Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laktoosi-intoleranssi vaikeiden ihmisten sairaus

Vierailija
19.01.2013 |

Olen huomannut tuttavapiirissäni, että laktoosi-intoleranssi on poikkeuksetta ihmisillä, joille tuntuu kaikki muukin olevan vaikeaa. Nämä ihmiset narisevat aina ja kaikkialla. Olenkin tullut tukimuksissani johtopäätökseen, että laktoosi-intoleranssi on psyykkinen sairaus.

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap sattunut tosi onnettoman huono tuttuvapiiri =(

voi itku sentään, pitäisköhän siun vaihtaa tuttavapiiriä vähän tasokkaammaksi, ni ei tarvii siun täällä naristam vaan saisit elää täydellistä elämää ;)

Vierailija
122/148 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pelottaa jos/kun tuollaisia ihmisiä varmasti on olemassa. Sähköallergikko ei pysty sokkotestissä sanomaan, onko sähkölaitteiden lähellä vai ei, mutta mä lupaan pystyä sokkona sanomaan, saanko kouristelevan ripulin 30 minsaa laktoosin syömisen jälkeen vai en. Jälkitiloina päivän kestävät ilmavaivat, mm-mm-mm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan toista lastani ja tämä toinen raskaaus taisi käynnistää lakoosi-intoleranssin kun maha usein sekaisin ja pierettää kauheasti. Minusta siis tuli narisija raskauden myötä.

mullakin on, jokaisessa raskaudessa ollut ja mennyt ohi raskauden päätyttyä. Ei ole mulla ainakaan liittynyt maitotuotteisiin.

Vierailija
124/148 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhempien pitäisi olla erittäin intolerantteja, ja tuovat sen esiin kaikkialla ja mielellään, kun ovat olleet niin paljon ulkomailla ja juoneet siellä vain lattea. Hirveen hirveen kovat vatsanpurut tulee heti, ja ei auta entsyymipillerit eikä auta mikään.

Kuitenkin se intoleranssi ilmenee vain, kun ruoan nauttija itse tietää, että ruoassa on laktoosia.

Mulla oli aikaisemmista tapauksista aiheellinen epäilys asiasta ja päätin tehdä testin.

Tein muussin oikeaan maitoon enkä maitojuomaan mutta en sanonut siitä mitään ja kas, appivanhemmilla ei ollut mitään ongelmia. Oltiin monta päivää tuolloin yhdessä, niin että aivan varmasti olisivat sanoneet siitä, ja aivan varmasti olisimme kuulleet apen vessaäänistä, jos ongelmaa olis ollut.

Vierailija
125/148 |
24.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhaa sairauksille pitäisi avata oma ketju.

Vierailija
126/148 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2013 klo 13:49"]

Odotan toista lastani ja tämä toinen raskaaus taisi käynnistää lakoosi-intoleranssin kun maha usein sekaisin ja pierettää kauheasti. Minusta siis tuli narisija raskauden myötä.

[/quote]

Haiseva narisija :D

Vierailija
127/148 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä siinä sitten taas kävi. Kun pyytää näitä lääkäreitä pätevämpiä antamaan väitteidensä tueksi luotettavaa tieteellistä pohjaa, niin väittäjät katoavat kuin pieru saharaan.

Oikeasti, aikuiset ihmiset. Tuollaista odottaisi n. 5 -vuotiaalta. Kannattaisikohan pikkuisen aikuistua ja lopettaa se sairaiden ihmisten kadehtiminen. Siitähän tuntuu vain olevan kyse, jos joku vastoin tahtoaan saa pientäkään huomiota sairautensa vuoksi, niin totta kai siinä on joku naama sitruunalla vieressä kailottamassa, että sairaus on itse keksitty,

Hankkikaa elämä niin ei tarvitse kyräillä muita. Sairauksien kadehtiminen menee vaan jo mielensairauden puolelle. 

Vierailija
128/148 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 08:39"]Itsediagnosoiduista laktoosi-intolerantikoista sen verran, että nykyisinhän tuota laktoosi-intoleranssia ei käytännössä tutkita. Kyseessä ei ole sairaus, vaan maailmanlaajuisesti normaali tila. Jos henkilö saa oireita laktoosituotteista, ja pääsee niistä eroon laktoosia välttämättä, se on sillä selvä sitten. Valtaosa sietää laktoosia pieniä määriä, kuten esim. lääketableteissa olevan määrän. 

Laktoosivamma on kiusallinen, kipeäkin, mutta ei vaarallinen. Toisin kuin maitoallergia voi olla.

Itse olen tällainen paljonparjattu "muotikeliaakikko". Kärsin 15 vuotta päivittäisistä ilmavaivoista, kivuista ja ripulista, kunnes höyrähdin karppaukseen ja vaivat jäi pois. Nyt en enää ketokarppaa, mutta syön hiilihydraattitiettoisesti ja olen yhdistänyt vaivani vehnään ja rukiiseen. Pysyn oireettomana, kun en niitä syö. Keliakia on poissuljettu, samoin vilja-allergia. 

En koskaan sano olevani keliaakikko, koska tiedän, että keliaakikon kohdalla on oltava todella todella tarkka ja täyysin gluteeniton. Jos menen vieraaseen paikkaan kylään, kerron että välttelen kotimaisia viljoja, mutta en ole keliaakikko.  Ravintoloissa ja vastaavissa tilaan gluteenittoman ruoan. Lapsillamme on sama, ja sanonkin aina että S syö gluteenitonta ruokaa, mutta ei ole keliaakikko joten ei paniikkia jos tulee esim. vahinkoaltistus pöydässsä.

[/quote]

Tämä on gluteiinisensitiivisyyttä.

Todella yleinen vaiva eli kotimaiset viljat ärsyttävät vatsaa, yleensä ruis on pahin.

Googlaamalla löytyy tietoa. Veikkaanpa että moni laktoosinvälttelijä on todellisuudessa gluteiiniherkkä.

Vierailija
129/148 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 08:34"]Mulla lääkäri käski kokeilemaan eri maitotuotteita, kun mulla oli jatkuvasti maha kipeä, pieretti ja olin jatkuvasti ruikulla.

Juoma pitää olla laktoositon, samoin suurin osa jogurteista. Ruoan mukana kestän laktoosia. Myös punaista maitoa kestän ilman vatsaoireita.

Kalaa en myöskään pysty syömään, kun se tulee puolen tunnin sisään ylös ja loppupäivän olen kipeä. Lääkäri toteskin sitten yliherkkyyden kalaa kohtaan. Harmi sinänsä kun moni kalaruoka tuoksuu hyvältä.

[/quote]

Voi voi. Minulle onkin anoppi kerran ITSE suuttunut, koska sain hänen jälkiruuastaan niin hirveän ripulin, että mieheni joutui hakemaan ripulilääkettä kesken vierailun. Apteekkiin oli matkaa 30km. Anoppi ajatteli, että tokihan nyt ruuassa voi käyttää maitoa. Ja tietty tilanmaitoa nyt ainakin. No eipä kyllä voi. Eikä ole kyse pieruista tai turvottelusta, suora paskamyrsky siitä tulee.

Vierailija
130/148 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 08:39"]

Itsediagnosoiduista laktoosi-intolerantikoista sen verran, että nykyisinhän tuota laktoosi-intoleranssia ei käytännössä tutkita. Kyseessä ei ole sairaus, vaan maailmanlaajuisesti normaali tila. Jos henkilö saa oireita laktoosituotteista, ja pääsee niistä eroon laktoosia välttämättä, se on sillä selvä sitten. Valtaosa sietää laktoosia pieniä määriä, kuten esim. lääketableteissa olevan määrän. 

Laktoosivamma on kiusallinen, kipeäkin, mutta ei vaarallinen. Toisin kuin maitoallergia voi olla.

Itse olen tällainen paljonparjattu "muotikeliaakikko". Kärsin 15 vuotta päivittäisistä ilmavaivoista, kivuista ja ripulista, kunnes höyrähdin karppaukseen ja vaivat jäi pois. Nyt en enää ketokarppaa, mutta syön hiilihydraattitiettoisesti ja olen yhdistänyt vaivani vehnään ja rukiiseen. Pysyn oireettomana, kun en niitä syö. Keliakia on poissuljettu, samoin vilja-allergia. 

En koskaan sano olevani keliaakikko, koska tiedän, että keliaakikon kohdalla on oltava todella todella tarkka ja täyysin gluteeniton. Jos menen vieraaseen paikkaan kylään, kerron että välttelen kotimaisia viljoja, mutta en ole keliaakikko.  Ravintoloissa ja vastaavissa tilaan gluteenittoman ruoan. Lapsillamme on sama, ja sanonkin aina että S syö gluteenitonta ruokaa, mutta ei ole keliaakikko joten ei paniikkia jos tulee esim. vahinkoaltistus pöydässsä.

[/quote]

No, onneksi gluteenitonta on nykyään helppo noudattaa ilman, että tarvitsee pitää asiasta meteliä. Sen verran on tämäkin ruokavamma yleistynyt (viimeksi lääkärin mukaan keliakian yleisyys Suomessa on todellisuudessa jo viiden - kuuden prosentin luokkaa, aiemman kahden prosentin sijaan) että paljon  jo ruokaa valmiiksi gluteenittomana.

Mietin vain, että eikö kannattaisi lapselle ainakin tehdä geenitestit keliakian mahdollisuuden selvittämiseksi? Kun jos se keliakia sitten puhkeaakin, niin voi olla päällisin puolin oireeton ja näin ollen et huomaa asiaa jos altistuu vähän väliä gluteenille ja se sitten tuhoaa ohutsuolta.

Vierailija
131/148 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:53"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 08:34"]Mulla lääkäri käski kokeilemaan eri maitotuotteita, kun mulla oli jatkuvasti maha kipeä, pieretti ja olin jatkuvasti ruikulla.

Juoma pitää olla laktoositon, samoin suurin osa jogurteista. Ruoan mukana kestän laktoosia. Myös punaista maitoa kestän ilman vatsaoireita.

Kalaa en myöskään pysty syömään, kun se tulee puolen tunnin sisään ylös ja loppupäivän olen kipeä. Lääkäri toteskin sitten yliherkkyyden kalaa kohtaan. Harmi sinänsä kun moni kalaruoka tuoksuu hyvältä.

[/quote]

Voi voi. Minulle onkin anoppi kerran ITSE suuttunut, koska sain hänen jälkiruuastaan niin hirveän ripulin, että mieheni joutui hakemaan ripulilääkettä kesken vierailun. Apteekkiin oli matkaa 30km. Anoppi ajatteli, että tokihan nyt ruuassa voi käyttää maitoa. Ja tietty tilanmaitoa nyt ainakin. No eipä kyllä voi. Eikä ole kyse pieruista tai turvottelusta, suora paskamyrsky siitä tulee.

[/quote]

Huh :S

Onneksi itselläni on loistoanoppi, joka vastusteluista huolimatta haluaa tehdä keliaakikkominiälleen gluteenitonta ruokaa (olen aina tarjoutunut ottamaan omat eväät mukaan, kun en halua vaivata). Hyvin on tehty ja oireita ei ole tullut.

Vierailija
132/148 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei laktoosi-itoleranssista kärsivät, olisi yksi kysymys:

Tuleeko siitä lääkkeestä jotain pahoja sivuvaikutuksia, jonka avulla voi syödä ainakin pieniä määriä normituotteita? Vai miksi monet laktoosi-intolerantikot käyttävät tätä lääkettä niin nihkeästi, vaikka tietävät, ettei tarjolla välttämättä ole aina 100% laktoosittomia tuotteita? Itsestä tuntuis helpommalta ottaa se lääke niin, että voi vieraiden luona syödä suht huoletta. Maitotuotteita käytetään niin monisa paikoissa, ettei kaikista välttämättä edes tajua, että tämänkin pitäisi olla laktoositon. On nimittäin joitakin kertoja käynyt niin, että laktoosi-intolerantikko on ollut jossain yhteisissä kekkereissä, on pitänyt lääkettä mukanaan mutta ei ole halunnut syödä sitä. Illan emäntä taikka isäntä on sanonut, että on yrittänyt parhaansa mukaan katsoa, että kaikki on laktoositonta, mutta jossain vaiheessa onkin käynyt ilmi, että jossain ruoassa tai tarjottavassa onkin ollut pieniä määriä jotain, missä on laktoosia. Ja ne ruoka-aineet ovat sellaisia, joiden tarkastaminen ei tule tavan pulliaisen mieleen, kun ei tajua, että niissä voisi olla laktoosia.

En usko, että kukaan haluaa tahallaan myrkyttää ketään, mutta laktoosittoman ruokavalionkin kanssa saa olla ihan järkyttävän tarkka ja kaikkea ei välttämättä osaa heti ottaa huomioon. Miksi siis ette syö sitä lääkettä?

Vierailija
133/148 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:53"]

[/quote]

[/quote]

Onneksi itselläni on loistoanoppi, joka vastusteluista huolimatta haluaa tehdä keliaakikkominiälleen gluteenitonta ruokaa (olen aina tarjoutunut ottamaan omat eväät mukaan, kun en halua vaivata). Hyvin on tehty ja oireita ei ole tullut.

[/quote]

Olisipa minullakin. Mutta lonhan se pyhäin häväistys, kun maitotilallisten poika menee rakastumaan laktoosi-intolerantikkoon. Ja olen kanssa ollut ihan lapsesta asti. Hyvin pieniä määriä hylaa siesin ennen kokonaan laktoosittomia tuotteita.

Vierailija
134/148 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 10:53"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olisipa minullakin. Mutta lonhan se pyhäin häväistys, kun maitotilallisten poika menee rakastumaan laktoosi-intolerantikkoon. Ja olen kanssa ollut ihan lapsesta asti. Hyvin pieniä määriä hylaa siesin ennen kokonaan laktoosittomia tuotteita.

[/quote]

Idioottimaista tuollainen, anoppisi käytös siis. Ei siinä voi sitten muuta, kuin ottaa omat eväät mukaan ja vältellä kaikkea anoppilassa tarjottavaa.

On erittäin valitettavaa, että löytyy noita ruokavammojen vähättelijöitä, jotka voivat käytöksellään saada paljon pahaa aikaiseksi.

Vierailija
135/148 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 11:02"]

Hei laktoosi-itoleranssista kärsivät, olisi yksi kysymys:

Tuleeko siitä lääkkeestä jotain pahoja sivuvaikutuksia, jonka avulla voi syödä ainakin pieniä määriä normituotteita? Vai miksi monet laktoosi-intolerantikot käyttävät tätä lääkettä niin nihkeästi, vaikka tietävät, ettei tarjolla välttämättä ole aina 100% laktoosittomia tuotteita? Itsestä tuntuis helpommalta ottaa se lääke niin, että voi vieraiden luona syödä suht huoletta. Maitotuotteita käytetään niin monisa paikoissa, ettei kaikista välttämättä edes tajua, että tämänkin pitäisi olla laktoositon. On nimittäin joitakin kertoja käynyt niin, että laktoosi-intolerantikko on ollut jossain yhteisissä kekkereissä, on pitänyt lääkettä mukanaan mutta ei ole halunnut syödä sitä. Illan emäntä taikka isäntä on sanonut, että on yrittänyt parhaansa mukaan katsoa, että kaikki on laktoositonta, mutta jossain vaiheessa onkin käynyt ilmi, että jossain ruoassa tai tarjottavassa onkin ollut pieniä määriä jotain, missä on laktoosia. Ja ne ruoka-aineet ovat sellaisia, joiden tarkastaminen ei tule tavan pulliaisen mieleen, kun ei tajua, että niissä voisi olla laktoosia.

En usko, että kukaan haluaa tahallaan myrkyttää ketään, mutta laktoosittoman ruokavalionkin kanssa saa olla ihan järkyttävän tarkka ja kaikkea ei välttämättä osaa heti ottaa huomioon. Miksi siis ette syö sitä lääkettä?

[/quote]

Eikö kukaan osaa vastata siihen, miksi lääkettä ei käytetä, vai aiheuttaako sen käyttö niin pahoja sivuvaikutuksia :( ? Tämä ei ole mitään kettuilua, vaan ihan uteliaisuudesta haluaisin tietää ja vilpittömästi ymmärtää.

Vierailija
136/148 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutuna sanoisin, että ne joilla on niin paha laktoosi-intoleranssi että laktoosia ei saa olla muruakaan, eivät hyödy lääkkeestä. Kaikkia lääke ei auta.

Vierailija
137/148 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 12:46"]

Mutuna sanoisin, että ne joilla on niin paha laktoosi-intoleranssi että laktoosia ei saa olla muruakaan, eivät hyödy lääkkeestä. Kaikkia lääke ei auta.

[/quote]

Miksi he sitten pitävät lääkettä mukanaan ja sanovat, etteivät vain jaksaneet ottaa? Eikö silloin olisi järkevämpää sanoa, että lääkkeet ei auta, tämä sairaus on niin ärtsy?

Vierailija
138/148 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:37"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 19:01"]

Mikä tekee ihmisistä niin vihamielisten muiden sairauksia kohtaan? Mitä se on teiltä pois jos jollakin on paskempi tilanne kuin teillä ja on saanut taakakseen sairauden? Mikä siinä kiukuttaa terveitä niin kovasti, että sairastuneen pitäisi leikkiä tervettä, jottei kukaan vaan pahoittaisi mieltään? Mikä teitä häiritsee toisten sairauksissa?

[/quote]

Ainakaan mua ei vihastuta yhtään allergiset tai keliaakikot tai sokeritautiset. Mua vihastuttaa ihmiset, jotka tekevät itse diagnoosia omasta kuvitellusta maitosokerin imeytymisongelmastaan ja sen syistä, kun tarkoituksena on pelkästään kalastaa huomiota.

[/quote]

Mulla meni sekaisin tavallinen limppu ja gluteiini leivät. Lohta jne. molempien päällä. Kluteiinikko söi sitten tätä limppua, ei mitään oireita. Raivosi vasta kun tiedotin häntä tapahtuneesta virheestä.

Että näissä häissä, se oli todellakin tällä vieraalla korvien välissä nämä oireet. 

[/quote]

Voi aivoton kana... Ota nyt oikeasti selvää keliakiasta, teet itsestäsi pelkän pellen, mitä tosin taidat olla jo muutenkin. Toivottavasti keliaakikkokaverisi tekee rikosilmotuksen mikäli vielä kertaalleen "testailet". Hivin tahallisesta tartuttamisesta saa syytteeksi törkeän pahoinpitelyn, miksipä ei sitten tahallisesti haitalliseksi tiedetyn aineen syöttämisestäkin.

Vierailija
139/148 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 20:35"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 18:11"]

Jospa perustettais oma ketju aiheesta "Keliakia-awareness".

[/quote]

Osaat varmaan itsekin googlettaa aiheesta. Vai? Ihan wikipediasta lähtien löytyy siedätys juttua. En sairasta, mut uteliaisuudesta googletin. Heti löytyy infoo.

No minä tässä nyt edelleen odottelen tarkempia tietoja tuon keliakiasta parantuneen tytön äidiltä, kuten siedätyksestä vastanneen lääkärin nimeä, sekä hoitopaikkaa jotta voisin lähettää nämä tiedot Keliakialiitolle ja nämä voisivat tehdä aiheesta jutun seuraavaan lehteen. Olisi kyllä joulu ajoissa keliaakikoilla, kun kuulisivat ensimmäisen ihmisen parantuneen onnistuneesti keliakiasta.

[/quote]

[/quote]

No pistäpäs nyt tänne meidän kaikkien nähtäville luotettava lähde (keskustelu, jossa kerrotaan mummon kissan kaiman parantuneen keliakiasta siedättämällä ei kelpaa) jossa kerrotaan keliakian siedätyshoidosta.

Äläkä inise mitään "kato googlesta". Nyt haluan oikeasti nähdä, mistä nämä asennevammaiset juttunsa oikein repivät.

Vierailija
140/148 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos itse keliaakikkona ikinä joudun kenenkään höyrypään testiin, niin marssin samantien poliisin puheille ja käräjillä tavataan. Eiköhän siinä ainakin pahoinpitelyn kriteerit täyty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi