkin normaalin sv-korvauksen.
Omakohtainen kokemus, että tukea saa tauotta useamman vuoden. B-lausunto kyllä vaaditaan. Jos sivuilla on muuta tietoa, niin se ei pidä paikkaansa. Ihmisiä pitäisi kohdella samalla tavalla.
Näinhän he suhtautuvat myös fyysisiiin sairauksiin. Ennen vakuutuksen myöntämistä pyytävät sairauskertomutiedot hoitaneilta tahoilta ja rajaavat sitten vakuutusta tarpeellisiksi katsomiltaan osin.
Psykoterapiassa käymisessä on ongelmana se, että asiasta jää tieto kelan rekisteriin ja esim. sairausvakuutusta haettaessa sitä ei myönnetä terapian vuoksi, karenssi voi olla vuosia! Tilanne on hieman älytön, sillä täysin hoidon ulkopuolella on paljon sairaampia ihmisiä. Terapiassa käyminen mielletään kuitenkin riskiksi. Tästä liioittelusta on ollut puhetta vakuutuslaitosten ja psykiatrien kesken, mutta vielä ei ole mitään oleellista parannusta saatu tähän.
Kertooko tilanne heidän luonteestaan vai siitä, että he kuuntelevat potilaita?
Työ on rasittavaa, jatkuva emotionaalisen tuen antaminen ja raskaiden tarinoiden kuuleminen, väkivallalla uhkailu jne. tekevät elämästä poikkeuksellista.
Lääkäreillä muutenkin on korkea itsemurhariski, paljon suurempi kuin akateemisilla yleensä. Esimerkiksi anestesiologeilla itsemurhat ovat yleisiä. Vastuu toisen hengestä ei liene pienin kuormitustekijä.
ja ovat valmiita maksamaan psykoterapian, mutta hoitava psykiatrini ei suostu B-lausuntoa.
Jopa Kelan lääkäri on ihmeissään.
Olen niin kiukkuinen, että voisin vaikka kuristaa ton hoitavan lääkärin.
Se paska tuhosi elämäni jo kerran, kun ei suostunut kirjoittamaan saikkua; nyt panttaa terapiaa.
Pitääkö taas tehdä jotain raflaavaa, että pääsee osastolle jossa Luojan kiitos on asiantuntevat lääkärit.
. Ennen vakuutuksen myöntämistä pyytävät sairauskertomutiedot hoitaneilta tahoilta ja rajaavat sitten vakuutusta tarpeellisiksi katsomiltaan osin.
että jos vakuutuksenhakijalla on joskus ollut pikkuvarpaassa tikku, rajataan vakuutuksesta pois kaikki vaivat navasta alaspäin.
Tai reikä hampaassa, ähäkutti eipäs korvatakaan kuulolaitetta.
sinä, jonka lääkäri ei suostu -lausuntoon.
Ei siis vain rajata mt-ongelmia vaan koko vakuutus. Aivan yhtä paha kuin olisi ollut syöpä tms.
Hei nyt alkaa olla pelko perseessä: olen siis opiskelija ja ensi viikolla menossa terveydenhoitajalle, tarkoituksena olisi saada lähete psykiatrian poliklinikalle. Kyseessä syömishäiriö ja ahdistuneisuutta, ulkoisesti olen täysin toimintakykyinen.
Onkohan mulla ikinä mitään mahiksia päästä minnekään koska toimintakyky on (vai onko sitä liikaa?) jne, vaikuttaako jotenkin vakuutuksiin ja mitä?
Kai mä kuulen nämä myöhemmin terkkarilta/saan jotain vastausta joltakulta joka oikeasti tietää, mutta alkoi vaan kalvamaan..
Hmm, vakuutuksesta sen verran, että kyllä minulle on myönnetty jatkuva vakuutus (Pohjola) seuraavalla reunaehdolla:
"Korvausta ei makseta,jos kulujen syynä on mielialan, mielenterveyden tai käyttäytymisen häiriö taikka uni-, tunne- tai neuroottinen häiriö"
Lyhytterapia ei tosiaan ole kaikkien suosiossa.
Sanotaan, että supportiivisen asenteen pitäisi olla mukana kaikessa terapiassa ja jos potilas hakeutuu psykologille/lääkärille puhumaan ongelmistaan. En tiedä onko se kohdallasi toteutunut? Aivan sama onko ihminen hetero, bi vai homo.